Συνέντευξη του Υπουργού Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα στην εφημερίδα “Βραδυνή”
"Από το 2019 εργαζόμαστε συστηματικά θεσμοθετώντας μια σειρά εργαλείων που θα βελτιώσουν τους ρυθμούς απονομής της Δικαιοσύνης, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα των δικαστικών αποφάσεων".
Συνέντευξη του Υπουργού Δικαιοσύνης Κ. Τσιάρα στην εφημερίδα «Η Βραδυνή» και τον δημοσιογράφο Β. Γιακουμή
Κύριε υπουργέ το πλαίσιο που διέπει το δικονομικό μας σύστημα καθορίζει ασφαλώς ως ένα βαθμό και τις ποινές που επιβάλλονται ανάλογα φυσικά το αδίκημα. Το τελευταίο διάστημα με αφορμή μεγάλες δικαστικές υποθέσεις που αφορούν εγκλήματα πολύς κόσμος αναρωτιέται αν παράδειγμα η ισόβια κάθειρξη είναι ισόβια, ή διάφορα «παραθυράκια» μετατρέπουν τα ισόβια δεσμά σε ποινή κάποιων ετών. Σκέφτεστε επομένως να υπάρξει κάποια νέα ρύθμιση ως προς αυτή την κατεύθυνση;
Με τις τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας επιχειρήθηκε μια συνολική αναμόρφωση των αμφιλεγόμενων διατάξεων που είχε εισάγει η προηγούμενη κυβέρνηση. Στόχος των νέων διατάξεων είναι να εμπεδωθεί το αίσθημα της ασφάλειας των πολιτών, το οποίο είχαν διαταράξει οι χαμηλές ποινές και οι πρόωρες αποφυλακίσεις, που προβλέπονταν στον νέο Ποινικό Κώδικα του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα, η ανθρωποκτονία τιμωρείται πλέον αποκλειστικά, οριζόντια και ανελαστικά, με μία και μόνο ποινή, την ισόβια κάθειρξη. Επιπλέον, αυστηροποιήθηκαν οι τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις για την απόλυση υπό όρο των καταδικασθέντων για το έγκλημα της ανθρωποκτονίας. Αντιλαμβάνομαι πλήρως την αγανάκτηση ορισμένων συμπολιτών μας, τους οποίους κάποιες φορές κατακλύζει το αίσθημα της ατιμωρισίας αλλά θα πρέπει κανείς να δει το τι συμβαίνει στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών. Τα ισόβια ποτέ δεν είναι πραγματικά ισόβια σε καμία ευρωπαϊκή χώρα και σε κανένα ευρωπαϊκό δίκαιο. Όπως σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, έτσι και στην Ελλάδα, η ποινή της ισόβιας κάθειρξης περιορίζεται σε ένα εύρος ουσιαστικά κάθειρξης, πραγματικής φυλάκισης που μπορεί να φτάνει μέχρι τα 25 χρόνια. Η πραγματικότητα είναι ότι και το ελληνικό δικαιικό σύστημα δεν μπορεί παρά να είναι προσαρμοσμένο σε μια γενικότερη φιλοσοφία που διέπει όλα τα ευρωπαϊκά δικαιικά συστήματα.
