Καλό μεσημέρι και καλό μήνα

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» το ισοζύγιο προσλήψεων αποχωρήσεων σημειώνει την υψηλότερη επίδοση από το 2001, οπότε και ξεκίνησε η καταγραφή των συγκεκριμένων στοιχείων, έως και σήμερα.

Το πρώτο οκτάμηνο του 2024, εμφανίζεται θετικό κατά σχεδόν 300.000 (299.148) θέσεις εργασίας και σημειώνει αύξηση κατά 6,5%. Το 54,11% των αναγγελιών πρόσληψης, αφορά θέσεις πλήρους απασχόλησης.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία στην χώρα μας έπεσε στο 9,5% τον Αύγουστο, από 9,9 τον Ιούλιο.

Ο αριθμός των απασχολούμενων αυξήθηκε 103 χιλιάδες από τον Αύγουστο του 2023 φτάνοντας τα 4.250.000 άτομα ενώ ο αριθμός των ανέργων έπεσε κατά 90 χιλιάδες από τον Αύγουστο 2023 φτάνοντας τις 444 χιλιάδες.

Σημαντική πτώση της ανεργίας σημειώθηκε στους νέους έως 24 ετών, στο 19,4% από 28,3% πέρυσι και 37,6% τον Αύγουστο του 2019 ενώ και στις γυναίκες η ανεργία μειώθηκε στο 11,6% από 15,1% πέρυσι και 21,8% που ήταν τον Αύγουστο του 2019.

Η δημιουργία ακόμα περισσότερων και καλύτερα αμειβόμενων θέσεων εργασίας είναι το αποτέλεσμα μιας συνεκτικής πολιτικής της κυβέρνησης, η οποία εφαρμόζεται από το 2019.

Η Ελλάδα την περίοδο 2019-2023 είναι πρωταθλήτρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 σε ό,τι αφορά την αύξηση των επενδύσεων, με σωρευτική αύξηση 41%.

Παράλληλα, με την μείωση πάνω από 60 φόρων αλλά και ασφαλιστικών εισφορών δημιουργούνται ακόμα περισσότερα κίνητρα στις επιχειρήσεις να προσλάβουν εργαζόμενους.

Η αύξηση του κατώτατου και του μέσου μισθού, η ψηφιοποίηση του κράτους που διευκολύνει τη συνδιαλλαγή των επιχειρήσεων με το Δημόσιο, αλλά και μια σειρά από πολιτικές, όπως η κατάργηση του πέναλτι 30% στους συνταξιούχους που ήθελαν να συνεχίσουν να δουλεύουν, είναι κινήσεις που εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με στόχο την περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης με καλύτερες απολαβές για όλους.

Μετά από συστηματική μελέτη των στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας ως προς τις τάσεις της εγκληματικότητας ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο, μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες και τροποποιήσεις άρθρων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για σωρεία περιπτώσεων εγκληματικότητας. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων προτάθηκε:

 

  • Η υποχρεωτική αντικατάσταση περιοριστικού όρου με προσωρινή κράτηση σε περίπτωση εκ νέου διάπραξης αδικήματος ως προς συγκεκριμένες αξιόποινες πράξεις,
  • Η κατάργηση της πλήρους απαλλαγής του δράστη εφόσον ικανοποιήσει πλήρως το θύμα σε περίπτωση κλοπής ή διάρρηξης και απλή πρόβλεψη σχετικού ελαφρυντικού.
  • Η αυστηροποίηση της ποινικής μεταχείρισης των γονέων που παραμελούν την εποπτεία των ανηλίκων παιδιών τους,
  • Η ακριβέστερη οριοθέτηση της έννοιας του μαχαιριού σε γενικής χρήσης και σε ειδικής, η θέση περιορισμών στην πώληση ή τη διάθεσή τους ειδικά για ανηλίκους, η λήψη μέτρων ασφαλείας για φύλαξη και μη παραχώρηση σε τρίτους,
  • Η αύξηση ελαχίστου ορίου ποινής για την οπλοκατοχή ιδίως πυροβόλων όπλων, πυρομαχικών κ.λπ.
  • Η αύξηση ελαχίστων ορίων ποινής για την οπλοφορία.
  • η ποινή για την οπλοχρησία να εκτίεται αθροιστικά και να μην εφαρμόζονται γι’ αυτήν οι περί συρροής διατάξεις.
  • Η αναβάθμιση σε κακούργημα της οπλοφορίας με πυροβόλα όπλα.
  • οι διακεκριμένες περιπτώσεις οπλοφορίας: η οπλοφορία με οιοδήποτε όπλο σε χώρους συγκέντρωσης λόγω επικινδυνότητας της πράξης και η επανειλημμένη τέλεση οπλοφορίας με οιοδήποτε όπλο λόγω επικινδυνότητας του δράστη.
  • η απαγόρευση λήψης άδειας σχετικής με όπλα σε όσους έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα ή εκκρεμεί σε βάρος τους ποινική δίωξη για ορισμένες πράξεις.

Το πρώτο οκτάμηνο του 2024, σε Αττική και Θεσσαλονίκη, μόνο οι ομάδες Πρόληψης και Καταστολής Εγκλήματος προχώρησαν σε 9.417 συλλήψεις, ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 είχαμε μόλις 2.919 συλλήψεις.

 

Τα στατιστικά στοιχεία σήμερα καταγράφουν 7.180 υποθέσεις παραβατικότητας και βίας ανηλίκων με 8.978 ανηλίκους δράστες.

Εξ’ αυτών οι 666 ήταν υποθέσεις για σωματικές βλάβες, οι 118 ληστείες με χρήση μαχαιριού και οι 277 υποθέσεις παράνομης οπλοφορίας και οπλοχρησίας.

