Αθήνα, 9 Νοεμβρίου 2018
Συνέντευξη του
Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Βουλευτή Β΄Αθήνας της Νέας Δημοκρατίας, Νίκου Δένδια, στην εφημερίδα «Φιλελεύθερος» και
στον δημοσιογράφο Γαβριήλ Σερέτη
‒Κύριε Δένδια, είναι
δυνατόν να παραπέμπεται πρώην υπουργός σε περαιτέρω δικαστική διερεύνηση
επειδή, κατά το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ στην Εξεταστική Επιτροπή για την Υγεία,
“απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια” για το ζήτημα του «Ερρίκος Ντυνάν»;
Σε μια κοινοβουλευτική δημοκρατία
«δυτικού τύπου» αυτό είναι μάλλον δυσχερές. Σε μια «δημοκρατία» τύπου
Βενεζουέλας, το καθεστώς της οποίας αποτελεί πρότυπο για τον ΣΥΡΙΖΑ και δεν το
κρύβει, τέτοιου είδους φαινόμενα εις βάρος της αντιπολίτευσης είναι ο
κανόνας. Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη
φορά που παραβιάζονται επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στοιχειώδεις κανόνες του
Κράτους Δικαίου. Είναι πρόδηλο ότι η προτεραιότητα της σημερινής κυβέρνησης
είναι να θέσει σε ομηρία την αντιπολίτευση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή
η Εξεταστική Επιτροπή στην οποία αναφέρεστε κατέληξε σε ένα φιάσκο, οι
βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέφυγαν σε καινοφανή επιχειρήματα, προκειμένου να υποβαθμίσουν το γεγονός ότι δεν τόλμησαν να
παραπέμψουν οποιοδήποτε πολιτικό πρόσωπο οι ίδιοι.
‒Όπως όλα δείχνουν, η χώρα
βαδίζει προς τις εκλογές με βασικό “διακύβευμα” τη σκανδαλολογία. Τι είναι πιο
σημαντικό η κάθαρση ή ο διχασμός; Ο “κύκλος των εισαγγελέων” θα συνεχιστεί και
μετά από τις εκλογές, στην περίπτωση που τις κερδίσει η Ν.Δ.;
Θέλω
να είμαι ξεκάθαρος: Η ΝΔ δεν είχε και δεν έχει την παραμικρή πρόθεση συγκάλυψης
σκανδάλων. Ακόμη και εάν υπήρχαν ευθύνες άλλωστε αυτές θα ήταν ατομικές και όχι
κομματικές ή συλλογικές. Το Σοσιαλιστικό Κόμμα της Πορτογαλίας κυβερνά σήμερα,
χωρίς ουδείς να διανοείται να του στερήσει αυτό το δικαίωμα, παρότι ο ίδιος ο πρώην
αρχηγός του και πρωθυπουργός στο παρελθόν Ζοζέ Σόκρατες καταδικάστηκε σε
φυλάκιση για σκάνδαλα διαφθοράς. Αλλά από την άλλη πλευρά, η Νέα Δημοκρατία δεν
πρόκειται να ανεχθεί ένα «κυνήγι μαγισσών» εις βάρος πολιτικών αντιπάλων, χωρίς
να υπάρχει το παραμικρό στοιχείο και με μόνο τεκμήριο το αρνητικό επικοινωνιακό
περιβάλλον που δημιούργησαν οι σημερινοί κυβερνώντες. Όσον αφορά το τι θα γίνει
μετά τις εκλογές, ισχύει ό,τι ανέφερα και στην αρχή της απάντησής μου. Δεν έχουμε την πρόθεση συγκάλυψης
σκανδάλων από όπου και να προέρχονται. Αυτό ισχύει και αντίστροφα, για τα
πεπραγμένα της σημερινής κυβέρνησης, σχετικά με υποθέσεις που ήδη απασχολούν
την επικαιρότητα, με σεβασμό όμως πάντοτε στο τεκμήριο της αθωότητας. Εμείς δεν
είμαστε ΣΥΡΙΖΑ και δεν πρόκειται να γίνουμε.
‒Ανάμεσα στις έννοιες
“συναίνεση” και “τζογαδόρος”, που χρησιμοποίησε ο Πρωθυπουργός για τον Κ.