Τα τελευταία δύο χρόνια βλέπουμε ότι γίνονται εγκλήματα και κακοποιήσεις συμπολιτών μας. Η πολιτεία κ. υπουργέ δεν θα έπρεπε να προλαμβάνει παρόμοιες κακοποιητικές συμπεριφορές έχοντας δημιουργήσει δομές και υπηρεσίες κοινωνικής πρόληψης έτσι ώστε να μην φτάνουμε ως κοινωνία σε παρόμοιες συμπεριφορές που ως αποτέλεσμα έχουν να χάνονται συνάνθρωποί μας;
Προφανώς, η αυστηροποίηση των ποινών είναι μια μόνο συνιστώσα από τις πολλές συνισταμένες που εφαρμόζει συγκροτημένα η κυβέρνηση για την καταστολή της βίας με έμφυλα χαρακτηριστικά. Πολιτικές που αμβλύνουν τις ανισότητες και προάγουν τα δικαιώματα των γυναικών στην εργασία, την επαγγελματική, κοινωνική και πολιτική ζωή. Σας θυμίζω πως η Κυβέρνηση και η Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, μέσα στο πρώτο κύμα της πανδημίας, ξεκίνησαν μια εκστρατεία ευαισθητοποίησης με τίτλο «Μένουμε σπίτι δεν σημαίνει υπομένουμε τη βία». Αντίστοιχα, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Ελληνική Αστυνομία λειτούργησαν νέες, εξειδικευμένες υπηρεσίες με εκπαιδευμένο προσωπικό για τη διαχείριση των καταγγελιών και την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας, ενώ έχουν συσταθεί Πιλοτικά Γραφεία σε Αστυνομικά Τμήματα για την ενδοοικογενειακή βία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η κυβέρνηση προσεγγίζει ολιστικά το ζήτημα. Για τον λόγο αυτό, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία συστήνουμε ειδική επιτροπή για τη συνολική επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για την ενδοοικογενειακή βία, από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, με τη συνεργασία των συναρμόδιων Υπουργείων.
Παράλληλα κ. Υπουργέ βλέπουμε πλέον καθημερινά φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας. Και αυτά εντάθηκαν το τελευταίο διάστημα. Που οφείλονται κατά τη γνώμη σας και πως πρέπει να το αντιμετωπίσει η πολιτεία;
Η αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας είναι στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης . Για το λόγο αυτό, στο ίδιο Νομοσχέδιο για την τροποποίηση του ΠΚ ψηφίστηκε η ρύθμιση στο άρθρο 169Α του ΠΚ με την οποία καθιερώνεται ο αξιόποινος χαρακτήρας της μη συμμόρφωσης σε δικαστική απόφαση που επιβάλλει απαγόρευση προσέγγισης και επικοινωνίας μεταξύ συζύγων ή συντρόφων, η οποία αποτελεί τη συνηθέστερη απόφαση των δικαστηρίων για την προστασία θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας. Επιπρόσθετα, υπήρξε αυστηροποίηση των προβλεπόμενων ποινών για το αδίκημα της βαριάς σωματικής βλάβης που συνήθως διαπράττεται στο πλαίσιο της έμφυλης βίας. Στο επίκεντρο αυτής της πολιτικής είναι επίσης η ενθάρρυνση και η υποστήριξη των γυναικών να καταγγείλουν τη βία.
Τι αφορά το Εθνικό Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το οποίο έχει ως άξονες προτεραιότητας τη Φιλική προς τα Παιδιά Δικαιοσύνη;
Ως Υπουργείο Δικαιοσύνης, έχουμε θέσει εξ αρχής ως άμεση πολιτική και θεσμική προτεραιότητα την υλοποίηση δράσεων ευθύνης που ενισχύουν την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Παιδιών και παράλληλα διασφαλίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού επιχειρεί να αντιμετωπίσει σειρά ζητημάτων όπως η παιδική φτώχεια, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η απουσία φιλικής προς το παιδί Δικαιοσύνης, η απουσία μέριμνας για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, αλλά ταυτόχρονα και να συμβάλλει στην ενημέρωση και εκπαίδευση των επαγγελματιών από διάφορους κλάδους (νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, ιατροί κ.ά.) που έρχονται σε επαφή με παιδιά θύματα κακοποίησης ή παραμέλησης.
