 |
| v.ch.maria@gmail.com |
https://www.consilium.europa.eu/el/policies/nature-restoration/
Αστικές
περιοχές
Τα αστικά
οικοσυστήματα αντιπροσωπεύουν το 22%
της χερσαίας επιφάνειας της ΕΕ. Τα πάρκα,
οι κήποι, τα δέντρα και οι λειμώνες
αποτελούν σημαντικούς οικοτόπους για
τα φυτά, τα πτηνά και τα έντομα.
Με τους νέους
κανόνες, η ΕΕ επιδιώκει την αύξηση
των χώρων πρασίνου στις πόλεις,
τις κωμοπόλεις και τα προάστια. Με τους
στόχους που τίθενται εξασφαλίζονται
τα εξής:
μηδενική
καθαρή απώλεια χώρων πρασίνου έως το
2030, σε σύγκριση με το έτος έναρξης ισχύος
των κανόνων αποκατάστασης της φύσης
(εκτός εάν το αστικό περιβάλλον διαθέτει
ήδη χώρους πρασίνου σε ποσοστό 45%)
αύξηση
του ποσοστού δενδροκάλυψης στις πόλεις
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1991/oj?locale=el
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (EE) 2024/1991 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΫ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 24ης Ιουνίου
2024
για την
αποκατάσταση της φύσης και την τροποποίηση
του κανονισμού (ΕΕ) 2022/869
(Κείμενο που
παρουσιάζει ενδιαφέρον για τον ΕΟΧ)
Κανονισμός
(Regulation)
Τι
είναι: Δεσμευτική πράξη γενικής
ισχύος.
Εφαρμογή:
Εφαρμόζεται άμεσα και αυτόματα σε
όλα τα κράτη μέλη χωρίς να απαιτείται
εθνική νομοθεσία.
Αποτέλεσμα:
Δημιουργεί δικαιώματα και υποχρεώσεις
για ιδιώτες και αρχές, οι οποίοι μπορούν
να τον επικαλεστούν απευθείας.
Κανονισμός:
Εφαρμογή "όπως είναι", σαν να ήταν
εθνικός νόμος.
14)
|
«αυτόχθονο
είδος δένδρου»: είδος δένδρου που
απαντάται στην περιοχή της φυσικής,
παλαιότερης ή υφιστάμενης κατανομής
του και στο δυναμικό διασποράς του,
δηλαδή εντός της περιοχής που
καταλαμβάνει φυσικά ή θα μπορούσε να
καταλάβει χωρίς άμεση ή έμμεση εισαγωγή
ή φροντίδα από τον άνθρωπο·
|
Άρθρο 8
Αποκατάσταση αστικών οικοσυστημάτων
1. Τα κράτη μέλη οφείλουν να
έχουν διασφαλίσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου
2030 ότι δεν υπάρχει καθαρή απώλεια στη
συνολική εθνική περιοχή αστικού χώρου
πρασίνου και αστικής συγκόμωσης σε
περιοχές αστικών οικοσυστημάτων, που
προσδιορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 14
παράγραφος 4, σε σύγκριση με το 2024.
Για τους σκοπούς της παρούσης παραγράφου,
τα κράτη μέλη μπορούν να εξαιρούν από
τις εν λόγω συνολικές εθνικές περιοχές
τις περιοχές αστικών οικοσυστημάτων
όπου το μερίδιο του αστικού χώρου
πρασίνου στα αστικά κέντρα και τα αστικά
συμπλέγματα υπερβαίνει το 45 % και το
μερίδιο της αστικής συγκόμωσης υπερβαίνει
το 10 %.
