ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΜΗΜΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Α΄ΒΑΘΜΟΥ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ μετά την κατάργηση των ν.π.δ.δ. και των κοινωφελών επιχειρήσεων των δήμων (ν. 5056/2023)
Αριθμός Εγκυκλίου1317
Α.Π.: 109105/19-12-23
Με την παρούσα εγκύκλιο, αποτυπώνεται η οργανωτική αναδιάρθρωση των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που επέφερε ο ν. 5056/2023 (Α’ 163), και συγκεκριμένα το Μέρος Γ΄ αυτού.
Ειδικότερα, παρέχονται πληροφορίες και αναλυτικές διευκρινήσεις για θέματα που άπτονται της ανάληψης και άσκησης των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων δημοτικών νομικών προσώπων από τις υπηρεσίες του οικείου δήμου, με απώτερο σκοπό την απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία αυτών από 1ης Ιανουαρίου 2024.
Α. Ιστορική Αναδρομή
διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, σύμφωνα με το άρθρο 102 παρ. 1 του Συντάγματος, ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, των οποίων πρώτη βαθμίδα αποτελούν οι δήμοι. Συναφώς, με την παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν.3463/2006, Α’ 114), ορίζεται ότι οι δημοτικές αρχές διευθύνουν και ρυθμίζουν όλες τις τοπικές υποθέσεις,σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, με στόχο την προστασία, την ανάπτυξη και τη συνεχή βελτίωση των συμφερόντων και της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας, οι δε αναφερόμενες στο νόμο επί μέρους δραστηριότητες των δήμων αφορούν κυρίως στους τομείς: α) ανάπτυξης, β) περιβάλλοντος, γ) ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και των οικισμών, δ) απασχόλησης, ε) κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης, στ) παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού και ζ) πολιτικής προστασίας.Για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση των απονεμόμενων σε αυτούς αρμοδιοτήτων, οι δήμοι είχαν τη δυνατότητα σύστασης νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, τα οποία είχαν ως σκοπό την οργάνωση και λειτουργία ορισμένης δημοτικής υπηρεσίας με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων, όπως ορίζεται στο άρθρο 239 του βασικού νομοθετήματος που προέβλεπε την ως άνω δυνατότητα των δήμων, δηλαδή στον ΚΔΚ.Παράλληλα, και για την ανάπτυξη δράσεων και παροχή υπηρεσιών συναφών ή συνδεόμενων με συγκεκριμένες αρμοδιότητες τους κοινωφελούς χαρακτήρα, είχαν τη δυνατότητα σύστασης δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων υπό τη μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (άρθρο 254 του ΚΔΚ).
Με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) και με σκοπό τον εξορθολογισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών και την καλύτερη κατανομή του προσωπικού των δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και επιχειρήσεων (εφεξής «νομικά πρόσωπα»), ο αριθμός αυτών περιορίστηκε, καθώς η τροποποίηση του θεσμικού τους πλαισίου επέφερε τη συγχώνευση ή και κατάργηση1 πολλών εξ αυτών στο πλαίσιο της διευθέτησης των αρμοδιοτήτων μεταξύ του δήμου και των συγχωνευμένων ν.π.δ.δ. και επιχειρήσεων, με διατήρηση ωστόσο των θέσεων εργασίας.
Πάραυτα, ζητήματα, όπως η μη επαρκής στελέχωση αυτών που είχε ως αποτέλεσμα ο δήμος να διαθέτει προσωπικό σε αυτά, προκειμένου να διασφαλιστεί η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, η διάσπαση των τοπικών υποθέσεων μεταξύ δήμων και νομικών τους προσώπων καθώς και η ενίοτε αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων τους, που είχαν ως αποτέλεσμα την ανομοιόμορφη εξυπηρέτηση των πολιτών, οδήγησαν στην αναγκαιότητα τροποποίησης του μοντέλου οργάνωσης των δήμων και ειδικότερα του τρόπου οργάνωσης και άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
Με τις διατάξεις του Μέρους Γ’ του ν. 5056/2023 και ειδικότερα μέσω της κατάργησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών και των κοινωφελών επιχειρήσεων,2 επιχειρείται η εξάλειψη των προαναφερόμενων δυσλειτουργιών. Οι δήμοι διά των υπηρεσιών τους ασκούν πλέον αποκλειστικά τις μεταβιβαζόμενες με τις διατάξεις του άρθρου 75 του ΚΔΚ, όπως ισχύει, αρμοδιότητες, οι οποίες μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2023 ασκούνται από τα νομικά πρόσωπα των άρθρων 103 του ν. 3852/2010, 239 και 254 του ΚΔΚ ή και συνασκούνται από τα προαναφερόμενα νομικά πρόσωπα και τις υπηρεσίες του οικείου δήμου. Η εφαρμογή πολιτικών, η υλοποίηση δράσεων ή και η συμμετοχή σε δράσεις που αποσκοπούν στην βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων, η σχεδίαση και οργάνωση προγραμμάτων αλλά και πρωτοβουλιών που στοχεύουν στην τρόπο τινά κοινωνική στήριξη και μέριμνα,υπάγονται πλέον σε κοινή διοικητική στέγη και ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας
Σχετ. η αριθ. 11/Α.Π.4569/27.1.2011 Εγκύκλιος «Θέματα συγχωνεύσεων και προσωπικού νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και επιχειρήσεων των δήμων» (Α.Δ.Α.: 4ΑΡΟΚ-ΞΘ).
