Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Πτυχιούχων Τεχνολόγων Γεωπόνων
για τις εξελίξεις στην Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Η Επιστημονική μας Ένωση εκπροσωπεί τους χιλιάδες Πτυχιούχους των Τμημάτων της Σ.ΤΕ.Γ. και όπως αυτή μετεξελίχθηκε μετά τα σχέδια Αθηνά και τις συγχωνεύσεις και μετονομασίες, που συνέβησαν μετά το 2010.
Σαφώς η κατάργηση του Τεχνολογικού Τομέα των Α.Ε.Ι., δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώθηκαν κατά τα προηγούμενα χρόνια, είναι ένα δυσάρεστο γεγονός. Τα αποτελέσματα θεωρούμε ότι θα φανούν άμεσα στην ελληνική κοινωνία, στο προσεχές μέλλον, όπως και ο απολογισμός του καθ’ ενός θα γίνει είτε σιωπηλά είτε ανοιχτά προς το κοινωνικό σύνολο.
Σαφώς η κατάργηση του Τεχνολογικού Τομέα των Α.Ε.Ι., δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώθηκαν κατά τα προηγούμενα χρόνια, είναι ένα δυσάρεστο γεγονός. Τα αποτελέσματα θεωρούμε ότι θα φανούν άμεσα στην ελληνική κοινωνία, στο προσεχές μέλλον, όπως και ο απολογισμός του καθ’ ενός θα γίνει είτε σιωπηλά είτε ανοιχτά προς το κοινωνικό σύνολο.
Η Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ. είχε εγκαίρως επισημάνει το κίνδυνο που ερχόταν μετά την εμφάνιση του Ν 4521 για την ίδρυση του ΠΑΝ.Δ.Α. και δική μας εκτίμηση ήταν από τότε, ότι δεν πρόκειται για μία διαδικασία αναβάθμισης ή «πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά, αλλά επρόκειτο για την έναρξη κατάργησης των Ανώτατων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων.
Η Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ., όσες φορές προσκλήθηκε ως Ένωση Αποφοίτων, να συμμετάσχει στις εργασίες Συνόδων Προέδρων και Αντιπροέδρων Τ.Ε.Ι., δια του Προέδρου της και εντεταλμένων μελών της, επεσήμανε τα προβλήματα που συνεχίζουν να υφίστανται οι απόφοιτοι των Γεωπονικών Τμημάτων των ιδρυμάτων μέχρι σήμερα και ζήτησε την συνδρομή τους για την επίλυσή των. Ζήτησε να υπάρχει η αυτονόητη συνεργασία μεταξύ Ιδρυμάτων προέλευσης και Ενώσεων Αποφοίτων, όχι μόνο για την επίλυση προβλημάτων αλλά και για τον εκσυγχρονισμό της ποιότητας σπουδών, όπως ακριβώς συμβαίνει μεταξύ αποφοίτων του Πανεπιστημιακού Τομέα και των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων.
Δυστυχώς αυτή η έκκληση και συνεργασία σε όσες φορές υπήρξε, δεν καρποφόρησε, επομένως με την κατάργηση των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, βρισκόμαστε μπροστά σε μία νέα εποχή, που σε συνδυασμό με τις νέες αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας, έχουν προστεθεί και νέα προβλήματα σε βάρος των Αποφοίτων
Επιγραμματικά:
1. Από την ίδρυση μέχρι την κατάργηση των ΤΕΙ, οι τίτλοι σπουδών των Πτυχιούχων των Τμημάτων της ΣΤΕΓ, έχουν παραμείνει ασαφείς προς την Ελληνική Πολιτεία. Δυστυχώς, το Ελληνικό Κράτος, καταγράφει τους Πτυχιούχους μας ως «τεχνολόγους γεωπονίας», τίτλος που ανήκει στα Καταργηθέντα το 1983 ΚΑΤΕΕ. Ακόμη και στο Κλαδολόγιο αυτός ο λάθος τίτλος δεν άλλαξε, παρά τις τότε και μετέπειτα επίμονες προσπάθειες μας να ενημερώσουμε την Ελληνική Πολιτεία και τα Τ.Ε.Ι. για το πρόβλημα.