 

Μόνο στην Αττική έχουν καταγραφεί 1.675 υποθέσεις με κατοχή και χρήση μαχαιριού. Σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία για το 2023, έχουν οκταπλασιαστεί οι κατασχέσεις όπλων σε υποθέσεις ενδοοικογενειακής βίας, με τον αριθμό τους να ανέρχεται στα 865 πυροβόλα όπλα.

 

Γι΄ αυτό το λόγο συνεχίζουμε την τροποποίηση των άρθρων του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, προκειμένου η Δικαιοσύνη, να διαθέτει επικαιροποιημένο οπλοστάσιο και -όπως αυτή το κρίνει κάθε φορά – να τιμωρεί τους δράστες ανάλογα με την βαρύτητα των περιστατικών.

Η αντιμετώπιση της νεανικής εγκληματικότητας, όμως, δεν είναι ένα ζήτημα πρωτίστως καταστολής. Γι’ αυτό και η Κυβέρνηση λαμβάνει πρωτοβουλίες για τον έγκαιρο εντοπισμό τέτοιων περιστατικών, αλλά και την πρόληψή τους με κινήσεις όπως η πλατφόρμα stop bullying, στην οποία συνολικά μέχρι σήμερα έχουν γίνει 407 αναφορές από γονείς και μαθητές, αλλά και η τηλεφωνική γραμμή «10201», στην οποία μπορεί να απευθύνεται οποιοσδήποτε αντιλαμβάνεται ένα περιστατικό που εξελίσσεται εκείνη την στιγμή. Στον αριθμό, απαντά το τμήμα της Υποδιεύθυνσης Ανηλίκων της ΕΛ.ΑΣ και σε λίγα λεπτά θα είναι παρούσα αστυνομική δύναμη,  ώστε να αντιμετωπιστούν σοβαρά περιστατικά.

 

Τις επόμενες μέρες μάλιστα θα εγκαινιαστεί και η πλατφόρμα Safe Youth που αποτελεί ένα αντίστοιχο panic button για περιστατικά νεανικής παραβατικότητας, αλλά σίγουρα είναι κάτι πολύ περισσότερο.

 

Είναι γεγονός πως ολοένα και περισσότερα περιστατικά γίνονται αντιληπτά και αντιμετωπίζονται λόγω της αυξημένης παρουσίας της ΕΛΑΣ, όμως χρειάζεται ακόμα περισσότερη προσήλωση στην αντιμετώπιση, ήδη, από το οικογενειακό περιβάλλον και στην αυξημένη ευθύνη των γονέων και των κηδεμόνων απέναντι στα παιδιά τους που βρίσκονται σε μια τόσο κρίσιμη ηλικία.

Στο Υπουργικό Συμβούλιο που συνεδρίασε χθες υπό τον Πρωθυπουργό ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Θάνος Πετραλιάς παρουσίασαν το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό-Διαρθρωτικό Σχέδιο 2025-2028.

 

Το Μεσοπρόθεσμο είναι ένας μηχανισμός που ισχύει σε όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ προκειμένου να ελέγχονται τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος. Ο νέος μηχανισμός που συμφωνήθηκε το Δεκέμβριο του 2023, εισάγει μια νέα μέθοδο, που είναι ο κανόνας του ορίου δαπανών.

Με βάση, δηλαδή, τα χαρακτηριστικά και τις αντοχές κάθε οικονομίας ξεχωριστά, δίνεται η δυνατότητα συγκεκριμένου ποσοστού αύξησης των δαπανών, ώστε να μην επαναληφθούν στο μέλλον φαινόμενα κατάρρευσης οικονομιών, όπως αυτά που ζήσαμε στην Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία.

 

Στο Μεσοπρόθεσμο λοιπόν, αποτυπώνονται:

1.Περαιτέρω σημαντική μείωση του χρέους:

Ο λόγος του Δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες, από 153,7 % το 2024 σε 133,4 % ως το 2028, σε συνέχεια της δραστικής αποκλιμάκωσης, από 207 % το 2020 σε 161,9 % το 2023. Με άλλα λόγια, δηλαδή, η κυβέρνηση μέσα σε διάστημα τριών μόλις ετών, μείωσε τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ κατά 45 ποσοστιαίες μονάδες.

2.Συγκράτηση του ελλείμματος: Για όλη την τετραετία η ελληνική οικονομία θα έχει χαμηλά ελλείμματα, της τάξης του 1% του ΑΕΠ ή και χαμηλότερα από αυτό, δηλαδή σε επίπεδα αρκετά κάτω από τους κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους. Η επίδοση αυτή επιτυγχάνεται σε περίοδο που 8 χώρες της ΕΕ (μεταξύ των οποίων η Ιταλία, η Γαλλία και το Βέλγιο) βρίσκονται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

3.Πρωτογενή πλεονάσματα: Προβλέπεται η διατήρηση του πρωτογενούς πλεονάσματος του προϋπολογισμού για όλη την τετραετία στο επίπεδο που εκτιμάται ότι θα κλείσει το 2024, δηλαδή στο 2,4 % του ΑΕΠ.

4.Ανάπτυξη: Η πρόβλεψη για την ανάπτυξη που περιλαμβάνεται στο μεσοπρόθεσμο είναι συντηρητική, διότι θέλουμε να είμαστε απολύτως ευθυγραμμισμένοι με την ΕΕ. Συγκεκριμένα το μεσοπρόθεσμο προβλέπει ανάπτυξη 2,3 % το 2025, 2 % το 2026, 1,5 % το 2027 και 1,3 % το 2028.

  1. Μείωση της ανεργίας. Από το 2019 μέχρι το 2024 δημιουργήθηκαν 500.000 νέες θέσεις εργασίας. Η πορεία αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια και το 2028 προβλέπεται να φτάσει στο 8,5 %, δηλαδή, στα επίπεδα προ της οικονομικής κρίσης.

