1.500 ραντεβού δωρεάν απογευματινών χειρουργείων έχουν προγραμματιστεί για τις επόμενες δύο εβδομάδες στις επτά υγειονομικές περιφέρειες της χώρας. Το πρόγραμμα δωρεάν απογευματινών χειρουργείων ξεκινά την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου και με πόρους 54 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα γίνουν 37.000 απογευματινά χειρουργεία για ασθενείς που βρίσκονται, σύμφωνα με την ενιαία λίστα χειρουργείων, σε αναμονή πάνω από 4 μήνες.

Οι ασθενείς, οι οποίοι βρίσκονταν σε αναμονή για πάνω από 1 έτος έχουν ήδη ειδοποιηθεί και είναι σε διαδικασία προεγχειρητικού ελέγχου. Ο αριθμός των προγραμματισμένων ραντεβού αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες ημέρες, καθώς ακόμα περισσότερα νοσοκομεία θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα.

Τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία αποδεικνύουν στην πράξη τι σημαίνει πραγματική κοινωνική πολιτική. Η βελτίωση της ζωής των πολιτών είναι το πρώτο μας μέλημα και γι’ αυτό συνεχίζουμε την προσπάθεια στηρίζοντας το ΕΣΥ, διευκολύνοντας τους ασθενείς και επιταχύνοντας τις διαδικασίες χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο, όπως τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης με τέτοιο τρόπο ώστε να πετύχουμε αυτόν το στόχο.


Οι κυριότερες πρόσθετες διατάξεις αφορούν στα εξής:
⦁ Παράταση αναστολής ΦΠΑ για νέες οικοδομές έως τις 31.12.2025.
⦁ Μόνιμη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των διατηρητέων κτιρίων αξίας έως 400.000 ευρώ.
⦁ Αύξηση των μισθολογικών απολαβών των σπουδαστών των Σχολών Ενόπλων Δυνάμεων, προκειμένου να εξισωθούν με τις αντίστοιχες αποδοχές των σπουδαστών των Σχολών των Σωμάτων Ασφαλείας.
⦁ Απαλλαγή υπόχρεων νομικών προσώπων ή φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από την καταβολή του ανάλογου φόρου εισοδήματος για εκείνες τις οφειλές που διεγράφησαν μερικώς ή ολικώς στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
⦁ Δίνεται η δυνατότητα σε αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα (πχ μέλη ενός νομικού προσώπου με οφειλές) να εξυπηρετήσουν απολεσθείσα ρύθμιση οφειλής του νομικού προσώπου στο οποίο συμμετέχουν. Παρέχεται, έτσι, η δυνατότητα στα φυσικά πρόσωπα να εξοφλήσουν το χρέος υπό τους ίδιους όρους που θα εξοφλούσε το νομικό πρόσωπο, μέσω αναβίωσης της ρύθμισης.
Πέραν των παραπάνω, στο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται 12 μειώσεις φόρων και 12 μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών, καθώς και διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας και του διοικητικού μοντέλου που διέπει την ΑΑΔΕ, με στόχο να καταστεί ακόμα πιο αποτελεσματικό.

Συνεχίζουμε με σταθερότητα το σχέδιο για την βελτίωση της οικονομίας, με τρόπο τέτοιο που να αντανακλάται ουσιαστικά στο εισόδημα των πολιτών, είτε μέσω άμεσων αυξήσεων, είτε έμμεσα με μειώσεις φόρων.

—-

Εισάγεται, σήμερα, προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2022/2555 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με μέτρα για υψηλό κοινό επίπεδο Kυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση.
Στόχος του σχεδίου νόμου και της Οδηγίας είναι να ενδυναμώσει το πλαίσιο στην χώρα μας, θεσπίζοντας αυστηρότερες απαιτήσεις και να αυξήσει την ανταλλαγή πληροφοριών, την επικοινωνία και τη συνεργασία των κρατών της Ένωσης.
Σε αυτή την κατεύθυνση προβλέπει την ενίσχυση της ασφάλειας των δικτύων και συστημάτων κρίσιμης σημασίας για την προστασία των πολιτών και των επιχειρήσεων από κυβερνοεπιθέσεις. Συγκεκριμένα, οι φορείς που παρέχουν κρίσιμες υπηρεσίες, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, η υγεία, θα πρέπει να εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα ασφαλείας και να είναι σε θέση να διαχειρίζονται αποτελεσματικά κυβερνοαπειλές. Επιπλέον, καθορίζονται μηχανισμοί έγκαιρης αναφοράς περιστατικών κυβερνοεπιθέσεων και μηχανισμοί ελέγχου που θα διασφαλίσουν ότι οι οργανισμοί συμμορφώνονται με τα πρότυπα ασφάλειας.
Αρμόδια αρχή ελέγχου και εποπτείας είναι η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας. Με την ψήφιση του νέου νόμου αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση σε υπηρεσίες, προϊόντα και ειδικούς κυβερνοασφάλειας. Για το σκοπό αυτό προβλέπεται ότι η Εθνική Αρχή θα προετοιμάσει σχετικά προγράµµατα εκπαίδευσης, παρέχοντας τη δυνατότητα πιστοποίησης, σε συνεργασία µε συναρμόδιους φορείς.