2. Παρά το γεγονός ότι τα Τ.Ε.Ι. ήταν Α.Ε.Ι. τετραετούς φοιτήσεως, αναγνωρισμένα και αποκατεστημένα προς κάθε διαστρέβλωση και παρερμηνεία μετά την ψήφιση και του Ν. 2916, και των μετέπειτα, ισότιμα ως προς τα Ιδρύματα του Πανεπιστημιακού Τομέα, οι Απόφοιτοι που εργάζονται στον Δημόσιο Τομέα, δεν αμείβονται ισότιμα ως προς τους αντίστοιχης χρονικής φοίτησης Αποφοίτους Πανεπιστημιακού Τομέα. Σαφώς αυτό αποτελεί διαχρονικά αίτημα των Αποφοίτων συνολικά και της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ. αλλά και των άλλων Ενώσεων Αποφοίτων.
3. Η αναγνώριση των πενταετούς φοίτησης σχολών ως επιπέδου master, προσθέτει νέα προβλήματα στους αποφοίτους ΤΕΙ. Διότι, η αποδοχή των πτυχίων αυτών ως «μεταπτυχιακού επιπέδου», πέραν του ότι απαξιώνει τις μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και δίνει αλγεινή εικόνα για την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας στο εξωτερικό. Παράλληλα, δημιουργεί και σύγχυση για το εύρος και βάθος των αναγκαίων σπουδών στην βασική επιστήμη στην Ελλάδα σε σχέση με το μεταπτυχιακό επίπεδο, προκαλεί de facto μία κατάσταση αναξιοκρατίας σε βάρος των ΤΕ πτυχιούχων, που διαθέτουν γνήσιο μεταπτυχιακό τίτλο ή διδακτορικό τίτλο με ορθή απόδοση ειδικότητας σε τομέα της επιστήμης και αλλάζει πολλά δεδομένα που δικαίωναν τους ΤΕ Πτυχιούχους Γεωπόνους σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα . Καθώς διαπιστώθηκε ότι η Ελληνική Πολιτεία, συνεργάσθηκε με τα Επιμελητήρια ΤΕΕ και ΓΕΩΤΕΕ για την τροποποίηση της Συνθήκης της Μπολόνια για τα πενταετή πτυχία, αναγνωρίζοντας τα 4+1 έτη σπουδών ως «επιπέδου 7, ενιαίου και αδιάσπαστου μεταπτυχιακού τίτλου», αναρωτιόμαστε γιατί οι τετραετείς σπουδές, δεν θεωρούνται ομοίως επιπέδου 7, αφού η εν λόγω Συνθήκη αναγνωρίζει τρία βασικά έτη σπουδών στην Επιστήμη και ένα τουλάχιστον σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
4. Η αναγνώριση των πενταετών πτυχίων ως επιπέδου master, εν δυνάμει ενισχύει τους πτυχιούχους πενταετών σχολών στο δημόσιο, με μόρια μεταπτυχιακών σπουδών που δεν έχουν παρακολουθήσει σε μετά την λήψη του πτυχίου τους. Το γεγονός αυτό, δημιουργεί προβλήματα όσον αφορά την ληφθείσα ειδίκευση σε τομέα της επιστήμης για θέσεις που πιθανός θα κληθούν να υπηρετήσουν. Επομένως, η αποδοχή των im(Integrated master) είναι σαν να αναγνωρίζει η Ελληνική Πολιτεία μια κατηγορία υπερπτυχιούχων που καλύπτουν με προπτυχιακές σπουδές ένα μεγάλο σύνολο επιστημονικών γνώσεων και εξειδικεύσεων. Σε αυτό το σημείο σημειώνουμε ότι λυπούμαστε που η ακαδημαϊκή κοινότητα των Τ.Ε.Ι. συνέβαλε στην λήψη αυτής της απόφασης. Επισημαίνουμε εδώ ότι η Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ. είχε σχολιάσει και κατά την περίοδο της δημόσιας διαβούλευσης του Ν 4521 αλλά και σε μεταγενέστερο χρόνο, ότι η διάταξη αναγνώρισης των πενταετών πτυχίων, στοχεύει μόνο στο να δυσκολέψει τους ΤΕ Πτυχιούχους κατόχους μεταπτυχιακών και διδακτοριών τίτλων, από την διεκδίκηση θέσεων ευθύνης στον δημόσιο τομέα και de facto να υποβαθμίσει τα πτυχία τους και αντίστροφα να ωφελήσει πτυχιούχους πενταετών σχολών που δεν έχουν μεταπτυχιακό τίτλο. Εμείς θεωρούμε ότι η Ελληνική Πολιτεία οφείλει να δεχτεί την ύπαρξη πραγματικού μεταπτυχιακού τίτλου με μεγαλύτερο ποσοστό μοριοδότησης, και με βάση την συνολική διάρκεια σπουδών, (4+2 = 6 έτη).
