Καλό μεσημέρι,

Ο Πρωθυπουργός επισκέφτηκε το τμήμα επειγόντων περιστατικών του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία», όπου υλοποιούνται έργα ανακαίνισης και αναβάθμισης ύψους 1,26 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματος για την κατασκευή πρότυπων ΤΕΠ και την αναβάθμιση των δημόσιων δομών υγείας. Στο Νοσοκομείο «Αγ. Σοφία» έχουν ήδη ανακαινιστεί και παραδοθεί ήδη χώροι 1.080 τετραγωνικών μέτρων.

Όπως τόνισε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «Το Εθνικό Σύστημα Υγείας αλλάζει. Χωρίς να κρύβουμε τα πολλά προβλήματα τα οποία κληρονομήσαμε, έχουμε ένα στρατηγικό σχέδιο τριετίας το οποίο θα μας επιτρέψει να κάνουμε πολύ σημαντικές παρεμβάσεις στις υποδομές, όπως αυτές οι οποίες δρομολογούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, να αξιοποιήσουμε επίσης στο μέγιστο τις ιδιωτικές χορηγίες».

—-

Στην Ολομέλεια της 3ης Συνόδου Κορυφής Ουκρανίας – Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στο Ντουμπρόβνικ συμμετείχε χθες ο Πρωθυπουργός.

Κατά την παρέμβασή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε τη σημασία που έχει η συνέχιση αυτής της πρωτοβουλίας που ανέλαβε πρώτη η Ελλάδα.

Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία αφορά ολόκληρο τον κόσμο. Αναφερόμενος στη Διάσκεψη για την Ειρήνη στην Ουκρανία, επισήμανε ότι αυτή επιβεβαίωσε την ευρεία στήριξη για μια δίκαιη ειρήνη στην Ουκρανία.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η γεωπολιτική κατάσταση και η κατάσταση ασφαλείας στην Ευρώπη καθιστούν επιτακτική τη διεύρυνση και κάλεσε τις υποψήφιες χώρες να τηρήσουν τις θεμελιώδεις ευρωπαϊκές αξίες και να εφαρμόσουν τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για την ενταξιακή τους προοπτική.

—-

Ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε, στο περιθώριο της Συνόδου, με τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Volodymyr Zelenskyy και επανέλαβε την σταθερή στήριξη της Ελλάδας στην Ουκρανία.

Κατά τη διάρκειά της, συζητήθηκε η πρόοδος σχετικά με τη σύναψη διμερούς συμφωνίας για την πολύπλευρη στήριξη της Ουκρανίας, την ανασυγκρότησή της και την ενταξιακή της προοπτική, στο πρότυπο αντίστοιχων συμφωνιών που ήδη έχουν συνάψει με την Ουκρανία 19 κράτη-μέλη της ΕΕ.

—–

Αναβαθμίστηκε η κατάταξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών από τον οίκο FTSE Russell με στόχο την επάνοδό του στην κατηγορία των ανεπτυγμένων αγορών. Όπως τόνισε και ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης: «Η επιτυχία αυτή είναι αποτέλεσμα των θετικών εξελίξεων στην οικονομία, των προοπτικών που ανοίγονται, αλλά και των συγκεκριμένων επιτυχημένων κινήσεων της Κυβέρνησης στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων».

Η επιβράβευση της θετικής πορείας του Χρηματιστηρίου Αθηνών σημαίνει αύξηση της εισροής των επενδύσεων, εισαγωγή νέων κεφαλαίων στην Ελλάδα, διευκόλυνση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια υγιέστερη επιχειρηματικότητα, παράγοντες που συμβάλλουν σημαντικά στην υλοποίηση της δέσμευσής μας για περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.

Στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την οικονομία της χώρας με τέτοιο τρόπο ώστε αυτή η βελτίωση να έχει θετικό αντίκτυπο στην τσέπη των Ελλήνων πολιτών. Ήδη έχουμε αυξήσει τέσσερις φορές τον κατώτατο μισθό και θα ακολουθήσει και πέμπτη αύξηση, όπως δεσμεύθηκε ο Πρωθυπουργός στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ενώ ο μέσος μισθός από 1046 ευρώ έχει φτάσει τα 1300 με στόχο στο τέλος της τετραετίας να φτάσει τα 1500.

