Για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια σε όλη την Ευρώπη, το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τη διαπραγματευτική του θέση (γενική προσέγγιση) σχετικά με πρόταση της Επιτροπής σχετικά με ορισμένες αποκλίσεις οδήγησης που αποτελούν μέρος της λεγόμενης νομοθετικής δέσμης για την «οδική ασφάλεια». Σύμφωνα με την πρόταση, το κράτος μέλος που εξέδωσε την άδεια οδήγησης («κράτος μέλος έκδοσης») θα υποχρεωθεί να εφαρμόσει, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σύμφωνα με τη δική του εθνική νομοθεσία, αποκλεισμό οδήγησης που επιβάλλεται σε παραβάτη οδικής κυκλοφορίας από άλλο μέλος. κράτος στο οποίο έχει διαπραχθεί η σοβαρή οδική παράβαση («κράτος μέλος της παράβασης»). «Αυτό είναι ένα βασικό νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη. Με τον τερματισμό της σχετικής ατιμωρησίας των σοβαρών παραβατών της τροχαίας που δεν είναι κάτοικοι κάτοικοι, ο νέος νόμος – μόλις εγκριθεί – θα βελτιώσει την ασφάλεια στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Οι οδηγοί στους οποίους αφαιρέθηκε η άδεια οδήγησης σε ένα κράτος μέλος για σοβαρές παραβάσεις των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, θα αποσυρθούν από τους δρόμους σε όλη την ΕΕ». | — Bálint Nagy, Υπουργός Μεταφορών της Ουγγαρίας |
Ένας από τους κύριους στόχους της πολιτικής μεταφορών της ΕΕ είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η μείωση των θανάτων, των τραυματισμών και των υλικών ζημιών. Σημαντικό στοιχείο αυτής της πολιτικής είναι η συνεπής επιβολή των κυρώσεων για οδικές παραβάσεις που διαπράττονται στην ΕΕ. Στην άτυπη συνάντησή τους στη Βαλέτα τον Μάρτιο του 2017, οι υπουργοί μεταφορών της ΕΕ ζήτησαν δράση για το ζήτημα της αμοιβαίας αναγνώρισης των αποκλεισμών οδήγησης που αφορούν οδηγούς μη κατοίκους. Ως εκ τούτου, το εν λόγω σχέδιο οδηγίας αποσκοπεί στον τερματισμό της σχετικής ατιμωρησίας των σοβαρών παραβατών οδικής κυκλοφορίας που δεν είναι κάτοικοι στην Ευρώπη. Κύρια στοιχεία της θέσης του ΣυμβουλίουΩς εναλλακτική προσέγγιση του αποτελέσματος σε επίπεδο ΕΕ που προτείνει η Επιτροπή και δεδομένου ότι ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να διασφαλίσει ότι οι εθνικές του αποφάσεις σχετικά με τις εκπτώσεις οδήγησης εφαρμόζονται από τα άλλα κράτη μέλη, η θέση του Συμβουλίου βασίζεται στον μηχανισμό αμοιβαίας αναγνώρισης της οδήγησης άδειες οδήγησης βάσει της νέας οδηγίας για τις άδειες οδήγησης. Οι διατάξεις αυτής της οδηγίας σχετικά με την ανάκτηση της άδειας οδήγησης ή την αίτηση για νέα μετά από ανάκληση έχουν επίσης ευθυγραμμιστεί με τη νέα οδηγία για τις άδειες οδήγησης, η οποία βρίσκεται επίσης υπό διαπραγμάτευση. Επιπλέον, η διαπραγματευτική θέση του Συμβουλίου περιλαμβάνει τα ακόλουθα κύρια στοιχεία: Πεδίο εφαρμογής της οδηγίας και διαδικασίεςΟι διαφορετικοί τύποι αποκλεισμών οδήγησης έχουν καθοριστεί με σαφήνεια και έχουν γίνει προσαρμογές έτσι ώστε όλα τα κράτη μέλη να μπορούν να εφαρμόσουν την οδηγία ακόμη και όταν ορισμένοι τύποι αποκλεισμού οδήγησης δεν υπάρχουν στο εθνικό τους σύστημα. Για να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος , οι αποκλεισμοί οδήγησης με διάρκεια μικρότερη των τριών μηνών και για τις οποίες η εναπομένουσα περίοδος που πρέπει να εκτιστεί είναι μικρότερη του ενός μήνα εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας. Για τον ίδιο λόγο, οι πληροφορίες που περιέχονται στη γνωστοποίηση του