Συνέντευξη Ευάγγελου Βενιζέλου στη Νίκη Λυμπεράκη στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» στο MEGA (31.3.2025)
[αποσπάσματα]
«Ν. Λυμπεράκη: Θα ξεκινήσω από το εσωτερικό, κ. Πρόεδρε, λένε ότι η 26η Ιανουαρίου και η 28η Φεβρουαρίου ακόμη περισσότερο, δηλαδή αυτές οι πρωτοφανώς μαζικότατες συγκεντρώσεις με αιχμή την τραγωδία των Τεμπών, είναι τομή στον χρόνο. Θα ήθελα να σας ρωτήσω τι είδατε εσείς να συμβαίνει στη χώρα στις 28 Φεβρουαρίου.
Ευ. Βενιζέλος: Υπήρχε μία αντίδραση της κοινωνίας, της κοινωνίας των πολιτών, όπως λέμε, η οποία υπερέβη το πολιτικό σύστημα. Η κοινωνία εκφράζεται πιο δυναμικά και πιο ολοκληρωμένα, πολλές φορές την υποτιμούν, νομίζοντας ότι είναι αδρανής ή ότι παρασύρεται ή ότι απλουστεύει. Μπορεί λοιπόν να εκφράσει μία γενική στάση απέναντι στα πράγματα. Νομίζω ότι υπάρχει μία δυσαρέσκεια, ένα αίτημα να λειτουργεί σοβαρά το κράτος και να σέβεται τους πολίτες. Αυτό είναι ένα πανίσχυρο μήνυμα το οποίο είμαι βέβαιος ότι το έχουν εισπράξει όλοι όσοι πρέπει να το εισπράξουν.
»Ένας δείκτης ο οποίος είναι εντυπωσιακός στη ροή των δημοσκοπήσεων, είναι η μείωση της εμπιστοσύνης της κοινής γνώμης προς τη Δικαιοσύνη. Αυτό πρέπει να μας απασχολήσει πάρα πολύ σοβαρά και πρέπει να απασχολήσει σοβαρά και την ηγεσία της Δικαιοσύνης και θα έλεγα τους δικαστικούς λειτουργούς στο σύνολό τους.
*
»Ν. Λ.: Επιστρέφοντας λοιπόν στα Τέμπη, στη διαχείριση αυτής της τραγωδίας, έχετε καταλήξει μέσα σας ποιο ήταν το μεγαλύτερο διαχειριστικό σφάλμα της κυβέρνησης που έφερε μία τόσο έντονη λαϊκή δυσαρέσκεια;
Ευ. Β.: Ότι η ίδια έλαβε αμέσως θέση επί της ουσίας, δηλαδή υιοθέτησε ή απέρριψε εκδοχές οι οποίες αφορούν τα πραγματικά περιστατικά και τις υπερασπίστηκε ή όταν άκουγε αντίθετη εκδοχή, αντιδρούσε. Η κυβέρνηση δεν είχε κανένα λόγο να εμπλακεί σε μία δημόσια συζήτηση, από την πρώτη στιγμή και επί δύο χρόνια για το τι συνέβη, για τα σενάρια. Αυτά είναι αντικείμενο ανάκρισης και μετά θα γίνουν αντικείμενο δίκης ή και περισσοτέρων δικών. Η κυβέρνηση ως εκτελεστική εξουσία δεν έχει αυτή τη δουλειά, αυτήν την αρμοδιότητα και ως εκ τούτου δεν έπρεπε να καταστεί «διάδικος» στην υπόθεση αυτή, γιατί μετά φυσικά αρχίζει να προκαλεί τη συζήτηση μήπως θα επηρεαστεί η έκβαση και της δικαστικής κρίσης, αφού η κυβέρνηση έχει ένα αφήγημα και δεν θέλει να ακούσει μία άλλη αφήγηση από τη Δικαιοσύνη τελικά.