Εισάγεται την Πέμπτη προς συζήτηση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης».

Οι κυριότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφορούν:

⦁ Την ενίσχυση του ΕΣΥ και των Υγειονομικών Δομών: με μέτρα όπως η παράταση υπηρεσίας έμπειρων ιατρών και φαρμακοποιών για την αποφυγή κενών στο ΕΣΥ, Νέες ρυθμίσεις για ειδικευόμενους οδοντιάτρους και κίνητρα για ιατρούς σε άγονες περιοχές, μετά τον επανακαθορισμό των προβληματικών και άγονων περιοχών και των οικονομικών κινήτρων για τους υπηρετούντες σε αυτές, τα οποία φτάνουν από 400 έως 600 ευρώ και την Αναδιοργάνωση διοικήσεων νοσοκομείων για την καλύτερη λειτουργία τους.

⦁ Την Φαρμακευτική Δαπάνη: όπου προβλέπεται ο εξορθολογισμός της αυτόματης επιστροφής, δηλαδή, του clawback και συστήματα για τη μείωση κόστους, η Δημιουργία Μητρώων Ασθενών και η παρακολούθηση φαρμακευτικών δεδομένων μέσω Ηλεκτρονικού Συστήματος, αλλά και ρυθμίσεις για φάρμακα έκτακτης εισαγωγής και αξιολόγηση φαρμάκων.

Προβλέπεται, παράλληλα και η δυνατότητα εκτέλεσης συνταγών από τα ιδιωτικά φαρμακεία εντός 30 ημερών από την έκδοσή τους, αντί της σημερινής προθεσμίας που είναι 5 ημέρες. Έτσι, αποτρέπεται η ταλαιπωρία των ασθενών, η όποια πιθανή οικονομική τους επιβάρυνση και θα μειωθεί ο φόρτος από τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς θα μειωθεί η ανάγκη επανέκδοσης συνταγών.

⦁ Μεταρρυθμίσεις Δομών Υγείας: Μετονομασία και αναδιάρθρωση οργανισμών, όπως το Ογκολογικό Κέντρο Παίδων, καθώς και σύσταση νέων, όπως εργαστήριο μεταμοσχεύσεων στο Ωνάσειο.

⦁ Κίνητρα σε Προβληματικές Περιοχές: Προβλέπονται οικονομικά και μη οικονομικά κίνητρα για την προσέλκυση ιατρικού προσωπικού.

⦁ Ψυχική Υγεία: Με ρυθμίσεις όπως η Οργάνωση και πλήρης λειτουργία των δομών ψυχικής υγείας σε 24ωρη βάση, η μεταφορά προσωπικού και οργάνωση σε Υγειονομικές Περιφέρειες για καλύτερη παροχή υπηρεσιών και η στήριξη δομών μέσω νέου προσωπικού και καλύτερης διοίκησης.

⦁ Ως προς την αξιοποίηση Πόρων: Εκμετάλλευση αποθηκευμένων πόρων (πλάσμα αίματος) και χρήση πρόσθετων χρηματοδοτικών εργαλείων.

⦁ Σχετικά με την Διαφάνεια και Νομιμοποίηση: Προσαρμογές σε διαδικασίες σύμβασης, διαχείρισης προσωπικού και χρηματοδότησης για την ενίσχυση της διαφάνειας.

Την Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, ο Πρωθυπουργός αναχωρεί για τη Λευκωσία, όπου θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη Διακυβερνητική Διάσκεψη Ελλάδας-Κύπρου.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Αθήνα, μετά την απόφαση του Πρωθυπουργού και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας τον Ιούλιο του 2023 να θεσμοθετήσουν με αυτό τον τρόπο τον εμπλουτισμό και την εμβάθυνση της συνεργασίας Αθήνας-Λευκωσίας σε μια σειρά από πεδία.

Μετά την ολοκλήρωση της Διακυβερνητικής Διάσκεψης (στις 12.30) ο Πρωθυπουργός και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα κάνουν δηλώσεις στον Τύπο.