Σχετ. η αριθ.1160/Α.Π.86921/11.10.2023 Εγκύκλιος «Κατάργηση νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού - ενημέρωση επί των διατάξεων του ν. 5056/2023 (Α΄ 163)» (Α.Δ.Α.: 9ΗΓΝ46ΜΤΛ6-ΛΒ9).
των οικείων δήμων, προκειμένου να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και συνεκτικότερη οικονομική και διοικητική διαχείριση.
Β. Οργάνωση αρμοδιοτήτων καταργούμενων νομικών προσώπων
Αρμοδιότητες - Δράσεις
α) Με την αυτοδίκαιη κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου3 και την αυτοδίκαιη λύση των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων4, η άσκηση όλων των αρμοδιοτήτων τους και η απορρέουσα εκπλήρωση των σκοπών τους αναλαμβάνονται από τον δήμο διά των υπηρεσιών του. Κατά το χρονικό διάστημα, ωστόσο, που μεσολαβεί από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και την θέση σε ισχύ του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της περ. δ’ της παρ. 2 του άρθρου 27 και της περ. δ’ της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 5056/2023, και προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγχυση ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, ο/η οικείος/α δήμαρχος 5 με απόφασή του/της:
ορίζει ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου νομικού προσώπου/ της λυόμενης κοινωφελούς επιχείρησης και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσε5,και αφού λάβει υπόψη τον αριθμό και τις κατηγορίες των καταργούμενων νομικών προσώπων, τις δραστηριότητες που αυτά ασκούσαν και τους σκοπούς που εκπλήρωναν,
καθορίζει τον τρόπο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους: είτε διά των υφιστάμενων οργανικών μονάδων του δήμου (Περίπτωση 1),
Άρθρο 27 του ν. 5056/2023. Σημειώνεται ότι στην παρ. Α της απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών υπ’ αρ. 103036/29.11.2023 ορίζονται τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που εξαιρούνται από την κατάργηση του άρθρου 27 του ν. 5056/2023 (Β΄ 6719).
Άρθρο 29 του ν. 5056/2023. Σημειώνεται ότι στην παρ. Β της απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού υπ’ αρ..103036/29.11.2023 ορίζονται οι κοινωφελείς επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που εξαιρούνται από την αυτοδίκαιη λύση του άρθρου 29 του ν. 5056/2023 (Β΄ 6719).
Όπως προκύπτουν από τη συστατική του/ της πράξη (ΦΕΚ και τυχόν τροποποιήσεις)
είτε διά των οργανικών μονάδων των καταργούμενων νομικών προσώπων, υπαγόμενων απευθείας στον/ στην δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός/ αυτή ορίζει για τον σκοπό αυτό (Περίπτωση 2).
β) Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και στο πλαίσιο της μέριμνας και της ευθύνης των δήμων επί των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των λυόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων, εύλογο είναι ότι η ανάληψη ή η συνέχιση εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή έργων ή υπηρεσιών από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο ή κατά την παρ. 6 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί.6
Περίπτωση (1)
Ο/ η δήμαρχος, με γνώμονα τη μέγιστη συγκέντρωση ομοειδών ή παρεμφερών αρμοδιοτήτων/δραστηριοτήτων ανά τομέα αρμοδιοτήτων, όπως αυτοί αναφέρονται στην παρ. Ι του άρθρου 75 του ν. 3463/20067, απονέμει την άσκηση των αρμοδιοτήτων/ δραστηριοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων στις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου. Ως εκ 6τούτου, με την απόφασή του/ της ορίζει όχι μόνο τις οργανικές μονάδες που θα ασκήσουν τις «πρόσθετες» αρμοδιότητες αλλά και τις αρμοδιότητες που θα ασκούν, όπως προκύπτουν επακριβώς από τις συστατικές πράξεις των καταργούμενων νομικών προσώπων. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι κατά την απονομή των ανωτέρω αρμοδιοτήτων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα επιμέρους αντικείμενα των αρμοδιοτήτων, έτσι ώστε ομοειδή αντικείμενα (π.χ. αρμοδιότητες οικονομικών υπηρεσιών καταργούμενων νομικών προσώπων) να απονεμηθούν στην αντίστοιχη υπηρεσία του δήμου8.
Άρθρα 27 παρ. 4 και 29 παρ. 4 του ν. 5056/2023.
7Επισημαίνεται ότι, στην περίπτωση των αρμοδιοτήτων του τομέα «Παιδείας, πολιτισμού, αθλητισμού», προκρίνεται ο διαχωρισμός αυτών ανά κατηγορία (ήτοι αρμοδιότητες παιδείας, πολιτισμού, αρμοδιότητες αθλητισμού), ώστε οι ομοειδείς ή παρεμφερείς αρμοδιότητες/ δραστηριότητες να απονεμηθούν στην αντίστοιχη υπηρεσία του δήμου.
