Ποιοι ευθύνονται για την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη ;
Πριν από ένα περίπου χρόνο, στις 30 Ιανουαρίου 2020, ως αρμόδιος τομεάρχης ενέργειας και περιβάλλοντος του Κινήματος Αλλαγής, αλλά και ως βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης είχα καταθέσει Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Χατζηδάκη, αναφορικά με την τραγική πρωτιά της χώρας μας στην Ε.Ε. σε πρόωρους θανάτους εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Συγκεκριμένα, έκρουα τον καμπανάκι του κινδύνου για την υγεία των κατοίκων της Θεσσαλονίκης αλλά και για τις ευρωπαϊκές συνέπειες και κυρώσεις που μπορεί να έχει η συνέχιση αυτής της κατάστασης. Παρέθετα μάλιστα και τα στοιχεία, τα οποία είχαν δει τότε το φως της δημοσιότητας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, στην έκθεση του οποίου παρατηρείται σημαντική αύξηση των πρόωρων θανάτων στην Ελλάδα, που οφείλονται στους ατμοσφαιρικούς ρύπους. Όπως προέκυπτε από τα συμπεράσματα της εν λόγω έκθεσης, με βάση τις μετρήσεις και τους υπολογισμούς το 2016, περίπου 16.500 πρόωροι θάνατοι στην Ελλάδα οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση από μικροσωματίδια, από διοξείδιο του αζώτου και σε συγκεντρώσεις του όζοντος, με τον αριθμό να βαίνει επικίνδυνα αυξανόμενος, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 ο αντίστοιχος θλιβερός αριθμός ήταν 13.200 περίπου πρόωροι θάνατοι. Ακόμη πιο θλιβερό είναι το συμπέρασμα ότι η χώρα μας καταγράφει διπλάσια αναλογία πρόωρων θανάτων αποδιδόμενων σε ατμοσφαιρικούς ρύπους, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το ζήτημα μάλιστα απασχόλησε και το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, το οποίο κατέδειξε με μελανά γράμματα την πραγματικότητα για τα ευρύτερα αστικά κέντρα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και των Ιωαννίνων. Ιδίως, δε, για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, τα συγκριτικά στοιχεία δείχνουν ότι είναι υψηλότερος ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα στις περιοχές χαμηλότερου εισοδήματος, όπου και η χρήση βιομάζας για θέρμανση είναι πιο εκτεταμένη.
Στην Ερώτησή μου υπογράμμιζα ότι συνεχίζεται ανησυχητικά η ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη και τόνιζα ότι απαιτούνται δραστικές λύσεις και λήψη άμεσων μέτρων αντιμετώπισης, θέτοντας στον αρμόδιο Υπουργό συγκεκριμένα ερωτήματα:
1. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να λάβει τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο στα αστικά κέντρα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και των Ιωαννίνων, ώστε να αναστραφεί αυτή η αύξηση των πρόωρων θανάτων στην Ελλάδα ;
2. Έχει θέσει το Υπουργείο μετρήσιμους στόχους, και ποιοι είναι αυτοί, προκειμένου να ανατραπεί αυτή η θλιβερή εικόνα της Ελλάδας που κατέχει την πρωτιά στην Ε.Ε. σε πρόωρους θανάτους εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ;
Ο κ. Χατζηδάκης με παρέπεμπε με την απάντησή του τότε (18.03.2020), στις κατά τόπο Περιφέρειες για την αρμοδιότητα της παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα στην περιοχή ευθύνης τους και για τη διενέργεια μετρήσεων και δειγματοληψιών και με καθησύχαζε ότι η εφαρμογή του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίµα (ΕΣΕΚ) θα συμβάλλει θετικά στην ποιότητα του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος στις ανωτέρω πόλεις.