Διεκδικούμε:
1. Την άμεση και αυτόματη ισοτίμηση των πτυχίων Τ.Ε.Ι. με τα νέα τμήματα μου δημιουργούνται όπως έγινε κατά το παρελθόν σε πολλά ανώτατα ιδρύματα, καθώς είμαστε απόφοιτοι ανώτατων ιδρυμάτων τετραετούς φοίτησης με καθηγητές μέλη ΔΕΠ
2. Την άμεση κατάργηση του Integrated master γιατί υποβαθμίζει τον κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών
Δυστυχώς, η κατάργηση των Τ.Ε.Ι., που επιτεύχθηκε μετά από 35 χρόνια λειτουργίας, με τις πιέσεις των επιμελητηρίων, κληρονομεί στους Αποφοίτους των Τμημάτων της Σ.ΤΕ.Γ . πολλά περισσότερα προβλήματα απ’ όσα υπήρχαν μετά την κατάργηση των ΚΑΤΕΕ και συνεπώς οι χιλιάδες των αποφοίτων χρειάζονται άμεση αποκατάσταση της αδικίας που συντελείται.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ.
Γιάννης Πετράτος (Πρόεδρος Π.Ε.Π.Τε.Γ.) : Αντιστοίχιση των Πτυχίων Αποφοίτων ΤΕΙ τώρα !!!
Του Γιάννη Πετράτου,
Πρόεδρος του Κ.Δ.Σ. της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ.(Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολόγων Γεωπόνων)
Η επιτυχία του μοντέλου παραγωγής επιστημονικών στελεχών εφαρμογής αποδείχθηκε από την αγορά εργασίας. Στον τομέα των Γεωτεχνικών, το 70% των καταστημάτων αγροεφοδίων και πολλές πρότυπες επιχειρήσεις πρωτογενούς παραγωγής και συναφών υλικών και παροχής υπηρεσιών, ανήκουν σε Πτυχιούχους Γεωπόνους τετραετούς φοίτησης (Γεωπόνοι ΤΕ).
Τα Τεχνολογικά Ιδρύματα (ΤΕΙ) κατέκτησαν, με χρήματα του Ελληνικού λαού, ένα υψηλό επίπεδο σπουδών και ερευνητικής δραστηριότητας, γεγονός που παραδέχτηκαν και ο ίδιος ο Υπουργός, όταν δήλωσε ότι «τα ΤΕΙ έγιναν σαν τα Πανεπιστήμια». Οι απόφοιτοι διαχρονικά διαπρέπουν εντός και εκτός των τειχών της μικρής μας Χώρας. Γεγονός επίσης που διαπιστώνεται από τα επιστημονικά φόρα, τις επίσημες ακαδημαϊκές ιστοσελίδες και τον επιχειρηματικό χώρο. Όλα τα επιχειρήματα κατά των ΤΕΙ κατέπεσαν στην πράξη.