Κεφ. «Οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών από 1.1.2024 και μέχρι την τροποποίηση του ΟΕΥ του δήμου» της υπό στοιχεία οικ. 1271/Α.Π.102775/28.11.2023 Εγκύκλιου «Κατάργηση νομικών προσώπων των ΟΤΑ α΄ βαθμού και μεταφορά οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού στους δήμους» της Διεύθυνσης Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών (Α.Δ.Α.: 60ΗΩ46ΜΤΛ6-ΩΘΤ).
Με την απόφαση του/ της δημάρχου, οι οργανικές μονάδες των καταργούμενων νομικών προσώπων μεταφέρονται αυτοτελώς στον οικείο δήμο και οι αρμοδιότητες συνεχίζουν να ασκούνται ως είχαν μέχρι τη θέση σε ισχύ του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας. Στην ίδια απόφαση, ο/ η δήμαρχος ορίζει ότι οι ως άνω μονάδες υπάγονται απευθείας στον ίδιο/ στην ίδια ή σε αντιδήμαρχο που αυτός/η ορίζει με την ίδια απόφαση.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο δήμος από την 1η Ιανουαρίου 2024 καθίσταται αυτοδικαίως αρμόδιος για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων, οι ανωτέρω αποφάσεις του/ της δημάρχου εκδίδονται με σκοπό την αποτύπωση της ένταξης τους στην οργανωσιακή δομή του δήμου9, και από όχι την ημερομηνία ανάληψης άσκησης αυτών.
Για τον λόγο αυτό, αν και δεν ορίζεται ρητά η προθεσμία έκδοσης των εν λόγω αποφάσεων, συνίσταται για λόγους απρόσκοπτης αλλά και αποτελεσματικής άσκησης των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων/λυόμενων νομικών προσώπων, να ληφθούν το συντομότερο δυνατόν από την ανάληψη καθηκόντων του οικείου δημάρχου και, σε κάθε περίπτωση, όχι πέραν των επτά (7) ημερών από την ημέρα εγκατάστασης και ανάληψης καθηκόντων του. 7 Επισημαίνεται δε ότι οι ανωτέρω αποφάσεις ως έχουσες κανονιστικό χαρακτήρα αναρτώνται στον δικτυακό τόπο «Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα του δήμου10, πέραν της τοιχοκόλλησης αυτών σε ειδικό πίνακα του δημοτικού καταστήματος,11 ώστε να είναι ευχερώς προσβάσιμες στο μέσο χρήστη και δημότη, προκειμένου να διασφαλιστεί η βέλτιστη ενημέρωση και εξυπηρέτηση των πολιτών.
ανάληψη των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων από τους δήμους δεν είναι απλά μια διαρθρωτική αλλαγή, αλλά προκειμένου να επιτευχθεί η διοικητική και διαχειριστική επάρκεια των δήμων προς όφελος του πολίτη, συνοδεύεται από ενίσχυση προσωπικού (μεταφορά προσωπικού), εξοικονόμηση πόρων (μεταφορά πόρων, ήτοι ταμειακά
Ακολούθως ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στο Κεφ. «Σύσταση θέσεων και κατάταξη προσωπικού» της αριθ. 1271/Α.Π.102775/28.11.2023 Εγκύκλιου «Κατάργηση νομικών προσώπων των ΟΤΑ α΄ βαθμού και μεταφορά οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού στους δήμους» της Διεύθυνσης Προσωπικού Τ.Α. της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών (Α.Δ.Α.: 60ΗΩ46ΜΤΛ6-ΩΘΤ).
Άρθρο 284, παρ. 2 του ΚΔΚ.
υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών) και δυνατότητες αξιοποίησης υφιστάμενων υλικοτεχνικών υποδομών (μεταφορά περιουσιακών στοιχείων).
Αναλυτικότερες οδηγίες και διευκρινίσεις αναφορικά με την οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών από την 1η Ιανουαρίου 2024, την κατάταξη του προσωπικού και την τροποποίηση των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας των δήμων έχουν παρασχεθεί με την αριθ. 1271/Α.Π. 102775/28.11.2023 Εγκύκλιο «Κατάργηση νομικών προσώπων των ΟΤΑ α΄ βαθμού και μεταφορά οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού στους δήμους» της Διεύθυνσης Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών (Α.Δ.Α.: 60ΗΩ46ΜΤΛ6-ΩΘΤ).
Οδηγίες και διευκρινίσεις αναφορικά με θέματα οικονομικής διαχείρισης που προκύπτουν εξαιτίας της κατάργησης των νομικών προσώπων έχουν παρασχεθεί με την αριθ. 1172/Α.Π.87909/12.10.2023 Εγκύκλιο «Εφαρμογή διατάξεων του ν. 5056/2023» της Διεύθυνσης Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών (Α.Δ.Α.: 6Β2Β46ΜΤΛ6-3ΓΙ).