2. Από 1ης Ιανουαρίου 2031, τα
κράτη μέλη επιτυγχάνουν αυξητική τάση
στη συνολική εθνική περιοχή αστικού
χώρου πρασίνου, μεταξύ άλλων μέσω της
ενσωμάτωσης αστικού χώρου πρασίνου σε
κτίρια και υποδομές, σε περιοχές αστικών
οικοσυστημάτων, που καθορίζονται
σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 4,
η οποία μετράται ανά εξαετία από την
1η Ιανουαρίου 2031, έως ότου επιτευχθεί
ένα ικανοποιητικό επίπεδο όπως ορίζεται
σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 5.
3. Τα κράτη μέλη επιτυγχάνουν
σε κάθε περιοχή αστικού οικοσυστήματος,
που καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 14
παράγραφος 4, αυξητική τάση της
αστικής συγκόμωσης, η οποία μετράται
ανά εξαετία από την 1η Ιανουαρίου
2031, έως ότου επιτευχθεί το ικανοποιητικό
επίπεδο που προσδιορίζεται όπως ορίζεται
σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 5.
Άρθρο 10
Αποκατάσταση των πληθυσμών των
επικονιαστών(ΤΟ ΠΕΥΚΟ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΟΝΙΑΣΤΗΣ)
1. Τα κράτη μέλη, με την έγκαιρη
εφαρμογή κατάλληλων και αποτελεσματικών
μέτρων, βελτιώνουν την ποικιλότητα
των επικονιαστών και αναστρέφουν τη
μείωση των πληθυσμών των επικονιαστών
το αργότερο έως το 2030 και επιτυγχάνουν
στη συνέχεια αυξητική τάση των πληθυσμών
τους, που μετράται τουλάχιστον κάθε
έξι έτη από το 2030, έως ότου επιτευχθούν
ικανοποιητικά επίπεδα, όπως ορίζεται
σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφος 5.
Φύτευση τριών δισεκατομμυρίων επιπλέον
δέντρων
1. Κατά τον προσδιορισμό και
την εφαρμογή των μέτρων αποκατάστασης
για την επίτευξη των στόχων και των
υποχρεώσεων που ορίζονται στα άρθρα 4
και 8 έως 12, τα κράτη μέλη επιδιώκουν
να συμβάλουν στη δέσμευση για φύτευση
τουλάχιστον τριών δισεκατομμυρίων
επιπλέον δέντρων έως το 2030 σε επίπεδο
Ένωσης.
2. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν
ότι η δέσμευσή τους να τηρηθεί
ο στόχος που ορίζεται στην παράγραφο
1 επιτυγχάνεται με πλήρη σεβασμό των
οικολογικών αρχών, μεταξύ άλλων
διασφαλίζοντας την ποικιλότητα των
ειδών και την ποικιλότητα στην ηλικιακή
δομή, δίνοντας προτεραιότητα στα
αυτόχθονα είδη δένδρων, με εξαίρεση,
σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και συνθήκες,
μη αυτόχθονα είδη που έχουν προσαρμοσθεί
στο τοπικό έδαφος, το κλίμα και το
οικολογικό πλαίσιο και τις συνθήκες
των οικοτόπων που συμβάλλουν στην
ενίσχυση της ανθεκτικότητας στην
κλιματική αλλαγή. Τα μέτρα για την
επίτευξη αυτής της δέσμευσης αποσκοπούν
στην αύξηση της οικολογικής συνδεσιμότητας
και βασίζονται στη βιώσιμη δάσωση,
αναδάσωση και δενδροφύτευση και στην
αύξηση του αστικού χώρου πρασίνου.
7. Κάθε
κράτος μέλος δύναται, έως τις 19 Αυγούστου
2025, να αναπτύσσει μεθοδολογία που θα
συμπληρώνει τη μεθοδολογία που αναφέρεται
στο παράρτημα IV, με σκοπό την παρακολούθηση
χαρακτηριστικών τοπίου υψηλής
ποικιλομορφίας που δεν καλύπτονται από
την κοινή μέθοδο που αναφέρεται στην
περιγραφή των χαρακτηριστικών τοπίου
υψηλής ποικιλομορφίας στο εν λόγω
παράρτημα. Η Επιτροπή παρέχει καθοδήγηση
σχετικά με το πλαίσιο ανάπτυξης των
εν λόγω μεθοδολογιών έως τις
19 Σεπτεμβρίου 2024.
