| 19/12/2025 04:22 | CONCLUSIONS | | | | | On 18 December, the European Council adopted conclusions on Ukraine, the Middle East, European defence and security, next multiannual financial framework, enlargement and reforms, migration, geoeconomy and competitiveness and other items.
|
| ● Council of the EU | | | 18/12/2025 23:07 | Press release | | | | | A Joint Declaration on EU legislative priorities for 2026 was signed today by the European Parliament, Council and Commission. Given the speed and complexity of challenges faced by the European Union, unity, urgency and ambition are key. That is also the spirit behind which President of the European Parliament, Roberta Metsola, Danish Prime Minister, Mette Frederiksen, representing the Danish Presidency of the Council of the European Union, and President of the European Commission, Ursula von der Leyen, signed the Joint Declaration in the margins of the European Council today. The Joint Declaration prioritises legislative actions that focus on boosting the EU's competitiveness and resilience, safeguarding citizens and businesses, while pursuing ambitious simplification goals and working towards swift agreement on the next Multiannual Financial Framework. Utmost priority will be given to key policy objectives for a new era for European defence and security, to secure Europe's sustainable prosperity, competitiveness and simplification, to strengthen our societies and our social model and quality of life, to ensure comprehensive approach to boarder management and migration, to protect our democracy, uphold our values and to leverage our global influence and partnerships. The Declaration highlights legislative proposals listed in the accompanying document, which the three Institutions commit to pay particular attention to and to prioritise in 2026. Progress on these proposals should be regularly monitored throughout the year, both to provide updates on the state of play and to allow for early warning of any developments that risk any delays. The Presidents of the European Parliament, the Council of the European Union and the European Commission, will closely ensure the timely and effective implementation of this Joint Declaration. “Europe moves when we all pull in the same direction. This Joint Declaration for 2026 is more than just words on a paper – it is a sign of unity and our firm conviction to deliver on people's expectations. For the first time, it sets out a clear and focused list of ten legislative priorities to make our Union stronger, safer, and more competitive. Parliament is ready to get to work.” | | — Roberta Metsola, President of the European Parliament |
“Today we stand united with a shared vision for our Union's future. We must deliver a new era of European security – and that starts with a just and lasting peace for Ukraine an strengthening our own defences. We must also build a more competitive, fairer Europe for our citizens and businesses. And finally we are committed to reaching a swift agreement on the next long-term EU budget. Because to turn our common vision into reality, we must have the means to deliver it.” | | — Ursula von der Leyen, President of the European Commission |
Next StepsThe Joint Declaration will be published in the EU's Official Journal in the coming days. The co-legislators will ensure the timely and effective implementation of this Joint Declaration. BackgroundAs set out in the Interinstitutional Agreement on better law-making, signed in 2016 by the three institutions the European Parliament, the Council, and the Commission discuss and agree on legislative priorities for the next year through an annual Joint Declaration, after the Commission adopts its work programme. This approach helps the institutions collaborate more efficiently on key legislative proposals, with the Parliament and the Council acting as co-legislators.
|
|
| ● Ευρωπαϊκό Συμβούλιο | | | 18/12/2025 22:22 | ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ | | | | | II. ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ4. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει ικανοποίηση για την έγκριση της απόφασης 2803 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τη σύσταση του Συμβουλίου Ειρήνης και μιας προσωρινής Διεθνούς Δύναμης Σταθεροποίησης, όπως περιγράφεται στο ολοκληρωμένο σχέδιο για τον τερματισμό της σύρραξης στη Γάζα. Καλεί όλα τα μέρη να εφαρμόσουν την απόφαση στο σύνολό της και σύμφωνα με τις σχετικές διεθνείς πολιτικές και νομικές αρχές. Υπενθυμίζει ότι είναι ανάγκη να σταθεροποιηθεί το περιβάλλον ασφάλειας στη Γάζα, σύμφωνα με την απόφαση 2803 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, μεταξύ άλλων με την εξασφάλιση της μόνιμης απόσυρσης των όπλων της Χαμάς και άλλων μη κρατικών ένοπλων ομάδων.
5. Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναβεβαιώνει την ισχυρή προσήλωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο διεθνές δίκαιο και σε μια συνολική, δίκαιη και διαρκή ειρήνη με βάση τη λύση των δύο κρατών σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, όπου δύο δημοκρατικά κράτη, το Ισραήλ και η Παλαιστίνη, θα συνυπάρχουν ειρηνικά εντός ασφαλών και αναγνωρισμένων συνόρων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συμβάλει σε κάθε προσπάθεια για υλοποίηση αυτής της λύσης.
6. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεσμεύεται να συμβάλει στην εφαρμογή αυτή, μεταξύ άλλων μέσω ενισχυμένης εντολής για την αποστολή συνοριακής συνδρομής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το σημείο διέλευσης της Ράφα (EU BAM Rafah) και την αστυνομική αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα παλαιστινιακά εδάφη (EUPOL COPPS), καθώς και μέσω της συμμετοχής στο κέντρο πολιτικοστρατιωτικού συντονισμού (CMCC). Είναι έτοιμη να στηρίξει τη σύσταση του Συμβουλίου Ειρήνης και θα συνεργαστεί ενεργά με τους εταίρους για τα επόμενα βήματα.
7. Υπενθυμίζοντας τα προηγούμενα συμπεράσματά του, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει την ανάγκη για ταχεία, ασφαλή και απρόσκοπτη παράδοση και συνεχή διανομή ανθρωπιστικής βοήθειας σε ευρεία κλίμακα προς και σε ολόκληρη τη Γάζα, μεταξύ άλλων μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου της Κύπρου συμπληρωματικά προς τις χερσαίες οδούς, σύμφωνα με το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, και επίσης τονίζει την ανάγκη ο ΟΗΕ, οι οργανισμοί του και οι ανθρωπιστικές οργανώσεις να είναι σε θέση να εργάζονται ανεξάρτητα και αμερόληπτα. Ως προς τούτο, καλεί το Ισραήλ να μην εφαρμόσει στην τρέχουσα μορφή του τον νόμο περί εγγραφής των ΜΚΟ σε μητρώο. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί ειδικότερα να επιτραπεί να εισέλθουν στη Γάζα βασικά είδη, όπως εξοπλισμός στέγασης, προμήθειες χειμερινής διαβίωσης και ιατρικά είδη.
8. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπογραμμίζει ότι οι διεθνείς και περιφερειακοί συμφεροντούχοι πρέπει να παράσχουν στήριξη για την ανασυγκρότηση και την ανάπτυξη της Γάζας, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Με βάση την πρώτη σύσκεψη της ομάδας δωρητών για την Παλαιστίνη στις 20 Νοεμβρίου 2025, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεργαστεί με όλους τους εταίρους για να συμβάλει στις προσπάθειες ανάκαμψης και ανασυγκρότησης, θα εξακολουθήσει δε να στηρίζει την Παλαιστινιακή Αρχή, μεταξύ άλλων στο εν εξελίξει μεταρρυθμιστικό της θεματολόγιο. Ως προς τούτο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει τη σημασία που έχει η εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος της Παλαιστινιακής Αρχής για να μπορέσει να ανακτήσει τον έλεγχο της Γάζας με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα. Καλεί το Ισραήλ να αποδεσμεύσει επειγόντως τα παρακρατηθέντα έσοδα εκκαθάρισης και να επεκτείνει τις τραπεζικές υπηρεσίες μέσω ανταποκριτών μεταξύ ισραηλινών και παλαιστινιακών τραπεζών, στοιχεία αμφότερα απαραίτητα για να εξασφαλιστούν η ορθή λειτουργία της Παλαιστινιακής Αρχής και η παροχή βασικών υπηρεσιών στον πληθυσμό.
9. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καταδικάζει απερίφραστα τη ραγδαία αύξηση των βιαιοτήτων των εποίκων κατά Παλαιστίνιων αμάχων, συμπεριλαμβανομένων των βιαιοπραγιών εις βάρος χριστιανικών κοινοτήτων, και τις πολιτικές και απειλές αναγκαστικού εκτοπισμού και προσάρτησης στη Δυτική Όχθη, περιλαμβανομένης της Ανατολικής Ιερουσαλήμ. Καλεί την κυβέρνηση του Ισραήλ να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που υπέχει δυνάμει του διεθνούς δικαίου και να προστατεύσει τον παλαιστινιακό πληθυσμό των κατεχόμενων εδαφών. Καλεί την κυβέρνηση του Ισραήλ να αναστρέψει την επέκταση των οικισμών εποίκων, οι οποίοι είναι παράνομοι βάσει του διεθνούς δικαίου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο απευθύνει εκ νέου έκκληση να διαφυλαχθεί και να γίνεται σεβαστό το status quo των ιερών τόπων της Ιερουσαλήμ. Επίσης καλεί εκ νέου το Συμβούλιο να προωθήσει την επεξεργασία περαιτέρω περιοριστικών μέτρων κατά εξτρεμιστών εποίκων και οντοτήτων και οργανώσεων που τους υποστηρίζουν. Λίβανος10. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί αποκλιμάκωση στην ευρύτερη περιοχή και υπογραμμίζει την ανάγκη να διαφυλαχθεί η σταθερότητα του Λιβάνου. Εκφράζει εκ νέου τη στήριξή του για τη σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης και της κατάστασης της ασφάλειας του Λιβάνου, καθώς και για την ανασυγκρότησή του, υποστηρίζει δε τις προσπάθειες της κυβέρνησης να εγκαθιδρύσει μονοπώλιο του κράτους στην κατοχή όπλων. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει την αταλάντευτη υποστήριξή του στον θεμελιώδη ρόλο της Προσωρινής Δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στον Λίβανο (UNIFIL). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καταδικάζει τις πρόσφατες επιθέσεις κατά της UNIFIL και ζητεί διεξοδική έρευνα. Τέτοιες επιθέσεις εναντίον μελών ειρηνευτικών δυνάμεων του ΟΗΕ συνιστούν σοβαρή παραβίαση του διεθνούς δικαίου, είναι απολύτως απαράδεκτες και πρέπει να σταματήσουν αμέσως. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει την έκκλησή του προς όλα τα μέρη για σεβασμό και εφαρμογή των όρων της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός της 27ης Νοεμβρίου 2024 και για πλήρη εφαρμογή της απόφασης 1701 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Ως προς τούτο, ζητεί τον πλήρη αφοπλισμό της Χεζμπολάχ και άλλων μη κρατικών ένοπλων ομάδων στον Λίβανο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να στηρίζει την κυριαρχία του κράτους του Λιβάνου, την εδαφική του ακεραιότητα και τις προσπάθειές του για την οικοδόμηση κράτους, μεταξύ άλλων συνεισφέροντας στην ενίσχυση των ένοπλων δυνάμεων του Λιβάνου. Συρία11. Έναν χρόνο μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει την υποστήριξή του σε μια ειρηνική και χωρίς αποκλεισμούς μετάβαση στη Συρία και υπογραμμίζει τη σημασία της προστασίας των δικαιωμάτων των Συρίων κάθε εθνοτικής και θρησκευτικής ομάδας χωρίς διακρίσεις. Εκφράζει ανησυχία για τις εξωτερικές παρεμβάσεις στη μεταβατική διαδικασία της Συρίας και παροτρύνει όλους τους παράγοντες, τόσο εγχώριους όσο και εξωτερικούς, να σεβαστούν πλήρως την ενότητα, την ανεξαρτησία, την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Συρίας, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. III. ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ12. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καταδικάζει απερίφραστα όλες τις πρόσφατες υβριδικές επιθέσεις κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών της. Λαμβανομένης υπόψη της εντατικοποιημένης υβριδικής εκστρατείας της Ρωσίας και της Λευκορωσίας, ζητεί να επιταχυνθούν οι προσπάθειες για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας, την προστασία των κρίσιμων υποδομών και την πρόληψη, αποτροπή και αντιμετώπιση υβριδικών επιθέσεων σε ολόκληρη την Ένωση, με χρήση όλων των σχετικών πολιτικών και μέσων, συμπεριλαμβανομένης της επιβολής περαιτέρω περιοριστικών μέτρων εις βάρος των χωρών αυτών.
13. Υπενθυμίζοντας ότι ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και οι επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ασφάλεια σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον αποτελούν πρόκληση για την ίδια την ύπαρξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έκανε απολογισμό της προόδου όσον αφορά την εφαρμογή των προηγούμενων συμπερασμάτων του σχετικά με την ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια προκειμένου να ενισχυθεί αποφασιστικά η αμυντική ετοιμότητα της Ευρώπης έως το 2030, να μειωθούν οι στρατηγικές εξαρτήσεις και να αντιμετωπιστούν τα κενά σε κρίσιμες δυνατότητες, μεταξύ άλλων στον τομέα του διαστήματος, με μια προσέγγιση 360°. Σε συνέχεια της παρουσίασης του χάρτη πορείας για την ευρωπαϊκή αμυντική ετοιμότητα με ορίζοντα το 2030, εξέτασε τις εν εξελίξει εργασίες σχετικά με τους συνασπισμούς δυνατοτήτων υπό την καθοδήγηση των κρατών μελών, τους τομείς δυνατοτήτων προτεραιότητας και τη δρομολόγηση συγκεκριμένων έργων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2026, μεταξύ άλλων με τη στήριξη των μέσων SAFE και EDIP (πρόγραμμα για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία), καθώς και τις εργασίες σχετικά με την ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας. Επικροτεί τις σχετικές πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένης της διάσκεψης κορυφής της ανατολικής πτέρυγας που πραγματοποιήθηκε στο Ελσίνκι στις 16 Δεκεμβρίου 2025.
14. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει ικανοποίηση για την έκδοση του κανονισμού σχετικά με την παροχή κινήτρων για επενδύσεις που συνδέονται με τον τομέα της άμυνας στον προϋπολογισμό της ΕΕ και για την παρουσίαση του χάρτη πορείας για τον μετασχηματισμό της αμυντικής βιομηχανίας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί να ενταθούν οι εργασίες σε όλους τους άξονες που προσδιορίστηκαν τον Οκτώβριο του 2025. Καλεί επίσης τους συννομοθέτες να προωθήσουν κατά προτεραιότητα τις εργασίες για τις σχετικές νομοθετικές προτάσεις, όπως η δέσμη για την αμυντική ετοιμότητα και η πρόσφατη πρόταση για τη διευκόλυνση της στρατιωτικής κινητικότητας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει ικανοποίηση για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε σχετικά με τη συμμετοχή του Καναδά στο μέσο SAFE.
15. Τα ανωτέρω ισχύουν με την επιφύλαξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας ορισμένων κρατών μελών, λαμβάνουν δε υπόψη τα συμφέροντα όλων των κρατών μελών στους τομείς της ασφάλειας και της άμυνας, σύμφωνα με τις Συνθήκες. IV. ΕΠΟΜΕΝΟ ΠΟΛΥΕΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ16. Σε συνέχεια των εντατικών προπαρασκευαστικών εργασιών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος εξαμήνου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σημείωσε την παρουσίαση του σχεδίου διαπραγματευτικού πλαισίου που εκπόνησε η δανική Προεδρία, και προέβη σε ανταλλαγή απόψεων σχετικά με το μελλοντικό πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο. 17. Καλεί την αναλαμβάνουσα Προεδρία να συνεχίσει τις εργασίες, προκειμένου να επιτευχθεί εγκαίρως συμφωνία. Μια συμφωνία πριν από το τέλος του 2026 θα καταστήσει δυνατή την έκδοση νομοθετικών πράξεων το 2027, πράγμα αναγκαίο για να εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη παροχή ενωσιακής χρηματοδότησης στους δικαιούχους τον Ιανουάριο του 2028. V. ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ18. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο διεξήγαγε στρατηγική συζήτηση σχετικά με τη μελλοντική πορεία της διεύρυνσης, περιλαμβανομένων πτυχών σχετικών με τις εσωτερικές μεταρρυθμίσεις.
19. Υπενθυμίζοντας τα προηγούμενα συμπεράσματά του, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει τη σημασία που εξακολουθεί να έχει η διεύρυνση ως γεωστρατηγική επένδυση στην ειρήνη, την ασφάλεια, τη σταθερότητα και την ευημερία. Συνιστά κινητήρια δύναμη για τη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών στις οποίες διαβιούν οι Ευρωπαίοι πολίτες και για τη μείωση των ανισοτήτων μεταξύ των χωρών, και πρέπει να προάγει τις αξίες στις οποίες βασίζεται η Ένωση. Ενόψει της προοπτικής μιας ακόμα πιο διευρυμένης Ένωσης, τόσο τα μελλοντικά κράτη μέλη όσο και η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμα κατά τον χρόνο της προσχώρησης. Τα επίδοξα μέλη πρέπει να συνεχίσουν τις μεταρρυθμιστικές τους προσπάθειες, ιδίως στον τομέα του κράτους δικαίου, σύμφωνα με τον αξιοκρατικό χαρακτήρα της διαδικασίας προσχώρησης και με τη βοήθεια της ΕΕ. Παράλληλα, η Ένωση πρέπει να θέσει τις απαραίτητες εσωτερικές βάσεις και να προβεί στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις. Με αυτόν τον τρόπο, θα καταστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση ισχυρότερη και θα ενισχυθεί η ευρωπαϊκή κυριαρχία.