Παρά το γεγονός όμως ότι τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ ισότιμα με τα Πανεπιστήμια, στην περίπτωση της κατάργησης τους από αυτή την Κυβέρνηση, δεν υιοθετήθηκε το ίδιο μοντέλο που ακολουθήθηκε κατά το παρελθόν όταν άλλα ΑΕΙ (ΑΣΣΟΕ, ΑΒΣ, Ανωτάτη Γεωργική Σχολή, Πάντειος Σχολή) αλλά και κατώτερες Σχολές (Παιδαγωγικές και Γυμναστικές Ακαδημίες, ΚΑΤΕΕ) έκλεισαν και αποφασίστηκε να μετεξελιχθεί το αντικείμενο των σπουδών τους σε ανώτερο ακαδημαϊκό επίπεδο. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι απόφοιτοι και οι φοιτητές των τέως ιδρυμάτων ακολουθούσαν την εξέλιξη του νέου Ιδρύματος χωρίς προαπαιτούμενα.
Για την περίπτωση των ΤΕΙ όμως, η Κυβέρνηση διυλίζει τον κώνωπα και επιδεικνύει τεράστια ανοχή στα αιτήματα των επιμελητηρίων, πλην των Ενώσεων Αποφοίτων ΤΕΙ, τις οποίες ουδέποτε δέχτηκε σε εποικοδομητικό διάλογο για όλες αυτές τις εξελίξεις που δρομολογήθηκαν.
Σήμερα, οι υφιστάμενοι φοιτητές των ΤΕΙ δεν αποκτούν στο σύνολό τους το δικαίωμα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα νέα Τμήματα Πανεπιστήμιων που ιδρύονται από τις συγχωνεύσεις των Ιδρυμάτων. Η νομοθεσία που περνάει από την Βουλή διαχωρίζει τους φοιτητές των ΤΕΙ σε κατηγορίες. Επιτρέπει μόνο σε όσους έχουν έως 6 έτη σπουδών να συνεχίσουν στα νέα τμήματα, ενώ όσοι έχουν ξεπεράσει αυτό το όριο, «παραμένουν» φοιτητές σε ένα «Τεχνολογικό Ίδρυμα» που παύει να υπάρχει. Δηλαδή δημιουργείται μία ιδιότυπη υβριδική κατάσταση σπουδών μέσα στα Πανεπιστήμια.
Σε αυτή την περίπτωση η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, διακατεχόμενη ποιος ξέρει από ποιες ιδέες, λαμβάνει αποφάσεις αγνοώντας τους λόγους για τους οποίους ένας φοιτητής καθυστερεί τις σπουδές του (οικονομικοί λόγοι, οικογενειακοί λόγοι, λόγοι υγείας ;) καθώς δίνει προτεραιότητα στους φοιτητές με τα έτη σπουδών και όχι με το αν είναι όντως ενεργοί ανεξαρτήτως ετών σπουδών. Σε μία εποχή τέτοιων οικονομικών συγκυριών, μία αριστερή κυβέρνηση ακολουθεί νεοφιλελεύθερες επιλογές στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Η κυβέρνηση δεν σκέφτηκε καθόλου την οικονομική κατάσταση της χώρας και τους γονείς δεν μπορούν να καλύψουν τις βασικές ανάγκες των παιδιών τους, ή την έλλειψη επαγγελματικών δικαιωμάτων που οδήγησαν πολλούς φοιτητές σε απογοήτευση και να διακόψουν τις σπουδές τους, αναμένοντας και να διαμορφωθεί μία νέα κατάσταση.
Ακόμα και τα νέα Ιδρύματα έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί ,δεν έχουν αντιληφθεί τι πρέπει να κάνουν ώστε να επιλύσουν κοινωνικά δίκαια τα νέα προβλήματα που προστέθηκαν στον χώρο των ΤΕΙ, και τελικά αδρανούν οδηγούν τους σημερινούς φοιτητές σε λάθος επιλογές.