2. Άδειες λειτουργίας δομών καταργούμενων νομικών προσώπων |
8 |
|
Εργαλεία άσκησης αρμοδιοτήτων καταργούμενων νομικών προσώπων
Για την υποβοήθηση άσκησης των αρμοδιοτήτων των ως άνω αναφερόμενων καταργούμενων νομικών
προσώπων από τις υπηρεσίες των δήμων και προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε δυσλειτουργία
των υπηρεσιών, ο ν. 5056/2023 προβλέπει επιπλέον υποστηρικτικά εργαλεία ως εξής:
Το οικείο δημοτικό συμβούλιο, με απόφασή του, δύναται να καθορίζει τον κανονισμό λειτουργίας τους12.
Ωστόσο, μέχρι την έκδοση των νέων κανονισμών και για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, διατηρούνται και εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023 κανονισμοί λειτουργίας τους13.
Σύσταση Επιτροπών
Το οικείο δημοτικό συμβούλιο, με απόφασή του, δύναται να συστήνει μη αμοιβόμενες επιτροπές για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων14 και την υποστήριξη των δράσεών τους.
τις επιτροπές αυτές, στις οποίες δύνανται να συμμετέχουν και μη αιρετά μέλη15, ως πρόεδρος ορίζεται
δημοτικός σύμβουλος ή πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, με συναφή με το αντικείμενο της επιτροπής
εμπειρία.
Ορισμός Αντιδημάρχου/ων
Με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 5056/2023, αυξάνεται ο αριθμός των έμμισθων αντιδημάρχων, οι οποίοι συνεπικουρούν τον/ την δήμαρχο στην άσκηση των αυξημένων αρμοδιοτήτων και υποθέσεων του δήμου.16
Σημειώνεται, τέλος, ότι για την βέλτιστη εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις επιμέρους αρμοδιότητες των καταργούμενων νομικών προσώπων και με κυρίαρχη επιδίωξη την εξυπηρέτηση του πολίτη, οι δήμοι οφείλουν να συνεργάζονται με τα καθ’ ύλην αρμόδια
Όπως ο Κανονισμός Λειτουργίας αθλητικών εγκαταστάσεων ή παιδικών σταθμών.
Άρθρο 27 παρ. 6 και άρθρο 29 παρ. 6 του ν. 5056/2023.
Άρθρο 30 παρ.1 του ν. 5056/2023.
Δημότες ή κάτοικοι.
Οι εν λόγω αντιδήμαρχοι μπορούν να ορίζονται, επιπλέον των προβλεπόμενων στην παρ. 2 του άρθρου 59 του ν. 3852/2010, αντιδημάρχων και, ως εκ τούτου, επαφίεται στον δήμαρχο το εύρος και το είδος αρμοδιοτήτων που θα τους μεταβιβάσει, συμπεριλαμβανομένων ή μη των αρμοδιοτήτων που ασκούσαν τα καταργούμενα νομικά πρόσωπα.
υπουργεία, τα οποία έχουν την ευθύνη συντονισμού άσκησης των επιμέρους δημόσιων πολιτικών.
Για περαιτέρω διευκρινίσεις ή πληροφορίες αναφορικά με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα
γκύκλιο, μπορείτε να απευθύνεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@ypes.gr, καθώς και στους:
Όνομα
Τηλέφωνο
Διαμάντη Μαρία
213 136 4390
Αντωνίου Δημήτρης
213 136 4346
Γαλάνης Κώστας
213 136 4348
Γεωργακοπούλου Παρασκευή
213 136 4337
Ζαγορίτης Λάζαρος
213 136 4309
Νάσαινα Δέσποινα
213 136 4378
Ντάβα Ρένια
213 136 4027
Οικονομίδης Δημήτρης
213 136 4313
Την παρούσα εγκύκλιο μπορείτε να την αναζητήσετε και στον δικτυακό τόπο του Υπουργείου Εσωτερικών, στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.ypes.gr/apokentromeni-dioikisi-aytodioikisi/thesmika-themata-organosis-kai-leitourgias-dimon.
Αναπληρωτής Υπουργός
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ
Αποδέκτες
Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας
Δήμοι της Χώρας
Κοινοποίηση
Κ.Ε.Δ.Ε.
Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε.
Εσωτερική Διανομή
Γραφείο Υπουργού
Γραφείο Αναπληρωτή Υπουργού
Γραφείο Γενικού Γραμματέα Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης
Διευθύνσεις Υπουργείου Εσωτερικών
Άρθρο 27 του ν. 5056/2023 - Κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και μεταφορά ως συνόλου αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων και θέσεων προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού
Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) α’ βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)], καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 1η.1.2024 από τον οικείο δήμο. Με πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός ενός (1) μηνός από την ως άνω ημερομηνία διαπιστώνεται η κατάργησή τους.
α. Το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στα νομικά πρόσωπα που καταργούνται, καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. Συμβάσεις μίσθωσης έργου συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο μέχρι τη λήξη τους.
β. Το μόνιμο προσωπικό και το προσωπικό με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου κατατάσσεται σε αντίστοιχες με αυτές που ήδη κατείχε, ανά κατηγορία και 11 κλάδο/ειδικότητα, οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες συστήνονται αυτοδικαίως. Επιπλέον, συστήνονται αυτοδικαίως οι οργανικές θέσεις των νομικών προσώπων που καταργούνται, για την κάλυψη των οποίων έχει εκδοθεί προκήρυξη του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού ή προκήρυξη σύμφωνα με τον ν. 2643/1998 (Α’ 220) περί μέριμνας για την απασχόληση προσώπων ειδικών κατηγοριών ή των οποίων έχει εγκριθεί η κάλυψη στο πλαίσιο του προγραμματισμού προσλήψεων ή για τις οποίες εκκρεμεί διαδικασία μετάταξης.