20. Καθώς προχωρά η διαδικασία διεύρυνσης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί από την Επιτροπή να υποβάλει τις εμπεριστατωμένες επανεξετάσεις πολιτικών ώστε οι εργασίες αυτές να διεξάγονται παράλληλα. VI. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ21. Έχοντας κατά νου τα προηγούμενα συμπεράσματά του, και σε συνέχεια της πρόσφατης επιστολής της Προέδρου της Επιτροπής, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έκανε απολογισμό της προόδου όσον αφορά την εφαρμογή τους. Σε αυτή τη βάση, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί να συνεχιστούν κατά προτεραιότητα και εντατικότερα οι εργασίες σε όλους τους άξονες, σύμφωνα με το ενωσιακό και το διεθνές δίκαιο. VIII. ΔΙΑΦΟΡΑΣύμφωνο για τη Μεσόγειο23. Τριάντα χρόνια μετά την έναρξη της διαδικασίας της Βαρκελώνης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει ικανοποίηση για τα συμπεράσματα του Συμβουλίου, της 20ής Νοεμβρίου 2025, σχετικά με το σύμφωνο για τη Μεσόγειο (Μία θάλασσα, ένα σύμφωνο, ένα μέλλον). Το σύμφωνο αποτελεί ευκαιρία για να αναμορφωθούν οι σχέσεις της ΕΕ με τους εταίρους της της Νότιας Μεσογείου χάρη σε μια ανανεωμένη πολιτική δέσμευση. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζητεί την ταχεία και αποδοτική εφαρμογή του, με τη βοήθεια της κινητοποίησης σχετικών εργαλείων πολιτικής της ΕΕ και μέσω συνεργειών με την Ένωση για τη Μεσόγειο, ώστε να καταστεί δυνατή η διαχείριση κοινών περιφερειακών προκλήσεων και ευκαιριών σε πνεύμα αμοιβαίας οικειοποίησης, αμοιβαίου συμφέροντος και κοινής ευθύνης. Καταπολέμηση του αντισημιτισμού, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας24. Μετά την πρόσφατη αντισημιτική επίθεση που σημειώθηκε στο Σίδνεϊ, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει τα βαθύτατα συλλυπητήριά του στις οικογένειες και τους οικείους των θυμάτων και την αλληλεγγύη του προς την Αυστραλία και τις εβραϊκές κοινότητες παγκοσμίως. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει ότι καταδικάζει κατηγορηματικά όλες τις μορφές αντισημιτισμού και μίσους, μισαλλοδοξίας, ρατσισμού και ξενοφοβίας, περιλαμβανομένου του αντιμουσουλμανικού μίσους. Προσβλέπει στην επικείμενη παρουσίαση μιας αντιρατσιστικής στρατηγικής από την Επιτροπή.
25. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να εντείνουν τις ενέργειες σε συνέχεια της δήλωσης του Συμβουλίου, της 15ης Οκτωβρίου 2024, σχετικά με τη διαφύλαξη της εβραϊκής ζωής και την καταπολέμηση του αντισημιτισμού, μεταξύ άλλων και όσον αφορά την προστασία εβραϊκών ιδρυμάτων. Καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και της χειραγώγησης των πληροφοριών και των παρεμβάσεων από το εξωτερικό26. Σε συνέχεια της κοινής ανακοίνωσης για την Ευρωπαϊκή Ασπίδα Δημοκρατίας, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει τη σημασία της ενίσχυσης της δημοκρατικής ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Τονίζει ότι είναι αναγκαίο να καταπολεμηθούν η παραπληροφόρηση και η χειραγώγηση των πληροφοριών και οι παρεμβάσεις από το εξωτερικό, καθώς και να προστατευτούν τα ελεύθερα και πολυφωνικά μέσα ενημέρωσης. Στο πλαίσιο αυτό, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επισημαίνει τη νομική ευθύνη των πλατφορμών για την καταπολέμηση της διάδοσης παραπληροφόρησης και παράνομου περιεχομένου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναβεβαιώνει τη ρυθμιστική αυτονομία της ΕΕ στον ψηφιακό τομέα. Μακροπεριφερειακή στρατηγική για τον Ατλαντικό27. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή, σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, να εκπονήσει, έως τον Ιούνιο του 2027, μια μακροπεριφερειακή στρατηγική της ΕΕ για τον Ατλαντικό, λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη θαλάσσια στρατηγική για τον Ατλαντικό και το σχέδιο δράσης για τον Ατλαντικό.
|
|
| ● European Council | | | 18/12/2025 20:05 | CONCLUSIONS | | | | | II. MIDDLE EAST4. The European Council welcomes the adoption of United Nations Security Council Resolution 2803 on the establishment of the Board of Peace and of a temporary International Stabilisation Force, as outlined in the Comprehensive Plan to End the Gaza Conflict. It calls on all parties to implement the Resolution in its entirety, and in line with relevant international political and legal principles. It recalls the need to stabilise the security environment in Gaza, in line with UN Security Council Resolution 2803, including by ensuring the permanent decommissioning of weapons from Hamas and other non-state armed groups. 5. In this context, the European Council reaffirms the EU’s strong commitment to international law and to a comprehensive, just and lasting peace based on the two-state solution in accordance with relevant UN Security Council Resolutions where two democratic states, Israel and Palestine, live side-by-side in peace within secure and recognised borders. The European Union will contribute to all efforts towards this solution. 6. The European Union is committed to contributing to this implementation, including through an enhanced mandate for the European Union Border Assistance Mission for the Rafah Crossing Point (EU BAM Rafah) and the European Union Police Mission for the Palestinian Territories (EUPOL COPPS), as well as through engagement in the Civil-Military Coordination Centre (CMCC). It stands ready to support the establishment of the Board of Peace and will actively engage with partners on the next steps. 