Οι Πτυχιούχοι των ΤΕΙ και Επιστημονικές τους Ενώσεις, τέθηκαν εκτός από οποιαδήποτε διαδικασία ξεκίνησε μετά το 2015, και προφανώς διαφωνούν με οποιαδήποτε πρόταση έχει κατατεθεί, μεταθέτοντας για ακόμα μια φορά την επίλυση των προβλημάτων τους στο μέλλον. Υπενθυμίζουν όμως στην παρούσα Κυβέρνηση, ότι αυτό το «μέλλον» για πολλούς ήταν πριν από 35 χρόνια.
Η συμπεριφορά του Υπουργείου Παιδείας και της Κυβέρνησης απέναντι στους Απόφοιτους ήταν και είναι απαράδεκτη, καθώς η πολιτική της αποφεύγει να μπει στην ουσία υποταγμένη και φοβούμενη τις συντεχνίες που μέχρι σήμερα κυβερνούν την Ελλάδα.
Στην Κυβέρνηση παραβλέπουν ή αγνοούν ότι οι εκατοντάδες χιλιάδες Απόφοιτοι λειτούργησαν επί δεκαετίες στο πλαίσιο των Ανώτατων σπουδών τους και έχουν καταλάβει θέσεις ευθύνης σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, έχοντας αποκτήσει με κόπο μεταπτυχιακά και διδακτορικά και εκτεταμένη εργασιακή εμπειρία που τους έδωσαν επαγγελματική εξειδίκευση.
Οι Απόφοιτοι επιβάλλεται άμεσα να ακολουθήσουν την Ακαδημαϊκή εξέλιξη των Ιδρυμάτων, σύμφωνα με όσα έχουν προηγηθεί στο παρελθόν, και να αντιστοιχηθούν τα Πτυχία τους με των νέων Τμημάτων, καθώς δημιουργούνται ήδη τεράστια προβλήματα στην αγορά εργασίας εντός και εκτός Ελλάδας, σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Ήδη υπάρχουν τα πρώτα αρνητικά αποτελέσματα, ειδικά μετά την εισαγωγή του «grecomaster” που ουσιαστικά υποβαθμίζει τις προπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα.
Ας σταματήσουν οι ανεπίσημες διαρροές για κατατακτήριες εξετάσεις και ας μας απαντήσουν για το τι μέλλει γενέσθαι. Οι κατατακτήριες είναι μια διαδικασία διάτρητη και άτοπη σε αυτή την περίπτωση, καθώς αναφέρεται σε δεύτερο πτυχίο από ανεξάρτητο και μη συναφές Τμήμα σπουδών. Και είναι γνωστό το καθεστώς με το οποίο αντιμετωπίσθηκαν κατά το παρελθόν από τα Πανεπιστήμια, οι Πτυχιούχοι ΤΕΙ που συνέχισαν τις σπουδές τους μέσω κατακτηρίων, κατ’ ουσίαν για να πάρουν ένα άλλο πτυχίο, αφού το Πτυχίο του Τεχνολογικού Τομέα που κατείχαν βαρυνόταν από δεκάδες προβλήματα που καμία Ελληνική Κυβέρνηση δεν έλυνε στο σύνολό τους.
Ο δρόμος είναι ένας για αυτή την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, και δεν είναι άλλος από την άμεση αντιστοίχηση των Πτυχίων του Τεχνολογικού Τομέα με τα νέα Τμήματα που Ιδρύονται μετά τις συγχωνεύσεις των Ιδρυμάτων, χωρίς παράλογα προαπαιτούμενα και προϋποθέσεις.
Ήταν και είναι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ του Υπουργού Παιδείας, να μιλήσει με τις Επιστημονικές Ενώσεις των Αποφοίτων και όχι μόνο με τα Επιμελητήρια και τα μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ. Ακόμη υπάρχει λίγος καιρός. Μετά θα υπάρχει μόνο η κάλπη.»
Γιάννης Πετράτος
Πρόεδρος του Κ.Δ.Σ. της Π.Ε.Π.ΤΕ.Γ.-