Καλό μεσημέρι και καλό μήνα.

Η Ευρώπη στην πιο δύσκολη περίοδο της ενεργειακής κρίσης

Εξαρχής είχαμε επισημάνει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα προκαλούσε σοβαρότατα προβλήματα σε όλη την ήπειρό μας, τα οποία θα δοκιμάσουν τις αντοχές μας και την αντοχή των ευρωπαϊκών κοινωνιών. Οι τελευταίες εξελίξεις σε ό,τι αφορά τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο πλήρους διακοπής τους, προοιωνίζονται ακόμη πιο δύσκολες μέρες  για ολόκληρη την ήπειρό μας. Είναι προφανές ότι κάποιες χώρες θα πληγούν περισσότερο, αλλά είναι βέβαιο ότι οι επιπτώσεις δεν θα αφήσουν καμιά χώρα ανέγγιχτη. Θα αφορούν, άλλωστε, τόσο την επάρκεια όσο και τις τιμές στην  ενέργεια.

Μπροστά σε αυτή τη δυσμενή προοπτική, οι Υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε. συμφώνησαν -την περασμένη εβδομάδα- καταρχήν σε ένα νέο κανονισμό για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15%. Η απόφαση, ωστόσο, αυτή δεν φαίνεται να  επαρκεί και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, εξακολουθεί να επιμένει στην ανάγκη ακόμη πιο δραστικών ευρωπαϊκών αποφάσεων έγκαιρα. Ιδίως μάλιστα στην επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή αερίου και την απεξάρτηση της τιμής του από την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας.

Παράλληλα, με επιστολή του στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει προτείνει έναν πανευρωπαϊκό μηχανισμό μέσω του οποίου θα αποζημιώνονται οι βιομηχανικοί καταναλωτές για τη μείωση στη χρήση φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας για τον ερχόμενο χειμώνα, ώστε να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα τόσο ως προς την επάρκεια, όσο και ως προς την τιμή.

Την ίδια στιγμή, η χώρα μας συνεχίζει την προετοιμασία για την αντιμετώπιση ακόμη και των πιο ακραίων σεναρίων. Όπως και σε άλλες πρόσφατες κρίσεις, έτσι και τώρα, χτίζουμε εθνικές πολιτικές για τη θωράκιση της κοινωνίας, αλλά και των επιχειρήσεων απέναντι στις απειλές. Αφενός με δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στο Δημόσιο, αλλά και στα νοικοκυριά και αφετέρου με πρόνοια για την εξασφάλιση επάρκειας στην ενέργεια. Έχει, ήδη, αναπτυχθεί συντονισμένη προσπάθεια για  την προμήθεια αυξημένων ποσοτήτων υγροποιημένου αερίου, τη λειτουργία με ντίζελ μονάδων που χρησιμοποιούν αέριο, αλλά και την προσωρινή παράταση της αξιοποίησης του λιγνίτη.