Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,
Θέλω να ξεκινήσω εκφράζοντας τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του αστυνομικού ο οποίος το πρωί κατά τη διάρκεια καταδίωξης έχασε τη ζωή του, εν ώρα καθήκοντος και να ευχηθώ ταχεία ανάρρωση στον συνάδελφό του ο οποίος μέχρι αυτή την ώρα νοσηλεύεται.Οι γυναίκες και οι άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας επιτελούν το καθήκον τους κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες και τους οφείλουμε τον απόλυτο σεβασμό μας και την αναγνώριση του έργου τους.Υπερψηφίστηκε χθες ο Κρατικός Προϋπολογισμός για το έτος 2024. Ο πρώτος προϋπολογισμός μετά από 14 χρόνια που υλοποιείται με την χώρα μας να έχει ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, έναν εθνικό στόχο και μια προσωπική δέσμευση την οποία είχε αναλάβει ο Πρωθυπουργός.
Όπως τόνισε στην ομιλία του, ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε: «μέσα από ένα σχέδιο της πολιτείας βασισμένο στην εμπιστοσύνη, στο ποιοτικό αυτό μέγεθος που σωστά λέγεται ότι έρχεται αργά και με τα πόδια, αλλά φεύγει καλπάζοντας όταν οι συμπεριφορές των κρατών είναι ανεύθυνες». Η εμπιστοσύνη αυτή κρύβεται και πίσω από τους αριθμούς που αποτελούν την ταυτότητα της σημερινής οικονομικής πολιτικής. Ρυθμό ανάπτυξης 2,4%, τον τρίτο υψηλότερο στην Ευρώπη. Ακόμα, η ανεργία που έπεσε κάτω από το 10%, αυξάνοντας σε 4.250.000 τους εργαζόμενους.
Το δημόσιο χρέος, το οποίο είχε φτάσει στο 206% το 2020, στις εποχές της πανδημίας, υποχώρησε στο 160% του ΑΕΠ, με στόχο να πέσει κάτω από το 150%. Ενώ οι επενδύσεις και οι εξαγωγές προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς.
Αλλά και ο μέσος μισθός, ο οποίος έχει αυξηθεί πάνω από 15%, με τον κατώτατο μισθό -τον παραλάβαμε στα 650 ευρώ- να είναι σήμερα στα 780 ευρώ και θα αυξηθεί κι άλλο.
«Η επενδυτική βαθμίδα, λοιπόν, για κάποιους μπορεί να μην λέει τίποτα αλλά στην ουσία τα λέει όλα. Διότι στην εσωτερική ζωή σφραγίζει το τέλος της ξένης εποπτείας και στο εξωτερικό στέλνει το μήνυμα ότι πέρασε οριστικά η εποχή της εθνικής αναξιοπιστίας».
Το 2024 θα εισρεύσουν στη χώρα περισσότερα από 12 δισεκατομμύρια επενδύσεων, εγχώριων και ξένων και θα αυξήσουν και τον δημόσιο πλούτο. Μερίδιο από αυτήν την αύξηση θα έχει τελικά ολόκληρη η οικονομία.
Αυτός, εξ’ άλλου, είναι ο τελικός στόχος ολόκληρης της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης, οι θετικοί δείκτες και οι καλές ειδήσεις για την εγχώρια οικονομία να μεταφράζονται σε μέτρα που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω αύξηση του εισοδήματος των πολιτών.
Ο Πρωθυπουργός επανέλαβε ότι κεντρικός πυρήνας του σχεδίου μας, με ορίζοντα τετραετίας, είναι η σταθερή και διατηρήσιμη αύξηση των μισθών και ότι η προεκλογική μας δέσμευση για κατώτατο μισθό στα 950 ευρώ και μέσο μισθό στα 1.500 ευρώ, ισχύει στο ακέραιο. Παράλληλα, εξαντλούμε κάθε μέσο το οποίο διαθέτουμε για να στηρίξουμε τους πολίτες, ειδικά τους πιο ευάλωτους.
Μέσα στον Ιανουάριο 660.000 δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν για πρώτη φορά αυξήσεις ύστερα από 14 χρόνια.
2 εκατομμύρια συνταξιούχοι, θα δουν αυξήσεις 3% από την 1η Ιανουαρίου και σχεδόν επιπλέον στο 7,3% το οποίο έλαβαν πέρσι.
Ξεπαγώνουμε τις τριετίες από 1/1/2024, έναν χρόνο νωρίτερα από ό,τι προβλέπαμε.
Μέσα στον Δεκέμβριο εκταμιεύονται πάνω από 717 εκατομμύρια στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας: 352 εκατομμύρια σε 2,3 εκατομμύρια συμπολίτες μας δικαιούχους κοινωνικών επιδομάτων, οικογένειες με παιδιά, δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, το οποίο αυξάνεται πλέον κατά 8%. Άλλα 107 εκατομμύρια κατευθύνονται σε 740.000 συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, που θα λάβουν από 100 έως 200 ευρώ, 1,2 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα εισπράξουν προκαταβολές του επιδόματος θέρμανσης. Στους αγρότες θα επιστραφεί μέρος του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο.
Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας και του Έβρου θα έχουν διπλό «Market Pass», 140.000 νέοι τελικά θα πάρουν μέσα στην επόμενη εβδομάδα τα 150 ευρώ του «Youth Pass».
Τέλος, αυξάνονται κατά 2 εκατομμύρια οι δαπάνες για την Υγεία από 4 δισεκατομμύρια που ήταν το 2019 σε 6 δις το 2024 και οι δαπάνες για την Παιδεία ήταν στα 5,5 δισ. και τώρα ανεβαίνουν στα 6,5 δισεκατομμύρια.
Ειδικότερα για την Παιδεία μαζί με την αυξημένη κρατική χρηματοδότηση, ακόμα 2,5 δισ. εκτιμώμενων ευρωπαϊκών ενισχύσεων διατίθενται σε δράσεις σε όλες τις βαθμίδες. Ανάμεσα σε αυτές και 60 πρότυπα campus, όπου Επαγγελματικά Λύκεια, Δημόσια ΙΕΚ και σχολές κατάρτισης θα λειτουργήσουν από κοινού, σε σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Επίσης, οι νέες συμπράξεις ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, η ολοκλήρωση της διαδραστικής διδασκαλίας σε Γυμνάσια και σε Λύκεια.
Εντός του 2024, για πρώτη φορά μια καινοτόμος εφαρμογή: δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο για όποιον μαθητή το επιθυμεί και προετοιμάζεται για πανελλήνιες εξετάσεις.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε μια ιδιαίτερα σημαντική ρύθμιση η οποία προβλέπει ότι από τον Ιανουάριο του 2024 αυξάνεται κατά 20% η αποζημίωση των εφημεριών των ιατρών του ΕΣΥ.
Αυτό σημαίνει αύξηση κατά μέσο όρο 1.500 ευρώ ετησίως στις καθαρές αποδοχές των ιατρών ή πάνω από 2.000 ευρώ στις μεικτές. Η εν λόγω αύξηση προστίθεται στην αύξηση 10% που έλαβαν το 2022, καθώς και στην αύξηση που θα λάβουν από τον Ιανουάριο λόγω της αναμόρφωσης του μισθολογίου του δημοσίου τομέα.
Επίσης, με το νέο έτος αυξάνεται με επιπλέον κόστος 20 εκατ. Ευρώ, και κατά μέσο όρο τριπλασιάζεται το κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής των ειδικευμένων ιατρών και οδοντιάτρων του Ε.Σ.Υ. σε «προβληματικές» και άγονες περιοχές.
Αυτό σημαίνει ότι θα δοθούν στοχευμένες αυξήσεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες, όπως η εσωτερική παθολογία, η αναισθησιολογία, η ακτινολογία και η νεφρολογία, για την κάλυψη θέσεων σε νοσοκομεία συγκεκριμένων περιοχών της νησιωτικής, ορεινής, αλλά και όχι μόνο χώρας, όπως η Κως, η Ξάνθη και η Λέρος.