 

  1. Αύξηση μισθών:

Ο κατώτατος μισθός από 650 ευρώ το 2019 και 830 ευρώ που είναι σήμερα, προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 950 ευρώ το 2027. Ο μέσος μισθός από 1046 ευρώ το 2019 και 1258 ευρώ στο τέλος του 2023, προβλέπεται να φθάσει στα 1500 ευρώ το 2027, όπως έχουμε δεσμευτεί προεκλογικά.

 

Η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κ. Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό.

Το Δημογραφικό είναι ένα ζήτημα ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο. Αυτή τη στιγμή, 7 στις 10 χώρες σε όλη την υφήλιο έχουν επίπεδο γονιμότητας κάτω από το όριο αναπλήρωσης, δηλαδή 2,1 παιδιά ανά γυναίκα, ενώ από το 1993, οι θάνατοι στην Ευρώπη είναι περισσότεροι από τις γεννήσεις.

 

Το Εθνικό Σχέδιο δράσης διαρθρώνεται σε 5 άξονες:

1.⁠ ⁠Ενίσχυση Γεννήσεων – Στήριξη Οικογένειας

  1. ⁠Ενίσχυση Απασχόλησης

3.⁠ ⁠Διαχείριση της Μακροζωίας – Γήρανσης

4.⁠ ⁠Τοπική Ανάπτυξη – Προώθηση Καινοτομίας

5.⁠ ⁠Ενημέρωση – Ευαισθητοποίηση – Έρευνα

Οι παραπάνω άξονες καταλήγουν σε πάνω από 100 δράσεις συνολικής δαπάνης 20 δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων που έχουμε λάβει ήδη από το 2019, οι οποίες αφορούν σε όλες τις ηλικιακές ομάδες του πληθυσμού.

 

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης έχει ορίζοντα δεκαετίας, έως το 2035 και δεν περιορίζεται απλά στην προσπάθεια ανάκαμψης των γεννήσεων, αλλά προσβλέπει στη συνολική διαχείριση των επιπτώσεων της αλλαγής που έχει επέλθει στην ηλικιακή δομή του πληθυσμού. Θέτει τους στόχους και αποτυπώνει τις πολιτικές και τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μετριαστούν οι συνέπειες των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων στη δημοσιονομική βιωσιμότητα, τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή.

 

Ο Υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και η Υφυπουργός Βιβή Χαραλαμπογιάννη παρουσίασαν το προγραμματισμό των προσλήψεων του 2025.

Ο συνολικός αριθμός των νέων προσλήψεων φθάνει σχεδόν τις 20.000 θέσεις, δίνοντας βαρύτητα -μεταξύ άλλων- στην ενίσχυση του ΕΣΥ, της Δημόσιας Παιδείας, των Σωμάτων Ασφαλείας, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Αυτοδιοίκησης. Σημειώνεται ότι ο προγραμματισμός των 19.181 προσλήψεων στο Δημόσιο για το 2025, αποτελεί συνέχεια των 91.819 προσλήψεων που έχουν εγκριθεί για τα έτη 2020 έως 2024, με αποτέλεσμα οι εγκεκριμένες προσλήψεις για την πενταετία 2020-2025 να έχουν ανέλθει στις 111.000.

 

—–

Νωρίς το μεσημέρι της Κυριακής εκδηλώθηκε πυρκαγιά σε δύσβατη περιοχή με πυκνή δασική βλάστηση στην περιοχή του  Ξυλόκαστρου Κορινθίας.

Στο πρώτο, κρίσιμο στάδιο της φωτιάς, υπήρξε μεγάλη δυσκολία στην πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων λόγω της στενότητας των δρόμων. Από αέρος επιχείρησαν από την πρώτη στιγμή αεροσκάφη και ελικόπτερα που συνεχώς αυξάνονταν και έφτασαν τα 24.

Το δύσκολο ανάγλυφο της περιοχής με τις πολλές χαράδρες και οι θυελλώδεις άνεμοι, που έπνεαν εκείνη την ημέρα, δυσκόλεψαν εξαιρετικά το έργο των δυνάμεων πολιτικής προστασίας και οδήγησαν στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Ταυτόχρονα, μέσα στις χαράδρες, η φωτιά δημιουργούσε το δικό της μικροκλίμα με πολύ σφοδρές ριπές ανέμου.

Συνολικά εκδόθηκαν 14 μηνύματα από το 112 είτε για την ενημέρωση είτε για την απομάκρυνση των κατοίκων σε ασφαλή σημεία.

Δυστυχώς, δύο συνάνθρωποί μας έχασαν την ζωή τους. Εκφράζουμε τα ειλικρινή συλλυπητήρια στις οικογένειες και τους οικείους τους και κάνουμε έκκληση στους κατοίκους να ακολουθούν τις οδηγίες των αρχών και τα μηνύματα του 112.

Τώρα που μιλάμε δεν υπάρχει ενιαίο μέτωπο πυρκαγιάς. Ωστόσο, οι πυροσβεστικές δυνάμεις δίνουν αγώνα για να αντιμετωπίσουν πολλές επικίνδυνες διάσπαρτες ενεργές εστίες, με το φόβο των αναζωπυρώσεων να είναι πάντα υπαρκτός.

Αυτή τη στιγμή επιχειρούν 406 πυροσβέστες με 16 ομάδες δασοκομάντος και 123 οχήματα, εθελοντές, δυνάμεις της ΕΛΑΣ, του ΓΕΕΘΑ, της Δασικής Υπηρεσίας και 21 εναέρια μέσα: 8 αεροσκάφη και 13 ελικόπτερα.

Στις 2 το μεσημέρι ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας θα παραχωρήσει Συνέντευξη Τύπου.

Σημειώνουμε ότι μέχρι σήμερα, έχουν εκδηλωθεί μέσα στην αντιπυρική περίοδο 4.500 πυρκαγιές, ενώ από την αρχή του έτους οι φωτιές που έχει αντιμετωπίσει το Πυροσβεστικό Σώμα ξεπερνούν τις 5.000.

Τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της απότομης ανόδου των τιμών στις χονδρεμπορικές αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, που παρατηρήθηκε το περασμένο καλοκαίρι, εξαιτίας εξωγενών παραγόντων, ζητούν οι Υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας, της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας από την Κομισιόν, με πρωτοβουλία του Υπουργού κ. Σκυλακάκη.

Με επιστολή προς την Επίτροπο Ενέργειας της Κομισιόν, οι τρεις Υπουργοί επισημαίνουν πως η αστάθεια των τιμών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έχει ασκήσει σημαντική πίεση στις οικονομίες των χωρών, απειλώντας τόσο την ενεργειακή ασφάλεια όσο και τη σταθερότητα της αγοράς σε ολόκληρη την περιοχή.

Στην επιστολή προτείνονται τόσο βραχυπρόθεσμα μέτρα, όπως η φορολόγηση των υπερεσόδων των παραγωγών και των εμπόρων ηλεκτρικής ενέργειας και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ εθνικών ρυθμιστικών αρχών για την παρακολούθηση της αγοράς, αλλά και μακροπρόθεσμα μέτρα για την ανάπτυξη βασικής υποδομής διασύνδεσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Τονίζεται ότι η επιστολή προς την Επίτροπο Ενέργειας της ΕΕ συνοδεύεται από ένα κοινό τεχνικό υπόμνημα που αναπτύχθηκε από τις τρεις χώρες, σε συνδυασμό με ένα σημείωμα από τους αντίστοιχους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς, το οποίο περιγράφει τους κύριους παράγοντες που έχουν οδηγήσει στην αύξηση των τιμών.

Η νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού παρουσιάστηκε στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα.

Η νέα σύμβαση αυτή αποτελεί μια θετική εξέλιξη για τους κατοίκους της πρωτεύουσας, το Δημόσιο και την εθνική οικονομία.

Η νέα Σύμβαση Παραχώρησης εξασφαλίζει έσοδα-ρεκόρ ύψους 3,27 δισ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο, το μεγαλύτερο ποσό στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, γεγονός που συμβάλει στην άμεση μείωση του δημόσιου χρέους κατά 1,5% του ΑΕΠ.

Το αντίτιμο των διοδίων της Αττικής Οδού μειώνεται από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ, ενώ προβλέπεται μόνιμη απαλλαγή από την καταβολή διοδίων σε επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία και σε αναπήρους πολέμου βαριάς αναπηρίας.

Επισημαίνεται πως το Υπουργείο, σε συνεργασία με τον νέο Παραχωρησιούχο, διασφάλισαν τα εργασιακά κεκτημένα των εργαζομένων στον αυτοκινητόδρομο και κατάφεραν να μη χαθεί ούτε μία θέση εργασίας.

Σε ισχύ τίθεται από σήμερα, 1η Οκτωβρίου 2024, η μείωση του αντιτίμου των διοδίων στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, η οποία καλύπτεται από το όφελος, ύψους σχεδόν 16 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο εξασφάλισε το Δημόσιο από την αναχρηματοδότηση του έργου Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί.

Για τα ελαφρά οχήματα προβλέπεται έκπτωση ύψους 17%, η οποία αφορά όλες τις διελεύσεις. Το όφελος για τους χρήστες ΙΧ από την εφαρμογή του προγράμματος είναι:

  • 2,8 ευρώ για το 2024, καθώς η επιβάρυνση της διέλευσης από τους πέντε σταθμούς μειώνεται από 16,5 (σήμερα) σε 13,7 ευρώ, και
  • 3 ευρώ για το 2025, από 17,4 σε 14,4 ευρώ, κατ΄ εκτίμηση.

Για τα βαρέα οχήματα προβλέπεται έκπτωση ύψους 5%, η οποία αφορά αποκλειστικά τις διελεύσεις μόνο με χρήση πομποδέκτη. Η έκπτωση αυτή προστίθεται στην έκπτωση ύψους 7%, η οποία υφίσταται ήδη από τον παραχωρησιούχο.

Την Πέμπτη 3 Οκτωβρίου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στον Έβρο όπου θα παρουσιαστεί το Σχέδιο Ανάπτυξης και Ανασυγκρότησης της περιοχής.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Σχεδίου, θα υπάρξει και διαβούλευση με τους θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς της περιοχής καθώς και ένα πλαίσιο κοινών δράσεων (κεντρικής κυβέρνησης και αυτοδιοίκησης) για την ανάπτυξη της περιοχής.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

 

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Καλό σας μήνα. Κύριε Εκπρόσωπε, επιβεβαιώνετε τηλεφωνική επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τους πρώην Πρωθυπουργούς, τον κ. Καραμανλή και τον κ. Σαμαρά, προκειμένου να τους προσκαλέσει στις επετειακές εκδηλώσεις της Παρασκευής για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ν.Δ.; Και αν ναι, ποιο στόχο έχει αυτή η πρωτοβουλία και αν υπάρχει κάποια απάντηση: αν θα παραστούν τελικά. Ευχαριστώ.

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Πράγματι, επικοινώνησε ο Πρωθυπουργός με τους πρώην Προέδρους της Ν.Δ. και πρώην Πρωθυπουργούς της χώρας, τον κ. Κώστα Καραμανλή και τον κ. Αντώνη Σαμαρά, για να τους προσκαλέσει στην επετειακή εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ν.Δ.. Δεν θα μπορούσαν να μην προσκληθούν σε αυτή την εκδήλωση, στην οποία το κάλεσμα είναι γενικό προς κάθε Νεοδημοκράτισσα και κάθε Νεοδημοκράτη, παλιούς και νέους φίλους της παράταξης, δεν θα μπορούσαν να μην προσκληθούν οι δύο πρώην πρόεδροί μας και Πρωθυπουργοί της χώρας. Ως προς το αν θα παρευρεθούν ή όχι, δεν είμαι εγώ ο αρμόδιος για να σας απαντήσει.

