Καλό μεσημέρι,

Ο Πρωθυπουργός σήμερα συμμετέχει στην Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, η οποία πραγματοποιείται στη Λευκωσία.

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη και κατόπιν με τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ, Benjamin Netanyahu ενώ θα ακολουθήσουν διευρυμένες συνομιλίες μεταξύ των δύο αντιπροσωπειών.

Ασφάλεια, άμυνα, ενέργεια, πολιτική προστασία, κλιματική κρίση, τουρισμός θα βρεθούν στην ατζέντα των συζητήσεων των τριών ηγετών. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε την προστιθέμενη αξία του τριμερούς σχήματος και των συνεργειών που λειτουργούν προς όφελος της σταθερότητας και της ασφάλειας στην περιοχή. Η συνεργασία μεταξύ των τριών χωρών μπορεί να δημιουργήσει ενεργειακό διάδρομο από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Σε αυτόν συμπεριλαμβάνεται το πρότζεκτ ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector, (ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας) το οποίο θα συνδέσει τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας του Ισραήλ με την Ευρώπη.

Η Σύνοδος αυτή, σηματοδοτεί την εμβάθυνση και ενίσχυση της τριμερούς συνεργασίας ως τριγώνου σταθερότητας, ασφάλειας και ευημερίας στην περιοχή.

—-

Αύριο, 5 Σεπτεμβρίου ο Υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης θα βρεθεί στην Άγκυρα προκειμένου να συναντηθεί με τον Τούρκο ομόλογό του σε συνέχεια της συνάντησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους.

Οι δύο Υπουργοί θα εστιάσουν κατά τις συνομιλίες τους σε ζητήματα που αφορούν τις διμερείς σχέσεις των δύο χωρών και τις περιφερειακές εξελίξεις. Επιπλέον, θα συζητηθεί η προετοιμασία της σχεδιαζόμενης συνάντησης του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, αλλά και η διοργάνωση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας- Τουρκίας που προγραμματίζεται για το τέλος του έτους στη Θεσσαλονίκη.

—–

Την Παρασκευή συνεδρίασε υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο, όπου συζητήθηκαν σημαντικά ζητήματα και νομοσχέδια που πρόκειται να τεθούν σε διαβούλευση το προσεχές χρονικό διάστημα.

Ο Υπουργός Υγείας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις για τη λειτουργία του ΕΚΑΒ οι οποίες κινούνται σε πέντε άξονες: την ενίσχυση σε προσωπικό, την εκπαίδευση του προσωπικού, την ψηφιακή αναβάθμιση του οργανισμού, την ανανέωση του στόλου και την αλλαγή του μοντέλου των αεροδιακομιδών.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας και την προστασία της εργασίας. Ταυτόχρονα θεσπίζονται, κανόνες για την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης και των βιώσιμων και δίκαια αμειβόμενων θέσεων εργασίας, και νέοι προστατευτικοί κανόνες για τους εργαζόμενους, που αφορούν, τόσο την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας, όσο και την προάσπιση του δικαιώματος στην εργασία, διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα, τον υγιή ανταγωνισμό.

Η Υπουργός Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως και ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το οποίο στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργίας των δήμων και των περιφερειών της χώρας, με όρους διαφάνειας και δημόσιας λογοδοσίας.

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γεώργιος Φλωρίδης παρουσίασε το νομοσχέδιο για την επιτάχυνση των διαδικασιών στελέχωσης της Δικαστικής Αστυνομίας που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και εισηγήθηκε τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης.

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Οικονόμου ενημέρωσε το Υπουργικό Συμβούλιο για την πορεία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων.

Το νέο δελτίο ταυτότητας Ελλήνων πολιτών αποτελεί εργαλείο που αξιοποιεί τις δυνατότητες της τεχνολογίας και υποστηρίζει την συνύπαρξη μας στο πλαίσιο της ευνομούμενης κοινωνίας και του Κράτους Δικαίου, στην πατρίδα μας και τον κόσμο. Η Ελλάδα κάνει το επόμενο βήμα ασφάλειας και συμμορφώνεται με τις νομικές της υποχρεώσεις σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1157.

Η έκδοση όμως των νέων ταυτοτήτων αποτελεί μεταρρυθμιστή επιλογή που παρέχει επιπρόσθετη ασφάλεια και διευκολύνει τις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών.

Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο ακόμα μια φορά ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος από τις νέες ταυτότητες. Το αντίθετο μάλιστα, αφού τα σημερινά δελτία ταυτότητας υπολείπονται των σύγχρονων δεδομένων ασφαλείας, αυτό σημαίνει πως είναι ευκολότερο να πλαστογραφηθούν από εγκληματικές οργανώσεις και να χρησιμοποιηθούν για τη διευκόλυνση εγκληματικών πράξεων.