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης. Επίσης, για πρώτη φορά το Δημόσιο θα αποκτήσει ένα πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.

Οι προθεσμίες για όλα τα στάδια της διαδικασίας προσλήψεων συντέμνονται, αφού ειδικά κάποια από τα απαραίτητα δικαιολογητικά θα αντλούνται αυτόματα από το ΑΣΕΠ μέσω διαλειτουργικότητας όλων των σχετικών μητρώων.

Ορεινές, νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές ενισχύονται μέσω αυξημένης μοριοδότησης με το κριτήριο της εντοπιότητας και με απαραίτητη προϋπόθεση ότι ο διορισθείς θα παραμείνει για 10 χρόνια στη θέση διορισμού, ενώ καθίσταται υποχρεωτική η παραμονή στην ίδια περιφερειακή ενότητα, για επιπλέον 5 έτη.

Λαμβάνεται ειδική μέριμνα στην προτεραιοποίηση των ατόμων με πιστοποιημένη επ’ αόριστον αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 50%.

Προβλέπεται ακόμα κώλυμα συμμετοχής για τρία χρόνια σε νέα διαγωνιστική διαδικασία για όσους διορίστηκαν, αλλά δεν αποδέχθηκαν τον διορισμό τους ή παραιτήθηκαν εντός 12 μηνών από την πρόσληψή τους.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά στο σύστημα κινήτρων:

  • Δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο συναφές με το υφιστάμενο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης.
  • Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής ώστε οι περισσότεροι υπάλληλοι να μπορούν να λάβουν την ανταμοιβή επίτευξης στόχων.
  • Ορίζεται σαφής μεθοδολογία προσδιορισμού στόχων και ενιαία μεθοδολογία απονομής της ανταμοιβής, η οποία φτάνει ως το 15% του ετήσιου βασικού μισθού του υπαλλήλου.
  • Συστήνεται Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβών καθώς και αντίστοιχο τμήμα στο Υπουργείο Εσωτερικών αλλά και πληροφοριακό σύστημα για τη βέλτιστη εποπτεία της διαδικασίας.

—-

Η αγορά ενός αεροσκάφους πυρόσβεσης νέου τύπου Canadair, εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Πολιτική Προστασία 2021-2027» του ΕΣΠΑ.

Η αγορά, συνολικής δημόσιας δαπάνης 53,1 εκατομμυρίων ευρώ, συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Το νέο Canadair αναμένεται να συμβάλλει στην αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας του εναέριου πυροσβεστικού στόλου της χώρας, καθώς αυτά τα αεροσκάφη χρησιμοποιούνται σε όλες τις φάσεις δασοπυρόσβεσης και παρέχουν συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως η ικανότητα μεταφοράς μεγαλύτερου ωφέλιμου φορτίου νερού ή επιβραδυντικού υγρού, ο μεγαλύτερος χρόνος πτήσης και τα σύγχρονα συστήματα ναυτιλίας. Επιπροσθέτως, λόγω της μεγαλύτερης αυτονομίας που διαθέτουν, μπορούν να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία ρίψης νερού ή επιβραδυντικού αφρού, χωρίς να επιστρέψουν στη βάση για ανεφοδιασμό.

Καθώς η κλιματική κρίση βαθαίνει και βλέπουμε τα αποτελέσματά της καθημερινά σε όλη την υφήλιο, οφείλουμε κάθε χρόνο να είμαστε ολοένα και πιο προετοιμασμένοι. Οι καθαρισμοί των οικοπέδων, τα drones, τα προγράμματα Αντινέρο, οι αυξημένες δυνάμεις της Πυροσβεστικής, οι έμφορτες περιπολίες από αέρος, ήταν κομβικής σημασίας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των πάνω από 5.000 εστιών που ξέσπασαν κατά τη φετινή αντιπυρική περίοδο. Από τον όγκο όμως και την ένταση των πυρκαγιών, υπαγορεύεται η ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και να προσθέσουμε στη φαρέτρα μας όλα τα απαραίτητα όπλα για να τις αντιμετωπίσουμε.