Θα ακολουθήσει η Τριμερής Σύνοδος Κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ιορδανίας και με τη συμμετοχή του Βασιλιά της Ιορδανίας Aμπντάλα.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, ενημερωθήκαμε ότι οριστικοποιήθηκε το ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κ. Ανδρουλάκη την προσεχή Τετάρτη στις 4 Δεκεμβρίου και θέλω να σας ρωτήσω: Έχει καθοριστεί κάποια συγκεκριμένη ατζέντα και αν η πλευρά του κ. Ανδρουλάκη έθεσε κάποιους όρους. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, είναι μια σημαντική εξέλιξη. Είναι μια καταρχάς, συνάντηση θεσμική μεταξύ του Πρωθυπουργού και του νέου, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, αρχηγού του Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν γνωρίζω για κάποια συγκεκριμένη ατζέντα και όχι, δεν ετέθησαν όροι. Έγινε μια επικοινωνία μεταξύ των γραφείων και οριστικοποιήθηκε η συνάντηση.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κ. Μπακογιάννη είπε στα «ΝΕΑ» για τον Αντώνη Σαμαρά ότι αν ψήφιζε το πρώτο μνημόνιο, θα βγαίναμε πέντε χρόνια νωρίτερα. Συμφωνείτε με αυτή την δήλωση, η οποία αλλάζει όλο το αφήγημα για το τι συνέβη την τελευταία 15ετία; Και αν ισχύει αυτό που είπε η κ. Μπακογιάννη, πόσο κόστισε στον ελληνικό λαό ο λαϊκισμός του 2011 – 2012;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι αυτό που έχει αξία είναι να κοιτάξουμε μπροστά, αλλά επειδή με ρωτάτε για κάτι το οποίο αφορά στο παρελθόν, σκεφτείτε πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα αν αντί για προϋπολογισμούς, όπως εκείνοι που ψηφίστηκαν για το 2010 από το ΠΑΣΟΚ που αύξαναν τις δαπάνες και τότε συζητούσαμε αν τα 2000 ευρώ θα είναι μεικτά ή καθαρά -αυτό ήταν η συζήτηση της Ελλάδας μετά τις εκλογές του 2009, της Ελλάδας του «Λεφτά υπάρχουν»-, πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα αν είχε ακουστεί η Ν.Δ. και δεν είχαμε φτάσει στις εξελίξεις του 2010. Οπότε νομίζω ότι επειδή με τα «αν» δεν γράφεται ιστορία, εγώ θα σας πω κάτι το οποίο διαπερνά οριζόντια όλες τις προεκλογικές περιόδους, τη Ν.Δ., με τα πολλά λάθη που έχει κάνει -εννοείται-, ότι ποτέ δεν κατέβηκε με προεκλογικό πρόγραμμα, το οποίο να λέει άλλα από αυτά τα οποία θα έκανε στην συνέχεια. Δεν κατέβηκε, δηλαδή, προεκλογικά, ούτε το 2009, ούτε το 2012, ούτε το 2015 με ένα αφήγημα κατάργησης των μνημονίων, όπως έκαναν άλλα κόμματα και στην συνέχεια να υπογράφει ή να εφαρμόζει μνημόνια. Γιατί έχει σημασία στο τέλος της ημέρας, ποιο είναι το πρόγραμμα με το οποίο απευθύνεσαι στους πολίτες. Και, βέβαια, να θυμίσουμε ότι με τις ψήφους των βουλευτών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ η Ελλάδα έμεινε στην Ευρώπη. Αυτά η ιστορία τα έχει γράψει. Επιμέρους αναλύσεις και στάσεις για ψηφοφορίες, νομίζω ότι ο καθένας έχει την άποψή του. Επανέρχομαι σε αυτό που είπα στην αρχική μου, στην πρώτη φάση αυτής της απάντησης: Στόχος είναι να κοιτάξουμε μπροστά.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Απλά, θα ήθελα κάτι συμπληρωματικό σε αυτό. Επειδή δεν είναι επιμέρους ανάλυση και το είπε και η κ. Μπακογιάννη, ένα ιστορικό στέλεχος, για τη συγκεκριμένη δήλωση ποια είναι η στάση της Κυβέρνησης; Διότι εδώ μιλάμε για μια πολύ σημαντική απόφαση της τελευταίας 15ετίας. Για αυτό το ρωτάω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ήταν μια απόφαση της τότε Ν.Δ., του τότε Προέδρου της Ν.Δ. και μετέπειτα Πρωθυπουργού της χώρας με μια συγκεκριμένη λογική, η οποία και εφαρμόστηκε από το κόμμα. Στην συνέχεια, η Ν.Δ. είχε μια συγκεκριμένη στάση, μια πολύ υπεύθυνη στάση. Δεν εξαπάτησε τους πολίτες. Συμμετείχε και στην Κυβέρνηση Παπαδήμου. Είχε ένα προεκλογικό πρόγραμμα το οποίο και εφάρμοσε και κράτησε την χώρα στην Ευρώπη. Έχουν ακουστεί πολλά, έχουν γραφεί πολλά. Είναι ένα από τα πιο ιστορικά στελέχη της παράταξης η κ. Μπακογιάννη. Ακούμε με πολύ μεγάλο σεβασμό τις απόψεις της. Είναι από τους πολιτικούς που δεν θέλουν να μιλάνε ευχάριστα, για να μιλάνε ευχάριστα, στον κόσμο. Και, βέβαια, έχει, προφανώς, το δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη της και να τοποθετείται μετά από μία τόσο μεγάλη διαδρομή στην πολιτική. Η δική μας δουλειά είναι να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας και, το ξαναλέω, να κοιτάμε μπροστά και να βελτιώνουμε τη ζωή των πολιτών, που ακόμη -οι πολίτες- έχουν πολλά προβλήματα, που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με συγχωρείτε, θα επιμείνω. Το μισό Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα είναι το ίδιο με το Υπουργικό Συμβούλιο της Κυβέρνησης Σαμαρά. Η θέση της Ν.Δ. είναι ότι η περίοδος Σαμαρά κόστισε στην χώρα σε σχέση με την κρίση ή όχι; Σας εκφράζει η δήλωση της κ. Μπακογιάννη; Λέει πως «το αντιμνημόνιο το δημιουργήσαμε εμείς».