7. Recalling its previous conclusions, the European Council stresses the need for the rapid, safe and unimpeded delivery and sustained distribution of humanitarian aid at scale into and throughout Gaza, including via the Cyprus Maritime Corridor to supplement land routes, in accordance with international humanitarian law, and also stresses the need for the UN and its agencies, and humanitarian organisations, to be able to work independently and impartially. In this respect it calls on Israel not to implement the NGO registration law in its current form. The European Council calls in particular for essential items, such as shelter, winterisation supplies and medical items, to be allowed into Gaza. 8. The European Council underlines the need for international and regional stakeholders to provide support for the reconstruction and development of Gaza, in line with international law. Building on the first meeting of the Palestine Donor Group on 20 November 2025, the European Union will engage with all partners to contribute to recovery and reconstruction efforts and continue to support the Palestinian Authority, including in its ongoing reform agenda. In this respect, the European Council reiterates the importance of implementing the reform programme of the Palestinian Authority so that it can securely and effectively take back control of Gaza. It calls on Israel to urgently release withheld clearance revenues and extend the correspondent banking services between Israeli and Palestinian banks, both being necessary to ensure the proper functioning of the Palestinian Authority and the delivery of essential services to the population. 9. The European Council strongly condemns the massive increase in settler violence against Palestinian civilians, including violence against Christian communities, and the policies and threats of forcible displacement and annexation, in the West Bank, including East Jerusalem. It urges the Government of Israel to abide by its obligations under international law and protect the Palestinian population of the occupied territories. It calls on the Government of Israel to reverse the expansion of settlements, which are illegal under international law. The European Council reiterates its call for the preservation of and respect for the Status Quo of Jerusalem’s holy sites. It also reiterates its call on the Council to take work forward on further restrictive measures against extremist settlers and entities and organisations that support them. Lebanon10. The European Council calls for de-escalation in the wider region, and underlines the need to preserve stability in Lebanon. It reiterates its support for the stabilisation of Lebanon’s economic and security situation as well as its reconstruction, and supports the Government’s efforts to establish the State’s monopoly on holding weapons. The European Council reiterates its unwavering support for the fundamental role of the United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL). The European Council condemns the recent attacks against UNIFIL and calls for a thorough investigation. Such attacks against UN peacekeepers constitute a grave violation of international law, are totally unacceptable and must stop immediately. The European Council reiterates its call on all parties to respect and implement the terms of the 27 November 2024 ceasefire agreement and for the full implementation of UN Security Council Resolution 1701. In this respect, it calls for the full disarmament of Hezbollah and other non-state armed groups in Lebanon. The European Union will continue to support the Lebanese State’s sovereignty, territorial integrity and State-building efforts, including by contributing to the strengthening of the Lebanese Armed Forces. Syria11. One year after the fall of the Assad regime, the European Council reiterates its support for a peaceful and inclusive transition in Syria and underlines the importance of protecting the rights of Syrians from all ethnic and religious backgrounds without discrimination. It expresses concern about foreign interference in Syria’s transitional process and urges all actors, both domestic and external, to fully respect Syria’s unity, independence, sovereignty and territorial integrity, in accordance with international law. III. EUROPEAN DEFENCE AND SECURITY12. The European Council strongly condemns all recent hybrid attacks against the European Union and its Member States. In the light of Russia’s and Belarus’ intensified hybrid campaign, it calls for accelerated efforts to strengthen resilience, protect critical infrastructure, and prevent, deter and respond to hybrid attacks throughout the Union, using all relevant policies and instruments, including through further restrictive measures against those countries. 13. Recalling that Russia’s war of aggression against Ukraine and its repercussions for European and global security in a changing environment constitute an existential challenge for the European Union, the European Council took stock of progress in the implementation of its previous conclusions on European defence and security aimed at decisively ramping up Europe’s defence readiness by 2030, reducing strategic dependencies and addressing critical capability gaps, including in the area of space, with a 360° approach. Further to the presentation of the European Defence Readiness Roadmap 2030, it reviewed ongoing work related to Member State-led capability coalitions, to priority capability areas and to launching concrete projects in the first half of 2026, including with the support of the SAFE and European Defence Industry Programme (EDIP) instruments, as well as work related to strengthening the European Defence Agency. It welcomes initiatives in this regard, including the holding of the Eastern Flank summit in Helsinki on 16 December 2025. 