—-

Ολοκληρώθηκαν την Τρίτη 1 Οκτωβρίου, οι πληρωμές των επιχορηγήσεων για τη στήριξη των επιχειρήσεων που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές το 2023. Πρόκειται για τα ειδικά σχήματα στήριξης που υλοποιούνται μέσα από την πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, «my business support», και αφορούν στις επιχειρήσεις που βρίσκονται σε περιοχές της Περιφέρειας Θεσσαλίας που επλήγησαν από τις έντονες πλημμύρες του Σεπτεμβρίου και σε περιοχές της Περιφέρειας Έβρου που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου του 2023, και οι οποίες υπέστησαν οικονομικές απώλειες ως έμμεση συνέπεια των ανωτέρω φαινομένων. Συγκεκριμένα, καταβλήθηκαν 12,8 εκατομμύρια ευρώ σε 1.313 επιχειρήσεις για το σύνολο των ειδικών σχημάτων.

Με υποδειγματικό τρόπο και αυξημένη συμμετοχή παιδιών, ατόμων με αναπηρία και ηλικιωμένων λειτούργησε και ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες το κατασκηνωτικό Πρόγραμμα του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος αυξήθηκε στα 4.000.000€, από 3.650.000€ που είχαν διατεθεί την περσινή περίοδο και αφορούσε, τόσο στη λειτουργία των 14 παιδικών εξοχών, όσο και στην προετοιμασία για το πρόγραμμα του 2025.

Επιπλέον, για πρώτη φορά διατέθηκαν προκαταβολικά στους δήμους κονδύλια, για να προγραμματίσουν τη λειτουργία των κατασκηνωτικών χώρων για το επόμενο έτος.

Ο συνολικός αριθμός των ωφελούμενων του Προγράμματος Παιδικών Εξοχών και Κατασκηνώσεων το 2024 αυξήθηκε κατά 22%, ενώ η συμμετοχή των ηλικιωμένων στο πρόγραμμα, ήταν εντυπωσιακή, καθώς αυξήθηκε κατά 37%.

Οι θέσεις αυξήθηκαν, διευρύνθηκαν οι κατασκηνωτικές περίοδοι, ενώ ενισχύθηκε η κοινωνική εποπτεία σε όλες τις κατασκηνώσεις. Μια, μάλιστα, από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις ήταν η θεσμοθέτηση υποχρεωτικού ελέγχου, τουλάχιστον μια φορά σε κάθε περίοδο, ενώ μέχρι πρότινος ο έλεγχος αφορούσε τη δομή και γινόταν άπαξ.