Στόχος μας είναι η συνεχής βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και η προώθηση των μεγάλων μεταρρυθμίσεων που θα αναβαθμίσουν ακόμα περισσότερο την χώρα μας.

—–

Το μέτωπο της πυρκαγιάς στη Δαδιά, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση που έχουμε από την Πυροσβεστική βρίσκεται σε πλήρη ύφεση χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες του μηχανισμού δασοπυρόσβεσης και της Πολιτικής Προστασίας. Παρά τη θετική εικόνα που έχει αυτή τη στιγμή η φωτιά, δυνάμεις της Πυροσβεστικής παραμένουν στο σημείο επιτηρώντας την περιοχή.

Η κλιματική κρίση είναι εδώ με πολλές μορφές. Μετά τον παρατεταμένο ακραίο κίνδυνο πυρκαγιάς η Μετεωρολογική Υπηρεσία προειδοποιεί για σφοδρή κακοκαιρία που αναμένεται να πλήξει τη χώρα μας τις επόμενες ημέρες.

Γι’ αυτό το λόγο σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ενώ έχουν ήδη δημοσιευθεί οδηγίες προς τους πολίτες. Οι αρχές βρίσκονται σε επιφυλακή. Τα μεγαλύτερα ύψη βροχής θα δεχτούν η Θεσσαλία, οι Σποράδες, η κεντρική και ανατολική Στερεά, η βόρεια Εύβοια και η Πελοπόννησος.

Παρακαλούμε όλους τους πολίτες να ακολουθούν με αυξημένη προσοχή τις οδηγίες των Αρχών και πιθανά μηνύματα που μπορεί να σταλούν με οδηγίες από το 112.

——

Η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) επέβαλε σήμερα πρόστιμα συνολικού ύψους 940.000 ευρώ σε καταστήματα πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών καθώς και εμπορίας καλλυντικών ειδών για πλασματικές ή εικονικές εκπτώσεις.

Συνεπείς σε όσα έχουμε πει και όσα έχει δεσμευθεί προσωπικά ο Πρωθυπουργός, η τήρηση της νομιμότητας σε όλα τα πεδία και η προστασία των καταναλωτών είναι ζητήματα ύψιστης προτεραιότητας για την Κυβέρνηση. Είναι μια διαρκής διαδικασία και σε αυτό δεν θα γίνει καμία εξαίρεση. Κάθε επιχείρηση, σε οποιοδήποτε κλάδο και αν δραστηροποιείται, οφείλει να τηρεί το νόμο και να σέβεται τα δικαιώματα των καταναλωτών. Όταν αυτό δεν συμβαίνει, οι αρμόδιες αρχές θα επεμβαίνουν, επιβάλλοντας τις προβλεπόμενες κυρώσεις και τα ανάλογα πρόστιμα.

——

Την Παρασκευή 1η Σεπτεμβρίου επεκτάθηκε η πλατφόρμα arogi.gov.gr για την υποβολή αιτήσεων πρώτης αρωγής για τους πληγέντες και από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2023,

Για τις επιχειρήσεις και τους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2023 και επιθυμούν να λάβουν πρώτη αρωγή έναντι επιχορήγησης, σε συνέχεια της έκδοσης σχετικής κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι επιχορήγησης ανέρχεται σε 2.000 ευρώ για σοβαρές υλικές ζημιές και 4.000 ευρώ για πολύ σοβαρές υλικές ζημιές.

για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του Αυγούστου 2023 και επιθυμούν να λάβουν πρώτη αρωγή έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε συνέχεια της έκδοσης σχετικής κοινής απόφασης των Υπουργών που προαναφέραμε. Το ύψος της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής ανέρχεται σε 10.000 ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπες ή ολοσχερώς κατεστραμμένες, ή σε 5.000 ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση.

Δικαιούχοι είναι πληγέντες που βρίσκονται σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Ροδόπης, Καβάλας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Εύβοιας και Βοιωτίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.

—–

Αύριο Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου, ο Πρωθυπουργός θα πραγματοποιήσει την καθιερωμένη μηνιαία συνάντησή του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στον Έβρο προκειμένου να γίνει η πλήρης αποτίμηση και καταγραφή του μεγέθους των εκτάσεων που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές και με βασικό στόχο την άμεση υλοποίηση των όσων έχουν εξαγγελθεί για την αποκατάσταση των πληγέντων και του φυσικού περιβάλλοντος.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Θεσσαλονίκη ενόψει των εγκαινίων της 87ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, όπου θα πραγματοποιήσει συναντήσεις με φορείς της περιοχής.