 

Κ. ΤΖΑΒΑΡΑ: Όπως είπατε και πριν, ανακοινώθηκε χτες το μεσοπρόθεσμο για το 2025 – 2028 που προβλέπει μια κάθετη πτώση στο δημόσιο χρέος. Μήπως, όμως, πρόκειται για νέο μνημόνιο;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το αντίθετο. Είναι κάτι το οποίο στην πραγματικότητα βάζει όρια και κανόνες για να μην οδηγηθούμε σε νέα μνημόνια. Και επιβεβαιώνει ποιοι είναι συνεπείς σε σχέση με αυτά που λένε και αυτά που κάνουν. Και κάτι πάρα πολύ σημαντικό, το οποίο αναδεικνύεται σε συνδυασμό αυτής της εξέλιξης, αλλά και της θεσμοθετημένης νομοθετικά, πλέον, υποχρέωσης των κομμάτων να κοστολογούν τα προεκλογικά τους προγράμματα. Είναι κάτι που, πλέον, σε ευρωπαϊκό επίπεδο -γιατί δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα, ισχύει για όλες τις χώρες-, απαγορεύει στην πραγματικότητα,  -ο καθένας μπορεί να λέει, βέβαια, προφανώς ό,τι θέλει, αλλά καθίσταται εντελώς ασόβαρη μια τέτοια διατύπωση- τους «εμπόρους ελπίδας», τους «ιδιοκτήτες» ή «καλλιεργητές» λεφτόδεντρων, γιατί θα πρέπει όλοι αυτοί, δεδομένου του γεγονότος ότι υπάρχει οροφή δαπανών, κάθε φορά που τάζουν κάτι στους πολίτες καταγγέλλοντας την «κακιά» κυβέρνηση που δεν δίνει από τα λεφτά, τα οποία μπορεί να μην υπάρχουν τις περισσότερες φορές, αυτά που λένε δεν προκύπτουν από κάπου, θα πρέπει να λέει από πού θα κόψει. Αλλιώς, απλά αυτά που λέει θα είναι λόγια του αέρα. Και κάτι το οποίο αναδεικνύεται από αυτή την συζήτηση και το ανέδειξε και ο κ. Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός, ο κ. Πετραλιάς, είναι ότι αυτά τα οποία έχουμε πει ως βασικές μας δεσμεύσεις και για τον κατώτατο μισθό, και για τον μέσο μισθό και για την ανεργία, είναι πράγματα τα οποία, πλέον, είναι με την βούλα ως προβλέψεις -μένει να τα δούμε στην πράξη- και της Ευρώπης. Ο στόχος ο μεγάλος είναι να μένουμε πιστοί σε αυτό το σχέδιο, να συνεχίζουμε να μειώνουμε την φοροδιαφυγή, να έχουμε υπεραπόδοση εσόδων, ούτως ώστε το πρόγραμμά μας, που έχει ως στόχο την αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών να τρέξει όλο και πιο γρήγορα. Να μπορούμε, δηλαδή, σταδιακά να απαλλάσσουμε τους πολίτες από φόρους, άρα μείωση φορολογικών συντελεστών, από ασφαλιστικές εισφορές.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, χτες ενημερωθήκαμε από ανακοίνωση του Υφυπουργού Μεταφορών ότι απομάκρυνε τον διευθυντή του. Αν θέλετε να μας ενημερώσετε για αυτή την υπόθεση. Τι συνέβη και απομακρύνθηκε ο διευθυντής; Αν έχετε ζητήσει εξηγήσεις από τον κ. Οικονόμου; Υπάρχει κάποια δυσφορία της Κυβέρνησης για την επιλογή αυτή του συνεργάτη;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως καμία δυσφορία και δεν σχετίζεται ο κ. Οικονόμου. Ο κ. Οικονόμου, για να μην υπάρχει καμία σκιά, ζήτησε την συγκεκριμένη παραίτηση και, όπως έκανε και για όλους τους υπόλοιπους συνεργάτες του, όπως μας ενημέρωσε, πριν προσλάβει στα απαραίτητα δικαιολογητικά, ζήτησε ο ίδιος και ποινικό μητρώο, το οποίο για τον άνθρωπο αυτό είναι λευκό. Τώρα, από εκεί και πέρα, ο εν λόγω κύριος έχει βγάλει μια ανακοίνωση, απαντάει και αναφέρεται ότι δεν έχει σχέση με την συγκεκριμένη υπόθεση, δεν έχει καν παραπεμφθεί. Έχει, προφανώς, την δική της αξία η απάντηση. Δεν είναι δική μας δουλειά να απαντήσουμε εξ ονόματος κάποιου άλλου πολίτη ή συνεργάτη Υπουργού, αλλά αλίμονο αν σχετίζεται με όλο αυτό ο Υφυπουργός.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Συμπληρωματικά, επειδή διαβάζουμε πως είναι πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, είναι ακόμα; Έχει ζητηθεί κάποια κίνηση από πλευράς Ν.Δ.;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μα, όπως προκύπτει, δεν έχει ο άνθρωπος καν κατηγορηθεί για τη συγκεκριμένη πράξη. Εγώ δεν γνωρίζω λεπτομέρειες αυτής της υπόθεσης. Άρα, δεν μπορεί με βάση ένα δημοσίευμα να ζητηθεί η παραίτηση κάποιου μέλους ή κάποιου επικεφαλής κάπου σε μια τοπική οργάνωση. Αντιλαμβάνεστε ότι εφόσον υπάρχει κάτι μεμπτό, κάτι περισσότερο, το οποίο προκύψει από μία υπόθεση -που προς το παρόν δεν έχουμε κάτι τέτοιο, είτε αυτό αφορά την Ν.Δ. είτε την νεολαία της Ν.Δ.- προχωρούν οι διαδικασίες, όπως έχει γίνει σε άλλες περιπτώσεις. Αλλά, το να δρας προληπτικά επειδή γράφτηκε κάτι, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό δεν συνάδει με θεσμικά κόμματα ή, αντίστοιχα, νεολαίες κομμάτων. Είναι λίγο της λογικής των λαϊκών δικαστηρίων.