» Ευ. Β.: Καταρχάς είμαστε στη φάση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Σας θυμίζω ότι η προηγούμενη μεγάλη κοινοβουλευτική διαδικασία ήταν η περιβόητη εξεταστική επιτροπή. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είπε, στη συνέντευξή του στον Αντώνη Σρόιτερ, ότι δεν ήταν μία καλή στιγμή της Βουλής η εξεταστική επιτροπή, γιατί; Γιατί απορρίφθηκαν τα αιτήματα της αντιπολίτευσης, δεν κλήθηκαν όλοι οι μάρτυρες, δεν εξετάστηκαν. Υπήρξε λοιπόν μία διαδικαστική σύγκρουση που έπληξε την αξιοπιστία της εξεταστικής και αυτό το δέχτηκε ο Πρωθυπουργός και μας έδωσε την δικαιολογημένη εντύπωση ότι αυτό δεν θα επαναληφθεί. Τώρα έχουμε μία προκαταρκτική επιτροπή για τον κ. Τριαντόπουλο, η οποία γίνεται πεδίο διαδικαστικής σύγκρουσης.
Ν. Λ.: Που είναι και δύσκολο για τον πολίτη να την παρακολουθήσει.
Ευ. Β.: Ναι, αλλά θα σας πω κάτι, η κυβέρνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μία ισχύουσα διάταξη που προβλέπει ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών, ότι αν υποβληθεί μία πρόταση κατηγορίας, όπως έγινε -υπεβλήθη πρόταση από το ΠΑΣΟΚ, από 30 βουλευτές- η Βουλή μπορεί αμέσως να συγκροτήσει, πριν από την προκαταρκτική επιτροπή, μία τριμελή επιτροπή Εισαγγελέων, με έναν Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και δύο Εισαγγελείς Εφετών που κληρώνονται, οι οποίοι διερευνούν και υποβάλλουν έκθεση στην Ολομέλεια. Στην περίπτωση εκείνη, με μία τεκμηριωμένη έκθεση τριών ανωτάτων εισαγγελικών λειτουργών, θα μπορούσε η Ολομέλεια ούτε καν να συγκροτήσει την επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης.
» Η πλειοψηφία που πιστεύει ότι ο κ. Τριαντόπουλος είναι αθώος τον παραπέμπει, του ασκεί ποινική δίωξη.»
*
»Η χώρα δεν είναι εύκολα διακυβερνήσιμη με οποιοδήποτε εκλογικό σύστημα.»
»Τίποτα δεν είναι πιο προβληματικό θα έλεγα προσβλητικό για τη χώρα, από το να λέμε ή πολύ περισσότερο να αποδεχόμαστε ότι υπάρχει μόνο ένας πρωθυπουργός υποψήφιος ή ικανός και ότι υπάρχει μόνο μία λύση κυβερνητική, ένα κόμμα. Αυτό ξέρετε είναι η αυτο-υπονόμευση του πλουραλισμού, της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας και τελικά της φιλελεύθερης δημοκρατίας.»
» Θα προτιμούσε να έχει απέναντι της αυτή τη στιγμή η ηγετική ομάδα της κυβέρνησης, ένα μη θεσμικό, μη συστημικό ας το πούμε έτσι κόμμα. »
» Έχει πολύ μεγάλη σημασία να το αφήσουμε το ΠΑΣΟΚ να ανασυγκροτηθεί. Έχει δικαίωμα σε μία λίγο μεγαλύτερη περίοδο χάριτος, διότι ακρωτηριάστηκε για να κρατηθεί η χώρα όρθια και κατέβαλε ένα κόστος δυσανάλογα μεγάλο, σε σχέση με τις ευθύνες που προκύπτουν για το ότι η χώρα έφθασε σε οικονομικό αδιέξοδο.»
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι έχουν βελτιωθεί τα δεδομένα του χρέους, ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα είναι μία χώρα δημοσιονομικά κανονική, αλλά αυτά είναι τόσο εύθραυστα, είναι τόσο εύκολο να περάσεις από τη δημοσιονομική τάξη στη δημοσιονομική αταξία, ώστε πράγματι ισχύει η παρότρυνσή μου η μόνιμη ότι χρειάζεται δημοσιονομική επίγνωση, δεν πρέπει η χώρα ποτέ να ξαναφλερτάρει με την ιδέα μίας οικονομικής κρίσης ή μίας δυσπιστίας των αγορών απέναντί της.»