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε να δείτε. Ευτυχώς είναι καταγεγραμμένες οι απαντήσεις που δίνουμε στις ενημερώσεις των πολιτικών συντακτών. Σε μια δύσκολη εβδομάδα η οποία ακολούθησε μία διαγραφή ενός πρώην Πρωθυπουργού, ήμουν από τους πρώτους που είπαν ότι ο Αντώνης Σαμαράς και η Ν.Δ. της περιόδου 2012 -2015, όταν ήταν δηλαδή Κυβέρνηση, έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο στο να μείνει η Ελλάδα όρθια και όχι μόνο για να μείνει η Ελλάδα στην Ευρώπη. Να κρατηθεί όρθια. Και είναι γνωστά μετά αυτά τα οποία ακολούθησαν. Άρα, έχουμε απαντήσει σε αυτό. Η Ν.Δ. σε όλη της την ιστορία έβαζε πάντοτε το εμείς, το συμφέρον της πατρίδας, πάνω από το εγώ, πάνω από το κομματικό συμφέρον. Αυτό έκανε και την περίοδο διακυβέρνησης 2012 – 2015, αυτό κάνει και σήμερα και αυτό κάνει πολλές φορές παίρνοντας αντιδημοφιλείς, αρχικά, αποφάσεις σε αντίθεση με άλλα κόμματα, τα οποία είναι συνυφασμένα με τον λαϊκισμό και τα εύκολα, τα ευχάριστα -κυρίως- λόγια. Αυτό θα συνεχίσει να κάνει γιατί αυτό είναι το DNA της Ν.Δ..

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κάτι συμπληρωματικό. Επειδή μιλήσατε για πατριωτισμό, στην τελευταία ενημέρωση σας ρώτησα για την κυρία Αλεξοπούλου, η οποία, όμως, είχε επιμείνει για τα περί «ανθέλληνα Σαμαρά» και επειδή ακούγονται και από στελέχη της Ν.Δ. αιχμές, ακόμα και για το Μακεδονικό, εννοώ πως ο ρόλος του Αντώνη Σαμαρά ήταν προβληματικός από πριν από 30 χρόνια, ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης για τη στάση του κ. Σαμαρά;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με συγχωρείτε, έχουμε μια σειρά από σοβαρά θέματα, τα οποία απασχολούν τους πολίτες, μια σειρά από πολύ σημαντικά νομοσχέδια και πρωτοβουλίες σε έναν προϋπολογισμό, δεν σας κάνω υποδείξεις, αλλά το να γίνεται στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ανάλυση της πολιτικής ιστορίας του τόπου, δεν νομίζω ότι είναι…