Προς την κατεύθυνση αυτή ήδη έχουν αναληφθεί κομβικές πρωτοβουλίες από την Κυβέρνηση για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των παιδιών και μία δικαιοσύνη φιλικότερη προς τα παιδιά, οι οποίες βασίζονται στις αρχές και τους στόχους της Στρατηγικής του Συμβουλίου της Ευρώπης. Μεταξύ αυτών είναι οι τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας προς την ενίσχυση των δικαιωμάτων των ανήλικων θυμάτων εγκληματικών πράξεων, η λειτουργία του «Σπιτιού του Παιδιού» της Αθήνας, το νέο νομικό πλαίσιο για την Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών και η ένταξη των δικαιωμάτων των παιδιών και των αρχών της φιλικής προς τα παιδιά δικαιοσύνης στην πάγια επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών, που έφεραν τη χώρα μας στην κορυφή στους σχετικούς δείκτες του EU Justice Scoreboard.
Πλέον η επίδοση δικαστικών εγγράφων γίνεται από τους δικαστικούς επιμελητές με ψηφιακό τρόπο. Πρακτικά τι σημαίνει αυτό εξηγήστε μας σας παρακαλούμε.
Με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας οι επιδόσεις εγγράφων από τους δικαστικούς επιμελητές θα διενεργούνται ταχύτερα και οικονομικότερα. Ειδικότερα, θα είναι δυνατή η διενέργεια πολύ περισσότερων επιδόσεων σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα διατηρώντας τον ίδιο βαθμό ασφάλειας κατά τη διενέργειά τους. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η απ’ ευθείας γνωστοποίηση στον παραλήπτη της ύπαρξης του επιδοτηρίου εγγράφου, χωρίς να χρειάζεται να προσφύγει ο δικαστικός επιμελητής στη διαδικασία της θυροκόλλησης. Ταυτόχρονα το κόστος της επίδοσης συγκεκριμενοποιείται σε κατώτερο επίπεδο από τα ήδη προσδιορισθέντα, καθιστώντας τες οικονομικότερες για τον εντολέα πολίτη. Με την επίδοση εγγράφων με ηλεκτρονικά μέσα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης κάνει ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς την πλήρη ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης, αποδεσμεύοντας παράλληλα εκατοντάδες γυναίκες και άνδρες της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίοι επιστρέφουν στα βασικά τους καθήκοντα.
Ένα από τα πάγια αιτήματα των Δικαστικών Ενώσεων είναι η ταχύτερη απονομή Δικαιοσύνης έτσι ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις που ως συνέπεια έχουν υποθέσεις να βρίσκονται σε εκκρεμότητα και χωρίς να έχουν τελεσιδικήσει. Ως προς αυτό, που βρίσκεται το υπουργείο σας και τι έχετε μεριμνήσει για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Από το 2019 εργαζόμαστε συστηματικά θεσμοθετώντας μια σειρά εργαλείων που θα βελτιώσουν τους ρυθμούς απονομής της Δικαιοσύνης, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα των δικαστικών αποφάσεων. Πρωτοβουλίες, όπως η υποχρεωτική ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων στα διοικητικά δικαστήρια, οι εναλλακτικές μέθοδοι επίλυσης των διαφορών, όπως η διαμεσολάβηση και η διεθνής διαιτησία, οι τηλεσυνεδριάσεις, οι διασκέψεις εξ αποστάσεως, τα ηλεκτρονικά πινάκια, η θέσπιση της πιλοτικής δίκης στην πολιτική Δικαιοσύνη, τα ειδικά τμήματα στα μεγάλα δικαστήρια με αποκλειστικό αντικείμενο θέματα ενέργειας, επικοινωνιών και γενικά θέματα αναπτυξιακού τύπου, η δικαστική αστυνομία, η διαρκής επιμόρφωση δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων σε νέα επιστημονικά πεδία συμβάλλουν αναμφίβολα στην επίτευξη του στόχου της ταχύτερης και ποιοτικότερης λειτουργίας της Δικαιοσύνης, η οποία συνδέεται άρρηκτα με την οικονομική ανάπτυξη κάθε χώρας και τις επενδύσεις.