*
»Ας κρατήσουμε όμως από αυτά το ζήτημα της συναίνεσης για την εξωτερική πολιτική, της δυνατότητας να συνεννοηθούμε σοβαρά για τη θεσμική αναβάθμιση της χώρας, κάτι που σε πολύ μικρό βαθμό συνδέεται με την αναθεώρηση του Συντάγματος, γιατί μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα χωρίς αναθεώρηση του Συντάγματος, το επιτρέπει το Σύνταγμα αυτό και το τρίτο βέβαια είναι ότι πρέπει να ξαναδούμε το θέμα που λέγεται κοινωνικό συμβόλαιο, πρέπει η συνοχή της κοινωνίας, η συμπερίληψη όλων σε ένα σχήμα που δεν εξισώνει, δεν ισοπεδώνει, δεν υπόσχεται τον επίγειο παράδεισο…»
*
»Ν. Λ.: Πώς θα τον χαρακτηρίζατε τον τρόπο άσκησης εξουσίας από τη σημερινή κυβέρνηση;
Ευ. Β.: Θα έλεγα, για να είμαι ευγενικός, υπερβολικά συγκεντρωτικός και αυτάρκης.»
» Άρα, είναι και θεσμικά μία υπερ-συγκέντρωση. Από την άλλη μεριά, να πούμε λίγο τι έγινε, γιατί αυτό ίσως είναι ένα ιστορικό μάθημα. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε αναθεώρηση του Συντάγματος το 2018, ώστε η εκλογή του Πρόεδρου της Δημοκρατίας αν δεν επιτυγχάνεται στη Βουλή, να γίνεται άμεσα. Η Νέα Δημοκρατία η οποία ήθελε να πάει στη εκλογή με σχετική πλειοψηφία ακόμη και με τον μικρότερο δυνατό αριθμό ψήφων, πάντως μονοκομματική εκλογή, υπερψήφισε ως προς την ανάγκη αναθεώρησης, το άρθρο 32 είναι αυτό, την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Εγώ πρέπει να πω ότι είχα προειδοποιήσει ότι προσέξτε, έτσι η επόμενη πλειοψηφία, η πλειοψηφία του 2019 δηλαδή, της Νέας Δημοκρατίας, θα διαμορφώσει την διάταξη όπως θέλει.
Ν. Λ.: Όπερ και εγένετο.
Ευ. Β.: Και τη διαμόρφωσε για μία εκλογή, η οποία γίνεται ακόμη και με σχετική πλειοψηφία. Πρέπει να σας πω ότι αυτές τις αποφάσεις του κυρίου Μητσοτάκη, τις υλοποίησε με αριστοτεχνικό τρόπο ο Κωνσταντίνος Τασούλας, ο οποίος τώρα είναι Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ήταν ο γενικός εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας που έκανε τον χειρισμό αυτόν. »
*
»Αυτή τη στιγμή δείτε τι αμφισβητείται. Αμφισβητείται η αντίληψή μας για το τι είναι φιλελεύθερη δημοκρατία. Έχουμε μία αμερικανική και μία ευρωπαϊκή αντίληψη, η φιλελεύθερη δημοκρατία όμως είναι η αξιακή επικράτεια της Δύσης, είναι ο τόπος μας. Υπερασπιζόμαστε το έδαφός μας, αλλά υπερασπιζόμαστε και την αξία μας που είναι η φιλελεύθερη δημοκρατία και ό,τι αυτό συνεπάγεται, τα δικαιώματα, το κράτος δικαίου, ο πλουραλισμός, ο ευρωπαϊκός και γενικότερα δυτικός τρόπος ζωής, ένα επίπεδο διαβίωσης. Λοιπόν, από την άλλη μεριά αμφισβητείται ,όπως σας είπα, η απειλή, δηλαδή έχουμε δυσκολία να συμφωνήσουμε ως προς την απειλή. Άρα ένα αυτονόητο ολόκληρο, στο οποίο βασίζεται μεταπολεμικά η Δύση, τίθεται σε αμφισβήτηση.»
* Ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ: https://www.evenizelos.gr/mme/interviews/472-interviews2025/7141-evangelos-venizelos-niki-lymperaki-mega.html
Vimeo
YouTube