11. Η
εφαρμογή του παρόντος κανονισμού δεν
συνεπάγεται υποχρέωση των κρατών μελών
να αναπρογραμματίσουν οποιαδήποτε
χρηματοδότηση στο πλαίσιο της ΚΓΠ, της
ΚΑΠ ή άλλων προγραμμάτων και μέσων
χρηματοδότησης της γεωργίας και της
αλιείας στο πλαίσιο του ΠΔΠ 2021-2027.
ΓΙΑ ΤΗΝ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΙΔΑΣ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ
ΠΤΗΝΑ 2009/147/ΕΚ)
“Απαγορευεται
η κοπή δένδρων που φιλοξενούν φωλιές
προστατευόμενων πτηνών αναξαρτήτως το
είδος του δένδρου”
Νόμος 1650/86 -
Άρθρο 19 Άρθρο 19:
Κριτήρια
χαρακτηρισμού και αρχές προστασίας
γ. Προστατευόμενα
τοπία και προστατευόμενοι φυσικοί
σχηματισμοί. Ως προστατευόμενα τοπία
και προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί
χαρακτηρίζονται, αντιστοίχως, λειτουργικά
τμήματα της φύσης ή μεμονωμένα
δημιουργήματά της (περιοχές ή στοιχεία
σημειακού χαρακτήρα), που έχουν ιδιαίτερη
οικολογική, γεωλογική ή γεωμορφολογική
αξία ή συμβάλλουν στη διατήρηση των
φυσικών διεργασιών και στην προστασία
φυσικών πόρων, όπως δέντρα, συστάδες
δέντρων και θάμνων, θαλάσσια προστατευτική
βλάστηση, παρόχθια και παράκτια βλάστηση,
φυσικοί φράχτες, καταρράκτες, πηγές,
φαράγγια, θίνες, ύφαλοι, σπηλιές, βράχοι,
απολιθωμένα δάση, δέντρα ή τμήματά τους,
παλαιοντολογικά ευρήματα, κοραλλιογενείς
γεωμορφολογικοί σχηματισμοί και
γεώτοποι.
MEPOΣ ΔEYTEPO -
Aτομικά και κοινωνικά δικαιώματα
'Αρθρο 24
ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: (Προστασία του
περιβάλλοντος)
**1. Η προστασία
του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος
αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και
δικαίωμα του καθενός. Για τη διαφύλαξή
του το Κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει
ιδιαίτερα προληπτικά ή κατασταλτικά
μέτρα στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας.
Νόμος ορίζει τα σχετικά με την προστασία
των δασών και των δασικών εκτάσεων.
Σ.τ.Ε. 974/2005,
Τμ. Ε΄
4. Εις τας
διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται
και αι εντός των πόλεων και των οικιστικών
περιοχών ευρισκόμενα) εκτάσεις, αι
οποίαι καλύπτονται υπό δασικής
βλαστήσεως φυσικώς ή τεχνητώς
δημιουργούμενης (πάρκα και άλση) ως και
αι οπουδήποτε δημιουργούμενοι
δενδροστοιχία) ή δασικαί φυτείαι.
Στο άρθρο 3
του ν. 998/1979 “Περί προστασίας των δασών
και των δασικών εν γένει εκτάσεων της
Χώρας” (φ. 289 Α) ορίζεται ότι: “4. Εις τας
διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται
και αι εντός των πόλεων και των οικιστικών
περιοχών ευρισκόμενα) εκτάσεις, αι
οποίαι καλύπτονται υπό δασικής
βλαστήσεως φυσικώς ή τεχνητώς
δημιουργούμενης (πάρκα και άλση) ως και
αι οπουδήποτε δημιουργούμενοι
δενδροστοιχία)
ΤΕΡΑΣΤΙΑ Η
ΣΗΜΑΣΙΑ ΧΩΡΩΝ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΑΤ’
ΕΞΟΧΗΝ ΤΩΝ ΔΕΝΔΡΩΝ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ ΠΟΥ ΤΕΛΟΥΝ
ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ως αυτούσια συστηματα
φυσικού κεφαλαίου εντος του οικιακου
ιστου.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗ ΣΚΕΨΕΩΝ.