Οι θέσεις των προηγούμενων εδαφίων συστήνονται επιπλέον των υφιστάμενων θέσεων του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας του οικείου δήμου. Οι προσωποπαγείς θέσεις που συστήνονται καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου. Η κατάταξη του προσωπικού στις θέσεις που συστήνονται με την παρούσα γίνεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του δήμου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το αργότερο έως την 31η.1.2024 και ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις έννομες συνέπειες.
Το προσωπικό που υπηρετεί με απόσπαση ή μετακίνηση δυνάμει του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 (Α’ 93) στα νομικά πρόσωπα που καταργούνται με το παρόν άρθρο συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του στον οικείο δήμο μέχρι τη λήξη της διάρκειας της απόσπασης ή μετακίνησης. Ομοίως, προσωπικό που έχει αποσπαστεί ή μετακινηθεί δυνάμει του άρθρου 15 του ν. 4257/2014, από τα ως άνω νομικά πρόσωπα, συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του στον φορέα υποδοχής μέχρι τη λήξη της διάρκειας της απόσπασης ή μετακίνησης.
Εντός έξι (6) μηνών από την κατάργηση των ως άνω νομικών προσώπων, οι οικείοι δήμοι τροποποιούν τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κώδικα
Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007 (Α’ 143)]. Η προβλεπόμενη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων παρέχεται εντός είκοσι πέντε (25) ημερών, άλλως τεκμαίρεται ότι έχει παρασχεθεί. Μέχρι την ως άνω τροποποίηση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, με απόφαση του οικείου δημάρχου ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου νομικού προσώπου και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσε,
α) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου, β) είτε με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων νομικών προσώπων, οι οποίες μέχρι τη θέση σε ισχύ του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει.
α. Από την κατάργηση του οικείου νομικού προσώπου, τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που το συνέστησε, ο οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα εμπράγματα και ενοχικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται αυτοδικαίως από τον δήμο ή κατά του δήμου χωρίς καμία ειδικότερη διατύπωση από μέρους του για τη συνέχιση και χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή της δίκης.
Εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1, με απόφαση δημάρχου συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται στον δήμο από το καταργούμενο νομικό πρόσωπο, που αποτελείται από τον Προϊστάμενο και ένα (1) στέλεχος των Οικονομικών Υπηρεσιών του
δήμου, τον αντιδήμαρχο οικονομικών ή άλλον αντιδήμαρχο, σε περίπτωση που δεν έχει οριστεί |
12 |
αντιδήμαρχος οικονομικών, έναν (1) σύμβουλο της παράταξης της πλειοψηφίας και τον απερχόμενο
πρόεδρο του καταργούμενου νομικού προσώπου. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται ο Προϊστάμενος
των Οικονομικών Υπηρεσιών του δήμου. Σε περίπτωση άρνησής του,
επιτροπή συστήνεται χωρίς τον Πρόεδρο του νομικού προσώπου και με την προσθήκη ενός επιπλέον συμβούλου της παράταξης της πλειοψηφίας. Για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής δύναται να ανατίθεται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η διεκπεραίωση συγκεκριμένων διαδικασιών και ενεργειών σε ορκωτούς λογιστές. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής και απογραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη σύστασή της. Η έκθεση καταγραφής και απογραφής εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία συνοδεύεται από απόσπασμα της έκθεσης του έκτου εδαφίου που περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα από τον δήμο ακίνητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο ατελώς.
Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των καταργούμενων νομικών προσώπων μεταφέρονται με απόφαση της οικείας δημοτικής επιτροπής σε λογαριασμό του δήμου. Με την ίδια ή όμοια απόφαση κλείνουν οι προαναφερθέντες τραπεζικοί λογαριασμοί των καταργούμενων νομικών προσώπων.
Οι αρμοδιότητες των καταργούμενων νομικών προσώπων, η ανάληψη ή η συνέχιση εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή έργων ή υπηρεσιών από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο ή κατά την παρ. 6 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό
καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί. Στις
υποχρεώσεις και στα δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται και όσα απορρέουν από συμβάσεις έργου
μέχρι τη λήξη τους. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στο πλαίσιο
των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από τον καθολικό διάδοχο, σύμφωνα με την παρ. 2 του
άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’ 28). Οι συμβάσεις έργου στο πλαίσιο χρηματοδοτούμενων
προγραμμάτων ως ανωτέρω διέπονται από το άρθρο 30 του ν. 4314/2014 (Α’ 265). Εγκρίσεις που έχουν
χορηγηθεί στα καταργούμενα νομικά πρόσωπα κατά τις κείμενες διατάξεις για την πρόσληψη
προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου
Ορισμένου Χρόνου ή τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου υλοποιούνται από τον οικείο δήμο.