Το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιήσει την εναρκτήρια ομιλία του στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο, ενώ την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου θα παραχωρήσει την καθιερωμένη Συνέντευξη Τύπου.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Καλημέρα και καλή εβδομάδα, κ. Υπουργέ. Θέλω να σας ρωτήσω αν η Κυβέρνηση συμφωνεί με την εξής φράση: Ξέρετε τι βλέπω; Δεν το βλέπω τώρα, το βλέπω από την εποχή που είχαμε χιονοπτώσεις και πλημμυρικά φαινόμενα. Βλέπω μια πολιτικοποίηση του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών που δεν μου αρέσει καθόλου.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η Κυβέρνηση κι αυτό το έχει αποδείξει σε όλες τις κρίσεις και σε όλες τις ειδικές καταστάσεις, έχει αποδείξει ότι ακούει τις απόψεις της επιστήμης, συνεργάζεται με την επιστημονική κοινότητα, βασίζει τα σχέδια της, είτε αφορούν την αντιμετώπιση του κορονοϊού, είτε μεγάλες κρίσεις πολιτικής προστασίας, στις απόψεις των επιστημόνων, σε ορθές και τεκμηριωμένες απόψεις. Αυτό θα συνεχίσει να κάνει. Και σκεφτείτε ότι όλα τα επιχειρησιακά σχέδια, ακόμη και στην περίπτωση της πυροπροστασίας, πολλές φορές τις απομακρύνσεις κατοίκων, τις εκκενώσεις, όλα αυτά τα σχέδια, βασίζονται σε προβλέψεις των ειδικών. Άρα, είναι προφανές ότι στον πυρήνα κάθε σχεδίου της Κυβέρνησης βρίσκεται αυτή η λογική. Ακούμε τους ειδικούς, ακούμε τις τεκμηριωμένες απόψεις, τις ζυγίζουμε. Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση και πουθενά δογματικοί και προχωράμε για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Καλημέρα, καλή βδομάδα. Η Κυβέρνηση έχει άποψη για το τι πρέπει να γίνει με το κόμμα των Σπαρτιατών και το ρωτάω γιατί σήμερα το πρωί ο Υπουργός σας, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι κατά τη γνώμη του πρέπει να εκπέσει το κόμμα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι εξετάζουμε γρήγορα όλες μας τις επιλογές.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Καλή εβδομάδα. Την περασμένη εβδομάδα έγινε μία επίθεση κατά ενός δημοσιογράφου, του Κώστα Βαξεβάνη, και λίγες ημέρες μετά, κατά του Γιώργου Παπαχρήστου, μία άλλη επίθεση. Η Κυβέρνησή σας, εσείς με δήλωσή σας καταδικάσατε τη δεύτερη, δεν πήρατε θέση για την πρώτη. Για ποιο λόγο δύο μέτρα και δύο σταθμά;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θέλω να γίνει σαφές ότι καταδικάζουμε κάθε επίθεση κατά οποιουδήποτε πολίτη, κατά οποιουδήποτε δημοσιογράφου. Δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές αυτές οι επιθέσεις στη Δημοκρατία μας και νομίζω ότι και με τη στάση της συνολικά η Κυβέρνηση, με τα νομοσχέδια τα οποία έχει φέρει, με τις αλλαγές που έχει επιφέρει στον Ποινικό Κώδικα, με την αντιμετώπιση όλων αυτών των περιπτώσεων, με τη στάση της συνολικά, είναι απέναντι σε αυτές τις επιθέσεις και θέλω να γίνει σαφές, χωρίς να υπάρχει καμία μα καμία, ούτε διάθεση, ούτε υποψία δύο μέτρων και δύο σταθμών. Είναι ξεκάθαρο προς κάθε τέτοια κατεύθυνση και, προφανώς, η Δικαιοσύνη και οι αρμόδιες Αρχές, σε κάθε περίπτωση, εξετάζοντας όλα τα δεδομένα πρέπει να κάνουν άμεσα τη δουλειά τους και να επιβληθούν οι προσήκουσες ποινές.