14. The European Council welcomes the adoption of the Regulation as regards incentivising defence-related investments in the EU budget and the presentation of the Defence Industry Transformation Roadmap. The European Council calls for work to be intensified on all strands identified in October 2025. It also calls on the co-legislators to take work forward on relevant legislative proposals as a matter of priority, such as the Defence Readiness Omnibus and the recent proposal to facilitate military mobility. The European Council welcomes the agreement found on the participation of Canada in the SAFE instrument. 15. The above is without prejudice to the specific character of the security and defence policy of certain Member States, and takes into account the security and defence interests of all Member States, in accordance with the Treaties. IV. NEXT MULTIANNUAL FINANCIAL FRAMEWORK16. Following the intensive preparatory work carried out during this semester, the European Council took note of the presentation of the draft Negotiating Box developed by the Danish Presidency and held an exchange of views on the future Multiannual Financial Framework. 17. It calls on the incoming Presidency to continue the work, with a view to a timely agreement. An agreement before the end of 2026 would allow for the adoption of legislative acts in 2027, which is necessary to ensure that EU funding reaches beneficiaries without interruption in January 2028. V. ENLARGEMENT AND REFORMS18. The European Council held a strategic discussion on the way forward on enlargement, including aspects related to internal reforms. 19. Recalling its previous conclusions, the European Council stresses the continued importance of enlargement as a geostrategic investment in peace, security, stability and prosperity. It is a driver for improving the economic and social conditions of European citizens, reducing disparities between countries, and must foster the values on which the Union is founded. Looking ahead to the prospect of a further enlarged Union, both future Member States and the EU need to be ready at the time of accession. Aspiring members need to continue their reform efforts, notably in the area of rule of law, in line with the merit-based nature of the accession process and with the assistance of the EU. In parallel, the Union needs to lay the necessary internal groundwork and reforms. This will make the European Union stronger and enhance European sovereignty. 20. As the enlargement process is moving forward, the European Council invites the Commission to present its in-depth policy reviews so that this work advances in parallel. VI. MIGRATION21. Recalling its previous conclusions, and following the recent letter from the President of the Commission, the European Council took stock of progress in their implementation. In this light, the European Council calls for intensified work on all strands to continue as a matter of priority, in line with EU and international law. VIII. OTHER ITEMSPact for the Mediterranean23. Thirty years after the Barcelona Process was launched, the European Council welcomes the Council conclusions of 20 November 2025 on the Pact for the Mediterranean (One Sea, One Pact, One Future). The Pact is an opportunity to reshape the EU’s relations with its Southern Mediterranean partners through renewed political commitment. The European Council calls for its swift and efficient implementation, supported by the mobilisation of relevant EU policy tools and through synergies with the Union for the Mediterranean, to address common regional challenges and opportunities in a spirit of co-ownership, mutual interest and joint responsibility. Fight against antisemitism, racism and xenophobia24. Following the recent antisemitic attack in Sydney, the European Council extends its deepest condolences to the families and friends of the victims and stands in solidarity with Australia and with Jewish communities worldwide. The European Council reiterates its condemnation in the strongest possible terms of all forms of antisemitism and hate, intolerance, racism and xenophobia, including anti-Muslim hatred. It looks forward to the upcoming presentation by the Commission of an anti-racism strategy. 25. The European Council invites the Commission and the Member States to intensify the follow-up to the Council declaration on fostering Jewish life and combating antisemitism of 15 October 2024, including as regards the protection of Jewish institutions. Fight against disinformation and against foreign information manipulation and interference26. Following the Joint Communication on the European Democracy Shield, the European Council recalls the importance of strengthening Europe’s democratic resilience. It stresses the need to tackle disinformation and foreign information manipulation and interference (FIMI) and to protect free and pluralistic media. In this context, the European Council highlights the legal responsibility of platforms in fighting the dissemination of disinformation and illegal content. The European Council reaffirms the EU’s regulatory autonomy in the digital sphere. Macro-regional strategy for the Atlantic27. The European Council invites the Commission, in cooperation with Member States, to develop an EU macro-regional strategy for the Atlantic by June 2027, taking into account the existing Atlantic Maritime Strategy and the Atlantic Action Plan.