Στόχος είναι να καταστεί το πλαίσιο των κινήτρων πιο αποτελεσματικό και ουσιαστικό και να επιτύχει κατά τον μέγιστο δυνατό βαθμό την κάλυψη των υγειονομικών αναγκών όλης της χώρας.
Ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή, είναι βαθιά κοινωνικός, περιλαμβάνει σημαντικές τομές για την καθημερινότητα των πολιτών και μέτρα που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της ζωής τους.
Στην κορυφή της λίστας 35 χωρών με την καλύτερη επίδοση στην οικονομία για το 2023 κατέταξε ο Economist την Ελλάδα, κάνοντας λόγο για «άλλον έναν απίθανο θρίαμβο».
Σύμφωνα με την ανάλυση του Economist που βασίζεται σε πέντε οικονομικούς και χρηματοοικονομικούς δείκτες (πληθωρισμός, «εύρος πληθωρισμού», ΑΕΠ, θέσεις εργασίας και επιδόσεις του χρηματιστηρίου), η χώρα μας έχει και φέτος τους καλύτερους «βαθμούς» στην οικονομία ανάμεσα σε 35 κυρίως πλούσιες χώρες.
«Στην κορυφή του πίνακα, για δεύτερη συνεχή χρονιά, βρίσκεται η Ελλάδα – ένα αξιοσημείωτο αποτέλεσμα για μια οικονομία που μέχρι πρότινος αποτελούσε συνώνυμο της κακοδιαχείρισης», όπως αναφέρεται.
Σύμφωνα με τον Economist, η Ελλάδα σημειώνει «μερικά εκπληκτικά αποτελέσματα» σε ό,τι αφορά τους πέντε δείκτες, βάσει των οποίων προκύπτει η συνολική βαθμολογία για κάθε χώρα.
«Οι επενδυτές ενδιαφέρθηκαν και πάλι για τις ελληνικές εταιρείες καθώς η κυβέρνηση εφαρμόζει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις φιλικές προς τις αγορές».
Η Ελλάδα, από μαύρο πρόβατο της ευρωπαϊκής ηπείρου, αποτελεί πλέον παράδειγμα διεθνώς, χάρη στις πολιτικές που εφαρμόζει, με απώτερο στόχο όλες αυτές οι θετικές ειδήσεις και αξιολογήσεις να αποτυπωθούν με επιπλέον αυξήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα όλων των πολιτών.
Κατατέθηκε στη Βουλή τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης η οποία αφορά ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
H ρύθμιση αυτή, βάζει τάξη στο καθεστώς όσων αλλοδαπών διαμένουν στην Ελλάδα, για μεγάλο χρονικό διάστημα, και εργάζονται και ενισχύει τη δημόσια ασφάλεια.
Δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για κανενός είδους ελληνοποίηση, ούτε νομιμοποίηση παράνομων μεταναστών. Άλλωστε, η Ελλάδα εδώ και τέσσερα χρόνια εφαρμόζει μια αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, έχοντας μειώσει τις ροές και επισπεύδοντας την διαδικασία απονομής ή μη ασύλου στους αιτούντες.
Η ρύθμιση που εισάγεται παρέχει τη δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία και παροχή υπηρεσιών ή έργου σε πολίτες τρίτων χωρών που:
α) διαθέτουν προσφορά εργασίας από εργοδότη στην Ελλάδα για την απασχόλησή τους με καθεστώς εξαρτημένης εργασίας και υπηρεσιών ή έργου και, αποδεδειγμένα, στη συνέχεια, εργάζονται,
β) διέμεναν στην Ελλάδα έως και την 30η Νοεμβρίου 2023,
γ) συνεχίζουν να διαμένουν στη χώρα, και
δ) συμπληρώνουν τρία τουλάχιστον συνεχή έτη παραμονής πριν την υποβολή αίτησης, σύμφωνα με δημόσια έγγραφα βέβαιης χρονολογίας.
Εκτιμάται πως η ρύθμιση αφορά περίπου 30.000 αιτούντες συνολικά, υπολογίζοντας ότι κάθε χρόνο χορηγούνται 6-8.000 άδειες για εξαιρετικούς λόγους σε όσους έχουν συμπληρώσει την επταετία.
Η άδεια διαμονής εκδίδεται εάν και εφόσον, εντός αποκλειστικής προθεσμίας μετά την υποβολή της αίτησης, ο αλλοδαπός υποβάλλει στοιχεία που θα αποδεικνύουν ότι έχει ξεκινήσει πραγματικά να εργάζεται και θα ανακαλείται αν αυτός/αυτή δεν εργάζεται. Η άδεια αυτή δεν παρέχει κανένα άλλο δικαίωμα.
Η ρύθμιση συνεισφέρει στη διαδικασία ενίσχυσης του εργατικού δυναμικού στη χώρα μας και διασφαλίζει τη δημόσια τάξη και ασφάλεια, αφού για όλους τους αλλοδαπούς, οι οποίοι θα εισέλθουν σε διαδικασία υποβολής αιτήματος για άδεια διαμονής, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα προβούν σε όλους τους απαιτούμενους ελέγχους ασφαλείας πριν την έκδοση της άδειας διαμονής,
Η διάταξη προβλέπει τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής επιστροφών και της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης μεταναστών, μέσω του διορισμού εθνικών συντονιστών για τα ζητήματα αυτά.
Η άδεια διαμονής θα εκδίδεται μόνον εφόσον και αφότου ο πολίτης τρίτης χώρας αποδείξει ότι έχει ξεκινήσει να εργάζεται νόμιμα, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις του εργατικού δικαίου και θα ανακαλείται αν διακοπεί η απασχόληση.
Επιπλέον, να τονίσουμε το γεγονός πως η ρύθμιση είναι άπαξ, με ισχύ ενός έτους, και δεν αλλάζει σε τίποτα τις πάγιες διατάξεις περί νόμιμης μετανάστευσης, όπως αυτές ισχύουν σήμερα ή διαμορφώνονται με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης
Η πολιτική ρύθμισης αποτελεί, άλλωστε, ένα εργαλείο πολιτικής, το οποίο τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και διεθνώς, αξιοποιούν στο πλαίσιο διαχείρισης του μεταναστευτικού πληθυσμού που βρίσκεται στην επικράτειά τους, αλλά και ικανοποίησης των αναγκών των εθνικών αγορών εργασίας σε, ανειδίκευτο, κυρίως, εργατικό δυναμικό.
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, συνολικά περιλαμβάνει ρυθμίσεις που έχουν στόχο την αναμόρφωση του πλαισίου της επαγγελματικής ασφάλισης για να προωθηθεί η αποταμίευση και να ενισχυθεί το εισόδημα των συνταξιούχων, τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας, την αντιμετώπιση ζητημάτων κοινωνικοασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού ενδιαφέροντος και τη βελτίωση της λειτουργίας της ΔΥΠΑ.
Μεταξύ άλλων, δίνεται λύση στο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν μη μισθωτοί ασφαλισμένοι που δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη λόγω αδυναμίας αποπληρωμής των οφειλών τους στον ΕΦΚΑ, θεσπίζεται ειδική παροχή μητρότητας για τις ελεύθερες επαγγελματίες και τις αγρότισσες, που θα λαμβάνουν για 9 μήνες τον κατώτατο μισθό και δίνονται έως €200 για τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά που λαμβάνουν σύνταξη έως €1.600.
Την Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023 θα καταβληθούν τα έκτακτα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ ύψους 175 εκ. ευρώ.
Συγκεκριμένα:
Το Επίδομα Παιδιού καταβάλλεται αυξημένο κατά 150%, ενδεικτικά μία οικογένεια με δύο παιδιά που παίρνει επίδομα παιδιού 140 ευρώ, θα λάβει 350 ευρώ.
Για τα Άτομα με Αναπηρία το επίδομα θα ανέλθει στα 200 ευρώ.
