30/11/2025 3:12 μμ.

«Πιστεύω ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν αμερικανικές επενδύσεις σε ελληνικές λιμενικές υποδομές. Η ελληνική κυβέρνηση θα κινηθεί με διαφάνεια αλλά και αποφασιστικότητα με βάση το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο, έτσι ώστε οι λιμενικές υποδομές μας να αναβαθμιστούν, έχοντας γεωστρατηγικό και αναπτυξιακό ρόλο. Τέτοιου είδους επενδύσεις φέρνουν ανάπτυξη, νέες, καλά πληρωμένες θέσεις εργασίας και αδιαμφισβήτητα οικονομικά οφέλη. Η υπεραξία που δημιουργείται στην ευρύτερη περιοχή ενός λιμανιού, τα υποστηρικτικά επαγγέλματα που αναπτύσσονται, δηλαδή το οικοσύστημα που δημιουργείται - κατασκευαστικό, διοικητικό, τεχνολογικό - έρχονται να συμπληρώσουν την παντοδύναμη ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία», τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Real News» και στον δημοσιογράφο, Σπύρο Μουρελάτο.
Όπως σημείωσε «Η συμφωνία της κυβέρνησης με την ΟΝΕΧ αφορά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Είναι πολύ σημαντική, καθότι με νομοθετική διάταξη τους δίνει τη δυνατότητα και άλλων χρήσεων (αποθηκευτικών, λιμενικών, ενεργειακών). Ως προς το λιμάνι Ελευσίνας, αλλά και άλλες λιμενικές υποδομές της χώρας, στο πρόσφατο ταξίδι μου στις ΗΠΑ, με την έγκριση του πρωθυπουργού, είχα αναλυτικές συζητήσεις με υψηλόβαθμους αξιωματούχους της αμερικανικής κυβέρνησης», ενώ διευκρίνισε για μία ακόμα φορά πως «Η Ελλάδα λειτουργεί στις διεθνείς σχέσεις της με σαφείς και σταθερούς κανόνες, με σεβασμό στο Ευρωπαϊκό και στο Διεθνές Δίκαιο. Αυτό σημαίνει ότι οι συμφωνίες που συνάπτει η χώρα μας τηρούνται από όλες τις πλευρές και δεν αλλάζουν στη βάση φημολογίας ή συγκυριακών εντάσεων. Η χώρα προχωρά θεσμικά και με σεβασμό στα συμφωνηθέντα».
Παραμένοντας στο ίδιο πεδίο, ο Υπουργός επανέλαβε ότι οι στρατηγικές επιλογές της Ελλάδας στον τομέα της ενέργειας ευθυγραμμίζονται με αυτές των Ηνωμένων Πολιτειών στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου. «Οι ΗΠΑ εξορύσσουν σχιστολιθικό αέριο και επιδιώκουν να το εξάγουν στην Ευρώπη και ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί περίπου το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, κατέχοντας σημαντικό μερίδιο των πλοίων μεταφοράς LNG. Αυτός ο συνδυασμός παραγωγής, ναυτιλιακής ισχύος και υποδομών αναβαθμίζει συνολικά τον ρόλο της χώρας μας στον ενεργειακό χάρτη. Παράλληλα, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά στον ανασχεδιασμό του ενεργειακού της τοπίου, μέσα από έρευνες υδρογονανθράκων σε περιοχές όπως η Κρήτη και το Ιόνιο, ενώ υπάρχει και η προοπτική νέων γεωτρήσεων στο Αιγαίο». Και πρόσθεσε: «Στόχος της κυβέρνησής μας είναι με αυτές τις συμφωνίες να επενδύσουμε σε δικές μας πηγές ενέργειας πέρα από τις ΑΠΕ και να περιοριστεί το ενεργειακό κόστος. Διότι, μη γελιόμαστε, μία ή μάλλον η πιο σημαντική αιτία της αύξησης του κόστους ζωής της ελληνικής οικογένειας είναι η ενεργειακή κρίση».
Σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του νέου σχεδίου για τον σχεδόν διπλασιασμό του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών, ο κ. Κικίλιας επισήμανε πως «Προχωράμε στην υλοποίηση του σχεδίου για τον σχεδόν διπλασιασμό του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών και στη σημαντική διεύρυνση των δικαιούχων. Σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, έπειτα από αναλογιστική μελέτη, έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και το μέτρο έχει ενταχθεί στον πολυετή προγραμματισμό του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Αφορά εκατοντάδες ναυτικούς που για χρόνια ελάμβαναν χαμηλότερη στήριξη από το γενικό καθεστώς επιδομάτων ανεργίας. Παράλληλα, διευρύνουμε ουσιαστικά τις κατηγορίες των δικαιούχων, ώστε να ενταχθούν περισσότεροι ναυτικοί που μέχρι σήμερα έμεναν εκτός προστασίας. Με αυτόν τον τρόπο ικανοποιούμε ένα πάγιο αίτημα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και αποκαθιστούμε μια αδικία που επιβάρυνε τους ανθρώπους της θάλασσας για πολλά χρόνια. Ο διπλασιασμός του επιδόματος και η διεύρυνση των δικαιούχων αποτελούν μια ουσιαστική ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας των ναυτικών μας και έμπρακτη αναγνώριση της συμβολής τους στην εθνική οικονομία».
Αναφερόμενος, δε, στο νομοσχέδιο για την ασφάλεια των λιμένων και των πλοίων, ο Υπουργός υπογράμμισε ότι «Το νομοσχέδιο κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή και θα ψηφιστεί την άλλη εβδομάδα. Δημιουργεί έναν ισχυρό κρατικό βραχίονα ελέγχου, ο οποίος θα ασχολείται με όλα τα ζητήματα ασφαλείας στα λιμάνια, τόσο σε προληπτικό όσο και σε κατασταλτικό επίπεδο. Ο έλεγχος της τήρησης της νομιμότητας στα λιμάνια είναι κρίσιμος για την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα και την ποντοπόρο ναυτιλία. Έχουν, κατά καιρούς, ακουστεί περιστατικά που δείχνουν ότι απαιτείται πιο αποτελεσματική εποπτεία. Πρέπει να δρούμε προληπτικά και όχι να τρέχουμε πίσω από τα προβλήματα. Χρειαζόμαστε μια Αρχή που να μπορεί να παρεμβαίνει άμεσα, με ταχύτητα και αποφασιστικότητα και να ελέγχει ότι όλα λειτουργούν σύννομα. Η ασφάλεια των πολιτών είναι πάντα πρωταρχικός μας στόχος».
Τέλος, ερωτηθείς για την πρόσφατη δημοσκοπική στασιμότητα της Νέας Δημοκρατίας αλλά και με ποια κόμματα θα μπορούσε να υπάρξει συνεργασία στο ενδεχόμενο μη αυτοδυναμίας, ο κ. Κικίλιας ξεκαθάρισε για ακόμη μία φόρα πως «η Νέα Δημοκρατία έχει βαθιές ρίζες στη μεσαία τάξη και στα λαϊκά στρώματα και σε αυτούς στηρίζεται πολιτικά από το 1974 μέχρι σήμερα. Μπορεί να είμαστε ένα πολυσυλλεκτικό κόμμα, αλλά δεν είμαστε ούτε κόμμα των ελίτ ούτε κόμμα των μεγάλων συμφερόντων, με τα οποία έχουμε συγκρουστεί όταν χρειάστηκε ως κυβέρνηση και με κάθε πρωθυπουργό επίσης από το 1974, όπως θυμάστε. Οπότε θα κριθούμε στο τέλος της τετραετίας και θα κριθούμε από τη δουλειά, τις ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και τις στοχευμένες φιλολαϊκές πολιτικές που, ειλικρινά, πιστεύω ότι κάνουμε. Πρέπει να συνεχίσουμε να μειώνουμε φόρους, να αυξάνουμε μισθούς και συντάξεις και να δίνουμε πραγματικές ευκαιρίες στους νέους. Από αυτά θα κριθούμε όταν έρθει η ώρα των εκλογών».