Αναγνώσατε
εδώ:
ΝΟΜΟΣ 3463/2006
- ΦΕΚ 114/Α'/8.6.2006
Κύρωση του
Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Αρθρο 214
Συμμετοχή
στις τοπικές υποθέσεις
ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ
ΤΟΠΙΚΗ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
1. Οι δημοτικές
και κοινοτικές αρχές προωθούν τη λαϊκή
συμμετοχή στις τοπικές υποθέσεις, την
ευαισθητοποίηση και οργάνωση των δημοτών
και κατοίκων για την έρευνα, τον εντοπισμό,
την καταγραφή και την επίλυση των τοπικών
προβλημάτων και αναγκών των κατοίκων
των τοπικών ή δημοτικών διαμερισμάτων
και μεμονωμένων συνοικιών κάθε Δήμου
ή Κοινότητας.
2.Οι δημοτικές
και κοινοτικές αρχές διασφαλίζουν το
δικαίωμα πρόσβασης όλων των δημοτών
και κατοίκων, χωρίς διάκριση, στη χρήση
των υπηρεσιών που παρέχουν, ανεξαρτήτως
εθνικότητας, θρησκείας, φύλου, γλώσσας,
φυλετικής ή κοινωνικής ομάδας στην
οποία ανήκουν. Διασφαλίζουν επίσης την
άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης των
δημοτών και κατοίκων στην πληροφόρηση
και μεριμνούν για τη διαρκή βελτίωση
της διαφάνειας της δράσης τους και την
ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής.
Διαβουλεύονται
με τους κατοίκους των περιοχών τους,
τους συλλογικούς κοινωνικούς φορείς
και τις ενδιαφερόμενες ομάδες πληθυσμού
τόσο κατά την προεργασία εκπόνησης των
προγραμμάτων δράσης και των κανονιστικών
πράξεων, όσο και κατά τη λήψη αποφάσεων
γενικού ενδιαφέροντος.
3.Ειδικότερα,
με ευθύνη των αρμόδιων οργάνων σε κάθε
Δήμο και Κοινότητα μπορεί να:
α. καταρτίζεται
Χάρτα, στην οποία καταγράφεται το πλαίσιο
των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων
των δημοτών και των κατοίκων με ειδικές
προβλέψεις για τους νέους και τους
πολίτες που αντιμετωπίζουν ειδικά
προβλήματα·
β. καταρτίζεται
οδηγός του δημότη, στον οποίο περιγράφονται
η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις
παροχής των υπηρεσιών τους και
γ. αξιοποιείται
η Κοινωνία της Πληροφορίας, ο θεσμός
της Κοινωνικής Εργασίας και οι αρχές
του εθελοντισμού.
Αρθρο 215
Αναφορές και
προτάσεις Πληροφόρηση δημοτών και
κατοίκων
1.Οι δημότες
και οι κάτοικοι συμμετέχουν ενεργά στην
προαγωγή των τοπικών υποθέσεων και στίς
δραστηριότητες του Δήμου ή της Κοινότητας.
2.Οι δημότες
και οι κάτοικοι μπορούν να καταθέτουν
ατομικά ή συλλογικά στο Δήμο ή την
Κοινότητα, στα τοπικά ή δημοτικά
διαμερίσματα και στα νομικά τους πρόσωπα
δημοσίου δικαίου αναφορές και ερωτήσεις,
για την ενημέρωση τους επί αποφάσεων
που τους ενδιαφέρουν. Την ίδια δυνατότητα
έχουν και ενώσεις προσώπων κάθε μορφής
για ζητήματα γενικότερου τοπικού
ενδιαφέροντος.