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Βουλευτές σας κάνουν δηλώσεις, εγώ απλά τις επαναλαμβάνω.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για την κυρία Αλεξοπούλου έχω απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήσεις. Επαναλαμβάνω ότι πρέπει να αποφεύγονται προσωπικοί χαρακτηρισμοί και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αμφισβητείται ο πατριωτισμός, όχι μόνο από του πρώην Πρωθυπουργού, κανενός πολιτικού μας αντιπάλου. Δεν θα κάτσουμε τώρα να βγάζουμε μέτρα ή, τέλος πάντων, χάρακες για να μετράμε τον πατριωτισμό του καθενός. Ο καθένας αντιλαμβάνεται με τον τρόπο που τον αντιλαμβάνεται και δεν θεωρώ ότι καμία Κυβέρνηση της χώρας, ειδικά στα μεγάλα εθνικά θέματα, δηλαδή, εν προκειμένω ό,τι έχει να κάνει με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ακολούθησε άλλη πολιτική από την εθνική πολιτική. Αυτή την πολιτική, λοιπόν, την ακολουθούσαν και όλες οι προηγούμενες Κυβερνήσεις. Αυτή την πολιτική την ακολουθεί και αυτή η Κυβέρνηση και αυτή είναι η εθνική πολιτική. Την έχουμε αναλύσει πάρα πολλές φορές. Δεν υπάρχουν ούτε κρυφές ατζέντες, ούτε κάτι διαφορετικό. Η διαφορά μας με τον κ. Σαμαρά, η διαφωνία μας με τον κ. Σαμαρά, η απόφαση αυτή, η οποία ήταν μια δύσκολη, αλλά αναπόφευκτη απόφαση, με την οποία συνηγόρησε το σύνολο των βουλευτών και των κυβερνητικών στελεχών που τοποθετήθηκαν τις τελευταίες μέρες, αυτή, όμως, η διαφορά, αυτή η βάση ήταν πολιτική και δεν ήταν προσωπική και δεν πρέπει να συνοδεύεται με χαρακτηρισμούς. Το έχω απαντήσει, πάρα πολλές φορές, το απαντώ άλλη μια φορά, για να μην νομίζετε ότι αποφεύγω την απάντηση.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Ο κ. Ανδρουλάκης, σε δηλώσεις που έκανε χθες, κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι το 2019 ήταν εκείνος που μιλούσε για οριζόντια μείωση του Φ.Π.Α. και τώρα αντίστροφα τον κατηγορεί, κάνοντας αναφορά χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο, τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ για λαϊκισμό. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχουν δύο τρόποι να μειώνεις φόρους. Ο ένας είναι ο τρόπος της Κυβέρνησης της Ν.Δ. και του Κυριάκου Μητσοτάκη, δηλαδή στην πράξη, νομοθετώντας τις μειώσεις αυτές και εφαρμόζοντάς τες. Αυτός ο τρόπος έχει και ένα πολύ μεγάλο καλό, μένει. Είναι μόνιμες παρεμβάσεις. Να θυμίσω, λοιπόν, στον κ. Ανδρουλάκη και στο ΠΑΣΟΚ που έχει ασθενή ή επιλεκτική, για να είμαστε πιο δίκαιοι, μνήμη, ότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη μείωσε και συνεχίζει να μειώνει τους περισσότερους φόρους από οποιαδήποτε άλλη μεταπολιτευτικά. Πάνω από 50 την πρώτη τετραετία, σχεδόν 10, -9 για την ακρίβεια- τον πρώτο χρόνο της δεύτερης τετραετίας και 12 από 1/1/2025 επιπλέον. Αν κάνουν τον λογαριασμό, βγαίνουν 50-70.

Και επειδή μιλούν και για Φ.Π.Α. και για έμμεσους φόρους, σας διαβάζω έμμεσους φόρους, Φ.Π.Α. που έχει μειώσει η Κυβέρνηση αυτή. Μόνιμη μείωση Φ.Π.Α. στις ζωοτροφές από το 13% στο 6%, Οκτώβριος του 2021. Μόνιμη μείωση Φ.Π.Α. στα λιπάσματα από το 13% στο 6%, Απρίλιος του 2022. Μόνιμη μείωση Φ.Π.Α. στα γεωργικά μηχανήματα από το 24% στο 13%, Νοέμβριος του 2023. Μείωση τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας που ήταν από 12% – 20% στο 10% και κατάργηση για τους νέους, από 1η Ιανουαρίου του 2022. Μονιμοποίηση, από τον Ιανουάριο του 2024, του προσωρινά επί πανδημίας μειωμένου Φ.Π.Α. σε μια σειρά αγαθών που είχαμε, όπως στις μεταφορές, στα γυμναστήρια, στις σχολές χορού, τους κινηματογράφους και σε μια σειρά αγαθών που σχετίζονται με την υγεία και τον καφέ, πλην του σερβιριζόμενου, δηλαδή μιλάμε για τον take away. Όλα αυτά μειώθηκαν μόνιμα, όχι προσωρινά πλέον, μόνιμα, από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη. Αυτός είναι ο ένας τρόπος να μειώνεις φόρους.

Και για να απαντήσω και σε αυτό το οποίο λέει το ΠΑΣΟΚ, έχοντας παραθέσει μια σειρά από έμμεσους φόρους που έχουμε μειώσει, ας μας πει το ΠΑΣΟΚ, που εγκαθίδρυσε σε αυτή τη χώρα το να λες άλλα προεκλογικά και να κάνεις άλλα μετεκλογικά, δεκαετίες τώρα -αυτό είναι μια συνήθεια, μια κακιά συνήθεια που προσπάθησαν πολλά κόμματα να την υιοθετήσουν και νομίζω ότι είναι ώρα να την αποβάλλουμε συνολικά- . Ας μας πουν μια άλλη κυβέρνηση, που εφάρμοσε σε τόσο μεγάλο ποσοστό, σχεδόν 100% το πρόγραμμά της και αναφέρομαι στη Ν.Δ. του 2019, χωρίς κανείς να μπορεί να προβλέψει τι θα ακολουθήσει από το 2019 και μετά. Αναφέρομαι σε πανδημία, αναφέρομαι σε μια σειρά από μεγάλες κρίσεις, σε δύο πολύ μεγάλους πολέμους και, παρ΄ όλα αυτά, και μειώσαμε τους περισσότερους φόρους και κάποιους εξ αυτών, όπως τον ΕΝΦΙΑ, τους μειώσαμε περισσότερο από όσο είχαμε υποσχεθεί, γιατί; Γιατί, λόγω αυτών των συνθηκών, οι πολίτες έχουν πολύ αυξημένες ανάγκες. Αυτός είναι ο ένας τρόπος.