Π. ΜΙΧΟΣ: Καλημέρα, κ. Εκπρόσωπε. Υπάρχουν πληροφορίες για την αλλαγή στον τρόπο καταβολής του επιδόματος ανεργίας και του επιδόματος παιδιού. Μπορείτε να μας πείτε ακριβώς, να μας περιγράψετε, τι πρόκειται να αλλάξει; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν έχω κάτι αυτή τη στιγμή να σχολιάσω. Κάθε τέτοια περίπτωση, νομίζω καλύτερα να ακούσουμε -όταν υπάρχει κάτι και εφόσον υπάρχει κάτι- τα αρμόδια υπουργεία. Και θα έρθουμε εδώ να το ανακοινώσουμε κι εμείς.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Αν μου επιτρέπετε, σε συνέχεια της ερώτησης του συναδέλφου για τους Σπαρτιάτες, εδώ έχουμε μια πρωτοφανή κατάσταση, ένα κοινοβουλευτικό κόμμα, έχουμε παρέμβαση του Αρείου Πάγου για όσα ακούστηκαν από τον ίδιο τον κύριο Στίγκα στη Βουλή περί Greek Mafia, Δον Κορλεόνε είπε ο ίδιος και επιμένω: Περιμένουμε κάποια νομοθετική πρωτοβουλία από πλευράς της Κυβέρνησης; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αναφέρομαι στην προηγούμενη απάντησή μου και δεν έχω να πω κάτι περισσότερο. Ως προς αυτά τα οποία ακούστηκαν και καταγγέλθηκαν, όπως πολύ σωστά είπατε, έχει ήδη επιληφθεί η Δικαιοσύνη, ως έχει καθήκον, με πάρα πολύ μεγάλη ταχύτητα. Και νομίζω ότι είναι καλύτερο να περιμένουμε από αυτή για αυτό το σκέλος.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα μου απαντήσετε, κατά πάσα πιθανότατα, ότι δεν εμπλέκεστε στα χωράφια αλλωνών, αλλά θα ήθελα ένα σχόλιό σας σχετικά με την προσυνεδριακή διαδικασία στον ΣΥΡΙΖΑ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω δώσατε και την απάντηση. Είναι μια διαδικασία εσωκομματική ενός άλλου κόμματος, απολύτως σεβαστή. Ας ευχηθούμε μετά από όλη αυτή τη διαδικασία – η οποία δεν είναι δική μας δουλειά, ούτε με την κυβερνητική ούτε με την κομματική ιδιότητα, ούτε να σχολιάζουμε, ούτε, προφανώς, να διατυπώνουμε θέσεις – να αποκτήσει η χώρα μας μια σοβαρή και αξιόπιστη Αξιωματική Αντιπολίτευση, όσο το δυνατό λιγότερο γίνεται, μακάρι και καθόλου, τοξική, για το καλό του τόπου.