Είναι δυνατή η συνέχιση όλων των υλοποιούμενων προγραμμάτων επιχορήγησης της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) για τους ωφελούμενους που απασχολούνται ή προεργάζονται σε νομικά πρόσωπα που συστάθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από O.T.A. α’ βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)] και καταργούνται με το παρόν, σε κάθε έναν εξυπηρετούμενο δήμο που αναλαμβάνει την εκπλήρωση των σκοπών του φορέα που καταργείται.
Οι ανωτέρω φορείς, οι οποίοι πρόκειται να συνεχίσουν την υλοποίηση των προγραμμάτων της Δ.ΥΠ.Α.:
α) επιχορηγούνται από την ημερομηνία μεταφοράς των απασχολουμένων και για το υπόλοιπο διάστημα, σύμφωνα με την ισχύουσα απόφαση ένταξης υπαγωγής και με τους ίδιους όρους 13 και προϋποθέσεις, μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού επιχορηγούμενου διαστήματος,
β) απασχολούν τους προεργαζόμενους μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού διαστήματος, και για το υπόλοιπο διάστημα σύμφωνα με την ισχύουσα απόφαση ένταξης υπαγωγής και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού επιδοτούμενου διαστήματος.
Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να καθορίζεται ο κανονισμός λειτουργίας για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων από τις υπηρεσίες των δήμων. Μέχρι την έκδοση των νέων κανονισμών, για την εύρυθμη άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η.12.2023 κανονισμοί λειτουργίας των νομικών προσώπων αυτών.
Εξαιρούνται από την κατάργηση του παρόντος τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, που ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 244 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και 28 του ν. 2738/1999 (Α’ 180).
Άρθρο 29 του ν. 5056/2023 - Λύση κοινωφελών επιχειρήσεων των Δήμων
Οι δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 252 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων [ν. 3463/2006 (Α’ 114)] και της παρ. 1 του άρθρου 156 του ν. 4600/2019 (Α’ 43) λύονται αυτοδικαίως την 31η.12.2023, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί λύσης ή και εκκαθάρισης, και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από την 1η.1.2024 από τον οικείο δήμο. Με πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός ενός (1) μηνός από την ως άνω ημερομηνία διαπιστώνεται η λύση τους.
α. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στις κοινωφελείς επιχειρήσεις που λύονται, καθίστανται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχουν τις υπηρεσίες τους με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής, λαμβανομένης υπόψη της προϋπηρεσίας τους. Συμβάσεις μίσθωσης έργου συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο μέχρι τη λήξη τους.
Το προσωπικό με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου κατατάσσεται σε αντίστοιχες με αυτές που ήδη κατείχε, οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, οι οποίες συστήνονται αυτοδικαίως. Επιπλέον, συστήνονται αυτοδικαίως οι οργανικές θέσεις των κοινωφελών επιχειρήσεων που λύονται, για την κάλυψη των οποίων έχει εκδοθεί προκήρυξη του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού ή προκήρυξη σύμφωνα με τον ν. 2643/1998 (Α’ 220) περί μέριμνας για την απασχόληση προσώπων ειδικών
κατηγοριών ή των οποίων έχει εγκριθεί η κάλυψη στο πλαίσιο του προγραμματισμού |
14 |
προσλήψεων ή για τις οποίες εκκρεμεί διαδικασία μετάταξης. Οι θέσεις των προηγούμενων εδαφίων συστήνονται επιπλέον των υφιστάμενων θέσεων του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας του οικείου δήμου. Οι προσωποπαγείς θέσεις που συστήνονται καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου. Η κατάταξη του προσωπικού στις θέσεις που συστήνονται με την παρούσα γίνεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του δήμου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως το αργότερο έως την 31η.1.2024 και ισχύει αναδρομικά από την 1η.1.2024 για όλες τις έννομες συνέπειες.
Το προσωπικό που υπηρετεί με απόσπαση ή μετακίνηση δυνάμει του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 (Α’ 93) στις κοινωφελείς επιχειρήσεις που λύονται με το παρόν άρθρο, συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του στον οικείο δήμο μέχρι τη λήξη της διάρκειας της απόσπασης ή μετακίνησης. Ομοίως, προσωπικό που έχει αποσπαστεί ή μετακινηθεί δυνάμει του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 από τις ως άνω επιχειρήσεις, συνεχίζει να παρέχει τις υπηρεσίες του στον φορέα υποδοχής μέχρι τη λήξη της διάρκειας της απόσπασης ή μετακίνησης.
Εντός έξι (6) μηνών από τη λύση των κοινωφελών επιχειρήσεων, οι οικείοι δήμοι τροποποιούν τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων [ν. 3584/2007 (Α’ 143)]. Η προβλεπόμενη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων παρέχεται εντός είκοσι πέντε (25) ημερών, άλλως τεκμαίρεται ότι έχει παρασχεθεί. Μέχρι την ως άνω τροποποίηση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, με απόφαση του οικείου δημάρχου ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς των λυόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων και εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσαν:
α) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές μονάδες του δήμου, β) είτε με τις οργανικές μονάδες των λυόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων, οι οποίες μέχρι την ψήφιση του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει.