Την περασμένη Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2020 ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για αθέτηση των περιορισμών σε ό,τι αφορά την ατμοσφαιρική μόλυνση, καθώς είχαν προηγηθεί πολυάριθμες προειδοποιήσεις και η Επιτροπή θεώρησε ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών μέχρι σήμερα δεν ήταν ικανοποιητικές και επαρκείς. Δυστυχώς, ο εφησυχασμός, οι ολιγωρίες και η έλλειψη συντονισμού στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας φαίνεται ότι μπορεί θα κοστίσουν στην χώρα την επιβολή προστίμων πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Ενδεικτικό της - τουλάχιστον - ανεπάρκειας των χειρισμών του Υπουργείου στο συγκεκριμένο θέμα, είναι και το γεγονός, ότι ακόμα αναμένεται αντίδραση και ανταπόκρισή του στα αποτελέσματα μελέτης με θέμα «Εκπόνηση επιχειρησιακού σχεδίου αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Π.Κ.Μ» που του έχει αποστείλει από την… 1η Ιουλίου 2020 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικότερα η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος. Στο σχετικό έγγραφο σημειώνεται ότι απαιτούνται πολυεπίπεδα μέτρα (ελεγκτικά, επενδυτικά, οργανωτικά, θεσμικά κλπ) όπου τα περισσότερα εξ’ αυτών απαιτούν νομοθετική ρύθμιση, που το Υπουργείο όμως δεν φαίνεται να έχει προτεραιοποιήσει, με αποτέλεσμα να έχουμε πια την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Εξαιτίας λοιπόν των ανωτέρω εξελίξεων καταθέτω σήμερα νέα Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρωτώντας να μάθω:
1.Τους συγκεκριμένους λόγους παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την ατμοσφαιρική ρύπανση της Θεσσαλονίκης
2. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από την παραλαβή των αποτελεσμάτων της μελέτης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία έχει αποσταλεί από την 1η Ιουλίου 2020, και
3.Τις ενέργειες στις οποίες σκοπεύει να προβεί προκειμένου η χώρα μας να μην βρεθεί αντιμέτωπη με την επιβολή προστίμων.
Εκπρόθεσμης ενεργειακής Τροπολογίας το ανάγνωσμα… Διαρθρωτικές ρυθμίσεις ή αδιόρθωτες απορρυθμίσεις για τις ΑΠΕ;
Είναι να απορεί κανείς, γιατί ένας τόσο σημαντικός τομέας, όπως η ενέργεια, πάνω στον οποίο η Κυβέρνηση θέλει να στηρίξει το αφήγημα μιας «πράσινης» ανάπτυξης, έχει μια τόσο πρόχειρη και…τροπολογιακή προσέγγιση από τον κ. Χατζηδάκη. Συνολικά ο Υπουργός έχει καταθέσει στην θητεία του 10 Τροπολογίες, όπου ρυθμίζονται κομβικά ενεργειακά θέματα, και όλα πάντα τελευταία στιγμή. Έπρεπε να «ξεσηκωθούν» ακόμα και κυβερνητικοί βουλευτές προκειμένου να έρθουν ενεργειακοί φορείς προς ακρόαση στην Βουλή, για μια καθοριστικής σημασίας Τροπολογία για θέματα ΑΠΕ. Για την οποία όμως συζητούσαμε βάσει… διαρροών και ανακοινώσεων, χωρίς να την έχει καταθέσει ο κ. Χατζηδάκης ως άρθρο σε διαβούλευση, κατά την προσφιλή του τακτική.
Δυστυχώς η Κυβέρνηση με την Ενεργειακή Τροπολογία δείχνει την προτίμησή της στους μεγάλους και εκλεκτούς, χτυπώντας τους μικρομεσαίους παραγωγούς ΑΠΕ. Οι άνθρωποι αυτοί όμως έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, με θετική συμβολή για το περιβάλλον. Μετά και από τα σημερινό Νομοσχέδιο δεν πρόκειται ωστόσο να ξαναεμπιστευτούν την ΝΔ. Η παρούσα κυβέρνηση θα μείνει στην ιστορία ως η Κυβέρνηση των “ολίγων” και στην ενέργεια ενώ τον κ. Χατζηδάκη θα τον συνοδεύει μόνιμα πια ο τίτλος του "Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Τροπολογίας".
Δεν θα κουραστώ να ρωτώ ξανά και ξανά τον κ. Χατζηδάκη, που αρέσκεται να αναφέρεται σε βέλτιστες πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών χωρών: Στη Γερμανία, την μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, πάνω από το 40% των έργων ΑΠΕ ανήκει σε πολίτες που παράγουν την δική τους πράσινη ενέργεια. Γιατί στερείτε κ. Υπουργέ αυτή την δυνατότητα στους Έλληνες; Αυτό που ζητά το Κίνημα Αλλαγής είναι ισονομία, ίδιες ευκαιρίες για όλους, και να προσεγγίσουμε τα ευρωπαϊκά πρότυπα, κάτι που γίνεται πια ολοφάνερο ότι δεν συμμερίζεται η βαθιά συντηρητική πολιτική της ΝΔ και του κ. Χατζηδάκη. Με λίγα λόγια, οι ενεργειακές ρυθμίσεις της εκπρόθεσμης Τροπολογίας είναι διατάξεις κατώτερες των περιστάσεων και των αναγκών της εποχής, της χώρας και των πολιτών της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ENERGYPRESS