Π. ΜΙΧΟΣ: Είπατε, κ. Εκπρόσωπε, ότι αύριο ο κ. Γεραπετρίτης με τον Τούρκο ομόλογό του Χακάν Φιντάν, θα συζητήσουν ζητήματα που αφορούν τις διμερείς σχέσεις. Θέλω να σας ρωτήσω αν εντός αυτών περιλαμβάνεται και η επέκταση των χωρικών υδάτων, κάτι που συζητιόταν παλαιότερα στις διερευνητικές, παρότι η επέκταση των χωρικών υδάτων είναι μονομερές εσωτερικό αναφαίρετο δικαίωμα και όχι μόνο για μας, αλλά και για την Τουρκία αντίστοιχα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ θα μείνω στην απάντηση που δίνω σε κάθε ερώτηση αντίστοιχη που γίνεται και είναι το πλαίσιο το οποίο ετέθη μετά την τελευταία συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο Πρόεδρο. Είναι ουσιαστικά μία και μοναδική η διαφορά η οποία συζητείται με την Τουρκία, ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, και καμία άλλη. Από εκεί και πέρα, όλα τα υπόλοιπα τα οποία είχαν αναφερθεί, σχετικά με τις σχέσεις των δύο χωρών, σχέσεις συνεργασίας, οικονομικής συνεργασίας, πολιτικής προστασίας και όλο το πλαίσιο το οποίο είχε τεθεί, είναι προφανώς το αντικείμενο των επικείμενων συζητήσεων, τόσο σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών όσο και στην επικείμενη διμερή συνάντηση των δύο ηγετών.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω μιας και αναφερθήκατε στη φωτιά στον Έβρο, η Κυβέρνηση είναι ικανοποιημένη από τη συνολική αντιμετώπιση των φαινομένων των θερινών πυρκαγιών φέτος; Δεδομένου ότι και ο Πρωθυπουργός είχε πει ότι υπήρξε καλύτερη προετοιμασία σε σχέση με προηγούμενα χρόνια.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι έγινε εκτενής συζήτηση στη Βουλή και μετά από όλες τις τοποθετήσεις του Πρωθυπουργού, παρουσιάστηκαν τα πραγματικά δεδομένα. Βρέθηκε στη Ρόδο ο Πρωθυπουργός. Θα βρεθεί – όπως ανέφερα και στην αρχική μου εισήγηση – την Παρασκευή στον Έβρο. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι βιώσαμε στις τελευταίες μέρες της αντιπυρικής περιόδου ένα δύσκολο καλοκαίρι. Από την πρώτη στιγμή επισημάναμε τον πολύ μεγάλο κίνδυνο, ο οποίος προέκυπτε από τα πραγματικά δεδομένα. Όλες αυτές οι ημέρες που η χώρα μας βρισκόταν σε ακραίο κίνδυνο, ήταν οι διπλάσιες σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χειρότερη χρονιά, επτά συνολικά ημέρες, πάρα πολλές ημέρες σε υψηλό κίνδυνο. Σε μια, λοιπόν, τόσο δύσκολη χρονιά, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και για πολλές άλλες χώρες, η απόλυτη προτεραιότητα ήταν και παραμένει η προστασία της ανθρώπινης ζωής. Αυτό νομίζω κατέστη, στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, μετά από υπεράνθρωπες προσπάθειες, όχι μόνο από τα επιχειρησιακά σχέδια, όχι μόνο από το γεγονός ότι υπάρχει πλέον και λειτουργεί το 112, από τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των γυναικών και των ανδρών των Σωμάτων Ασφαλείας, της Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος, των Ενόπλων Δυνάμεων. Από εκεί και πέρα, δεύτερη προτεραιότητα η προστασία των περιουσιών. Είχαμε απώλειες και σε αυτό το επίπεδο, αλλά σε σχέση με τον βαθμό και την έκταση του κινδύνου, σχετικά περιορισμένες. Στόχος είναι η άμεση αποκατάστασή τους. Η προστασία των κρίσιμων υποδομών και, ειδικά -εδώ ανοίγω μια μικρή παρένθεση- στην περίπτωση του Έβρου, αυτό ήταν κάτι πάρα πολύ σημαντικό και πάρα πολύ κρίσιμο και δεν έγινε καθόλου εύκολα από τους επιχειρησιακούς. Και, βέβαια, μετά η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Εκεί έγινε μία συζήτηση. Περιμένουμε την οριστική και πλήρη αποτύπωση της ζημιάς, σε επίπεδο φυσικού περιβάλλοντος και να υλοποιηθούν όλα όσα εξαγγέλθηκαν. Η αλήθεια είναι ότι τη φετινή αντιπυρική περίοδο είχαμε περισσότερους πυροσβέστες. Αυτά είναι πλέον στοιχεία επίσημα, προκύπτουν. Περισσότερα εναέρια μέσα, περισσότερα επίγεια μέσα. Δόθηκαν και συνεχίζουν να δίνονται πολύ περισσότερα χρήματα. Όμως, βλέπουμε ότι ο κίνδυνος είναι πολύ περισσότερο μεγάλος και ορατός και οφείλουμε κάθε χρόνο να είμαστε ακόμα και πιο έτοιμοι και να κάνουμε όλα όσα πρέπει να κάνουμε. Πολλά εξ αυτών αναφέρθηκαν αναλυτικά από τον Πρωθυπουργό στη Βουλή. Σημασία έχει να γίνουν πράξη. Και δεσμευόμαστε ότι, όπως όλες μας οι εξαγγελίες, θα μετουσιωθούν σε πράξεις.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Φαίνεται ότι η ιστορία με τις νέες ταυτότητες πάει να εξελιχθεί σε μια αμφισβήτηση, μια θρυαλλίδα αμφισβήτησης και άρνησης επιστημονικών τεκμηρίων. Σκέφτεται η Κυβέρνηση μήπως να αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες παραδειγματικές; Για παράδειγμα, εσείς, ο Πρωθυπουργός, οι Υπουργοί να καλέσετε πολιτικά στελέχη από άλλα κόμματα να πάνε να πάρουν τις νέες ταυτότητες, ώστε να εμπεδωθεί και ένα αίσθημα ότι δεν είναι και του σατανά αυτό.