O Πρωθυπουργός μεταβαίνει αύριο 11 Οκτωβρίου στην Πάφο, όπου θα συμμετάσχει στις εργασίες της Συνόδου Κορυφής της MED9. Είναι μια σημαντική Σύνοδος, δεδομένων των τελευταίων εξελίξεων στη Μέση Ανατολή, ενώ είναι η πρώτη συνάντηση ευρωπαίων ηγετών ενόψει της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της ερχόμενης εβδομάδας.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλό μεσημέρι, κ. Εκπρόσωπε. Ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, με ανάρτηση που έκανε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σας κατηγορεί για πέντε ψέματα σχετικά με τον Προϋπολογισμό. Απαντώντας, φυσικά, στον Πρωθυπουργό ανέφερε ότι ο κ. Μητσοτάκης και η Ν.Δ. εφαρμόζουν πολιτική μνημονίων χωρίς μνημόνια. Μάλιστα παρέθεσε και πέντε σημεία για να δικαιολογήσει αυτό που είπε για τα πέντε ψέματα της Κυβέρνησης. Τι απαντάτε σε αυτό; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όλα όσα αναφέραμε σχετικά με τον Προϋπολογισμό προκύπτουν όχι μόνο από τον ίδιο τον Προϋπολογισμό -είναι, δηλαδή, επίσημα στοιχεία τα οποία δεν αμφισβητούνται. Βασίζονται πάνω σε εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και όλα περνάνε μέσα από το μεσοπρόθεσμο. Και, ξέρετε, όπως είπα και σε παλιότερη απάντησή μου, ο συνδυασμός της κοστολόγησης, της υποχρεωτικής, πλέον, κοστολόγησης των προεκλογικών προγραμμάτων, αλλά και η ανάγκη από το νέο μεσοπρόθεσμο να δικαιολογήσει κάθε παροχή, την οποία εξαγγέλλεις, όλα αυτά είναι -ουσιαστικά- το επίσημο τέλος των κάθε λογής «εμπόρων ελπίδας». Ένας εξ αυτών είναι και ο «υπηρεσιακός» Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν νομίζω ότι έχει κάποια αξία να απαντήσουμε, γιατί πάρα πολύ απλά είναι σαν να αμφισβητούμε ότι αυτή την στιγμή έξω έχει μέρα, έχει ήλιο. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, αυτά τα πέντε, ένα – ένα, όχι για να απαντήσω στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά για να υπερασπιστώ πάλι την αλήθεια. Αυτό είναι το καθήκον που έχω, απευθυνόμενος στους πολίτες. Πρώτον, δεν αμφισβητείται ότι η Ελλάδα θα τρέξει με μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από ό,τι η Ευρώπη: 2,2% – 2,3% έναντι 0,8% και 1,2%. Αυτό επιβεβαιώνεται και σε ελληνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μπορεί στον ΣΥΡΙΖΑ να μην το πιστεύουν, αλλά νομίζω έχει μεγαλύτερη σημασία τι λένε οι αριθμοί, οι επίσημοι, και στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, ειδικά σε σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ που είναι τσακωμένοι με την αλήθεια.

Το δεύτερο, ως προς το χρέος, είναι δεδομένο ότι η Ελλάδα με βάση τις επίσημες εκτιμήσεις θα μειώσει και άλλο το χρέος της ως προς το ΑΕΠ. Μάλιστα πολύ σημαντικά και πολύ – πολύ πιο κάτω από ό,τι παρέλαβε η Κυβέρνηση, με δεδομένη, μάλιστα, και την αύξηση που είχαμε λόγω της πανδημίας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Είναι δεδομένο ότι οι μισθοί θα αυξηθούν, τα εισοδήματα θα αυξηθούν περισσότερο από ό,τι θα αυξηθούν οι τιμές, λόγω και της αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού και αυτό είναι επίσημες εκτιμήσεις. Άρα, θα μειώσουμε κι άλλο την ψαλίδα μας ως προς το διαθέσιμο εισόδημα με την Ευρώπη. Είναι δεδομένα όλα όσα προαναγγέλλει ο Προϋπολογισμός ως προς τις επενδύσεις και το ισοζύγιο εισαγωγών – εξαγωγών, υπέρ, δηλαδή, της ανάπτυξης της οικονομίας. Και, βέβαια, οι δώδεκα φόροι που θα μειωθούν, επιπλέον δώδεκα φόροι που θα μειωθούν, είναι επίσης κάτι το οποίο είναι δεδομένο. Θα νομοθετηθεί κιόλας. Θα προκύπτει, βασικά, από τον Προϋπολογισμό. Θα ψηφιστεί από την πλειοψηφία των βουλευτών -πρώτα ο Θεός- στην ψήφιση του Προϋπολογισμού και θα είναι άλλοι δώδεκα φόροι, που μειώνονται, σε συνέχεια των πενήντα που μειώθηκαν ή καταργήθηκαν στην πρώτη τετραετία και σημαντικών φοροελαφρύνσεων στον πρώτο χρόνο της δεύτερης τετραετίας, σε αντίθεση με τους περίπου τριάντα φόρους που αύξησε ή επέβαλλε ο ΣΥΡΙΖΑ. Έχει δικαίωμα, λοιπόν, ο καθένας να ερμηνεύει οτιδήποτε όπως τον βολεύει, αλλά έρχεται η αλήθεια για άλλη μια φορά και τον διαψεύδει και, μάλιστα, αυτό προκύπτει από την όλο και μικρότερη εμπιστοσύνη των πολιτών.