Η αντιπολίτευση κ. Υπουργέ κατηγορεί την κυβέρνηση συνολικά για τον τρόπο που διαχειρίζεται την πανδημία και την ακρίβεια. Τι απαντάτε εσείς ως μέλος της παρούσας κυβέρνησης ;
Από την έναρξη της διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη μέχρι σήμερα διαχειριστήκαμε αποτελεσματικά μια σειρά επάλληλων κρίσεων, αποδεικνύοντας τελικά ότι το κράτος μπορεί να στέκεται στο πλευρό των πολιτών. Περιορίσαμε τις επιπτώσεις της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, προστατέψαμε την ανθρώπινη ζωή και τις περιουσίες των πολιτών στις πρόσφατες πυρκαγιές, αποζημιώσαμε με ταχύτητα τους πληγέντες από τις θεομηνίες, που έπληξαν την πατρίδα μας, αντιδράσαμε επιτυχώς στις προκλήσεις στον Έβρο, προστατεύοντας τα εθνικά μας σύνορα. Όσα με την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν ζητούμενα, σήμερα είναι κεκτημένα. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μέσα από τις δυσκολίες αυτές, κατόρθωσε όχι μόνο να αναχαιτίσει «απειλές», αλλά ταυτόχρονα δημιούργησε ένα σύγχρονο μοντέλο διαχείρισης κρίσεων, χωρίς να αναστείλει το πολυεπίπεδο μεταρρυθμιστικό της πρόγραμμα.
Κατά τη γνώμη σας το θέμα των πρόωρων εκλογών έχει λήξει , ή ακόμη υπάρχουν πιθανότητες να διεξαχθούν νωρίτερα με ότι αυτό συνεπάγεται στο ένα ή το άλλο σενάριο;
Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Μέχρι τότε, στόχος της κυβέρνησης είναι να στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας. Να είναι δίπλα σε κάθε πολίτη που δοκιμάζεται.
Συνέντευξή του Υπουργού Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα στην εφημερίδα “Το Μανιφέστο”
«Το μεγαλύτερο πολιτικό κόστος προέρχεται από την αδράνεια και τη στασιμότητα, τις οποίες τιμωρούν οι πολίτες πολύ πιο αυστηρά ακόμα και από μια άστοχη απόφαση. Στο τέλος της ημέρας, απαιτείται θάρρος για τολμηρές μεταρρυθμίσεις. Γι’ αυτό είμαστε στην πολιτική. Για τις μεγάλες αλλαγές που τελικά λειτουργούν πάντοτε υπέρ των πολλών και της κοινωνίας».
Συνέντευξη του Υπουργού Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα στη Μαρία Δήμα για το Manifesto
Κύριε υπουργέ, είστε ένας από τους μακροβιότερους υπουργούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη και το πρώτο στίγμα σας το δώσατε με τις αλλαγές στους «φρέσκους» τότε Ποινικούς Κώδικες, οι οποίοι είχαν θεσμοθετηθεί λίγο πριν από την ανάληψη των καθηκόντων σας από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Δεχθήκατε κριτική αλλά και επικρίνατε και εσείς ως κυβέρνηση τα νομοθετήματα των προκατόχων σας, ωστόσο είστε έτοιμος να προωθήσετε τροποποιήσεις πάνω σε δικούς σας νόμους αν διαπιστώσετε ότι κάποιοι απ’ αυτούς δεν προχωράνε όπως θα θέλατε;
Όλες οι ρυθμίσεις οι οποίες νομοθετήθηκαν από το Υπουργείο Δικαιοσύνης τα τελευταία τρία χρόνια αποτέλεσαν προϊόν μακράς επεξεργασίας από τις αρμόδιες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές πριν ψηφιστούν από τη Βουλή των Ελλήνων και υπηρετούν ξεκάθαρους στόχους που έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση: Να αποκατασταθεί το αίσθημα δικαίου στους πολίτες, να επιταχυνθούν οι ρυθμοί απονομής της Δικαιοσύνης και να διασφαλιστεί η ποιότητα των δικαστικών αποφάσεων. Βεβαίως, η κοινωνία έχει τη δική της δυναμική και οι συνθήκες αλλάζουν ώστε να είναι πιθανό, ακόμα τα πιο άρτια νομοθετήματα να μην υπηρετούν μακροπρόθεσμα τον στόχο για τον οποίο θεσπίστηκαν. Σε κάθε περίπτωση, οι νόμοι δεν είναι γραμμένοι στις πέτρες του Μωυσή και προσωπικά δεν έχω εμμονές ούτε διακατέχομαι από κανέναν πολιτικό εγωισμό. Εφόσον κριθεί πως κάποιες ρυθμίσεις πρέπει να επικαιροποιηθούν, είμαι έτοιμος να αναλάβω την πρωτοβουλία για να διορθωθεί οτιδήποτε χρειάζεται.