Όσοι λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα θα λάβουν μισό της μηνιαίας καταβολής ενώ υπενθυμίζεται και η αύξηση του 8% που ξεκίνησε από τον Δεκέμβριο.
Οι δικαιούχοι του επιδόματος Ανασφάλιστου Υπερήλικα θα λάβουν έκτακτη ενίσχυση 150 ευρώ.
Σημειώνεται ότι την ίδια μέρα θα γίνουν και οι τακτικές καταβολές των Μηνιαίων Επιδομάτων και το Επίδομα Παιδιού από τον ΟΠΕΚΑ.
Στο επίκεντρο της φετινής έκτακτης στήριξης βρίσκεται η ελληνική οικογένεια, τα άτομα με αναπηρία και οι ηλικιωμένοι συμπολίτες μας, όπως δήλωσε η αρμόδια υπουργός Σοφία Ζαχαράκη και έχει διαμηνύσει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
—–
Την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου θα συνεδριάσει στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Μ. ΠΑΠΑΔΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλησπέρα. Πριν από λίγο ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή ζήτησε ονομαστική ψηφοφορία για την επίμαχη διάταξη, για το μεταναστευτικό και θέλω να ρωτήσω εάν πρόκειται να επιβληθεί κομματική πειθαρχία από πλευράς Νέας Δημοκρατίας και αν αυτό θα αφορά και τον πρώην Πρωθυπουργό;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο μόνος βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας που είναι πρώην Πρωθυπουργός είναι ο κύριος Σαμαράς. Από κει και πέρα για όλους τους υπόλοιπους είναι αυτονόητη η κομματική πειθαρχία σε νομοσχέδια και τροπολογίες. Θα ισχύσει και σ’ αυτήν την ψήφιση, οπότε, ναι, η απάντηση είναι πως αυτονοήτως θα υπάρχει.
Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, δεν προβληματίζεστε που ολοένα και περισσότεροι βουλευτές αντιδρούν σε νομοσχέδια ή τροπολογίες, που θέλει να φέρει η Κυβέρνηση; Το πρωί είδαμε ο κύριος Πλεύρης θεώρησε ότι είναι έκπτωση απ’ την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας η τροπολογία για το μεταναστευτικό. Εσείς τι απαντάτε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι σίγουρα είναι σημαντικό, και αυτό το έχει αποδείξει ο χρόνος, ότι η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας είναι μία μεγάλη παράταξη, στην οποία ακούγονται οι διαφορετικές απόψεις. Στο τέλος της ημέρας, όμως, υπάρχει μία ενιαία απόφαση, πάντα προς το συμφέρον των πολιτών. Και αυτό νομίζω ότι ο χρόνος έχει αποδείξει ότι το επιβραβεύουν οι πολίτες, με τα σωστά μας και με τα λάθη μας, καθιστώντας την παράταξη της Νέας Δημοκρατίας τη μόνη διαχρονικά μεγάλη παράταξη, καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης. Και δεν συμφωνώ με την κρίση, ότι έχουμε όλο και περισσότερες διαφωνίες. Ίσα – ίσα νομίζω ότι έχει αποδείξει και στην προηγούμενη και σ’ αυτήν την τετραετία ότι η Νέα Δημοκρατία, η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός με μία αρραγή κοινοβουλευτική ομάδα που πάντοτε εκφράζεται, αλλά στηρίζει μία σειρά από πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες για το καλό της κοινωνίας. Τώρα, με αφορμή την ερώτηση αυτή και έχοντας απαντήσει για την ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας, εμένα με ενδιαφέρει να εξηγήσουμε στους πολίτες, να εξηγήσουμε σε εσάς, να εξηγήσουμε στο σύνολο της κοινωνίας -γιατί σε όλους είμαστε υπόλογοι- γιατί αυτή η ρύθμιση είναι μία ρύθμιση η οποία έχει μόνο οφέλη. Και επειδή έγινε χρήση και μιας δικής μου απάντησης, πριν από ένα χρονικό διάστημα -νομίζω στο τέλος Σεπτεμβρίου- να σας πω ότι η απάντηση αυτή ήταν απολύτως ακριβής, ισχύει μέχρι σήμερα και την επαναλαμβάνω στο σύνολό της. Και νομίζω ότι επειδή μπορώ ν’ αντιληφθώ, έχω τη δυνατότητα ν’ αντιληφθώ την κάθε λέξη που λέω και ξέρω ότι πρέπει να είμαι ιδιαίτερα προσεχτικός, ίσχυε, ισχύει και θα ισχύει στο ακέραιο. Ούτε ελληνοποιήσεις κάναμε, ούτε νομιμοποιήσεις κάναμε, ούτε κάνουμε, ούτε θα κάνουμε. Και αυτό πρέπει να καταστεί σαφές. Ανέλυσα για τη ρύθμιση, κάποια, νομίζω, βασικά σημεία της, στην αρχική μου εισηγητική τοποθέτηση. Θέλω να επαναλάβω ότι η τροπολογία αυτή δεν αφορά ούτε αλλαγή στο καθεστώς απονομής ή μη απονομής, -στις προϋποθέσεις, τέλος πάντων- που απαιτούνται για να δοθεί μία μόνιμη άδεια διαμονής. Δεν αλλάζει η επταετία, με λίγα λόγια, η οποία θεσπίστηκε το 2014, δεν αποτελεί καμία κίνηση ελληνοποιήσεων -νομίζω ότι το αντιλαμβανόμαστε όλοι γιατί δεν δίνεται κάποια ιθαγένεια- αλλά ούτε και μια κίνηση νομιμοποίησης. Δεν παρέχεται, δηλαδή, σε κάποιον παράνομο μετανάστη αυτό που λέμε έγγραφα, μόνιμη άδεια διαμονής, την οποία θα μπορεί να χρησιμοποιήσει για όλα τα υπόλοιπα δικαιώματα που απορρέουν από κάτι τέτοιο. Δεν αφορά, λοιπόν, ούτε το ένα, ούτε το άλλο, είναι ξεκάθαρο το κείμενο. Τι είναι; Είναι μία άδεια διαμονής για εξαρτημένη εργασία, η οποία δίνεται με πολύ αυστηρά κριτήρια, άπαξ. Είναι μια άπαξ ρύθμιση, one – off, όπως λέμε και με ξένη ορολογία, αφορά συγκεκριμένους ανθρώπους, που υπολογίζονται ότι είναι περίπου, το πολύ, 30.000. Για να δοθεί η άδεια αυτή πρέπει να προσκομιστεί η βεβαίωση του εργοδότη και η άδεια αυτή αφορά μόνο τη χρήση της για τη συγκεκριμένη εργασία και ανακαλείται σε περίπτωση που παύσει η συγκεκριμένη σχέση εργασίας. Αυτό, λοιπόν, είναι ξεκάθαρο τι είναι και τι περιγράφει και είναι πάρα πολύ σημαντικό να το εξηγήσουμε και στους πολίτες, γιατί πράγματι υπήρχε μία παρανόηση τις τελευταίες ημέρες και πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι το τι κάνουμε και γιατί το κάνουμε. Γιατί έχει μόνο οφέλη για τη χώρα μας; Πρώτον, γιατί, όπως αντιλαμβάνεσθε, εξυπηρετεί τη συνολική συμπαγή και αποτελεσματική μας μεταναστευτική πολιτική. Οι άνθρωποι αυτοί, οι οποίοι θα έρθουν με τις προϋποθέσεις αυτές να αιτηθούν τη συγκεκριμένη άδεια για εργασία, θα καταγραφούν και θ’ ακολουθηθούν όλες οι νόμιμες διαδικασίες ταυτοποίησης και καταγραφής τους. Νομίζω ότι αντιλαμβάνεσθε πόσο σημαντικό είναι αυτό για τις Αρχές και για τη δημόσια ασφάλεια. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, το πρώτο. Το δεύτερο, οι άνθρωποι αυτοί -γιατί γνωρίζουμε, δυστυχώς, ότι υπάρχουν παντού, όπως και στη χώρα μας και σε άλλες χώρες, φαινόμενα αδήλωτης εργασίας, θα δουλεύουν με μία συγκεκριμένη άδεια διαμονής για εργασία και θα είναι καταχωρημένοι, θα δουλεύουν νόμιμα και βέβαια το Κράτος θα εισπράττει όλες τις προβλεπόμενες εισφορές. Το τρίτο είναι γιατί είναι ένα αίτημα το οποίο υποβάλλεται -μπορώ να σας πω και με την προηγούμενη ιδιότητά μου- από ανθρώπους σε όλη την Ελλάδα. Κτηνοτρόφους, παραγωγούς. Υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα, ένα τεράστιο έλλειμμα, μια έλλειψη εργατικών χεριών. Και προφανώς αυτή δεν είναι η βασική μας πολιτική που το αντιμετωπίζουμε. Μια σειρά από προγράμματα της ΔΥΠΑ, μια σειρά από πρωτοβουλίες, η εξέταση διάφορων -και έχουν προχωρήσει κάποιες- διακρατικών συμφωνιών. Όλα αυτά, όμως, είναι μέρη μια ευρύτερης πολιτικής. Αλλά να πούμε κιόλας ότι αυτό γίνεται σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης –και δεν θα σας πω μόνο για την Ισπανία, την Πορτογαλία ή τη Γερμανία, αλλά θα σας πω για την Ιταλία, που μια αντίστοιχη ρύθμιση δεν ήταν άπαξ και δεν είχε τις τόσο αυστηρές προϋποθέσεις όπως έχει στη χώρα μας. Μιλάμε για δύο χρόνια μόνο και η δική μας η ρύθμιση, αυτή είναι η διαφορά, πέραν του ότι είναι πολύ αυστηρή, το ξανά λέω, δεν θα ισχύει στο διηνεκές. Άρα, δεν μπορεί κανείς να πει ότι είναι ένα κάλεσμα να έρθουν και περισσότεροι παράνομοι μετανάστες. Ίσα – ίσα δεν έχουν κανένα άλλο δικαίωμα, ούτε να πάνε σε κάποια άλλη χώρα, ούτε το δικαίωμα της επανένωσης, δηλαδή να έρθουν και οι οικογένειές τους. Τίποτα από όλα αυτά δεν προβλέπει η συγκεκριμένη ρύθμιση. Αλλά να δούμε, λίγο και τη μεγάλη εικόνα. Γιατί είναι πολύ εύκολο να κατηγορούμε μια Κυβέρνηση για μια πολιτική που εφαρμόζει, αλλά το πιο δύσκολο είναι να την τεκμηριώνουμε αυτήν την κατηγορία, γιατί υπήρχε και μία μερίδα που μας κατηγορούν ότι εφαρμόζουμε μεταναστευτική πολιτική που εφάρμοζαν προηγούμενες κυβερνήσεις. Τότε που η χώρα μας ήταν ξέφραγο αμπέλι και είχαμε πάνω από ένα εκατομμύριο παράτυπους μετανάστες, μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, το θυμάστε, τα νησιά μας ήταν γεμάτα με Κέντρα, με απαράδεκτες συνθήκες για τους ανθρώπους αυτούς, δομές ντροπής, δεν υπήρχε κανένας σεβασμός στην πραγματικότητα των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων. Ας δει κανείς τη μείωση πάνω από 85% συνολικά των ροών, των εκκρεμών αιτήσεων ασύλου, το γεγονός ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προχώρησε και συνεχίζει να προχωρά τον φράχτη του Έβρου, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν θαλάσσια σύνορα και τα προστατεύει, πάντοτε όμως με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και στους κανόνες δικαίου, άλλαξε τον τρόπο απονομής ή μη ασύλου και οι εκκρεμείς αιτήσεις έχουν μειωθεί κατά 90%. Κάποτε έκαναν, οι άνθρωποι αυτοί, δύο χρόνια για να λάβουν απάντηση και τώρα κάνουν το πολύ δύο μήνες. Η Ελλάδα, λοιπόν, θα συνεχίσει αυτήν τη μεταναστευτική πολιτική, πάντοτε με γνώμονα την προστασία των συνόρων. Μια συγκεκριμένη στρατηγική, πάντοτε, όμως, με σεβασμό στα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, λοιπόν, να γίνει σαφές, γιατί έχει σημασία όταν λέμε κάτι να το αποδεικνύουμε με πράξεις.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, είπατε ότι η κομματική πειθαρχία ισχύει αυτονόητα για όλες τις νομοθετικές ρυθμίσεις που φέρνει η Κυβέρνηση. Θα ισχύσει, επομένως, και για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών, όταν και εάν έρθει κάποτε η σχετική ρύθμιση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η σχετική ρύθμιση θα έρθει μέσα στην τετραετία, το λέω για ακόμη μία φορά, άρα δεν είναι υποθετικό, το έχει πει ο Πρωθυπουργός, έχει δεσμευθεί. Όταν έρθει η συγκεκριμένη ρύθμιση, θα εξηγηθεί το περιεχόμενο της ρύθμισης, γιατί έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία η τεκμηρίωση της οποιασδήποτε ρύθμισης, και ειδικά αυτής που είναι μία σημαντική παρέμβαση, και ο χρόνος προφανώς θ’ ανακοινωθεί και προφανώς και θα εξηγηθούνε και οι κανόνες από τη δική μας παράταξη, προφανώς, της ψηφοφορίας. Ο κανόνας, ο αυτονόητος κανόνας, αν δεν ανακοινώνεται κάτι άλλο, είναι ότι τα νομοσχέδια που προτείνει η εκτελεστική εξουσία έχουν τη συγκεκριμένη διαδικασία στο κοινοβούλιο, της κομματικής πειθαρχίας, με εξαίρεση, προφανώς, τους πρώην πρωθυπουργούς. Αν, σε κάποια περίπτωση, ισχύσει κάτι άλλο, προφανώς θ’ ανακοινωθεί. Αυτό δεν σημαίνει, λοιπόν, ότι πρέπει να προεξοφλήσετε ούτε το ένα, ούτε το άλλο, αλλά εγώ σας είπα τον αυτονόητο κανόνα που αν δεν ανακοινώσουμε κάτι άλλο, ισχύει για όλα τα νομοσχέδια και τις τροπολογίες.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, τώρα αναφερθήκατε στο δικαίωμα γάμου για όλα τα άτομα ανεξαρτήτως φύλου, συζητάμε για τη ρύθμιση για τους αλλοδαπούς εργάτες, ακούσαμε την κριτική του πρώην Πρωθυπουργού τις προηγούμενες εβδομάδες και στα δύο αυτά ζητήματα και ειδικά στο τελευταίο. Και επίσης σφοδρή κριτική και για τις συζητήσεις με τον Ερντογάν με την περιβόητη φράση πως δεν συνομιλούμε με πειρατές. Τι συμβαίνει με τον Αντώνη Σαμαρά; Τον βλέπουμε να αμφισβητεί ανοιχτά κομβικές επιλογές του Πρωθυπουργού. Φοβάστε, επίσης, έχετε μία εκτίμηση κινδύνου πόσοι βουλευτές εκφράζονται μέσα από αυτές τις θέσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πραγματικά σας λέω δεν εντοπίζω, ούτε αντιλαμβάνομαι κάποιον κίνδυνο. Σας είπα ότι θεωρώ ότι με την εμπειρία των τελευταίων ετών που είναι μικρότερης σε σχέση με άλλους εμπειρότερους που παρακολουθούν τα κοινοβουλευτικά πολλά χρόνια, δεν θυμάμαι πιο συμπαγή, πιο αρραγή Κοινοβουλευτική Ομάδα σε πάρα πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις υλοποίησης ενός πάρα πολύ φιλόδοξου Προγράμματος προς όφελος της κοινωνίας.