Το αρμόδιο
όργανο οφείλει να απαντά στις ανωτέρω
αναφορές και ερωτήσεις, εντός προθεσμίας
τριάντα (30) ημερών.
3. Οι δημότες
και οι κάτοικοι μπορούν επίσης να
καταθέτουν προτάσεις για την επίλυση
διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητας του
δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή
του συμβουλίου του τοπικού ή δημοτικού
διαμερίσματος. Οι προτάσεις συζητούνται
υποχρεωτικά στο οικείο συμβούλιο, εφόσον
έχουν κατατεθεί από τουλάχιστον είκοσι
πέντε (25) άτομα και ενημερώνονται οι
ενδιαφερόμενοι για τη σχετική απόφαση
που λαμβάνεται.
4.Το δημοτικό
ή κοινοτικό συμβούλιο ή το συμβούλιο
του δημοτικού ή τοπικού διαμερίσματος
μπορεί με απόφαση του να καθορίζει
τον τρόπο και τις διαδικασίες, με τις
οποίες θα εξασφαλίζεται στους δημότες
πλήρης πληροφόρηση για τα κάθε είδους
προβλήματα της περιφέρειας του, καθώς
και για τη δραστηριότητα του οικείου
συμβουλίου και των αρμόδιων οργάνων
του Δήμου ή της Κοινότητας, αναφορικά
με την αντιμετώπιση και λύση των
προβλημάτων αυτών.
Αρθρο 216
Τοπικά
δημοψηφίσματα
1. Οι
δημοτικές και κοινοτικές αρχές,
προκειμένου να λάβουν απόφαση για σοβαρά
θέματα που ανήκουν στη σφαίρα των
αρμοδιοτήτων τους, μπορούν να διεξάγουν
τοπικό δημοψήφισμα, σύμφωνα με τις
ειδικότερες ρυθμίσεις του παρόντος.
Σε κάθε περίπτωση αντικείμενα τοπικών
δημοψηφισμάτων δεν μπορούν να αποτελούν
τα θέματα εθνικής πολιτικής, καθώς
και εκείνα που συνιστούν περιφερειακές
και νομαρχιακές αρμοδιότητες.
(ΦΩΤΟ ΑΠΟ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΔΥΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΟΥΛΑΚΕΛΗΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ)
ΣΧΟΛΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ:
Ηλίας Σ. ΓκρίτσηςΑκόμα και αν η μελέτη έχει εγκριθεί «καθ’ όλα νόμιμα», ακόμη και αν η διαδικασία ανάπλασης είναι τυπικά νόμιμη, η κοπή πολυετών δένδρων (ιδίως άνω των 50 ετών), δεν αποτελεί αυτόματη ή ανεξέλεγκτη συνέπεια της έγκρισης της μελέτης. Υπόκειται σε αυστηρό έλεγχο αναγκαιότητας και αναλογικότητας. Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έχει επανειλημμένα κρίνει ότι, η κοπή ώριμων δένδρων σε αστικό περιβάλλον επιτρέπεται μόνο εφόσον αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχει καμία εναλλακτική τεχνική λύση.
1. Τι πρέπει να αποδείξει ή να λάβει υπόψη ο Δήμος?