Πάμε στον δεύτερο τρόπο. Μειώνεις φόρους για περίπου 24 ώρες, για να γίνεις ευχάριστος σε μια τηλεοπτική συνέντευξη, Νίκος Ανδρουλάκης. Σάββατο πρωί, χάρισε 3 δισ. -δεν του κοστίζουν κάτι- κατάλαβε ότι αυτό δεν βγαίνει και κατάλαβε ότι το 2024 δεν είναι ούτε 1984, ούτε 2004, ούτε 2014. Πέρασαν πολλά οι Έλληνες πολίτες και κατάλαβαν ότι τα εύκολα τα λόγια τα μεγάλα δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα. Και την Κυριακή, μάθαμε τελικά ότι είναι μια μελέτη που θα γίνει και θα μας πει αν η μελέτη αυτή θα μας επιτρέψει, ενώ ο κ. Ανδρουλάκης είχε πει το μειώνουμε 2% και βλέπουμε. Είναι προφανές ότι στο ΠΑΣΟΚ δεν έχουν καταλάβει ή κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν, ότι υπάρχουν νέοι ευρωπαϊκοί δημοσιονομικοί κανόνες, οι οποίοι ισχύουν για όλα τα κράτη-μέλη. Είναι αξεπέραστοι και για να καταφέρεις να προχωρήσεις σε νέες μειώσεις φόρων, που θα προχωρήσουμε εμείς σε νέες μειώσεις φόρων, αλλά με τον πρώτο τρόπο, τον κανονικό, όχι των 24 ωρών, πρέπει να έχεις υπεραπόδοση των εσόδων για τη φοροδιαφυγή και να μην ξεπερνάς συγκεκριμένα όρια δαπανών, που και πάλι καταφέραμε το 3% να το κάνουμε 3,7%. Για τον κόσμο, αυτά είναι τεχνικά.

Και κλείνω: Τι έχει αξία για τον κόσμο; Ο κόσμος ακούει πολύ καλές ειδήσεις για την ελληνική οικονομία, οι οποίες μάλιστα δεν είναι μόνο σε μακροοικονομικούς δείκτες. Για παράδειγμα, το ότι δημιουργήθηκαν 500.000 θέσεις εργασίας, δεν είναι κάτι αόριστο. Δεν είναι κάτι, όπως είναι, για παράδειγμα, η επενδυτική βαθμίδα, που έχει μεγάλη αξία, αλλά, όπως λένε και κάποιοι, δεν το καταλαβαίνουν στην καθημερινότητά τους και σου λένε «ακόμα εγώ δεν το νιώθω στη ζωή μου, δεν το νιώθω στην καθημερινότητά μου». Και έχουν δίκιο που το λένε αυτό. Γιατί ακόμα, όλες αυτές οι επιτυχίες δεν έχουν γίνει αντιληπτές σε μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας. Εμείς, λοιπόν, αυτό θέλουμε να κάνουμε. Το γεγονός ότι η οικονομία μας έχει επιστρέψει, το γεγονός ότι η οικονομία, από μια οικονομία αντιπαράδειγμα για την Ευρώπη, είναι μια οικονομία, η οποία αναπτύσσεται με μεγαλύτερους ρυθμούς από ό,τι ο ευρωπαϊκό μέσος όρος, όλα αυτά, όλο και περισσότεροι οι πολίτες να τα καταλαβαίνουν, να τα αισθάνονται στη ζωή τους, να βελτιώνουν του εισόδημά τους. Αυτός είναι, λοιπόν, ο μόνος δρόμος να δημιουργείς δουλειές, να μεγαλώνεις το ΑΕΠ, να μην πετάς κούφιες και ανέξοδες υποσχέσεις, ούτως ώστε, στο τέλος της ημέρας να κριθείς γι’ αυτή την πολιτική.

Α. ΚΟΤΖΑΙ: Μετά την έκδοση εντάλματος σύλληψης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου για τον Ισραηλινό Πρωθυπουργό, Μπ. Νετανιάχου, θα συλληφθεί στο αεροδρόμιο, σε περίπτωση επίσκεψης του στην Ελλάδα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζουμε ότι βοηθάνε τέτοιες αποφάσεις. Η πολιτική μας είναι ξεκάθαρη, η θέση μας είναι σαφέστατη. Έχουμε πει ότι είναι άμεση η ανάγκη κατάπαυσης του πυρός και να οδηγηθεί η όλη κατάσταση σε μια λύση, η οποία να είναι συνεπής με όλα όσα έχουμε πει κατά καιρούς. Δεν έχουμε κρύψει την συμμαχίες μας, δεν μπορούμε όμως να εξομοιώνουμε ένα κράτος, το οποίο δέχθηκε επίθεση, από την τρομοκρατική Χαμάς, με άλλες περιπτώσεις κρατών που προκάλεσαν επιθέσεις, επιτέθηκαν σε άλλα κράτη, όπως παράδειγμα η Ρωσία στην Ουκρανία και να τα εξομοιώνουμε αυτά. Από την πρώτη στιγμή διαχωρίσαμε την Χαμάς από τον Παλαιστινιακό λαό, μιλήσαμε για την ανάγκη να δοθεί μια λύση, να προστατευθούν οι άμαχοι, γιατί θύματα υπάρχουν δυστυχώς και από τις δύο πλευρές και μιλάμε πολλές φορές και για μικρά παιδιά και ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν καμία ευθύνη, όμως θεωρούμε ότι η απόφαση αυτή δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα και δεν θα οδηγήσει στη λύση που όλοι μας επιθυμούμε.