Μητσοτάκη, προδήλως, υπάρχει απόσταση. Μήπως, τελικά, η Ν.Δ. δια της συμμετοχής
της στην “αναθεωρητική” διαδικασία νομιμοποιεί την “παρελκυστική πολιτική” της
κυβέρνησης και συμμετέχει σε μια
διαδικασία “ντόρου”, κατώτερη του Συνταγματικού Χάρτη και των αναγκών της
χώρας;
Όσον
αφορά τη συναίνεση, ενδεικτικό του πόσο πραγματικά πιστεύει ο κ. Τσίπρας σε
αυτήν, είναι και ότι την ίδια περίπου ώρα που συνέτασσε την επιστολή για τη
συνταγματική αναθεώρηση, υπουργός του συνιστούσε φυλακίσεις στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ, ως μέθοδο νικηφόρας έκβασης των εκλογών. Επί της ουσίας, ο προβληματισμός
είναι εύλογος μεν σχετικά με το περιεχόμενο που έχει επιλέξει η κυβέρνηση να
προσδώσει στη Συνταγματική Αναθεώρηση,
αλλά από την άλλη έχουμε καθήκον ναμην επιτρέψουμε, κατ’ αρχήν,
να ευτελισθεί η διαδικασία από
εξωφρενικές προτάσεις χωρίς αντίλογο, όπως π.χ. για τις αλλεπάλληλες ψηφοφορίες
για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας ή την καθιέρωση «δημοψηφισματικής
Δημοκρατίας». Όλα έχουν ένα όριο βεβαίως
και η πορεία της συζήτησης θα εξαρτηθεί
και από τη στάση που θα κρατήσει ο ΣΥΡΙΖΑ έναντι των προτάσεων της Νέας
Δημοκρατίας.
- Πώς μπορεί η κυβέρνηση και πρωτίστως ο
ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας να πορεύεται χωρίς να αισθάνεται υποχρεωμένος να δώσει
απαντήσεις για όσα “ακούστηκαν” από Κοτζιά και Καμμένο στο υπουργικό συμβούλιο
και επαναλαμβάνονται έκτοτε και δημοσίως;
Προκαλεί κατάπληξη ότι ο
Πρωθυπουργός συμπεριφέρεται έκτοτε ως να μη συνέβη τίποτα και ως να θεωρείται
φυσιολογικό να ακούγονται τέτοιου είδους κατηγορίες, χωρίς να δίνει εξηγήσεις!
Η εξήγηση που μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι απομένει, είναι αυτή του πολιτικού
αλληλο-εκβιασμού. Αλλά η χώρα δεν μπορεί να πορευθεί υπό αυτές τις συνθήκες.
ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ οφείλουν να δώσουν τέλος στην κωμωδία και ο κ. Τσίπρας οφείλει να προσφύγει άμεσα στη
λαϊκή ετυμηγορία.
- Η συμφωνία του
πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο, για
την εκκλησιαστική περιουσία και τη μισθοδοσία των κληρικών από το
Δημόσιο πού πιστεύετε ότι στοχεύει;
Από το 2013 η τότε κυβέρνηση της
Νέας Δημοκρατίας είχε προβεί στη σύσταση κοινής εταιρείας Κράτους-Εκκλησίας για
την αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας,
αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αρνηθεί να
υπερψηφίσει το νόμο 4182 (άρθρο 83), λόγω… ιδεοληψίας. Μένει βεβαίως να δούμε
στην πράξη τι σημαίνει η συμφωνία, πέραν των όσων ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός,
ενώ ερωτήματα προκαλεί το καθεστώς στο οποίο θα βρίσκονται πλέον οι κληρικοί, με
την κυβέρνηση να βρίσκει αφορμή για να ανακοινώσει 10.000 προσλήψεις σε άλλους
τομείς, με το επιχείρημα ότι οι ιερείς δεν θα υπάγονται πλέον στο Δημόσιο, αν
και θα μισθοδοτούνται από αυτό. Όπως μένει επίσης να δούμε ποια ακριβώς είναι η
αντίληψη της σημερινής κυβέρνησης για τις σχέσεις Κράτους και Εκκλησίας στη
Συνταγματική Αναθεώρηση, ζήτημα το οποίο μπήκε σε δεύτερη μοίρα, αλλά στο οποίο
είναι προφανές ότι αναζητά ψευδεπίγραφη επίφαση «προοδευτικότητας». Ελπίζω
τουλάχιστον ο κ. Τσίπρας να έχει αντιληφθεί πως θα είναι εξαιρετικά επιζήμιο να
συμπεριφερθεί χωρίς ευρύτερη συναίνεση
στο συγκεκριμένο ζήτημα και να μην αποτολμήσει εσκεμμένα να προκαλέσει μια τεχνητή κομματική και ιδεολογική
αντιπαράθεση που θα βλάψει την εθνική ενότητα και την κοινωνική συνοχή.