Για να είναι νόμιμη η κοπή, πρέπει σωρευτικά να αποδεικνύονται ή και να λαμβάνεται υπόψη:
-Ειδική και αιτιολογημένη ανάγκη κοπής
-Όχι γενική επίκληση «ανάπλασης» αλλά τεχνική αδυναμία διατήρησης
-Εξέταση εναλλακτικών λύσεων, όπως αλλαγή χάραξης πεζοδρομίου, στένωση οδοστρώματος, μετατόπιση νησίδας, προσαρμογή σχεδιασμού γύρω από τα δένδρα
-Ειδική περιβαλλοντική τεκμηρίωση
-Ηλικία δένδρων
-Οικολογική και μικροκλιματική αξία
-Συνεισφορά σε σκίαση – ατμοσφαιρική ρύπανση
-Άδεια κοπής από την αρμόδια υπηρεσία πρασίνου
3. Υπάρχει τρόπος να ΜΗΝ κοπούν τα πολυετή δένδρα; ΝΑΙ, υπάρχουν συγκεκριμένα νομικά και διοικητικά μέσα:
- Αίτημα τροποποίησης της μελέτης Από πολίτες, συλλόγους ή φορείς με τεκμηρίωση εναλλακτικών λύσεων. Αυτό υποχρεώνει τον Δήμο να αιτιολογήσει εκ νέου.
- Ακόμη και μεταγενέστερα, από το στάδιο της διαβούλευσης, εφόσον προκύπτει περιβαλλοντική βλάβη μπορεί να κατατεθούν ενστάσεις.
- Προσφυγή για αναστολή εργασιών (ασφαλιστικά μέτρα), επίκειται άμεση κοπή και υπάρχει ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική βλάβη.
- Αίτηση ακύρωσης στο Διοικητικό Δικαστήριο ή ΣτΕ, ιδίως αν δεν εξετάστηκαν εναλλακτικές και η αιτιολογία είναι γενική ή ελλιπής
4. Η ηλικία των δένδρων (50+ έτη) έχει νομική σημασία; Ναι, και μάλιστα ιδιαίτερη.
Η νομολογία αντιμετωπίζει τα ώριμα, μεγάλης ηλικίας, καθιερωμένα στο αστικό τοπίο δένδρα ως στοιχεία αυξημένης περιβαλλοντικής προστασίας, όχι απλό «πράσινο προς αντικατάσταση». Η απλή υπόσχεση «θα φυτευτούν νέα δένδρα» δεν αρκεί νομικά.
5. Τι μπορεί να γίνει άμεσα (πρακτικά βήματα)?
-Ζητήστε τη μελέτη ανάπλασης, την περιβαλλοντική τεκμηρίωση, τις ειδικές άδειες κοπής.
-Ελέγξτε αν αναφέρονται συγκεκριμένα δένδρα, αν εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις.
-Δράστε πριν ξεκινήσει η κοπή γιατί μετά η ζημία θεωρείται μη αναστρέψιμη
Επισημάνσεις στο Θεσμικό πλαίσιο:
1. "... Τα κράτη μέλη οφείλουν να έχουν διασφαλίσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2030 ότι δεν υπάρχει καθαρή απώλεια στη συνολική εθνική περιοχή αστικού χώρου πρασίνου και αστικής συγκόμωσης σε περιοχές αστικών οικοσυστημάτων ...". Ο όρος "καθαρή απώλεια" δεν εξασφαλίζει την μη κοπή, αφού σαφώς αναφέρεται στο σύνολο των κομμένων και φυτεμένων δένδρων. Έτσι αν έχεις κόψει 100 και έχεις φυτέψει αντίστοιχα συν ένα, θεωρείται ότι έχει αυξήση το φυτικό αποτύπωμα...
2. "... Τοπικά δημοψηφίσματα
1. Οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές, προκειμένου να λάβουν απόφαση για σοβαρά θέματα που ανήκουν στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων τους, μπορούν να διεξάγουν τοπικό δημοψήφισμα ...". Ο κώδικας δεν επιβάλλει τοπικά δημοψηφίσματα, απλά δίνει την δυνατότητα να διενεργούνται. Η διενέργεια φυσικά αποφασίζεται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Με σαράντα υπογραφές, μπορεί η ομάδα πολιτών να το αιτηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, και εκεί να "ξεβρακωθούν" οι συμφωνούντες ή όχι...