Α. ΚΟΤΖΑΙ: Άρα, επειδή το είπε και ο κ. Πλεύρης, χθες σε μια συνέντευξη του, ότι ήταν λανθασμένη η απόφαση, το Μαξίμου θεωρεί ότι είναι λανθασμένη ουσιαστικά. Αυτό.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Βεβαίως.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ποιο είναι το περιεχόμενο της ατζέντας της σημερινής συνάντησης με τον κ. Ρούτε, του Πρωθυπουργού; Υπάρχει κάποια αλλαγή στη θέση μας για το ουκρανικό και πως αξιολογείτε την στάση της Ρωσίας έναντι της χώρας μας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη θέση μας για το ουκρανικό, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, νομίζω γίνονται και δηλώσεις ή θα ξεκινήσουν σχετικά σύντομα. Είναι προγραμματισμένες κοινές δηλώσεις, θα ανακοινωθεί ακριβώς το περιεχόμενο της συζήτησης και θα έχουμε και αναλυτικές ανακοινώσεις στη συνέχεια και συνολικά από την Κυβέρνηση.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όσον αφορά την στάση της Ρωσίας, έναντι της χώρας μας, είδαμε και μια ανάρτηση, το Σαββατοκύριακο.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Η χώρα μας συνεχίζει να πιστεύει ότι αυτό το οποίο συνέβη, ήταν αποτέλεσμα, το προφανές δηλαδή, μιας σφοδρής άδικης και πρωτοφανούς επίθεσης κατά της Ουκρανίας. Η Ουκρανία όφειλε να αμυνθεί, στηρίζουμε την Ουκρανία, στεκόμαστε στο πλευρό της Ουκρανίας και από εκεί και πέρα προφανώς επιδιώκουμε και εμείς να δοθεί μια λύση για κατάπαυση του πυρός, η οποία όμως σε καμία περίπτωση να μην αμφισβητεί την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας.

Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορεί ένα σενάριο για έκτακτη φορολόγηση των τραπεζικών κερδών, ειδικά μετά την επιβολή έκτακτου φόρου στις ισπανικές τράπεζες και ήθελα να ρωτήσω, είναι στις σκέψεις της Κυβέρνησης αυτό το σενάριο;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, όσα έχουν γραφτεί περί ειλημμένης απόφασης δεν ισχύουν. Είναι δεδομένο ότι η Κυβέρνηση εξετάζει όλα τα εργαλεία που έχει στα χέρια της, αλλά αυτό που έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία, πέραν του σημαντικού ζητήματος της έκτακτης φορολόγησης, που σε άλλες περιπτώσεις πολλές φορές έχουμε δει, όταν κρίνουμε απαραίτητο να το εφαρμόζουμε, αυτό που έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία είναι οι τράπεζες να προσαρμοστούν στις ανάγκες των πολιτών και με μια σειρά αποφάσεις που θα πάρουν, να μειώσουν τα βάρη και τις χρεώσεις έναντι των πολιτών. Αυτό είναι που επιδιώκει η Κυβέρνηση και θα εξαντλήσει όλα τα μέσα που έχει, προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί και αυτό είναι ένα μέρος του αυξημένου κόστους ζωής των πολιτών.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, τις τελευταίες ημέρες εντείνονται οι απόψεις που αναφέρουν ότι η προφυλάκιση του Νίκου Ρωμανού, που έγινε για ένα δαχτυλικό αποτύπωμα σε μια πλαστική σακούλα, δεν δένει νομικά, καθώς δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις γι’ αυτήν την απόφαση. Μάλιστα, αρκετοί προσδίδουν στην απόφαση και πολιτικές σκοπιμότητες. Τι έχετε να σχολιάσετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι το να θεωρεί κάποιος ότι υπάρχουν πολιτικές σκοπιμότητες ή κάτι τέτοιο είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Καμία πολιτική σκοπιμότητα δεν υπάρχει, είναι μία υπόθεση την οποία ερευνούν οι Αρχές και η Δικαιοσύνη, όπως κάθε άλλη αντίστοιχη υπόθεση και με τον τρόπο που λειτουργεί κάθε φορά η Δικαιοσύνη και οι ανακριτικές αρχές, θα αποφασιστεί τι ισχύει και τι όχι. Είναι δουλειά της Δικαιοσύνης και των Αρχών και όχι δουλειά της Κυβέρνησης, των κομμάτων, να σπεύδουν, να προσπαθούν, εν πάση περιπτώσει, να υποκαταστήσουν το ρόλο της Δικαιοσύνης.