Τον διπλασιασμό του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών από 300 σε 600 ευρώ, καθώς και τη σημαντική διεύρυνση των δικαιούχων, προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και κατόπιν αναλογιστικής μελέτης. Το μέτρο αφορά εκατοντάδες ναυτικούς, που τα προηγούμενα χρόνια λάμβαναν χαμηλότερη στήριξη σε σχέση με το γενικό καθεστώς επιδομάτων ανεργίας.με εντολή του Υπουργού Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια, ενεργοποιούνται άμεσα οι διαδικασίες υλοποίησης της αύξησης του επιδόματος, ενώ ήδη έχει προηγηθεί η εξασφάλιση της σχετικής χρηματοδότησης από το οικονομικό επιτελείο καθώς και η ένταξη του μέτρου στον πολυετή προγραμματισμό του ΥΠΟΙΚ. Παράλληλα, προχωρά η ουσιαστική διεύρυνση των κατηγοριών που θα δικαιούνται το επίδομα, ώστε να ενταχθούν περισσότεροι ναυτικοί, που μέχρι σήμερα έμεναν εκτός. Με αυτό τον τρόπο, ικανοποιείται ένα πάγιο αίτημα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) για τη διαμόρφωση δίκαιων όρων στήριξης για τη ναυτική οικογένεια.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε:
«Όπως είχα δεσμευθεί και στην τελευταία συνάντηση που είχα με τον ΓΓ της ΠΝΟ, Εμμ. Τσικαλάκη, αποκαθιστούμε μια αδικία που βάραινε τους ναυτικούς μας για πολλά χρόνια και ενισχύει ουσιαστικά την κοινωνική τους προστασία. Θέλω να ευχαριστήσω τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Υφυπουργό Οικονομικών, Θάνο Πετραλιά, για τη συνεργασία που επέτρεψε την ένταξη του μέτρου στον πολυετή σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου. Προχωράμε στον διπλασιασμό του επιδόματος και στην πολύ σημαντική διεύρυνση των δικαιούχων, με τρόπο που στηρίζει αποτελεσματικά τον κλάδο και αναγνωρίζει έμπρακτα τη συμβολή των ναυτικών μας στην εθνική οικονομία».

«Προχωράμε σε ένα σωστό και δίκαιο μέτρο για τους ναυτικούς μας: διπλασιάζουμε το επίδομα ανεργίας, ενισχύοντας την κοινωνική μέριμνα της Πολιτείας» ανέφερε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή «Αταίριαστοι» του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ και στους δημοσιογράφους, Χρήστο Κούτρα και Γιάννη Ντσούνο. Όπως τόνισε: «Υπήρχαν δύο μέτρα και δύο σταθμά, καθώς το επίδομα ανεργίας των ναυτικών ήταν σχεδόν το μισό σε σχέση με εκείνο των ανέργων της ξηράς. Αυτό ήταν άδικο. Και ενώ οι Υπουργοί στο παρελθόν τους είχαν υποσχεθεί ότι θα διορθώσουν αυτή την αδικία, το θέμα δεν το είχε ακουμπήσει κανείς από το 2017. Είναι μέριμνα της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας και χαίρομαι που μπορέσαμε να το προχωρήσουμε».
Σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ασφάλεια των λιμένων και των πλοίων, ο κ. Κικίλιας επισήμανε ότι έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο, με στόχο τη δημιουργία ενός ισχυρού κρατικού βραχίονα ελέγχου. «Το νομοσχέδιο κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή και θα ψηφιστεί την άλλη εβδομάδα. Αφορά τον βραχίονα του κράτους, του ελέγχου ασφαλείας - προληπτικού και κατασταλτικού - στα λιμάνια μας, σε ό,τι έχει να κάνει με τη νομοθεσία. Δηλαδή, ο έλεγχος της τήρησης του νόμου στα λιμάνια είναι πάρα πολύ σημαντικός για την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα και την ποντοπόρο ναυτιλία. Έχουν κατά καιρούς ακουστεί διάφορα για παράνομο εμπόριο. Θα πρέπει να μην τρέχουμε πίσω από το πρόβλημα, αλλά προληπτικά να υπάρχει μια Αρχή που μπορεί να κινείται γρήγορα, αποφασιστικά και να ελέγχει ότι όλα είναι σύννομα στα λιμάνια μας. Η ασφάλεια για τους πολίτες είναι πάρα πολύ σημαντική και πολύ ψηλά στις προτεραιότητές τους».
Αναφερόμενος στις ενδονησιωτικές συνδέσεις και στις άγονες γραμμές, ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι «168 εκατομμύρια ευρώ, επί τέσσερα χρόνια σε κλειστό διαγωνισμό, τρέχουν αυτή τη στιγμή για ενδονησιωτικές ανταποκρίσεις και συνδέσεις, όπως και από την Ηπειρωτική Ελλάδα προς τα νησιά μας. Άρα, έχουν πολλαπλασιαστεί. Κάποτε ήταν 20 και 30 εκατομμύρια ευρώ αυτά τα οποία δαπανά το κράτος για τη σύνδεση των νησιών μας». Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε τη σημασία της σταθερής και αξιόπιστης ακτοπλοϊκής κάλυψης των μικρών και απομακρυσμένων νησιών, η οποία αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.