Σ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, συναφές με το προηγούμενο ερώτημα, θέλω το σχόλιό σας για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι κύριες δυνάμεις της αντιπολίτευσης και μιλώ περισσότερο για τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ. Το ΠΑΣΟΚ είναι σε μια διαδικασία εσωκομματικής ανάδειξης του νέου προέδρου του και ενόψει και της δεύτερης Κυριακής των εκλογών. Στον ΣΥΡΙΖΑ βλέπουμε πρωτόγνωρες, μάλλον, καταστάσεις, με διαρροές Πόθεν Έσχες και μια πολύ σκληρή εσωκομματική κόντρα. Την Νέα Δημοκρατία την ικανοποιεί αυτή η κατάσταση; Θεωρεί πως, η αδράνεια, η πολιτική, εν πάση περιπτώσει, στην οποία έχουν περιέλθει και η εσωστρέφεια, τα δύο αυτά κόμματα, θα την βοηθήσει να ανακτήσει γρηγορότερα το χαμένο έδαφος και να φτάσει, εάν το καταφέρει, σε ποσοστά 2023, γρηγορότερα; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι τρία διαφορετικά ζητήματα. Ξεκινάω με το τελευταίο, το οποίο θέσατε. Το αν θα πετύχουμε τον στόχο μας στις εκλογές του 2027, θα εξαρτηθεί από την αποτελεσματικότητα μας, ως προς την υλοποίηση του προγράμματος για το οποίο εκλεγήκαμε το 2023. Η αποτελεσματικότητα δε, του 2023, είναι νομίζω το βασικό κριτήριο του αποτελέσματος του 2027. Άρα είναι αυτό που λέμε στο χέρι μας. Έχουμε πάρα πολλά προβλήματα να λύσουμε ακόμα, αλλά θεωρώ ότι έχουμε έναν απολογισμό, ο οποίος δείχνει αξιοπιστία και μια σημαντική πρόοδο. Είναι δεδομένο ότι ο δρόμος είναι ανηφορικός, θα τον διαβούμε μαζί με τους πολίτες, θα υλοποιήσουμε πλήρως και όλα τα υπόλοιπα που λέει το πρόγραμμά μας και θα έρθει η στιγμή που θα αξιολογηθούμε, αυστηρά, προφανώς, από το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Δεύτερο, ως προς το ΠΑΣΟΚ. Σε λίγες μέρες έχουνε τον δεύτερο γύρο των εκλογών τους, είναι μια εσωκομματική διαδικασία, δεν παρεμβαίνουμε, δεν εκφράζουμε άποψη. Σημαντικό, για μένα, το αποτέλεσμα, πιο σημαντική η πορεία και του ΠΑΣΟΚ, από την Δευτέρα να δούμε αν θα διατυπώσει μια κοστολογημένη εναλλακτική, χωρίς τη λογική που είχε μέχρι σήμερα, δυστυχώς, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, μιμούμενο τον ΣΥΡΙΖΑ, του όχι σε όλα, της καταψήφισης εμβληματικών νομοσχεδίων που θα έπρεπε να ενώνουν τους βουλευτές μας και το πολιτικό σύστημα συνολικά, όπως τα μη κρατικά Πανεπιστήμια, όπως η επιστολική ψήφος, η επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης, δηλαδή προληπτικές εξετάσεις κατά του καρκίνου, ανακαίνιση Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας.