α. Από τη λύση της κοινωφελούς επιχείρησης τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά της στοιχεία περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που τη συνέστησε, ο οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα εμπράγματα και ενοχικά δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτής. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται αυτοδικαίως από τον δήμο ή κατά του δήμου χωρίς καμία ειδικότερη διατύπωση από μέρους του για τη συνέχιση και χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή της δίκης.
Εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1, με απόφαση του οικείου δημάρχου συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται στον δήμο από την κοινωφελή επιχείρηση που λύεται, η οποία αποτελείται από τον Προϊστάμενο και ένα (1) στέλεχος των οικονομικών υπηρεσιών του δήμου, τον αντιδήμαρχο οικονομικών ή άλλον αντιδήμαρχο, σε περίπτωση που δεν έχει οριστεί αντιδήμαρχος οικονομικών, έναν σύμβουλο της παράταξης της πλειοψηφίας και τον απερχόμενο Πρόεδρο της λυόμενης κοινωφελούς επιχείρησης. Σε περίπτωση άρνησής του, η επιτροπή συστήνεται χωρίς τον Πρόεδρο της κοινωφελούς επιχείρησης και με την προσθήκη ενός επιπλέον συμβούλου της παράταξης της πλειοψηφίας. Για την υποβοήθηση του έργου της Επιτροπής δύναται να ανατίθεται η διεκπεραίωση συγκεκριμένων διαδικασιών και ενεργειών σε ορκωτούς λογιστές. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής και
απογραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη σύστασή της. Η έκθεση καταγραφής και |
15 |
απογραφής εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία συνοδεύεται από απόσπασμα της έκθεσης του πέμπτου εδαφίου, που περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα από τον δήμο ακίνητα, καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο ατελώς.
Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των λυόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων μεταφέρονται με απόφαση της οικείας δημοτικής επιτροπής σε λογαριασμό του δήμου. Με την ίδια ή όμοια απόφαση κλείνουν οι προαναφερθέντες τραπεζικοί λογαριασμοί των καταργούμενων νομικών προσώπων.
Οι αρμοδιότητες των κοινωφελών επιχειρήσεων που λύονται, η ανάληψη ή η συνέχιση τυχόν εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή έργων ή υπηρεσιών από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο ή κατά την παρ. 6 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί. Στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται και όσα απορρέουν από συμβάσεις έργου μέχρι τη λήξη τους. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από τον καθολικό διάδοχο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’ 28). Οι συμβάσεις έργου στο πλαίσιο χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ως ανωτέρω διέπονται από το άρθρο 30 του ν. 4314/2014. Εγκρίσεις που έχουν χορηγηθεί στις λυόμενες κοινωφελείς επιχειρήσεις κατά τις κείμενες διατάξεις για την πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου ή τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου υλοποιούνται από τον οικείο δήμο.
Είναι δυνατή η συνέχιση όλων των υλοποιούμενων προγραμμάτων επιχορήγησης της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) για τους ωφελούμενους που απασχολούνται ή προεργάζονται στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 252 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και της παρ. 1 του άρθρου 156 του ν. 4600/2019 (Α’ 43), και καταργούνται με το παρόν, σε κάθε έναν εξυπηρετούμενο Δήμο που αναλαμβάνει την εκπλήρωση των σκοπών του φορέα που καταργείται
Οι ανωτέρω φορείς, οι οποίοι πρόκειται να συνεχίσουν την υλοποίηση των προγραμμάτων της Δ.ΥΠ.Α.:
α) επιχορηγούνται από την ημερομηνία μεταφοράς των απασχολουμένων και για το υπόλοιπο διάστημα, σύμφωνα με την ισχύουσα απόφαση ένταξης υπαγωγής και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού επιχορηγούμενου διαστήματος,
β) απασχολούν τους προεργαζόμενους μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού διαστήματος, και για το υπόλοιπο διάστημα σύμφωνα με την ισχύουσα απόφαση ένταξης υπαγωγής και με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, μέχρι και τη συμπλήρωση του συνολικού επιδοτούμενου διαστήματος.
6. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δύναται να καθορίζεται ο κανονισμός λειτουργίας
για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των λυόμενων κοινωφελών επιχειρήσεων από τις υπηρεσίες 16 των δήμων. Μέχρι την έκδοση των νέων κανονισμών, για την εύρυθμη άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η.12.2023 κανονισμοί λειτουργίας των κοινωφελών επιχειρήσεων αυτών.
α. Σε περίπτωση λύσης κοινωφελούς επιχείρησης διαδημοτικού χαρακτήρα, με τη δημοσίευση της πράξης του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης της παρ. 1, ο ίδιος, με νέα πράξη του, συστήνει Επιτροπή Καταγραφής και Κατανομής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων της λυόμενης επιχείρησης, που αποτελείται από τον Γενικό Διευθυντή Εσωτερικής Λειτουργίας ή έναν Διευθυντή της αποκεντρωμένης διοίκησης στην περιφερειακή ενότητα ως πρόεδρο, έναν (1) υπάλληλο της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, τον Πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της επιχείρησης, τους αντιδημάρχους οικονομικών ή άλλους αντιδημάρχους, αν δεν έχουν οριστεί αντιδήμαρχοι οικονομικών από τους οικείους δημάρχους, και τους Προϊστάμενους Οικονομικών Υπηρεσιών των συμμετεχόντων δήμων. Εφόσον προκύπτουν ειδικότερα ζητήματα νομικής, τεχνικής ή οικονομικής φύσης, η Επιτροπή δύναται να ζητά τη συνδρομή των υπηρεσιών των δήμων ή και εξωτερικών συνεργατών κατά την κρίση της.