Οι γυναικοκτονίες ως ιδιώνυμο αδίκημα στον Ποινικό Κώδικα τι πιστεύετε ότι θα προσφέρουν στην ποινική μεταχείριση του δράστη περισσότερο από την υπάρχουσα πρόβλεψη του Ποινικού Κώδικα για το ύψος των ποινών στις ανθρωποκτονίες κακουργηματικού χαρακτήρα;
Εκτιμώ πως με την πρόβλεψη για την επιβολή της ισόβιας κάθειρξης, ως μοναδικής ποινής, για το αδίκημα της ανθρωποκτονίας από δόλο, ανεξαρτήτως του φύλου του θύματος, το ζήτημα των γυναικοκτονιών έχει καλυφθεί νομικά. Σε κάθε περίπτωση όλα τα ζητήματα που αφορούν την ποινική μεταχείριση των αδικημάτων εξετάζονται ενδελεχώς από την διαρκή επιτροπή παρακολούθησης του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
Με δεδομένη την έξαρση που παρατηρείται κυρίως την τελευταία διετία με τις δολοφονίες γυναικών η αλλαγή ποινικού πλαισίου θεωρείται ότι θα είναι αποτρεπτική στην διάπραξη του αδικήματος ή απλά θέλετε να προσδώσετε ιδιαίτερη ποινική απαξία αυτού του είδους των εγκλημάτων;
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει πως σε όλα τα προηγμένα νομικά συστήματα των δυτικών δημοκρατιών, οι αυστηρές ποινές λειτουργούν μεν αποτρεπτικά αλλά δεν μπορούν να εξαλείψουν την εγκληματικότητα. Για τον λόγο αυτό, δίνεται όλο και περισσότερο βάρος στην ενίσχυση των δομών για την προστασία των θυμάτων και στη λειτουργία Ειδικών Υπηρεσιών των διωκτικών αρχών για την καταστολή της βίας. Ειδικά για τις υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας, τόσο το Υπουργείο Εργασίας, όσο και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχουν κάνει σημαντικά βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Για να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατές συνέργιες, όμως, όπως έχω ήδη πει εργαζόμαστε για τη συγκρότηση μιας ειδικής επιτροπής, με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργείων, ώστε να εκσυγχρονίσουμε όλο το πλαίσιο για την ενδοοικογενειακή βία, προσεγγίζοντας το φαινόμενο ολιστικά.
Έχετε δεχθεί και δέχεστε κριτική και πιέσεις ένθεν και ένθεν σε ότι αφορά των θεσμό των προστατευόμενων μαρτύρων ή αυτό που ονομάζουμε μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος, πιστεύετε, - κατά την προσφιλή έκφραση στελεχών της ΝΔ- ότι πρέπει να βγαίνουν οι «κουκούλες»;
Πρόκειται για έναν πολύ σημαντικό θεσμό που θεσπίστηκε για να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και προφανώς, το καθεστώς της προστασίας παρέχεται κάτω από συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις από τις εισαγγελικές αρχές. Είναι αυτονόητο επίσης, πως οι όροι αυτοί δεν πρέπει να καταστρατηγούνται και ο θεσμός να χρησιμοποιείται καταχρηστικά για σκοπιμότητες ξένες προς την αποκάλυψη της ουσιαστικής αλήθειας. Σε αυτή την περίπτωση, οι εισαγγελικές αρχές δύνανται κατά την ανεξάρτητη κρίση τους, να αξιοποιούν τα νομικά εργαλεία που τους παρέχει ο νόμος προκειμένου να αίρεται η προστασία και να αποκαλύπτονται τα στοιχεία των μαρτύρων στους θιγόμενους.