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, να πω για άλλη μια φορά ότι δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Το είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση, το έχει αναφέρει και ο Πρωθυπουργός. Έκανε μια αναλυτική ενημέρωση και ο αρμόδιος Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Οικονόμου. Εξεδόθη μετά το Υπουργικό Συμβούλιο ένα αναλυτικό σημείωμα με ερωτήσεις, απαντήσεις, για την ενημέρωση των πολιτών. Η ουσία είναι ότι οι νέες ταυτότητες, όχι απλά δεν είναι επικίνδυνες και δεν έχουν την οποιαδήποτε υποψία έστω κινδύνου ή φόβου, δικαιολογημένου φόβου για τους πολίτες, είναι πολύ πιο ασφαλείς. Είναι ταυτότητες, οι οποίες μας προστατεύουν σε περίπτωση, για παράδειγμα, που μπορεί να τις χάσουμε, από την οποιαδήποτε παραχάραξη ή εμπλοκή μας σε οποιαδήποτε παράνομη δραστηριότητα εκ των υστέρων. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Και προφανώς, θα το λέμε συνεχώς. Θα το κάνουμε και με το παράδειγμά μας, προφανώς με το να εκδώσουμε όλοι τις νέες μας ταυτότητες. Είναι ευθύνη ατομική του καθενός και του πολιτικού συστήματος. Είναι δεδομένο αυτό, όπως ήταν ευθύνη και στον εμβολιασμό.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Ναι, τότε πήγαν οι πολιτικοί αρχηγοί και εμβολιάστηκαν.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπήρχαν τότε κάποιες ατυχείς δηλώσεις. Μην κάνουμε τώρα παρελθοντική συζήτηση περί ξεστοκαρίσματος και τα λοιπά. Κοιτάμε μπροστά, προχωράμε μπροστά. Είναι προφανές ότι το παράδειγμα είναι η καλύτερη τρανή απόδειξη για την πραγματικότητα και θα ακολουθηθεί νομίζω από όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Η καλύτερη απάντηση στην παραπληροφόρηση, η καλύτερη απάντηση στην απόπειρα εργαλειοποίησης ή στην εργαλειοποίηση, πολλές φορές, και αδικαιολόγητου φόβου των πολιτών, είναι η επιστήμη, η ενημέρωση, η τεκμηρίωση, νομίζω ότι υπάρχει πληρέστατη. Ούτως ή άλλως, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, όπως είπε και ο αρμόδιος Υπουργός, κ. Οικονόμου, οι ταυτότητες που εκδίδονται τώρα έχουν ημερομηνία λήξης ισχύος και αυτή είναι τρία χρόνια μετά. Άρα, αυτό είναι νομίζω σαφές.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είστε πολύ νεαρός και ίσως δεν θυμάστε ότι το 1997 είχε γίνει μια πολύ μεγάλη διαδήλωση και μάλιστα είχαν γίνει και επεισόδια. Είχε διαρκέσει δύο μέρες, αν θυμάμαι καλά, και είχαμε και διάφορα περιστατικά, όπως έναν αστυνομικό που παράτησε τα σήματά του. Για τις νέες τότε ταυτότητες, που σύμφωνα με τους διαδηλωτές οι ταυτότητες αυτές αποτελούν -με συγχωρείτε που θα το πω- το χάραγμα του σατανά, με αυτό τι θα κάνετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε πάρα πολύ σοβαρά προβλήματα να λύσουμε για τη χώρα μας, για τους πολίτες, για την καθημερινότητά τους. Δεν μπορούμε να συνομιλούμε με το παράλογο και όταν αυτό μάλιστα ξεφεύγει και από τα όρια της επιστημονικής φαντασίας. Έχουμε καθήκον, όμως, να δίνουμε όλη την απαραίτητη τεκμηρίωση και τη σωστή πληροφορία για τους πολίτες αυτής της χώρας. Αυτό κάνουμε, αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε, το ξαναλέω, περίπτωση να αφήσουμε περιθώρια σε εμπόρους ελπίδας, διακινητές fake news, να δρουν ανεξέλεγκτοι. Υπάρχει προβλεπόμενη διαδικασία. Υπάρχει μια νέα διαδικασία ταυτοτήτων. Από εκεί και πέρα, το ξαναλέω, θα κερδίσει η αλήθεια, θα κερδίσει η επιστήμη, θα κερδίσει η τεκμηρίωση και τα αληθινά στοιχεία και θα έχουν όλοι οι Έλληνες πολίτες απολύτως ασφαλείς, πολύ πιο ασφαλείς εναρμονισμένες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ταυτότητες, η οποία είναι μια νομοθεσία η οποία θωρακίζει, όχι απλά τους προστατεύει, πλήρως κάθε, μα κάθε κανόνα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών δικαίωσε την πρώην Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, κυρία Βασιλική Θάνου για συκοφαντικό άρθρο και προσβολή της προσωπικότητάς της, αναφορικά με περσινό δημοσίευμα, το οποίο η Ν.Δ. είχε υιοθετήσει και είχε εκδώσει σειρά ανακοινώσεων. Εσείς, με τη διπλή ιδιότητά σας κιόλας, νιώθετε την ανάγκη να ανασκευάσετε μετά την απόφαση της Δικαιοσύνης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εμείς, σε κάθε περίπτωση, χωρίς να αναφέρομαι ειδικά σε αυτή την απόφαση την οποία δεν έχω διαβάσει, σεβόμαστε τις αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης. Και νομίζω ότι, αν θέλετε, η τελευταία παράταξη που μπορεί να απολογηθεί για συκοφαντικά δημοσιεύματα, συκοφαντικές ανακοινώσεις, τοξικότητα στον πολιτικό λόγο, χωρίς να συγκεκριμενοποιώ και να αναφέρομαι στην περίπτωση που με ρωτήσατε, είναι η Ν.Δ. ή συνολικά η Κυβέρνηση αυτή και την προηγούμενη και αυτή την τετραετία.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεδομένου ότι πρόκειται για μια πρώην Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, θα θέλατε όμως να δώσετε μια συγκεκριμένη απάντηση, γιατί αυτό τέθηκε στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα, κατ΄ αρχάς, ότι δεν έχω διαβάσει τη συγκεκριμένη απόφαση, οπότε δεν μπορώ να σχολιάσω μια απόφαση που δεν έχω διαβάσει.