 

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή αναφέρονται και στην δικογραφία τα δημοσιεύματα και, απλώς, για να είναι ξεκάθαρο αν παραιτήθηκε από το Υπουργείο, αλλά όχι από την Ν.Δ..

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας το ξαναλέω επειδή τυχαίνει να είναι και η δουλειά μου και υπάρχει το τεκμήριο αθωότητας, πολλώ δε μάλλον για έναν άνθρωπο, που από ό,τι λέει ο ίδιος -αν υπάρχει κάτι αντίθετο, όποιος το έχει ας το φέρει- αλλά εγώ διάβασα αυτά που είπε ο ίδιος, ότι δεν υπάρχει ούτε ποινική δίωξη. Το ότι αναφέρεται ένα όνομα, αν δεν υπάρχει ποινική δίωξη, δεν μπορείς κάποιον να τον αποπέμψεις για κάτι για το οποίο δεν υπάρχει ποινική δίωξη. Αν υπάρχει κάτι αντίθετο και βγει, αποδειχθεί, τότε είναι μια άλλη ιστορία. Αλλά δεν έχει προκύψει κάτι μέχρι τώρα. Ο κ. Οικονόμου έκανε κάτι για να μην υπάρχουν σκιές και να μην συνδέεται μια υπόθεση με τον ίδιο, που δεν έχει καμία σχέση ο άνθρωπος.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, μόλις μερικές μέρες μετά τις αποκαλύψεις του Documento για το «αμαρτωλό» αστυνομικό τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα, στον απόηχο της σοκαριστικής είδησης για τον θάνατο του 37χρονου Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ένας ακόμη 29χρονος μετανάστης εντοπίστηκε νεκρός μέσα σε κελί, αυτή τη φορά στο αστυνομικό τμήμα Ομονοίας. Μάλιστα, σε συγκεκριμένο χώρο κράτησης στο αστυνομικό τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα δεν υπάρχουν κάμερες και τον Ιανουάριο του 2024 είχε βρεθεί ακόμα ένας νεκρός.  Τι έχετε να πείτε για τις συγκεκριμένες τραγικές υποθέσεις;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, είναι τραγική είδηση η απώλεια δύο ανθρώπων. Και η μία και η άλλη περίπτωση είναι κάτι το οποίο μας προκαλεί θλίψη και οδύνη. Κάθε άνθρωπος που χάνεται. Από εκεί και πέρα, η Αστυνομία, για την πρώτη περίπτωση – επειδή έχουν περάσει κάποιες μέρες – έχει βγάλει την απάντησή της, έχει δώσει εξηγήσεις για το συμβάν, για το περιστατικό και όλη τη διαδικασία σύλληψης, μεταγωγών. Αναφέρομαι σε αυτές τις ανακοινώσεις. Ανακοίνωσε και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ότι θα ερευνηθεί και από Ανεξάρτητη Αρχή η σχετική υπόθεση για να μην υπάρχει καμία σκιά.

Δεν αντιλαμβάνομαι την προσπάθεια πολιτικοποίησης της συγκεκριμένης υπόθεσης. Νομίζω ότι είναι άλλο ένα υποκεφάλαιο εργαλειοποίησης, απόπειρα εργαλειοποίησης -από τα γνωστά κόμματα της «προόδου», αυτού του ευρύτερου «προοδευτικού» χώρου και της ψεύτικης ευαισθησίας- του θανάτου ενός ανθρώπου. Εντάξει, η τυμβωρυχία είναι στο αίμα τους.

Από εκεί και πέρα,  για την υπόθεση τη δεύτερη ήδη έχει εκδοθεί μία ανακοίνωση από την Αστυνομία. Προφανώς, στη συνέχεια θα δοθούν και λεπτομέρειες και εξηγήσεις για το τι συνέβη στην πραγματικότητα. Περιμένουμε και θα είμαστε εδώ να τις σχολιάσουμε,  εφόσον χρειαστεί, στην επόμενη Ενημέρωση.

 

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, με δεδομένο ότι ο κ. Σκυλακάκης έστειλε επιστολή με τους άλλους συναδέλφους του στην Κομισιόν, για μένα θεωρεί και ο κ. Σκυλακάκης και οι άλλοι συνάδελφοί του ότι στην ενέργεια υπάρχουν αρρυθμίες, κάτι δεν δουλεύει σωστά. Γιατί η Κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα έχει αποφύγει να εφαρμόσει αυτό που έκανε στο λιανεμπόριο και στα σούπερ μάρκετ, να βάλει μεικτό περιθώριο κέρδους, πλαφόν; Γιατί να πληρώνει ο καταναλωτής κάτι, το οποίο και η Κυβέρνηση το αναζητεί πού είναι η αρρυθμία, έτσι ώστε να μεταφέρει το πλαφόν και στην ενέργεια, για να υπάρχει μία ισορροπία όταν λυθούν τα θέματα της ενέργειας, για να έχουμε μία ομαλότητα στις τιμές;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι κάτι πάει  πολύ στραβά με τις τιμές της χονδρεμπορικής, χωρίς να φταίει ούτε η Ελλάδα ούτε οι υπόλοιπες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Γι’ αυτό και ο πρώτος εκ των ηγετών των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που κινήθηκε θεσμικά στην Πρόεδρο της Κομισιόν, ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Και να είστε σίγουρος ότι σε αυτή την πρωτοβουλία θα επιμείνει η Κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός. Συμβαίνει το φοβερό και το πολύ περισσότερο παράδοξο, οι φτωχότερες συγκριτικά χώρες της Ευρώπης, χωρίς δική τους ευθύνη, λόγω ενός συστήματος  το οποίο είναι απολύτως παράλογο, να πληρώνουν ως προς τη χονδρική του ρεύματος, κάποιες ώρες της ημέρας, πολλά περισσότερα από άλλες χώρες της Ευρώπης, λόγω ζητημάτων αλγοριθμικών, διασυνδέσεων, τεχνικών ζητημάτων. Το ζήτημα είναι τεχνικό, αλλά πάρα πολύ σημαντικό. Και στη συνέχεια αυτής της πρωτοβουλίας, είχαμε και αυτή την κοινή επιστολή των τριών Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Προσέξτε, όμως, επειδή με ρωτήσατε κάτι το οποίο είναι άλλο πράγμα. Δεν μιλάμε για τις τιμές οι οποίες φτάνουν στον καταναλωτή. Εδώ μιλάμε για τις τιμές χονδρικής. Και στη συνέχεια, προφανώς, λόγω και των πολλών ενεργειών της Κυβέρνησης, αυτές δεν είναι  οι τιμές που φτάνουν στον καταναλωτή. Σας θυμίζω ότι η Κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει δώσει τα περισσότερα χρήματα, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, συναρτήσει του ΑΕΠ της, για τη στήριξη των αυξημένων τιμών ενέργειας όλο αυτό το χρονικό διάστημα και όταν χρειάζεται θα το ξανακάνει. Όπως τον Αύγουστο που μας πέρασε. Είναι άλλα, λοιπόν, τα ζητήματα τα οποία θίγετε, δεν είναι ίδια ζητήματα. Εδώ θεωρούμε ότι η καλύτερη αντιμετώπιση ξεκινάει από αυτή την πρωτοβουλία, για την οποία θα έχουμε κορύφωση μέχρι την υλοποίηση των δίκαιων αιτημάτων μας. Και κορύφωση σε όλα τα επίπεδα.