|
|
|
| ● Council of the EU | | | 18/12/2025 15:50 | Press release | | | | | Today, the Danish presidency of the Council of the EU and European Parliament negotiators agreed on the first ever EU-wide list of safe countries of origin. The list means that member states will be able to deal with applications for international protection more quickly, making asylum procedures for people who are unlikely to receive protection within the EU faster and more effective. The possibility to establish an EU list of safe countries of origin is an important piece of the 2024 Migration and Asylum Pact which will start applying from 12 June 2026. The agreement between the Council and the European Parliament comes less than two weeks after the Council finalised its position on the draft law. This rapid progress in the legislative process comes on the back of a call to action from EU heads of state or government to step up work relating to migration, especially the concepts of safe third countries and safe countries of origin. “Each year tens of thousands arrive in Europe and apply for asylum even though they depart from safe countries where there is generally no risk of persecution. Today we agreed on the first ever EU list of safe countries of origin, which will help to create faster and more efficient asylum procedures and return of those without a need for protection. An important milestone for the EU’s asylum policy.” | | — Rasmus Stoklund, Danish Minister for Immigration and Integration |
Based on today’s agreement, the following countries will be designated as safe countries of origin at EU level: Bangladesh, Colombia, Egypt, India, Kosovo*, Morocco and Tunisia. EU accession candidate countries are also designated as safe countries of origin at Union level, unless - there is a situation of international or internal armed conflict in the candidate country
- restrictive measures affecting fundamental rights and freedoms have been adopted against the candidate country in question or
- the proportion of positive decisions by member state authorities to applications for international protection of citizens from the candidate country is higher than 20%
The safe country of origin concept allows member states to put in place a special system for the examination of applications for international protection. Under the 2024 asylum procedure regulation, adopted as part of the Asylum and Migration Pact, member states must apply an accelerated procedure for applicants from a safe country of origin and may carry it out at the border or in transit zones. The safe country of origin rules are based on the premise that applicants from such a country are presumed to have sufficient protection against the risk of persecution or serious violations of their fundamental rights. Non-EU countries can only be designated as safe countries of origin when they meet a high threshold of safety. Member states will still be able to have their own national lists of safe countries of origin with additional non-EU countries other than those on the EU list. Next stepsToday’s agreement between the Council and the European Parliament is provisional and has to be confirmed by both institutions before official adoption in the Council and the European Parliament. The regulation establishing a list of safe third countries at EU level also provides for the implementation of certain provisions of the Pact on Migration and Asylum to be speeded up. Those specific rules will therefore apply as soon as the regulation enters into force (which will be on the day of its publication of the Official Journal of the EU). The EU list of safe countries of origin will begin to apply at the same time as the asylum procedure regulation, on 12 June 2026. BackgroundThe asylum procedure regulation, part of the Migration and Asylum Pact, provides for the creation of an EU list of safe countries of origin. At the urging of many member states, the Commission proposed this list already before the Pact comes into force.
* This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo declaration of independence.
|
|
| ● Council of the EU | | | 19/12/2025 10:23 | Press release | | | | | The Council adopted today an agreement for a partial negotiating mandate on the proposed Single market and customs programme regulation (SMCP), part of the overall proposals for the next multiannual financial framework (MFF). It brings together five individual funding programmes of the current MFF in a new programme aiming at supporting activities in policy areas that contribute to the smooth functioning of the single market and customs union and support taxation policy and measures countering fraud. The programme will also cover the development, production and dissemination of European statistics. The negotiating position is 'partial' because it excludes financial and horizontal issues. These are currently being discussed as part of the negotiations on the next multiannual financial framework (MFF) covering the period 2028 to 2034. “The adoption of this partial negotiating mandate brings us a step closer to the timely implementation of the EU’s next budget. It will support the functioning of our single market and customs union, expand the use of digital solutions and boost the cooperation and capacities of member states. Combining five existing programmes contributes to the overall objective of simplification of the EU’s next budget.” | | — Morten Bødskov, Danish Minister for Industry Business and Financial Affairs |
The proposed programme seeks to strengthen the single market by removing cross-border obstacles, enhancing cooperation between national administrations, improving enforcement of EU legislation and supporting Union-level digital solutions. It will also contribute to the implementation of key customs initiatives, including the proposed EU customs reform. Finally, the proposal intends to support measures with regards to standardisation, consumer protection, market surveillance, combating fraud, tax cooperation and help the development of European statistics. The SMCP brings together five programmes existing under the current MFF: - Parts of the Single market programme (SMP)
- The Customs programme
- The Customs control equipment instrument (CCEI)
- The Fiscalis programme
- The Union anti-fraud programme (UAFP)
Main changes in the Council mandateThe Council expressed broad support for the overall ambition to combine several existing programmes into a new programme with a unified approach, enabling synergies and flexibility. In its partial mandate, the Council ensures bigger involvement of member states through the introduction of comitology, creating a committee composed of experts from the member states. Other changes relate to: - Underlining the importance of the availability of high-quality European statistics
- The need for the programme to facilitate acquiring customs control equipment for the member states as a priority and with due safeguards.
Next stepsThe partial negotiating position approved today is the Council's mandate to start negotiations with the European Parliament on the Single market and customs programme. The decision on the programme’s budget for 2028-2034 will depend on the final agreement on the next MFF. BackgroundThe Single market and customs programme will bring together 5 programmes already existing under the current MFF. It will combine parts of the single market programme, which supports and strengthens the governance of the single market; the customs programme, which protects the financial and economic interests of the EU and its member states and prevents unfair and illegal trade. Next, it will also incorporate the fiscalis programme, protecting the EU and member states from tax fraud, tax evasion and aggressive tax planning. Finally, it will incorporate the Union anti-fraud programme (UAFP), protecting the EU's and member states' financial interests by preventing fraud, corruption and money laundering.
|
|
|