Τι πιστεύετε ότι φταίει στην έλλειψη εμπιστοσύνης που δείχνει ο έλληνας πολίτης στους θεσμούς της Διαμεσολάβησης και του εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών;
Δεν συμμερίζομαι την άποψη πως οι πολίτες δεν εμπιστεύονται τη Διαμεσολάβηση. Αντιθέτως. Τα αποτελέσματα των δύο πρώτων ετών είναι εξόχως ενθαρρυντικά για το μέλλον του θεσμού. Περισσότερες από μία στις δέκα υποθέσεις που υπάγονται στην Υποχρεωτική Αρχική Συνεδρία επιλύονται χωρίς να φθάσουν τα εμπλεκόμενα μέρη στις δικαστικές αίθουσες, ενώ στην εκούσια Διαμεσολάβηση τα ποσοστά είναι εντυπωσιακά, αγγίζοντας το 80%. Αυτές οι στατιστικές δεν δείχνουν απλά πως το νέο πλαίσιο είναι λειτουργικό και αποτελεσματικό, μετατρέποντας σταδιακά τη Διαμεσολάβηση από μια υποχρεωτική διαδικασία στη συνειδητή επιλογή των εμπλεκόμενων μερών για την επίλυση των διαφορών τους.
Ως έμπειρος κοινοβουλευτικός άνδρας ποια η σχέση του πολιτικού Κώστα Τσιάρα με την αυτοκριτική;
Με αιφνιδιάζει η ερώτηση, αλλά δεν θα την αποφύγω. Ξέρετε, η αυτοκριτική είναι δύσκολη άσκηση και συνήθως ο καθένας έχει μια δικαιολογία για τον εαυτό του.
Όμως στην κριτική διαθέτω υψηλές αντοχές. Μπορώ να σας πω πως την επιζητώ κιόλας. Με κάνει να βλέπω τα πράγματα με πιο καθαρή ματιά.
Πολιτικό κόστος ή τόλμη;
Δεν ασπάζομαι τη θεωρία του πολιτικού κόστους. Στην πολιτική, το μεγαλύτερο κόστος προέρχεται από την αδράνεια και τη στασιμότητα, τις οποίες τιμωρούν οι πολίτες πολύ πιο αυστηρά ακόμα και από μια άστοχη απόφαση. Στο τέλος της ημέρας, απαιτείται θάρρος για τολμηρές μεταρρυθμίσεις. Γι’ αυτό είμαστε στην πολιτική. Για τις μεγάλες αλλαγές που τελικά λειτουργούν πάντοτε υπέρ των πολλών και της κοινωνίας.
Η σχέση σας με τη Δικαιοσύνη με την ευρύτερη έννοια του όρου;
Η Δικαιοσύνη είναι όρος επιβίωσης. Χωρίς Δικαιοσύνη καταρρέει οποιοδήποτε οικοδόμημα. Χωρίς Δικαιοσύνη δεν υπάρχει κοινωνική συνοχή, ούτε νοείται χωρίς αυτή λειτουργούσα οικονομία και Δημοκρατία.