 

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, συγγνώμη που θα επανέλθω. Σήμερα θα έχουμε τις ανακοινώσεις των προμηθευτών για τα τιμολόγια. Με βάση το κόστος της ενέργειας του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, τα τιμολόγια πρέπει να είναι χαμηλότερα κατά 17 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Απ’ ότι έχουμε παρατηρήσει κανένας προμηθευτής δεν δίνει στον καταναλωτή τη μείωση η οποία έρχεται από  τη χονδρεμπορική αγορά. Και θα επανέλθω στο αρχικό μου ερώτημα: Γιατί η Κυβέρνηση αποφεύγει να βάλει πλαφόν, μεικτό περιθώριο κέρδους στην ενέργεια;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας απάντησα για την πρώτη ερώτηση. Ως προς τις ανακοινώσεις, ας περιμένουμε τις τιμές. Μέχρι τώρα, όμως, από τότε που εφαρμόστηκε η νέα πολιτική με τα πολύχρωμα τιμολόγια, φαίνεται ότι κερδίζεται το στοίχημα, το οποίο, προφανώς, δεν έχει κερδηθεί απολύτως, γιατί είναι μία διαρκής μάχη, στο συγκεκριμένο θέμα. Όπως αντίστοιχα έχουμε αρχίσει και βλέπουμε υποχωρήσεις στις τιμές της βενζίνης, γιατί υπάρχει ανταγωνισμός, λειτουργεί ο ανταγωνισμός και επιστρέφουμε σε τιμές για τους καταναλωτές που μοιάζουν περισσότερο με τις τιμές προ κρίσης. Με λίγα λόγια, οι τιμές Ιανουαρίου – Αυγούστου, με εξαίρεση τον Αύγουστο – που εκεί χρειάστηκε στήριξη για τους καταναλωτές – είναι χαμηλότερες απ’ ό,τι οι τιμές μέχρι τον Δεκέμβριο.

 

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΙ: Η κυρία Καρυστιανού έστειλε επιστολή, e-mail προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ούρσουλα φον ντε Λάιεν και την Ρομπέρτα Μέτσολα, σε ό,τι αφορά το χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών, που είναι υποψήφιος να αναλάβει ο Απόστολος Τζιτζικώστας και αναρωτιέται, πώς είναι δυνατόν η Ε.Ε. να αναθέτει και να εμπιστεύεται τέτοιες κρίσιμες θέσεις μεγάλης ευθύνης για την ευρωπαϊκή ασφάλεια και ανάπτυξη των Μεταφορών σε πολιτικούς που συνδέονται με μια Κυβέρνηση που έχει αποτύχει πλήρως σε αυτόν τον τομέα της ασφάλειας εντός της χώρας της. Τι έχετε να σχολιάσετε για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απολύτως σεβαστή κάθε πρωτοβουλία ενός συγγενή ανθρώπου που χάθηκε σε ένα τραγικό δυστύχημα. Από εκεί και πέρα, όσο τραγικό κι αν ήταν αυτό το οποίο συνέβη και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ και περιμένουμε το συντομότερο δυνατό να χυθεί άπλετο φως, να έχουμε Δικαιοσύνη χωρίς εξαιρέσεις. Η Ελλάδα δεν είναι μόνο αυτό που συνέβη εκεί. Είναι μια χώρα, η οποία έχει κάνει βήματα προόδου σε πολλά άλλα. Σίγουρα υπάρχουν και πολλά, τα οποία πρέπει να κάνει πολύ πιο γρήγορα, όπως είναι ο Σιδηρόδρομος. Την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε ο κ. Σταϊκούρας μια σειρά από πρωτοβουλίες που ήδη έχουν αναλυθεί και περιέγραφε τι θα συμβεί τα επόμενα χρόνια. Ο κ. Τζιτζικώστας δεν συνδέεται και ούτε πολιτικά, ούτε με κανέναν τρόπο με αυτό το τραγικό δυστύχημα. Έχει δώσει νομίζω δείγματα γραφής και σίγουρα είναι άκρως τιμητικό για τη χώρα να αναλαμβάνει ένα τόσο σημαντικό χαρτοφυλάκιο, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.