‒Πάνω από 10 χιλιάδες
ακίνητα κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ Α.Ε.,
θυγατρική του “Υπερταμείου”, προκειμένου, όπως λέγεται, να αξιοποιηθούν, δια
της πωλήσεως. Είναι νομότυπη η ακολουθούμενη διαδικασία που προσυπογράφει ασμένως
ο Υπουργός Οικονομικών;
Πρόκειται για ένα ακόμη ζήτημα στο οποίο υπάρχει απόλυτη έλλειψη
διαφάνειας και οι αποσπασματικές εξηγήσεις δίνονται με το σταγονόμετρο,
όταν υπάρχουν και αυτές. Όπως επισήμανα σε πρόσφατη ερώτησή μου στη
Βουλή προς τον Υπουργό Οικονομικών, με αφορμή την περίπτωση της Κέρκυρας, από
την οποία κατάγομαι, η μεταβίβαση των 10.019 ακινήτων, κυριότητας του ελληνικού
Δημοσίου, προς την “ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.”, θυγατρική του “Υπερταμείου” προς
«αξιοποίησή» τους – δηλαδή πώληση - γίνεται με συνοπτικές διαδικασίες υπό
καθεστώς ηθελημένης σύγχυσης και κρυψίνοιας,
ιδίως έναντι των τοπικών κοινωνιών. Οι πολίτες δε γνωρίζουν ποια ακίνητα
της περιοχής τους – μεταξύ των οποίων ακόμη και ιστορικού ενδιαφέροντος –
συμπεριλαμβάνονται στις λίστες πώλησης και εκποίησης που συντάσσει το
“Υπερταμείο” και προσυπογράφει ασμένως ο κ. Τσακαλώτος. Είναι δε χαρακτηριστικό
ότι ενώ η “Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.”, πιο γνωστή ως
“Υπερταμείο”, υπέβαλλε το γραπτό αίτημα στις 14/06/2018, η απόφαση του
Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής υπογράφηκε στις 18/6/2018 και η
απόφαση του Υπουργού Οικονομικών στις
19/6/2018! Η κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός οφείλουν επιτέλους να μας
ενημερώσουν ποια ακριβώς ακίνητα μεταβιβάζονται και πού βρίσκονται, αλλά και
για ποια από αυτά έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης με την καταχώριση
της οικείας μεταβιβαστικής πράξης στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο.
- Είναι η μοναδική
περίπτωση διαχείρισης η οποία προκαλεί ερωτήματα;
Να σας υπενθυμίσω ότι το ΤΑΙΠΕΔ λίγο
έλειψε να χαρίσει 700 εκατ. ευρώ για την επέκταση της σύμβασης του «Ελευθέριος
Βενιζέλος» και μόνο μετά από παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για
το εξαιρετικά χαμηλό τίμημα υπήρξε επαναδιαπραγμάτευση. Είναι το ΤΑΙΠΕΔ επίσης
το οποίο στην πατρίδα μου, την Κέρκυρα,
ενώ η αρχική σύμβαση του 2013 για το ακίνητο στον Ερημίτη προέβλεπε την
παραχώρηση μόνον του δικαιώματος επιφανείας επί 99 έτη και αξιοποίηση του
ακινήτου υπέρ του Δημοσίου (το οποίο θα διατηρούσε την κυριότητα), έναντι 23
εκατ. ευρώ, αποφάσισε το 2017 να παραχωρήσει την πλήρη κυριότητα 15 οικοδομικών
τετραγώνων του ‘παραθεριστικού – τουριστικού χωριού’ της Κασσιώπης, έναντι
μόλις δύο εκατ. ευρώ! Δεν πρέπει να
υπάρχει παγκόσμιο προηγούμενο η κυριότητα να κοστίζει 10 φορές λιγότερο από τον
«αέρα»! Πλανώνται όμως όσοι νομίζουν ότι επειδή η Νέα Δημοκρατία - και ορθώς
- τάσσεται υπέρ της προσέλκυσης επενδύσεων, θα κλείνει τα μάτια σε
συμβάσεις τύπου «Μπανανίας».
‒Η συγκέντρωση τη Δευτέρα στη Γλυφάδα
υποδηλώνει ότι τελικά και επισήμως στις επικείμενες εκλογές θα είστε υποψήφιος
στο Νότιο Τομέα της Β. Αθηνών; Και με ποιες προτεραιότητες πάτε στο νέο
“μετερίζι;
Η πρόθεσή μου είναι
πράγματι, κατόπιν συνεννοήσεως με τον Πρόεδρο του κόμματός μας Κυριάκο
Μητσοτάκη, να κατέλθω υποψήφιος στον Νότιο Τομέα της Β΄Αθηνών. Εκτιμώ ότι
η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου για
τις παραθαλάσσιες περιοχές, ώστε να γίνει πόλος ανάπτυξης αλλά και ποιότητας
ζωής, όπως επίσης η ανάδειξη και η προστασία του περιβάλλοντος του Υμηττού,
είναι μία προσωπική πρόκληση. Αποτελούν ζητήματα με τα οποία θα ασχοληθώ
ιδιαίτερα, σε συνδυασμό πάντοτε με συγκεκριμένες προτάσεις και σε συνεργασία με
όλους τους αρμόδιους φορείς και την Αυτοδιοίκηση.