Π. ΜΙΧΟΣ: Την περασμένη εβδομάδα υπήρχαν δύο διεθνή δημοσιεύματα, ένα ουκρανικό και ένα ιταλικό. Το ουκρανικό έκανε λόγο ότι η Ελλάδα θα στείλει μέχρι 100 άρματα μάχης Leopard στο Κίεβο για να το συνδράμει. Το ιταλικό, επικαλούμενο ελληνικές πληροφορίες και κάποιες ευρωπαϊκές, έκανε λόγο ότι η Ελλάδα πρόκειται να στείλει στο Κίεβο πυραυλικά συστήματα εδάφους-αέρος TORM1 και OSA. Ισχύουν τα δύο δημοσιεύματα; Και αν ναι, με τι θα αντικατασταθούν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα μείνω σε όσα ειπώθηκαν μετά τη διμερή συνάντηση, αλλά και τις συζητήσεις που έγιναν μεταξύ των δύο ηγετών, του Πρωθυπουργού και του Ουκρανού Προέδρου, καθώς και όλα τα υπόλοιπα που ειπώθηκαν στις δηλώσεις και δεν θέλω να σχολιάσω οποιοδήποτε δημοσίευμα. Όσα ειπώθηκαν μετά τις συσκέψεις και τις συναντήσεις, ισχύουν στο ακέραιο.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Το Σαββατοκύριακο προέκυψε ένα θέμα με τον υποψήφιο Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κασσελάκη σε σχέση με τη φρουρά του. Ήθελα να σας ρωτήσω, τι ακριβώς συνέβη; Είχε υποβάλει τελικά αίτημα ο ίδιος και όταν αποκαλύφθηκε έκανε πίσω; Τι ακριβώς έγινε; Ποια είναι η αλήθεια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση που έχουμε από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την ΕΛ.ΑΣ., πράγματι μια μέρα πριν την ανακοίνωση της υποψηφιότητάς του ο εν λόγω υποψήφιος Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Κασσελάκης, αιτήθηκε τη διάθεση ατόμων για την προσωπική του φύλαξη, καθώς και ατόμου του περιβάλλοντός του, για δύο δηλαδή άτομα. Σε συνέχεια, ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη υπηρεσιακή διαδικασία και διατέθηκαν τα άτομα αυτά για τη φύλαξη. Όταν ο ίδιος, εκ των υστέρων, με δημόσια τοποθέτησή του, ζήτησε να αποσυρθεί η φύλαξη, απεσύρθη πάλι με τις προβλεπόμενες υπηρεσιακές διαδικασίες. Αν μου επιτρέπετε, ένα γενικό σχόλιο, είναι καλό, όταν παραθέτουμε στον δημόσιο διάλογο κάποια στοιχεία, να τα παραθέτουμε πλήρη τα στοιχεία αυτά και όχι αποσπασματικά με βάση το τι ενδεχομένως μας βολεύει, για να έχουν και οι πολίτες τη συνολική εικόνα, η οποία είναι από επίσημη ενημέρωση αυτή η οποία σας ανέφερα.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Υπάρχει πήχης – ας το πούμε έτσι – μπαίνει κάπου ο πήχης για τη Κυβέρνηση και τη Νέα Δημοκρατία, ενόψει των περιφερειακών εκλογών; Σ’ ένα μήνα ψηφίζουμε.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχουμε δώσει πολλές φορές, κατ’ αρχάς, την απάντηση ότι εγώ θέλω να απαντάω ως Εκπρόσωπος της Κυβέρνησης σε αυτή την ενημέρωση. Ως προς τις περιφερειακές εκλογές έχουν εκδοθεί οι αντίστοιχες ανακοινώσεις στήριξης στις Περιφέρειες. Για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορώ να μιλήσω συνολικά, γιατί δεν θέλω να χρωματίσω αυτή τη στιγμή την απάντησή μου με βάση τις στηρίξεις του κόμματος το οποίο ανήκω και εκπροσωπώ. Σημασία έχει και αυτό φάνηκε – ας πούμε – από την εφαρμογή του τελευταίου νόμου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το Κράτος να παρεμβαίνει νομοθετικά για να διευκολύνει τη διοίκηση των Δήμων και των Περιφερειών. Είδατε – είναι μια καλή ευκαιρία αυτή που μου δώσατε – τις συνέπειες που είχε η απλή αναλογική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν μπορούσαν να κυβερνηθούν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, ακόμα και Δήμαρχοι που μπορεί να πήρανε στον β’ γύρο 60-70-80%. Αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται, από τη διαδικασία των εκλογών και στη συνέχεια μετά την έναρξη της νέας θητείας, ένας νέος νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αποτέλεσμα αυτού του νόμου, νομίζω, θα είναι η καλύτερη διακυβέρνηση των Δήμων και των Περιφερειών. Οι πολίτες θα επιλέξουν ποιες και ποιους υποψήφιους θεωρούν κατάλληλους για τους Δήμους τους και για τις Περιφέρειές τους. Ελπίζουμε να επιλέξουν τους καλύτερους δυνατούς. Ο κυρίαρχος λαός θα αποφασίσει, λοιπόν, και σε επίπεδο αυτοδιοικήτων εκλογών να διακυβερνηθούν οι Δήμοι. Είναι ευχάριστο, σίγουρα, ότι υπάρχει συμμετοχή, πολύ αυξημένη συμμετοχή, περίπου το 2% – με βάση τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών – των πολιτών που διαμένουν στη χώρα είναι είτε σε επίπεδο δημοτικών συμβούλων, σε επίπεδο κοινοτικών συμβούλων, σε επίπεδο περιφερειακών συμβούλων υποψήφιοι. Υπάρχει, λοιπόν, έντονο ενδιαφέρον. Από εκεί και πέρα να δούμε, λοιπόν, τις αποφάσεις των πολιτών στις προσεχείς εκλογές.