Η κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα επί των ακινήτων και δικτύων της επιχείρησης μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στον δήμο, εντός των διοικητικών ορίων του οποίου βρίσκονται. Τα κινητά και ο κάθε είδους εξοπλισμός που εξυπηρετεί ή συνδέεται λειτουργικά με τα ακίνητα που μεταβιβάζονται, μεταφέρονται κατά προτεραιότητα στον κύριο του ακινήτου ή των δικτύων. Ρυθμίσεις οφειλών συνεχίζουν να εξυπηρετούνται από τον δήμο που αποτελούσε την έδρα της επιχείρησης.
Η Επιτροπή συνεδριάζει σε χώρο που ορίζεται από τον Πρόεδρο αυτής και ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από τη σύστασή της, εκδίδοντας απόφαση κατανομής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων στους δήμους. Η ανωτέρω απόφαση διαβιβάζεται στον Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, ο οποίος εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη περιέλευσης των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων αυτών στους οικείους δήμους, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Εφόσον προκύψουν νέα περιουσιακά στοιχεία που δεν καταγράφηκαν σύμφωνα με τα ανωτέρω, καταγράφονται σε συμπληρωματική έκθεση από την Επιτροπή. Εφόσον προκύπτει ανάγκη ανακατανομής της περιουσίας, η Επιτροπή επιλαμβάνεται άμεσα με τροποποιητική-συμπληρωματική απόφασή της. Στην περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου, εκδίδεται συμπληρωματική πράξη του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η πράξη του Γραμματέα της αποκεντρωμένης διοίκησης και απόσπασμα της έκθεσης απογραφής, η οποία περιγράφει τα ακίνητα που αποκτώνται κατά κυριότητα και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα, καταχωρίζονται ατελώς στα οικεία υποθηκοφυλακεία ή κτηματολογικά γραφεία.
Για την απόδοση των περιουσιακών στοιχείων, συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής.
στ. Οι δήμοι υπεισέρχονται αυτοδικαίως από τη δημοσίευση της ως άνω πράξης του Γραμματέα στις ενεργές συμβάσεις μίσθωσης των ακινήτων που βρίσκονται εντός των 17 διοικητικών τους ορίων και τα οποία εκμισθώνει ή μισθώνει η επιχείρηση. Λοιπές ενεργές συμβάσεις εκτελούνται από τον δήμο που αποτελούσε την έδρα της επιχείρησης, προκειμένου να εισπράξει και να καταβάλλει όλες τις απαιτήσεις και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις. Πράξεις, έργα και δράσεις που έχουν ενταχθεί και προτάσεις που έχουν υποβληθεί για χρηματοδότηση από οποιαδήποτε πηγή με δικαιούχο την επιχείρηση δύναται να συνεχιστούν από τον δήμο της έδρας αυτής ή από τους δήμους στους οποίους αυτά αφορούν, όπως αυτά καθορίζονται στη σύμβαση της περ. η’.
Από τη λύση της επιχείρησης, οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή τους και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη για καθεμία από αυτές, από τον διάδοχο δήμο επί του αντικειμένου της δίκης.
Για την εφαρμογή των ανωτέρω συνάπτονται συμβάσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων δήμων, στις οποίες καθορίζονται μεταξύ άλλων οι υποχρεώσεις και οι απαιτήσεις τους, ο τρόπος καταβολής και είσπραξης των ποσών που τους αφορούν, ο τρόπος απασχόλησης του προσωπικού αυτών εφόσον απαιτείται, καθώς και οι επιτροπές παρακολούθησης για την υλοποίηση των όρων της σύμβασης. Εφόσον προκύπτει οικονομική επιβάρυνση ή έσοδο για τους δήμους που δεν συνυπολογίσθηκαν στην κατανομή των περιουσιακών στοιχείων, όπως και τυχόν ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών, αυτά επιμερίζονται από τον Προϊστάμενο της Οικονομικής Υπηρεσίας του δήμου της έδρας της επιχείρησης με μοναδικό κριτήριο το μέγεθος του πληθυσμού τους.
Το πάσης φύσεως προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού που απασχολείται με συμβάσεις μίσθωσης έργου, μεταφέρεται αυτοδικαίως και κατανέμεται, με την ίδια σχέση εργασίας ή έργου, με απόφαση του Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, στους οικείους δήμους, ανάλογα με τον πληθυσμό τους, σύμφωνα με την παρ. 2, λαμβανομένης υπόψη της προϋπηρεσίας του προσωπικού που υπηρετεί με συμβάσεις εργασίας.
8. Τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα εξαιρούνται από τις διατάξεις του παρόντος.