Άρα, νομίζω ότι ισχύει το αντίθετο. Το ότι διατυπώνονται απόψεις, προβληματισμοί, προτάσεις και μέσα στο Υπουργικό Συμβούλιο πολλές φορές, όταν εισηγείται ένας Υπουργός ένα νομοσχέδιο υπάρχει μια εκτενής συζήτηση για να είναι το νομοσχέδιο αυτό όσο πιο σωστά διατυπωμένο και όσο το δυνατόν περισσότερο προς το συμφέρον της κοινωνίας και του συνόλου των πολιτών.
Από εκεί και πέρα, το έχω πει πολλές φορές, ο πρώην Πρωθυπουργός, όπως νομίζω κάθε πρώην Πρωθυπουργός και πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας διατυπώνει και έχει διατυπώσει διαχρονικές του θέσεις. Αυτό νομίζω είναι κάτι που θεσμικά ούτε θα μπορούσα ποτέ να αμφισβητήσω το δικαίωμα ενός ανθρώπου, του οποιουδήποτε βουλευτή, Υπουργού και πολλώ δε μάλλον πρώην Πρωθυπουργού να το κάνει. Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο Πρόγραμμα, μια συγκεκριμένη φιλοσοφία και μια συγκεκριμένη πολιτική, είτε αυτό αφορά το Μεταναστευτικό, που προκύπτει νομίζω από τα αποτελέσματα και συνολικά την οποία εφαρμόζουμε. Ο στόχος μας ποιος είναι από αυτή την πολιτική; Να ενισχυθεί η χώρα. Να είναι ακόμα πιο ισχυρή η Ελλάδα, η οικονομία της, τα σύνορά της, η εικόνα της στο εξωτερικό. Και νομίζω ότι αυτό, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το σύνολο των πολιτών και κυρίως οι έχοντες μεγαλύτερη ανάγκη λόγω των εισαγόμενων κρίσεων, προκύπτει από όλες σχεδόν, για να μην πω όλες, τις κριτικές, τις αποφάσεις, τα δημοσιεύματα, όλα τα νέα που έρχονται από το εξωτερικό. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και νομίζω ότι αυτό είναι και το καθήκον μας απέναντι στους πολίτες.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά, επειδή αναφερθήκατε στο Υπουργικό. Υπήρξαν διαφωνίες για τη ρύθμιση στο Υπουργικό Συμβούλιο; Και αν θέλετε, αποφασίστηκε αυτή η ρύθμιση πράγματι στο ΚΥΣΕΑ του Σεπτεμβρίου ή αργότερα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως αντιλαμβάνεστε, εγώ δεν μπορώ να σας απαντήσω για το τι συζητείται ή αποφασίζεται στο ΚΥΣΕΑ, πέραν όσων ανακοινώνονται, για ευνόητους λόγους εθνικής ασφάλειας, το οποίο ισχύει νομίζω διαχρονικά. Υπάρχουν συγκεκριμένες αποφάσεις που δημοσιεύονται με τον τρόπο που δημοσιεύονται και ανακοινώσεις οι οποίες υπάρχουν.
Η τροπολογία αυτή, πάντως -γιατί ακούστηκε και η κριτική ότι ήρθε νύχτα, δεν ήρθε νύχτα. Εισήχθη στην αρμόδια Επιτροπή και έγινε και εκτενής συζήτηση και παρουσίαση από τον αρμόδιο Υπουργό. Δηλαδή, και στη Βουλή αναλύθηκε –δεν είναι ότι ήρθε λίγο πριν την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, στο οποίο εισήχθη η συγκεκριμένη τροπολογία. Και έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία άμα δει κανείς και την τεκμηρίωση σημείο-σημείο, να δει ότι το Υπουργείο έχει υπολογίσει συνολικά όλα τα δεδομένα και όλες τις παραμέτρους. Και πραγματικά το λέω, αν κάτσει κανείς και τη διαβάσει και δει την τεκμηρίωση και δει και τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, κάθε άλλο παρά για ελληνοποιήσεις μπορεί να μιλάμε ή νομιμοποιήσεις ή κάτι, τέλος πάντων, που πήγαμε να κάνουμε τελευταία στιγμή ή παρελκυστικά. Δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά.
Τώρα, όπως αντιλαμβάνεστε, στο Υπουργικό Συμβούλιο εισηγούνται οι Υπουργοί τα νομοσχέδια τα οποία έρχονται προς ψήφιση και εισηγούνται όλα τα σημαντικά ζητήματα και γίνεται ένας εκτενής διάλογος επί των νομοσχεδίων αυτών. Εδώ είναι μια συγκεκριμένη τροπολογία για έναν συγκεκριμένο λόγο με άπαξ εφαρμογή, όχι δηλαδή στο διηνεκές, την οποία νομίζω ότι την έχουμε αναλύσει επαρκώς.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Υπάρχει στο Καταστατικό της Νέας Δημοκρατίας, στο Καταστατικό της κοινοβουλευτικής λειτουργίας της Κοινοβουλευτικής σας Ομάδας, κάποιο άρθρο που να εξαιρεί τους πρώην Πρωθυπουργούς από την κομματική γραμμή; Δηλαδή, πάμε για απομόνωση. Έχουμε την απομόνωση του κ. Σαμαρά; Αυτή είναι η κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης; Πρώτον. Και δεύτερον, πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ο κ. Σαμαράς, ο πρώην Πρωθυπουργός, σε διαρροές του αναφέρθηκε στη δική σας δήλωση από τη Θεσσαλονίκη, πριν από τρεις μήνες, σχετικά με τους μετανάστες και τη νομιμοποίηση και τις ελληνοποιήσεις;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω απάντησα. Απάντησα και επανέλαβα ότι η δήλωση αυτή ήταν, είναι και παραμένει απολύτως ακριβής, αληθής και εκφράζει ακόμα και σήμερα και θα εκφράζει την πολιτική μας. Είναι από τις δηλώσεις που επειδή μπορώ να θυμηθώ, επειδή εδόθη η ευκαιρία να τη θυμηθώ, πραγματικά είναι ακριβώς έτσι. Είναι πολύ εύκολο να γίνει αντιληπτή η διαφορά μεταξύ ελληνοποίησης και νομιμοποίησης, το λέει ο νόμος τι είναι η κάθε τέτοια διαδικασία και η άδεια διαμονής για εργασία. Κάναμε μία ρύθμιση, λοιπόν, η οποία θα ψηφιστεί για άδεια διαμονής για εργασία, αυτό ακριβώς, μια άπαξ ρύθμιση. Και αν δει κανείς και διαβάσει τι προβλέπει και διαβάσει τι σημαίνει ελληνοποίηση και νομιμοποίηση, δηλαδή μόνιμη άδεια διαμονής σε έναν παράτυπο -μέχρι να δοθεί η άδεια- μετανάστη, είναι μία διαδικασία λήψης ασύλου, είναι μία διαδικασία απονομής ιθαγένειας, είναι άλλη αυτή η διαδικασία. Άρα, λοιπόν, ό,τι είπα ισχύει και το επαναλαμβάνω και σήμερα: Δεν κάνουμε ούτε νομιμοποιήσεις, ούτε ελληνοποιήσεις. Νομίζω σήμερα το έχω πει πέντε φορές.