Π. ΜΙΧΟΣ: Θα υπάρξει επέκταση της επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι τέλος του έτους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω καλύτερα να ακούσουμε τον αρμόδιο Υπουργό για ένα από τα υπαρκτά – όχι τώρα, εδώ και πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα – προβλήματα, που σίγουρα δεν είναι στην ένταση που ήταν πριν από κάποιους μήνες ή πριν από ένα χρόνο. Όμως ισχύει αυτό που είπα την προηγούμενη φορά και είναι καλύτερο να ακούσουμε τον αρμόδιο Υπουργό.

Γ. ΣΚΙΤΖΗΑν μου επιτρέπετε, υπήρχε ένα δημοσίευμα στην ΑΥΓΗ, αν δεν κάνω λάθος, για την πολιτική προστασία. Τι γίνεται με τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης; Αληθεύει ότι υπάρχουν – όπως αναφέρει η εφημερίδα – πέντε δισεκατομμύρια που λιμνάζουν στους ειδικούς λογαριασμούς της Τράπεζας της Ελλάδος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το θέμα της αναβάθμισης της Πολιτικής Προστασίας, υπάρχει το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ – το οποίο είναι συνολικά λίγο λιγότερα από 2 δισ. Μέρος του οποίου είναι και από το Ταμείο Ανάκαμψης – περίπου 460 και λίγο περισσότερα εκ. ευρώ – και από εκεί και πέρα είναι και από το ΕΣΠΑ και είναι και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έχουν προχωρήσει πάρα πολλές επιμέρους πρωτοβουλίες από αυτό το πρόγραμμα. Οι μισθώσεις, για παράδειγμα, μέσων τα οποία έσπευσαν σ’ αυτή την πολύ δύσκολη αντιπυρική περίοδο και μέσα σ’ αυτές είναι και του προσωπικού, είναι τα πάγια έξοδα όλων αυτών, είναι τα χρήματα που δόθηκαν τα περισσότερα από ποτέ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, είναι τα προγράμματα Anti-Nero, τα οποία συνολικά είναι περίπου 150 εκ. ευρώ. Είναι πάρα πολλές πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν ληφθεί στο πλαίσιο και αυτού του προγράμματος και θα ληφθούν ακόμα περισσότερες. Και όταν προχωρούν αυτές οι διαδικασίες και ολοκληρώνονται, γίνονται και οι αντίστοιχες εξοφλήσεις. Άρα, δε νομίζω ότι ευσταθεί αυτός ο ισχυρισμός, που προκύπτει από αυτό το δημοσίευμα, ούτε οι αριθμοί οι οποίοι αναφέρονται.

Σας ευχαριστώ.