Γ. ΣΚΙΝΤΖΗ: Θέλω κι εγώ να επιμείνω, ενόψει και του ραντεβού του Πρωθυπουργού με τον κύριο Ανδρουλάκη. Χθες ο κύριος Ανδρουλάκης είπε σε μία ομιλία του: «Κανείς δεν κατάφερε ν’ αντικαταστήσει το ΠΑΣΟΚ, γιατί το σχέδιο αντικατάστασής του ήταν πολιτικά ρηχό. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό» συνέχισε «είναι και κάτι πολύ μεγαλύτερο, η σημερινή κοινωνική πραγματικότητα κάνει αναγκαίο το διάλογο για την ενότητα και την προοπτική της δημοκρατικής παράταξης και του ΠΑΣΟΚ». ΄Ηθελα ένα σχόλιό σας.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω ότι όλα αυτά μου ακούγονται σαν ξαναζεσταμένο φαγητό. Δηλαδή, αν με ρωτάτε αν αντικατέστησε κάποιος το ΠΑΣΟΚ στα εύκολα λόγια και στις ανέξοδες υποσχέσεις με πολύ, βέβαια, έντονα στοιχεία τοξικότητας τα οποία δεν τα είχαμε ξανασυναντήσει και δεν τα είχε ούτε το ΠΑΣΟΚ, η απάντηση είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Και αν με ρωτάτε ποιος αντικαθιστά τον ΣΥΡΙΖΑ σε αυτήν την πολύ άσχημη λογική και συνολική άσκηση πολιτικής, φαίνεται ότι είναι πάλι το ΠΑΣΟΚ. Αλλά, ξέρετε, όλες αυτές οι αναλύσεις δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα. Αυτό που χρειάζεται ο τόπος είναι τεκμηρίωση, σοβαρή δουλειά και συγκεκριμένες αντιπροτάσεις. Τι χρειάζεται να κάνει το ΠΑΣΟΚ; Εκείνο θ’ αποφασίσει τι θα κάνει, δεν θ’ ακούσει από εμάς, ούτε εμείς είμαστε που θα κάνουμε υποδείξεις. Να κάτσει να βγάλει ένα κοστολογημένο Πρόγραμμα. Μια σοβαρή αντιπρόταση, που να μας πει κάθε επιμέρους κίνηση πόσο κοστίζει και γιατί πρέπει να γίνει. Και είμαστε εδώ ν’ ακούσουμε προτάσεις όλων των κομμάτων και του ΠΑΣΟΚ. Αλλά να ξέρουμε πώς βγαίνει ο λογαριασμός. Δύο απόπειρες έκανε στην αγωνία του να πει κάτι, οι οποίες η μία ήταν πιο αποτυχημένη από την άλλη. Τη μία πρόταση που έκανε για τα βαρέα κι ανθυγιεινά, που ήταν μια ίδια πρόταση που είχε κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ, απεδείχθη εμμέσως πλην σαφώς το παραδέχθηκε η κυρία Διαμαντοπούλου ότι θα τίναζε το ΕΣΥ στον αέρα και μια βδομάδα μετά έκανε μία πρόταση που κράτησε 24 ώρες, η μείωση του ΦΠΑ. Ελπίζω η επόμενη φορά να είναι πιο μετρημένη και πιο κοστολογημένη. Υπάρχει χρόνος, περιμένουμε από το ΠΑΣΟΚ μια σοβαρή αντιπρόταση, αλλά το ξαναλέω να μην είναι σαν τις δύο προηγούμενες, γιατί υπάρχει πλέον ―να το θυμίσουμε αυτό― και η δέσμευση των κομμάτων, η υποχρέωση των κομμάτων μετά την ψήφο των βουλευτών, για κοστολόγηση των προγραμμάτων. Δηλαδή, αργά ή γρήγορα αυτά τα οποία θα πούνε, θα φανούν εάν μπορούν να υλοποιηθούν και πόσο κοστίζουν. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ενόψει των επόμενων εκλογών του 2027 θα κοστολογήσει, επίσημα, όλα τα προγράμματα, όλων των κομμάτων.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εννέα ναυαγοί του πολύνεκρου ναυαγίου της Πύλου φυλακίστηκαν επί έντεκα μήνες. Αθωώθηκαν στο Δικαστήριο και ζήτησαν αποζημίωση την οποία απέρριψε το Τριμελές Εφετείο της Καλαμάτας. Δεν νομίζετε ότι η Ελληνική Πολιτεία τους οφείλει μία συγνώμη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει διάκριση των εξουσιών, δεν σχολιάζουμε αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Ευχαριστώ πολύ.