Τώρα, ως προς τον ΣΥΡΙΖΑ, πάλι είναι πολύ λάθος και θεσμικά και πολιτικά να σχολιάζουμε την κατάσταση αυτή. Μια συζήτηση που αφορά ένα άλλο κόμμα. Εγώ δεν θεωρώ ότι όλα αυτά που ζούμε είναι τυχαία. Προφανώς είναι αποτέλεσμα όλων αυτών που ζήσαμε ως χώρα, τα προηγούμενα χρόνια. Βλέπουμε τους ίδιους να πέφτουνε και σε παγίδες που προσπάθησαν να στήσουν, με τα διάφορα ψέματα που ακούσαμε, με όλες αυτούς τους ισχυρισμούς για το Πόθεν Έσχες, με συκοφαντίες για προσωπικά δεδομένα. Σε καμία όμως περίπτωση, όλο αυτό δεν κάνει καλό σε κανέναν, πριν και πάνω από όλα στους ίδιους – εκείνοι ξέρουν βέβαια για το κόμμα τους καλύτερα από εμάς- στη χώρα, στο να έχει η χώρα αυτή την αξιωματική αντιπολίτευση, ούτε στην κυβέρνηση κάνει καλό, ούτε στο πολιτικό σύστημα κάνει καλό. Μακάρι κάποια στιγμή ένα από όλα αυτά τα κόμματα να καταφέρει να συμπεριφερθεί ως ένα σοβαρό κόμμα αντιπολίτευσης, ασκώντας σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση, για αυτά που θεωρεί ότι κάνει λάθος, αλλά κάθε φορά να καταλήγει σε μια συγκεκριμένη αντιπρόταση, που μπορούμε να την μετρήσουμε, να καταλάβουμε αν οδηγεί κάπου. Μέχρι τότε παρακολουθούμε τις εξελίξεις με έντονο προβληματισμό και  περιμένουμε.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Σύμφωνα με ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών, η Άννα-Μαρία Γλύξμπουργκ έχει πληρώσει ένα ποσό στο Βυζαντινό Μουσείο για το γαμήλιο γλέντι που έγινε πριν κάποιες εβδομάδες και προκάλεσε πολλές αντιδράσεις. Οι ερωτήσεις είναι δύο. Πρώτον, αν έχει πληρωθεί αυτό το ποσό που γράφεται, γιατί δεν αναγράφεται στη σύμβαση μαζί με το ΙΒΑΝ που έχει αναρτηθεί στη «Διαύγεια», όπως θα έπρεπε σε αυτές τις περιπτώσεις; Και δεύτερον, γιατί οι υπηρεσίες του Μουσείου δεν απαντούν επιδεικτικά στα δημοσιογραφικά ερωτήματα σε σχέση με αυτό το ερώτημα, του ποσού που είπα προηγουμένως, σαν να ζούμε σε ένα μη δημοκρατικό σύστημα, όπου δεν υπάρχει δημόσια λογοδοσία. Σε επανειλημμένες οχλήσεις και τηλεφωνήματα έκλειναν το τηλέφωνο, ενώ η διευθύντρια κυρία Δελαπόρτα δεν έχει απαντήσει, ούτε μετά το δημοσίευμα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα απευθυνθούμε στο αρμόδιο Υπουργείο για να απαντήσουμε σε αυτό το οποίο λέτε. Δεν γνωρίζω αν πράγματι δεν σήκωναν το τηλέφωνο ή δεν απαντούσαν σε αυτά τα οποία λέτε. Για να μην υπάρχει, όμως, παραπληροφόρηση, μόλις έχουμε ενημέρωση από το Υπουργείο Πολιτισμού θα σας τη μεταφέρουμε στην επόμενη ενημέρωση πολιτικών συντακτών είτε μέχρι τότε γραπτώς.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ο Πρωθυπουργός, σήμερα, επισκέφτηκε το Νοσοκομείο «Αγία Σοφία», ενώ οι γιατροί του Νοσοκομείου ετοιμάζονται για απεργίες. Στο Νοσοκομείο Δράμας παραιτήθηκαν πρόσφατα 12 γιατροί, γιατί δεν έβγαιναν οι εφημερίες. Μήπως δεν έχετε κάνει αρκετά ως προς το θέμα του προσωπικού; Και ανησυχεί η Ν.Δ., η Κυβέρνηση ότι μπορεί να χάνει το εκλογικό κοινό των γιατρών και των εργαζόμενων στον κλάδο της Υγείας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το προσωπικό του Ε.Σ.Υ. έχει αυξηθεί κατά περίπου 10%, το ιατρικό και το νοσηλευτικό προσωπικό. Αντιστοίχως, έχουν αυξηθεί και οι απολαβές, αναλόγως και με την ειδικότητα, αλλά και αν υπάρχουν κάποιες ειδικές περιπτώσεις απομακρυσμένων περιοχών, από 10% έως και 35%, αναλόγως και με τον βαθμό του κάθε γιατρού. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα αυτά είναι αρκετά. Προφανώς χρειάζονται περισσότερα ως προς τον αριθμό των γιατρών και των νοσηλευτών. Αυτό, άλλωστε, λέει και το πρόγραμμά μας και γι’ αυτό τον λόγο και στις προσλήψεις για το 2025, όπως ανακοίνωσε και ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Θοδωρής Λιβάνιος, τη μερίδα του λέοντος, για μια ακόμη χρονιά, θα έχει ο τομέας της Υγείας. Η Κυβέρνηση, εδώ και πέντε χρόνια σταθερά αυξάνει το πόσα δίνει για την Υγεία. Βέβαια, η αντιμετώπιση των προβλημάτων της Υγείας για την Κυβέρνηση, δεν περιορίζεται μόνο στο να προσλαμβάνει περισσότερο προσωπικό από αυτό το οποίο αποχωρεί ή να αυξάνει τις απολαβές των γιατρών και του λοιπού προσωπικού των Νοσοκομείων, αλλά εστιάζεται και σε πάρα πολλές άλλες καίριες παρεμβάσεις, όπως είναι, για παράδειγμα, τα κίνητρα για ιδιωτικό έργο, για να γίνει όσο το δυνατόν πιο θελκτικό το Ε.Σ.Υ. για έναν νέο επιστήμονα, στην αναβάθμιση των Νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι και το Νοσοκομείο «Παίδων» που επισκέφτηκε σήμερα ο Πρωθυπουργός. Και βέβαια τις πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν με την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, τις προληπτικές εξετάσεις. Προφανώς, όταν μιλάμε για Υγεία, το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι τα Νοσοκομεία μας. Λογικό είναι αυτό. Αλλά είναι και μια σειρά από άλλες πολιτικές, που ήταν άγνωστες στην πραγματικότητα στη χώρα μας και με την Κυβέρνηση αυτή προωθούνται και μάλιστα έχουν και πάρα πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Σας παραπέμπω στα επίσημα στοιχεία των προληπτικών εξετάσεων, όχι μόνο για τον καρκίνο του μαστού, αλλά και για πολλές άλλες περιπτώσεις. Συμπέρασμα: Έχουν κάθε λόγο να ζητούν περισσότερα, κυρίως οι άνθρωποι της Υγείας. Έχουμε δεσμευτεί για μια σειρά από πρωτοβουλίες και για το ΕΚΑΒ, για να μην τα πω όλα τώρα. Η αλήθεια είναι ότι πολλές εξ αυτών, ήδη έχουν υλοποιηθεί. Αλλά για να μπορούμε να πούμε ότι έχουμε περάσει σε ένα ακόμα καλύτερο επίπεδο, πρέπει προφανώς να υλοποιηθεί πλήρως το πρόγραμμά μας και αυτό θα κάνουμε.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε προειδοποιητική επιστολή στη χώρα μας, προκειμένου να λυθεί η ανισότηταως προς την άνιση μεταχείριση στις άδειες μητρότητας και ανατροφής τέκνων των αναπληρωτριών εκπαιδευτικών. Η Κυβέρνηση  είχε πει εδώ και καιρό ότι θα λύσει το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά ακόμα οι συγκεκριμένες εργαζόμενες δικαιούνται μόνο τρεισήμισι μήνες άδεια ανατροφής τέκνου, αφού γεννήσουν. Θα λύσει αυτό το πολύ σοβαρό θέμα η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το γνωρίζω το θέμα. Η Κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι αυτή η οποία έχει δώσει τη μεγαλύτερη στήριξη από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση μεταπολιτευτικά στη νέα μητέρα, στην εργαζόμενη μητέρα. Στη χώρα αυτή, δυστυχώς, υπήρχαν μητέρες δύο κατηγοριών, όλες οι υπόλοιπες και οι ελεύθερες επαγγελματίες και οι αγρότισσες.  Και μάλιστα λάμβαναν ένα ποσό ούτε 1.000 ευρώ, ενώ τώρα λαμβάνουν τον κατώτατο μισθό επί εννέα συν το επίδομα γέννησης. Ένα ποσό, δηλαδή, που συνολικά  φτάνει τις 10.000 ευρώ και ανάλογα με το παιδί μπορεί να είναι και λίγο περισσότερο γιατί προσαυξάνεται το επίδομα γέννησης στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο παιδί αντιστοίχως.