Τώρα, το Καταστατικό της Νέας Δημοκρατίας δεν προβλέπει τι συμβαίνει στις ψηφοφορίες στο Κοινοβούλιο. Υπάρχει Κανονισμός λειτουργίας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας. Όπως αντιλαμβάνεστε, επειδή έγινε η ερώτηση από τη συνάδελφό σας και για την επικείμενη νομοθέτηση της ισότητας στον γάμο, οι κανόνες ορίζονται. Υπάρχει ένας γενικός κανόνας και υπάρχουν και κατά περίπτωση εξαιρέσεις, που εδώ πέρα δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Όμως, είναι προφανές και είναι και προφανείς οι λόγοι γιατί σε μία Κοινοβουλευτική Ομάδα υπάρχει μία εξαίρεση διαχρονικά για τους βουλευτές που είναι πρώην Πρωθυπουργοί, εν προκειμένω είναι ένας ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας. Δεν υπάρχει καμία απομόνωση. Χθες ψηφίστηκε από το σύνολο των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας ένας πολύ σημαντικός Προϋπολογισμός. Να υπενθυμίσω, ένας Προϋπολογισμός που σηματοδοτεί και επίσημα μία νέα εποχή που, όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, πρέπει να διαφυλάξουμε, κυρίως η Κυβέρνηση, ότι θα συνεχιστεί σε αυτή τη λογική, για μην επιστρέψουμε στα πολύ δύσκολα χρόνια πολύ δύσκολων Προϋπολογισμών και νομίζω είναι πολύ πρόσφατα όλα αυτά τα οποία έχουμε ζήσει.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω μία διευκρίνιση, σχετικά με τη ρύθμιση για τους μετανάστες. Είπατε ότι η άδεια εργασίας και παραμονής αποσύρεται στην περίπτωση που διακοπεί η σχέση εξαρτημένης εργασίας. Πώς απαντάτε στην κριτική κάποιων κομμάτων της Αντιπολίτευσης ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείτε ένας είδος εργαζομένων πολύ-πολύ χαμηλής ταχύτητας, οι οποίοι ουσιαστικά είναι πλήρως εξαρτημένοι από το αν ο εργοδότης τους αποφασίσει να τους κρατήσει ή όχι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει θέμα διαχωρισμού δύο ταχυτήτων εργαζομένων. Αυτό προβλέπεται σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη βεβαίωσης εργασίας, αλλιώς δεν υπάρχει ο λόγος να δοθεί αυτή η ειδική άδεια διαμονής για εργασία. Πώς θα μπορούσε αλλιώς να δοθεί και πώς θα μπορούσε αλλιώς να πιστοποιηθεί αν δεν υπήρχε η ειδική βεβαίωση εργασίας. Από εκεί και πέρα, προφανώς, και η συγκεκριμένη σχέση εξαρτημένης εργασίας υπόκειται στους συνολικούς κανόνες ενός Κράτους για μία σχέση εργασίας. Ό,τι ισχύει, δηλαδή, για τους υπόλοιπους εργαζόμενους, η προστασία που έχει ο κάθε εργαζόμενος, την έχει και ο έχων τη συγκεκριμένη άδεια διαμονής για εργασία. Είναι αυτονόητο αυτό. Επίσης αυτονόητο είναι ότι για να μπορεί να συνεχίσει να υφίσταται, πρέπει να υφίσταται η εργασία. Αλλιώς θα ήταν καταχρηστική αυτή η ρύθμιση και κάποιοι θα τη χρησιμοποιούσαν – είναι αυτό που δεν θέλουμε – για να έχουν μία άδεια διαμονής. Είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη. Ορίζεται με συγκεκριμένους κανόνες και προφανώς για να συνεχίσει να υφίσταται πρέπει να πληρούνται αυτές οι προϋποθέσεις.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και μια διευκρίνιση, αν επιτρέπετε, πάλι στο ίδιο σημείο, για την τροπολογία. Μιλήσατε επανειλημμένα για την κομματική πειθαρχία. Στην περίπτωση που εκτός από τον πρώην Πρωθυπουργό υπάρξει και άλλη διαφοροποίηση, ποιες θα είναι οι συνέπειες για τον βουλευτή που δεν θα ψηφίσει;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι συνέπειες που προβλέπονται σε περίπτωση που υπάρχει μια ψηφοφορία με κομματική πειθαρχία και δεν ακολουθείται η απόφαση της πλειοψηφίας. Είναι αυτονόητες οι επιπτώσεις, αλλά δεν νομίζω ότι είμαστε εκεί. Και περισσότερο τίθεται το θέμα της αυτονόητης αυτής απάντησης, επειδή υπάρχει αντίστοιχη ερώτηση και στη σημερινή ενημέρωση και συνολικά από μέρος του Τύπου, ενόψει της δημοσιότητας που έχει πάρει η συγκεκριμένη τροπολογία. Ούτε έχουμε κάποια τέτοια αίσθηση, ούτε κάποια τέτοια πληροφορία και ούτε νομίζω ότι υπάρχει κάτι τέτοιο. Προφανώς οι κανόνες πρέπει να τηρούνται και όταν δεν τηρούνται, υπάρχουν οι αντίστοιχες συνέπειες. Αλλά, το ξαναλέω, νομίζω ότι δεν είμαστε σε αυτό το σημείο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Το «DOCUMENTO» έχει βγάλει τις τελευταίες ημέρες πολλά στοιχεία, τα οποία δείχνουν ότι στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχει καταγγελθεί το κύκλωμα, το οποίο με ανώνυμες επιστολές προχωρά σε ελέγχους και εκβιάζει επιχειρηματίες και δημοσιογραφικούς Ομίλους. Η ΑΑΔΕ μετατρέπει αυτές τις σοβαρότατες καταγγελίες σε εσωτερική πειθαρχική διαδικασία, αντί να τις στείλει στον Εισαγγελέα και να διερευνηθούν σε βάθος. Μάλιστα, ο Υπουργός Δικαιοσύνης έχει επώνυμη καταγγελία από επιχειρηματία σχετικά με την εμπλοκή του Νίκου Μπατσίλα, ο οποίος είναι προϊστάμενος της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Ελέγχου της ΑΑΔΕ, σε υπόθεση γνωστού επιχειρηματία, σε υπόθεση υπεξαίρεσης εκατομμυρίων. Θα προχωρήσει η Κυβέρνηση σε πρωτοβουλίες για την εξιχνίαση αυτής της υπόθεσης;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, η Κυβέρνηση δεν εξιχνιάζει υποθέσεις, η Δικαιοσύνη εξιχνιάζει υποθέσεις και προφανώς οι αρμόδιες Ελεγκτικές Αρχές, όπως προβλέπει ο νόμος. Υπάρχει διάκριση των εξουσιών και το σεβόμαστε απόλυτα. Και μπορεί να είναι κοινότυπη η απάντηση που έχω δώσει και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, αλλά είναι η μόνη απάντηση που και δίνουμε και οφείλουμε να δώσουμε. Στο σκέλος που υπήρχε μια ερώτηση-κατηγορία, αν υπήρχε κάποια οποιαδήποτε αλληλογραφία-ενημέρωση προς το Μέγαρο Μαξίμου, σας έχω απαντήσει κατηγορηματικά -και το επαναλαμβάνω- δεν υπάρχει καμία τέτοια ενημέρωση για οποιαδήποτε υπόθεση στην οποία αναφέρεστε. Το απάντησα και την προηγούμενη φορά. Από εκεί και πέρα, εμείς δεν μπορούμε να απαντάμε επί κατηγοριών που προκύπτουν από δημοσιεύματα, ούτε να επιβεβαιώνουμε κάτι που πραγματικά δεν το γνωρίζουμε. Αν υπάρχει κάποια οποιαδήποτε τέλεση παράνομης πράξης ή κάποια ποινική υπόθεση ή κάποια καταγγελία, οφείλουν οι αρμόδιες Αρχές να την ερευνήσουν και να βγάλουν τα πορίσματά τους. Αυτό είναι προφανές, είναι αυτονόητο. Οφείλουμε να το τονίσουμε ξανά. Έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη και αν υπάρχει οποιαδήποτε υπόθεση, προφανώς θα τη διερευνήσει και θα βγάλει τα συμπεράσματά της, όπως προβλέπει ο νόμος.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Το μακρινό 2010, τον Οκτώβριο του 2010, λίγο πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές τότε, ο εκλιπών πρώην Πρωθυπουργός και επίτιμος Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, σε μια συνέντευξή του στο «Mega», είχε επιτεθεί πολύ σκληρά στον Πρόεδρο και αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τότε, Αντώνη Σαμαρά, και για τις επιλογές του στις δημοτικές εκλογές, κυρίως για το γεγονός ότι η Ν.Δ. δεν συναίνεσε στην ψήφιση του τότε πρώτου μνημονίου και τον είχε χαρακτηρίσει «λαϊκιστή πολιτικό». Η Ρηγίλλης απάντησε στον επίτιμο Πρόεδρο και πρώην Πρωθυπουργό με μια σκληρή ανακοίνωση, καταλήγοντας «καληνύχτα κύριε Μητσοτάκη», ουσιαστικά διαγράφοντάς τον, όχι τυπικά, σεβόμενη τις ιδιότητες του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Πόσο μακριά είμαστε από το να ακούσουμε ένα «καληνύχτα κύριε Σαμαρά»;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είμαστε πολύ μακριά. Δεν νομίζω ότι υφίσταται καν τέτοιο θέμα. Και χωρίς να είναι αντικείμενο της ενημέρωσης πολιτικών συντακτών, νομίζω ότι η ιστορική αναδρομή που κάνατε, ούτε προφανώς εγώ αυτή τη στιγμή θα μπορούσα να κάτσω να κάνω σχολιασμό της ιστορίας και ανάλυση σε μια ενημέρωση πολιτικών συντακτών. Δεν νομίζω ότι είναι συγκρίσιμα αυτά τα οποία λέτε. Είχαμε, τέλος πάντων, μια έκφραση μιας αντίθεσης ενός πρώην Πρωθυπουργού σε μια συγκεκριμένη τροπολογία. Νομίζω ότι είχαμε επαρκέστατη εξήγηση από την Κυβέρνηση, τους αρμόδιους Υπουργούς, με πλήρη στοιχεία και πρώτα ο Θεός μια ψήφιση μιας τροπολογίας. Από εκεί και πέρα, δεν είμαι και εγώ σε θέση, αυτή τη στιγμή, να σχολιάσω κάτι το οποίο έγινε τότε. Φαντάζομαι ότι θα το είχε σχολιάσει ο τότε Εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ., γιατί δεν ήταν τότε η Ν.Δ. στην Κυβέρνηση. Εμείς προχωράμε μπροστά. Είναι περιττό, συνολικά να πω, όχι μένοντας στη συγκεκριμένη διαδικασία, ότι πολλά στο παρελθόν, που είχε πει ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, στη συνέχεια έγιναν απολύτως αποδεκτά από τη συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Μακάρι, όταν τα έλεγε τα προηγούμενα χρόνια από αυτά που αναφέρεστε, να τα είχαμε συνειδητοποιήσει ίσως και πολύ περισσότερο, αποδίδοντας απόλυτη τιμή και στον ίδιο. Αλλά νομίζω ότι ένας από τους λόγους που η Ν.Δ. -το είπα και στην προηγούμενη ερώτηση που μου έγινε- κρατήθηκε στον χρόνο, παρά τις πολλές δυσκολίες κα τα σωστά και τα λάθη που έγιναν, είναι γιατί σέβεται διαχρονικά τις απόψεις, πολλώ δε μάλλον των ανθρώπων που ηγήθηκαν μετά από την απόφαση των μελών της και των οργάνων της. Σέβεται τις απόψεις αυτές, τους τιμά τους ανθρώπους αυτούς και προχωρά μπροστά, πάντοτε για το καλό των Ελλήνων. Αυτό είναι που τη διαχωρίζει σε όλα αυτά τα δύσκολα χρόνια. Και επειδή τις τελευταίες μέρες ανασύρθηκαν συζητήσεις για πολύ δύσκολα χρόνια και δύσκολες αποφάσεις, είναι ίσως και ένας προβληματισμός, γιατί ενώ άλλα κόμματα βρέθηκαν στο μονοψήφιο -γιατί στο τέλος της ημέρας οι πολίτες μας κρίνουν- η Ν.Δ. άντεξε, έχοντας πάρει και αυτή πολύ δύσκολες και αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Ίσως, γιατί σεβάστηκε τους ανθρώπους της, κυρίως σεβάστηκε τα μέλη της και σεβάστηκε το σύνολο των πολιτών.
ΑΓ. ΑΡΤΕΛΑΡΗΣ: Δεδομένου ότι η επόμενη μέρα των ΟΤΑ δεν θα θυμίζει σε τίποτα με τη χθεσινή, θα ήθελα να μάθουμε πώς προτίθεται να ενεργήσει η Κυβέρνηση στα καίρια ζητήματα των ΟΤΑ, αφενός της προσφυγής, από πλευράς ΚΕΔΕ, στο Συμβούλιο Επικρατείας για την επιβολή του τέλους ταφής και αφετέρου για την κατάργηση και συγχώνευση της ΔΕΥΑ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση θα προχωρήσει το νομοθετικό της πρόγραμμα, προφανώς σε διάλογο με τους αρμόδιους φορείς, εν προκειμένω με τους εκπροσώπους, την ανώτατη εκπροσώπηση των Δημάρχων, που είναι η ΚΕΔΕ. Στο συγκεκριμένο σκέλος που αναφερθήκατε για τις ΔΕΥΑ, ήταν άλλη μια ευκαιρία για ανύπαρκτη κατηγορία -και δεν αναφέρομαι στους Δημάρχους, το διάβασα σε αρκετά δημοσιεύματα από την Αντιπολίτευση προερχόμενα- για έναν νέο κύκλο ανύπαρκτων ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό νομίζω το έχουμε απαντήσει. Ίσα-ίσα, ισχυροποιούνται οι δημόσιες επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης. Τώρα, αυτή η πρωτοβουλία στην οποία αναφέρεστε, είναι μια πρωτοβουλία που ουσιαστικά θα ενισχύσει τον ρόλο τους, θα μεγαλώσει την εισπρακτική τους ικανότητα, θα μειώσει πολύ τα ανείσπρακτα έσοδα και θα ενισχύσει συνολικά το δίκτυο σε έναν πολύ νευραλγικό τομέα, που είναι η ύδρευση και η αποχέτευση των περιοχών. Ουσιαστικά μπαίνει μια τάξη. Και θα γίνει, προφανώς, σε διάλογο με τους ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί στο τέλος της ημέρας εξυπηρετεί εκείνους και τους δημότες. Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Τώρα, σε οποιαδήποτε υπόθεση προσφυγής στη Δικαιοσύνη, αποφασίζει η Δικαιοσύνη. Η Κυβέρνηση συνεχίζει, σεβόμενη πάντοτε τη Δικαιοσύνη και τα δικαιώματα όσων έχουν δικαίωμα προσφυγής, να εφαρμόζει την πολιτική της.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή δεν το κατάλαβα προηγουμένως. Ο κ. Σαμαράς εφεξής θα μπορεί να κάνει και να λέει ό,τι θέλει μέσα από την Κ.Ο. της Ν.Δ. ή υπάρχει κάποιος φραγμός και ποιος είναι αυτός;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έχω απαντήσει διεξοδικώς και εκτενώς και στη συγκεκριμένη περίπτωση και σε προηγούμενες αντίστοιχες περιπτώσεις ερωτήσεων για δηλώσεις. Νομίζω ότι αντιλαμβάνεστε πλήρως και για τη συγκεκριμένη τροπολογία και συνολικά, για το πόσο συμπαγής είναι η Κ.Ο. της Ν.Δ.. Το ξαναλέω, η μεγαλύτερη επιβεβαίωση είναι η ψήφιση του Προϋπολογισμού από το σύνολο των βουλευτών.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να σας πάω στο ζήτημα της πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης για την ίδρυση μη κρατικών Α.Ε.Ι.. Δύο ερωτήσεις. Πρώτον, από τη στιγμή που θα φέρετε ένα νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο θα επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση θα επιμείνει στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος; Και δεύτερον, επειδή ένα από τα, ας πούμε, πλεονεκτήματα αυτής της πρωτοβουλίας, το οποίο ισχυρίζεται η Κυβέρνηση ότι θα έρθει, θα είναι και η άφιξη ισχυρών πανεπιστημίων από το εξωτερικό στη χώρα, με κάποιο τρόπο. Υπάρχουν ενδείξεις ότι υπάρχει κάποιο τέτοιο ενδιαφέρον από σοβαρά ξένα πανεπιστήμια από τις Η.Π.Α. ή από την Ευρώπη;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οι απαντήσεις είναι «ναι» και «ναι». Δηλαδή, στο πρώτο σκέλος και θα φέρουμε αυτή την πολύ σημαντική πρωτοβουλία που βασίζεται στο άρθρο 28 και αφορά την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, παραρτημάτων ξένων μη κρατικών πανεπιστημίων από το εξωτερικό στη χώρα μας. Άρα, ναι, υπάρχει και θα παραμείνει αναγκαιότητα και θα έρθει η πρότασή μας για αναθεώρηση του άρθρου 16, στον χρόνο που προβλέπει το Σύνταγμα. Άρα, το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Αλλά περισσότερο θα το εξηγήσει αναλυτικά, αρχικά στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη συνέχεια, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ο Υπουργός Παιδείας, ο κ. Πιερρακάκης και συνολικά όσοι εισηγούνται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Και στο δεύτερο σκέλος, προφανώς και φαίνεται ότι θα υπάρχει ενδιαφέρον. Από εκεί και πέρα, αυτό θα το κρίνει η πράξη. Και σε κάθε περίπτωση, δουλειά μιας Κυβέρνησης είναι να νομοθετεί προς το συμφέρον των πολιτών. Και αν μου επιτρέπετε και μια αναφορά στη δική μου εμπειρία των τελευταίων ετών, ως απόφοιτος δημόσιου πανεπιστημίου, πιστεύω ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία -και ελπίζω στη συνέχεια και η αναθεώρηση του άρθρου 16, όπως προβλέπει το Σύνταγμα- είναι μια πολύ άδικη εκκρεμότητα, για την οποία είμαι πολύ περήφανος που είμαι Κυβερνητικός Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης που θα προσπαθήσει να τη λύσει και πιστεύω θα τη λύσει. Μια ουσιαστικά κοινωνική πολιτική είναι να σταματάς να έρχεσαι αντιμέτωπος με αδικίες, που κανένας δεν μπορεί να καταλάβει γιατί υφίστανται όλα αυτά τα χρόνια. Δηλαδή, τι άλλο να πούμε, ακόμα και για το παράδειγμα της Βόρειας Κορέας. Δεν υπάρχει χώρα, σοβαρή χώρα, οργανωμένο κράτος που να μένει προσκολλημένο τόσα χρόνια στις ιδεοληψίες του και να απαγορεύει σε έναν άνθρωπο, σε έναν νέο άνθρωπο, που θέλει να σπουδάσει σε ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο, να μην μπορεί να το κάνει. Να μπορεί να πηγαίνει στην Κύπρο, να μπορεί να πηγαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά να μην μπορεί να το κάνει στη χώρα του. Είμαι πάρα πολύ περήφανος για κάτι το οποίο έχω παλέψει από πολύ νέος, που είμαι Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης, που περνάει από τη θεωρία στην πράξη. Μιας Κυβέρνησης που νομοθετεί με συνέπεια σε όλα τα προηγούμενα χρόνια και στην ιστορία της παράταξης της Ν.Δ., που ήταν και σε αυτό το θέμα πάντοτε στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Ελπίζω να δείξουν μεγαλύτερη ωριμότητα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, της Αριστεράς και της Κεντροαριστεράς, τα οποία μπλόκαραν την προηγούμενη πολύ σημαντική πρωτοβουλία πριν από περίπου 15 – 20 χρόνια -αναφέρομαι στην περίοδο 2004-2007- και να προχωρήσουμε μπροστά. Τώρα, ως προς τις λεπτομέρειες αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία είναι μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία και για τα δημόσια πανεπιστήμια και για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, είναι καλύτερα νομίζω να ακούσουμε σε λίγες μέρες τι έχει να μας πει το Υπουργείο Παιδείας. Φαντάζομαι ότι θα μπορούμε να κάνουμε πιο αναλυτική συζήτηση και στην ενημέρωση της Πέμπτης. Έχει πολύ μεγάλη σημασία, όμως, να δούμε τις διατάξεις, να δούμε τις πρωτοβουλίες, να δούμε τα κριτήρια, να δούμε τον τρόπο που θα έρθει κάτι τέτοιο και προφανώς, στη συνέχεια θα ακολουθήσει εκτενής δημόσιος διάλογος, δημόσια διαβούλευση, όπως νομίζω έχουμε αποδείξει σε όλες τις νομοθετικές μας πρωτοβουλίες.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Αφού ο κ. Σαμαράς, ως πρώην Πρωθυπουργός, εξαιρείται και μπορεί να εκφράζεται και να ψηφίζει όπως νομίζει, μήπως θα φέρετε επιτέλους και τα μνημόνια συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία, που έχουν πιάσει σκόνη στο κοινοβουλευτικό συρτάρι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οτιδήποτε έρχεται προς ψήφιση, ανακοινώνεται και σχολιάζεται εκτενώς και αναλυτικά. Όπως ξέρετε, απαντάμε σε όλες τις ερωτήσεις. Όταν έρχεται κάτι στην ώρα του. Προφανώς δεν μπορώ να κάνω a priori κάποιο σχόλιο για κάτι, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν είναι η ώρα του να σχολιαστεί.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Τι έχει μεγαλύτερη βαρύτητα, τα άρθρα του Συντάγματος, ο περιορισμός που βάζει το Σύνταγμα ή η άποψη μιας Κυβέρνησης για το άδικο κάποιου άρθρου του; Θέλω να πω, βρίσκεται έναν τρόπο, το λέτε και εσείς και ο Πρωθυπουργός, να παρακάμψετε ένα άρθρο του Συντάγματος για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Αύριο, γιατί όχι η ίδια τακτική σε κάποιο άλλο άρθρο είτε από εσάς, είτε από μια αυριανή Κυβέρνηση; Δεν σας φοβίζει αυτή η πρακτική;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν συμμερίζομαι αυτό το οποίο λέτε, γιατί ίσα-ίσα η Κυβέρνηση σέβεται απολύτως το Σύνταγμα, το οποίο είναι πάνω απ΄ όλους τους νόμους. Και εδώ μιλάμε γι΄ αυτό ακριβώς και θεωρούμε ότι είναι απολύτως αναγκαίο, όταν έρθει η ώρα της έναρξης της συζήτησης της συνταγματικής αναθεώρησης, να συζητήσουμε με βάση το τι προβλέπει το Σύνταγμα για αναθεώρηση του άρθρου 16. Αν ίσχυε αυτό το οποίο λέτε, δεν θα θέλαμε να προχωρήσουμε σε αναθεώρηση του άρθρου 16. Εδώ μιλάμε για δύο διαφορετικά πράγματα. Το άρθρο 16, το οποίο θεωρούμε ότι πρέπει να αναθεωρηθεί. Εμείς πολιτικά πιστεύουμε διαχρονικά ότι πρέπει να αναθεωρηθεί. Δεν πρόκειται να νομοθετήσουμε κάτι ως προς το άρθρο 16, αν δεν αναθεωρηθεί. Και το άρθρο 28, το οποίο θα τεκμηριωθεί νομικά από το Υπουργείο Παιδείας και θα ανοίξει τότε η συζήτηση. Μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε μια συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία. Αλλά, το ξαναλέω, επειδή αυτή τη στιγμή υπάρχει μια προαναγγελία μιας νομοθέτησης, ας περιμένουμε τα ακριβή στοιχεία και τα νομικά και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία ενός νομοσχεδίου, να δούμε τι λέει το Υπουργείο Παιδείας, να ενημερωθούμε, να ενημερωθείτε, να μας ρωτήσετε και να απαντήσουμε. Αυτό λέω. Δεν θα αποφύγουμε τη συζήτηση σε καμία περίπτωση. Ούτως ή άλλως, να σας πω την αλήθεια, ακόμα δεν μπορώ να γνωρίζω ούτε εγώ τις λεπτομέρειες. Επίκειται μια σημαντική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, όπου εκεί θα γίνει μια αναλυτική παρουσίαση από τον Υπουργό, τον κ. Πιερρακάκη, και στη συνέχεια, εδώ θα είμαστε να απαντήσουμε.
Σας ευχαριστώ πολύ.