Νιώθετε περισσότερο γιατρός ή πολιτικός; Δεδομένης της αφοσίωσης που απαιτούν αυτά τα δύο πως μπορούν να συνυπάρξουν μέσα σας;
Και γιατρός και πολιτικός. Οι δύο αυτές ιδιότητες συμβαδίζουν αρμονικά μέσα μου αρκετές δεκαετίες τώρα. Από τα νεανικά μου χρόνια, ως φοιτητής ιατρικής στο Αριστοτέλειο και ενεργό στέλεχος της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, ταυτόχρονα.
Τι είναι η Καρδίτσα για εσάς εκτός από ιδιαίτερη πατρίδα σας;
Είναι ο τόπος μου. Είναι σημείο αναφοράς, οι μνήμες μου. Η αφετηρία, εκεί από όπου ξεκίνησαν όλα, αλλά και προορισμός, εκεί που καταλήγουν όλα.
Κύριε υπουργέ, τα όποια μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση με οικονομικά κριτήρια για την ακρίβεια που πλήττει αυτή τη στιγμή τον Έλληνα πολίτη, θεωρείται ότι είναι αρκετά για την ανακούφιση του;
Απέναντι σε ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα, η κυβέρνηση δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια. Μπροστά σε μια μεγάλη κρίση αντέταξε το δικό της εθνικό σχέδιο για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης που πυροδοτεί τον πληθωρισμό και την ακρίβεια. Εκτιμώ πως με τις αποφάσεις της κυβέρνησης, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα δουν σύντομα σταδιακή αποκλιμάκωση στους λογαριασμούς του ρεύματος, συγκρατώντας τις αυξήσεις σε όλη την αλυσίδα, από την παραγωγή ως τον τελικό καταναλωτή. Προφανώς, ωστόσο, η εξέλιξη του φαινομένου είναι δυναμική. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει πως είναι αποφασισμένος να λάβει τις αναγκαίες αποφάσεις για τη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας, όποτε χρειαστεί.
Τέλος, θέλω να σας ρωτήσω για αυτό το πόλεμο που μαίνεται στην καρδιά της Ευρώπης και για τις θηριωδίες που διαπράττονται σε βάρος του Ουκρανικού λαού ποιος θα αποδώσει δικαιοσύνη;
Όπως γνωρίζετε, ο Γενικός Εισαγγελέας του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου Καρίμ Καν έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα για τα εγκλήματα πολέμου κατά της ανθρωπότητας που διαπράττονται στο ουκρανικό έδαφος, μετά τη λήψη παραπομπών από 41 κράτη μέρη του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, ανάμεσα στα οποία και η Ελλάδα, ήδη από τις αρχές Μαρτίου.
Επιπλέον, ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών έχει αποστείλει επιστολήστο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο ζητώντας να διερευνηθεί η διάπραξη εγκλημάτων στην Μαριούπολη και στα χωριά Σαρτανά και Βολνοβάκα, όπου στην αρχή του πολέμου υπήρχαν θύματα Έλληνες ομογενείς.
Εκτιμώ πως η αποδοχή της Ουκρανίας, ήδη από το 2015, για τη δικαιοδοσία του ICC σε εγκλήματα πολέμου που έχουν διαπραχθεί στο ουκρανικό έδαφος, δημιουργεί τις αναγκαίες και ικανές συνθήκες για την απόδοση δικαιοσύνης.
Τελικά, εμείς είμαστε πάντα με την σωστή πλευρά της ιστορίας όπως λέει και ο πρωθυπουργός;
Η εθνική μας στάση είναι προϊόν των δικών μας εθνικών βιωμάτων, αλλά είναι και προϊόν και των μεγάλων εθνικών μας επιλογών. Την πορεία της πατρίδας μας στο μέλλον δεν πρέπει να τις χαράξουν ευκαιριακές διαδρομές. Ναι, η Ελλάδα είναι και παραμένει στη σωστή πλευρά της ιστορίας. Είναι εκεί όπου ακμάζει η ελευθερία, εκεί όπου ανθεί η δημοκρατία και επικρατεί η διεθνής νομιμότητα.
Αναγνώσατε,πατώντας εδώ: