Αθήνα 23.3.2021 Fake news για την τηλεκπαίδευση 1. Η σύμβαση με τη CISCO που εφαρμόζεται από πέρυσι ΔΕΝ είναι δωρεάν Είναι δωρεάν. Από το Μάρτιο του 2020 έως και τον Ιανουάριο 2021, η τηλεκπαίδευση σε όλα τα σχολεία της χώρας υλοποιούνταν ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΩΡΕΑΝ, μέσω δωρεάν παραχώρησης αδειών τηλεδιάσκεψης Webex Meetings από την εταιρεία CISCO. Ο ίδιος ο τίτλος αλλά και το άρθρο 1 της σύμβασης απερίφραστα προβλέπει «δωρεάν παραχώρηση της πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων WEBEX». 2. Έχουν πληρωθεί 2 εκατομμύρια ευρώ στη CISCO για τις άδειες εκπαιδευτικών για την τηλεκπαίδευση Δεν έχει πληρωθεί ούτε ένα ευρώ στη CISCO για τις άδειες εκπαιδευτικών για την τηλεκπαίδευση καθότι το πλαίσιο της σύμβασης ήταν η δωρεάν παραχώρηση. Η τηλεκπαίδευση δεν θα μπορούσε όμως να είναι εσαεί δωρεάν. Όταν η δωρεά έληξε στις αρχές του έτους, τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποφάσισαν την αξιοποίηση υφιστάμενων, ανενεργών αδειών, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του δημοσίου, για κάθε χρήση τηλεδιάσκεψης, συνεδριάσεων, τηλεκπαίδευσης, μέσω του Έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ. Οι επιμέρους συμβάσεις της Συμφωνίας Πλαίσιο 1453 του Έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, οι οποίες εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, άδειες τηλεδιασκέψεων για το Δημόσιο και περιλαμβάνουν και πληθώρα προϊόντων της εταιρείας CISCO, υπεγράφησαν στις 04 και 05 Ιουλίου 2019, λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το πλαίσιο του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ προβλέπει τις άδειες τηλεδιάσκεψης ύψους 2.156.000 ευρώ, συνεπώς το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει 14 ευρώ για κάθε έναν από τους 154.000 εκπαιδευτικούς τον χρόνο για να μπορούν να κάνουν τηλεκπαίδευση στους μαθητές τους, να συνεδριάζουν μέσω τηλεδιάσκεψης, να επιμορφώνονται κτλ. 3. Η Cisco μπορεί να εκμεταλλεύεται εμπορικά προσωπικά δεδομένα 1,4 εκ. μαθητών Δεν μπορεί. Το απαγορεύει ρητά η σύμβαση που έχει υπογραφεί στο άρθρο 2: η εταιρεία «δεν επιτρέπεται να προβεί σε οποιαδήποτε χρήση των προσωπικών δεδομένων που θα διατεθούν για την υλοποίηση της παρούσας Σύμβασης που να εκφεύγει του σκοπού αυτής(…). (…) οφείλει να μην κάνει χρήση των προσωπικών δεδομένων που θα διατεθούν, (π.χ. διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) για προωθητικές ή άλλες εμπορικές ενέργειες.». Το Υπουργείο Παιδείας έχει λάβει όλα τα μέτρα προκειμένου να διασφαλιστούν τα προσωπικά δεδομένα του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, ακολουθώντας τις υποδείξεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και εκπονώντας μελέτη εκτίμησης αντικτύπου. Επιπλέον, φρόντισε ούτως ώστε να μην ισχύσει μόνο το γενικό πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων της εταιρείας που ισχύει για όλους τους χρήστες, αλλά επιπλέον α) ειδικό ενισχυμένο πλαίσιο, β) χωρίς να απαιτείται καμία δημιουργία λογαριασμού από μαθητές – συνδέονται με σύνδεσμο που τους στέλνει ο εκπαιδευτικός τους, γ) η σύνδεση εκπαιδευτικών να γίνεται μέσα από ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας (μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου) και όχι μέσω της Webex, δ) να υπάρχουν ειδικές ρήτρες που απαγορεύουν οποιαδήποτε χρήση οποιωνδήποτε προσωπικών δεδομένων για οποιονδήποτε σκοπό άλλο από τη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης, και ε) την παραμετροποιημένη λειτουργία της πλατφόρμας, π.χ. απενεργοποιημένη λειτουργία βιντεοσκόπησης και αποθήκευσης. Επί όλων αυτών εκδόθηκε η Γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα 4/2020, που έκρινε την τηλεκπαίδευση ως απολύτως συμβατή µε τη βασική αποστολή του Κράτους για παροχή εκπαίδευσης, που δεν αντίκειται στη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Το μόνο που επιβεβαιώνει το κωμικοτραγικό αφήγημα περί δήθεν αξιοποίησης ή υποκλοπής προσωπικών δεδομένων είναι ο ψηφιακός αναλφαβητισμός όσων το διακινούν και η παντελής άγνοιά τους σχετικά με τη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης. Η πραγματικότητα είναι ότι τα δεδομένα στα οποία αναφέρεται ο ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να παραποιήσει την πραγματικότητα, είναι δεδομένα τηλεμετρίας, δηλαδή τα ανώνυμα δεδομένα που απαιτούνται για να τρέξει μια οποιαδήποτε εφαρμογή στον παγκόσμιο ιστό: Σε τι συσκευή τρέχει, με τι λειτουργικό σύστημα κ.α. Τα τεχνικά αυτά δεδομένα δεν ταυτοποιούν φυσικό πρόσωπο. Τα δεδομένα αυτά συμβάλλουν στο να διορθώνονται τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκύπτουν από τη χρήση της εφαρμογής ώστε να βελτιστοποιείται η λειτουργία της. 4. Το ΥΠΑΙΘ απέκρυπτε τη σύμβαση της CISCO Η σύμβαση της δωρεάς, όπως ο ίδιος ο τίτλος της μνημονεύει, δεν συνεπαγόταν ούτε ένα ευρώ οικονομική επιβάρυνση για το Δημόσιο, και συνεπώς δεν προβλέπεται ανάρτηση στο ηλεκτρονικό σύστημα ΚΗΜΔΗΣ. Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Παιδείας είχε θέσει τη σύμβαση δωρεάς στη διάθεση των εκπροσώπων της αντιπολίτευσης, εκ των οποίων κανείς δεν προσήλθε να τη δει, και βεβαίως την είχε υποβάλει στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα η οποία και την μελέτησε αναλυτικά προτού βγάλει την εγκριτική της απόφαση τον Σεπτέμβριο 2020. Τον Ιανουάριο 2021 η δωρεά έληξε, η τηλεκπαίδευση εντάχθηκε στο πρόγραμμα υφιστάμενων αδειών του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση του Δημοσίου και οι σχετικές συμβάσεις αναρτήθηκαν αμέσως στο ΚΗΜΔΗΣ. Μόλις το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τις συμβάσεις την προηγούμενη εβδομάδα, αναρτήθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι σχετικές εγκριτικές πράξεις και το ενισχυμένο προστατευτικό πλαίσιο προσωπικών δεδομένων το οποίο διεκδίκησε – και πέτυχε – το Υπουργείο από την εν λόγω εταιρεία. Επισυνάπτουμε την εν λόγω σύμβαση εδώ και εδώ. 5. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει την τηλεκπαίδευση Η Αξιωματική Αντιπολίτευση πολέμησε λυσσαλέα το εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης από την αρχή, με διαφορετικό πρόσχημα κάθε φορά: ότι δεν υπήρχε δωρεά, ότι δεν είχε υπάρξει διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ότι δεν είχε εκπονηθεί μελέτη εκτίμησης αντικτύπου. Η αλήθεια όμως είναι η εξής: η δωρεά υπήρξε, η διαβούλευση με την Αρχή ήταν συνεχής, και η Έκθεση Αντικτύπου έχει δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου. Όταν η παροχή ήταν δωρεάν, ο ΣΥΡΙΖΑ εγκαλούσε την Κυβέρνηση επειδή είναι δωρεάν και όχι επί πληρωμή. Τώρα που εντάχθηκε σε πλαίσιο αγοράς αδειών – που διαπραγματεύθηκε και επέλεξε ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ (!) – ενοχλεί τον ΣΥΡΙΖΑ που το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει 14 ευρώ τον χρόνο για κάθε άδεια εκπαιδευτικού για να μπορεί να κάνει τηλεκπαίδευση στους μαθητές του, να συνεδριάζει με τους συναδέλφους του κ.ο.κ. 6. Η Κυβέρνηση θα έπρεπε να επενδύσει σε ένα ισχυρό δημόσιο δίκτυο αντί να κάνει χρήση ιδιωτικής πλατφόρμας Η δημιουργία μιας τεράστιας δημόσιας υποδομής από την αρχή, και δη όταν αυτή υπάρχει έτοιμη στον ιδιωτικό τομέα, θα ήταν μια ασύμμετρη, άσκοπη και παράλογη επένδυση για την αντιμετώπιση μιας έκτακτης και εφήμερης ανάγκης. Η Αξιωματική αντιπολίτευση μάχεται υπέρ μιας δημόσιας πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης, λες και αυτή θα έρθει δωρεάν ή λες και θα πρέπει να μονιμοποιηθεί η τηλεκπαίδευση! Για να προσεγγίσουμε την τεχνογνωσία και τις υποδομές των παγκόσμιων υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης θα απαιτούνταν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και ένα τεράστιο δημόσιο κονδύλι, το οποίο είναι σαφώς προτιμητέο να το επενδύσουμε πολύ πιο στοχευμένα: π.χ. στην επένδυση του άλματος ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών και εκπαιδευτικών που έχει συντελεστεί τον τελευταίο χρόνο, μέσω προγράμματος ύψους 112 εκατομμυρίων ευρώ για την ενίσχυση 560.000 νέων μας με τεχνολογικό εξοπλισμό. |