Το καθεστώς που διέπει τις αναπληρώτριες εκπαιδευτικούς είναι διαφορετικό από αυτό το οποίο διέπει όλο το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό, γι’ αυτό και δεν υπήρχε δυνατότητα αυτή η αύξηση του επιδόματος, ως προς την άδεια μητρότητας, να επεκταθεί. Αντιλαμβάνομαι την ανησυχία και τα αιτήματα. Αυτή τη στιγμή εγώ δεν μπορώ να πω κάτι περισσότερο, γιατί δεν υπάρχει κάτι από τα συναρμόδια υπουργεία, όμως, αυτό το οποίο θέλω να πω είναι ότι δεν εξαιρέθηκαν, δεν είναι, δηλαδή, ότι νομοθετήθηκε κάτι και εξαιρέθηκαν. Αυτό το οποίο νομοθετήθηκε μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλες αυτές τις κατηγορίες τις οποίες σας ανέφερα. Όπως κι αν έχει, όπως πολύ σωστά είπατε, δεν είναι ότι δεν λαμβάνουν κάτι, λαμβάνουν κάτι το οποίο είναι λιγότερο ως προς χρονικό διάστημα. Τα κριτήρια, όμως, με τα οποία δίνεται το επίδομα αυτό, έχουν να κάνουν με τη σχέση εργασίας. Παράδειγμα, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί , οι μητέρες, δηλαδή, εκπαιδευτικοί, έχουν άλλη σχέση εργασίας από τις αναπληρώτριες. Είναι κάτι για το οποίο φαντάζομαι ότι αν έχουν κάτι περισσότερο να πουν   και όταν έχουν κάτι περισσότερο να πουν τα συναρμόδια υπουργεία, γιατί είναι και οικονομικό ζήτημα, θα επανέλθουμε.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Και ένα τελευταίο ερώτημα. Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Δημήτρης Μαρκόπουλος, είπε τα εξής σε συνέντευξη στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: «Η Κυβέρνηση θα πρέπει να αποτελείται από ανθρώπους που πατάνε τα πόδια τους στη γη, ασκούν πολιτικές για τον λαό προς τον λαό, είναι άνθρωποι με σοβαρότητα και μετριοπάθεια. Δεν μπορεί ο καθένας, επειδή παίρνει έναν υπουργικό θώκο, να νομίζει ότι έχει κατακτήσει το Έβερεστ». Μιλάει για την αλαζονεία. Υπάρχουν τέτοια στοιχεία; Τα αναγνωρίζει και η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κάνουμε κάθε προσπάθεια ούτως ώστε να μην υπάρχει κανένα τέτοιο ψήγμα τέτοιων στοιχείων. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό και να το επισημαίνουμε και να το τονίζουμε, όπως έκανε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας. Η Κυβέρνηση στη μεγάλη εικόνα και στη καθημερινή συμπεριφορά των υπουργών, των υφυπουργών δείχνει το εντελώς αντίθετο. Αλλά, όπως έχει πει πάρα πολλές φορές και ο ομιλών, εκπροσωπώντας ένα σύνολο από το οποίο δεν εξαιρείται κανείς, όλοι αξιολογούμαστε καθημερινά. Και αν το έργο και το αποτέλεσμα ενός κυβερνητικού στελέχους θέλει χρόνο για να αποτυπωθεί, είναι λογικό, οι ατομικές συμπεριφορές είναι δεδομένο ότι, ειδικά όταν ενοχλούν τον κόσμο, κρίνονται πολλές φορές και μεμονωμένα. Άρα, δεν έχουμε λόγο να διαφωνήσουμε. Και επαναλαμβάνω κάτι που σας έχω πει πάρα πολλές φορές: Είμαστε προσωρινοί, άπαντες από αυτές τις θέσεις και πρέπει να το έχουμε  πάντοτε αυτό στο μυαλό μας.

Ευχαριστώ πολύ.