αποκλεισμού οδήγησης, καθώς και ο όγκος των πληροφοριών που πρέπει να ανταλλάσσονται μεταξύ του κράτους μέλους έκδοσης και του κράτους μέλους της παράβασης έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο απαραίτητο. Επιπλέον, όλες οι πληροφορίες ανταλλάσσονται σε ασφαλή ψηφιακή μορφή , μέσω του δικτύου αδειών οδήγησης της ΕΕ (RESPER) και η χρήση κωδικών και δομημένων πληροφοριών είναι προνομιακή. Τα εθνικά σημεία επαφής που ορίζονται από τα κράτη μέλη για τους σκοπούς της οδηγίας θα έχουν πρόσβαση στο RESPER και θα διασφαλίζουν τη συνεργασία με τις αρχές που είναι αρμόδιες για την εφαρμογή των αποκλεισμών οδήγησης. ευελιξία των κρατών μελώνΣύμφωνα με τη θέση του Συμβουλίου, το κράτος μέλος της παράβασης διατηρεί τη δυνατότητα, σύμφωνα με τους εθνικούς του κανόνες και με αποτελέσματα που περιορίζονται στην επικράτειά του, να εφαρμόζει αποκλεισμούς οδήγησης και τυχόν συμπληρωματικούς όρους που ορίζονται βάσει αυτών έως ότου ο οδηγός συμμορφωθεί με αυτές. Το κράτος μέλος της παράβασης μπορεί επίσης να επιβάλει περίοδο απαγόρευσης για την επανέκδοση άδειας οδήγησης κατά τη διάρκεια της οποίας μπορεί να αποφασίσει να μην αναγνωρίσει την άδεια οδήγησης που επανεκδόθηκε στο κράτος μέλος έκδοσης. Το κράτος μέλος έκδοσης, από την άλλη πλευρά, διατηρεί τη δυνατότητα να αξιολογεί την ικανότητα και την ικανότητα οδήγησης του οδηγού και, μετά από αυτήν την αξιολόγηση, να λαμβάνει τα μέτρα που κρίνονται κατάλληλα σύμφωνα με το εθνικό του δίκαιο. Ρήτρα επανεξέτασης και υποχρεώσεις αναφοράςΘεσπίστηκε ρήτρα επανεξέτασης ιδίως για την αξιολόγηση της δυνατότητας επέκτασης της εφαρμογής της οδηγίας σε άλλες παραβάσεις οδήγησης ή σε αποκλεισμούς οδήγησης που επιβάλλονται σε σχέση με παραβάσεις που διαπράχθηκαν πολλές φορές από τον ίδιο οδηγό . Τέλος, ο όγκος και η συχνότητα των δεδομένων που πρέπει να υποβάλλουν τα κράτη μέλη στην Επιτροπή έχουν μειωθεί και η περίοδος μεταφοράς έχει παραταθεί σε 3 χρόνια. Επόμενα βήματαΜετά τη σημερινή έγκριση της διαπραγματευτικής εντολής του Συμβουλίου (γενική προσέγγιση), η Προεδρία έχει τη δυνατότητα να αρχίσει συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο («τριμερείς διάλογοι») ενόψει μιας πιθανής συμφωνίας σε πρώιμη δεύτερη ανάγνωση. Πληροφορίες ιστορικούΣτο πλαίσιο της πολιτικής της για την οδική ασφάλεια της ΕΕ για την περίοδο 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να πλησιάσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδέν σοβαρούς τραυματισμούς στους δρόμους της ΕΕ έως το 2050 («Vision Zero»), καθώς και στον μεσοπρόθεσμο στόχο να να μειώσει τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι από το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Αυτό εξακολουθεί να είναι 9% χαμηλότερο από το επίπεδο πριν από την πανδημία, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων. Η πρόταση αποτελεί μέρος της «δέσμης οδικής ασφάλειας», που εγκρίθηκε από την Επιτροπή την 1η Μαρτίου 2023, η οποία περιλαμβάνει επίσης την αναθεώρηση της οδηγίας για τις άδειες οδήγησης και την αναθεώρηση της οδηγίας για τη διασυνοριακή επιβολή των παραβάσεων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια . Η αναθεωρημένη οδηγία για τη διασυνοριακή επιβολή αναμένεται να εγκριθεί τις επόμενες εβδομάδες, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη διοργανικές διαπραγματεύσεις (τριμερείς διάλογοι) για την αναθεωρημένη οδηγία για τις άδειες οδήγησης. |