 

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Με βάση όσα ανακοινώθηκαν χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο για την ανήλικη παραβατικότητα, θέλω να σας ρωτήσω, τελικά το όριο της ανηλικότητας θα κατέβει από τα 15 έτη στα 14; Και πόσο εύκολο είναι τελικά, σε ένα τόσο οξύ κοινωνικό θέμα, να βρεθεί από πλευράς Κυβέρνησης ισορροπία μεταξύ κατασταλτικών και προληπτικών μέτρων;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ήταν μία από τις προτάσεις που έγιναν από τους συναρμόδιους Υπουργούς, αλλά απερρίφθησαν, είναι η μοναδική που απερρίφθη από τον Πρωθυπουργό, μετά από μια εκτενή συζήτηση που έγινε στο Υπουργικό Συμβούλιο. Άλλη μια φορά που συζητείται ένα σημαντικό θέμα και λαμβάνονται στο τέλος αποφάσεις. Όλα τα υπόλοιπα μέτρα που σας ανακοίνωσα, υιοθετούνται. Εκρίθη και από τον Πρωθυπουργό και μετά τη συζήτηση και συνολικά από το Υπουργικό Συμβούλιο ότι δεν θα κερδίσουμε τίποτα με το να κατεβάσουμε κατά ένα χρόνο το όριο ηλικίας. Δεν είναι νομίζω ζήτημα, ειδικά σε τόσο μικρές ηλικίες, κυρίως καταστολής. Σίγουρα η αυστηροποίηση έχει μεγάλη αξία σε πολλές άλλες διατάξεις, τις οποίες σας τις ανέφερα και τις ανέλυσε και ο Υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Φλωρίδης και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Χρυσοχοΐδης. Εδώ πρέπει να σταθούμε στις λοιπές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης που έχουν έναν καθαρά προληπτικό χαρακτήρα και έναν χαρακτήρα θωράκισης προστασίας των εν δυνάμει θυμάτων, όπως είναι η πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης, του bullying στα σχολεία. Πάνω από 400 περιστατικά έχουν γίνει γνωστά με αυτό τον τρόπο. Έχουν επιληφθεί κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι και έχουν αντιμετωπιστεί και πειθαρχικά και με ποινές, δηλαδή, στους δράστες. Η βία, όμως, δεν μένει στα σχολεία. Από ό,τι φαίνεται είναι κυρίως εκτός σχολείων. Έχουμε πολλαπλασιασμό των συλλήψεων. Έχουμε γραμμή καταγγελίας, ούτως ώστε να έχουμε άμεση επέμβαση της Αστυνομίας και να προλαβαίνουμε όσα περισσότερα περιστατικά μπορούμε. Αλλά θα μου επιτρέψετε, ως νέος γονέας, να πω ότι είναι πάρα πολύ μεγάλη η ευθύνη και των γονιών. Έχουμε συνηθίσει σε αυτή τη χώρα -και εμείς έχουμε υποχρέωση να απαντάμε- να τα αποδίδουμε όλα στο κράτος. Εδώ μιλάμε για κάποια περιστατικά, τα οποία τα βλέπεις, τα διαβάζεις, βλέπεις τις περιγραφές και δεν μπορείς να πιστέψεις ότι συμβαίνουν και ειδικά συμβαίνουν από μικρά παιδιά. Πρέπει λίγο να δουν, να κοιταχτούν στον καθρέφτη και οι γονείς αυτών των παιδιών, να καταλάβουν τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Αντιστοίχως, οι γονείς των παιδιών που είναι θύματα να μην φοβούνται. Είμαστε δίπλα τους. Είναι δίπλα τους όλη η κοινότητα και η σχολική κοινότητα και συνολικά η Πολιτεία. Τα περιπολικά, πλέον, έρχονται και επεμβαίνουν σε πολύ λίγα λεπτά. Υπάρχουν οι κατάλληλοι λειτουργοί για να στηρίξουν τα παιδιά αυτά και να μην φοβούνται και οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, γι’ αυτό και έχουμε θεσπίσει μια σειρά από μέτρα προστασίας, ούτως ώστε να απομονώνονται οι δράστες.

Το ξαναλέω, μιλάμε για παιδιά. Είναι, λοιπόν, ένα ζήτημα και κοινωνικό, βαθιά κοινωνικό. Δεν είναι ζήτημα, πρωτίστως, καταστολής. Σε άλλες εκφάνσεις εγκληματικότητας, όπως είναι οι περιπτώσεις υποτρόπων, ναι, εκεί, προχωράμε σε μια ακόμα τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, ούτως ώστε οι υπότροποι να μπαίνουν μέσα. Με αυτή την αλλαγή, για να καταλάβετε, περίπου 2.500 υπότροποι θα φυλακιστούν, υπότροποι δηλαδή εγκλημάτων. Αλλά η παραβατικότητα των ανηλίκων είναι ένα ζήτημα που έχει πολλές άλλες, πολύ σημαντικές προεκτάσεις, που δεν είναι η κυριότερη η καταστολή και ο σωφρονισμός.

 

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Πράγματι, το μεσοπρόθεσμο βάζει υψηλούς στόχους, ενθαρρυντικούς και προς το συμφέρον όλων μας. Αλλά, βέβαια, επειδή τα προβλήματα της καθημερινότητας δεν λύνονται ή δεν αντιμετωπίζονται στον βαθμό που θα ήθελε το μέσο νοικοκυριό, δεν νομίζω ότι αυτό θα φέρει «πελάτες» βλέποντας και τις δημοσκοπήσεις. Και έρχομαι να προσθέσω άλλο ένα μικρό πρόβλημα της καθημερινότητας. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Καταναλωτή, δύο servicers τιμωρήθηκαν με το ίδιο πρόστιμο, έκαναν την ίδια παράβαση, αυτή που είχαν κάνει τον Απρίλιο και τον Σεπτέμβριο. Το ερώτημα είναι ότι ο νομοθέτης δεν προβλέπει ποινή για τους υπότροπους servicers, όπως προβλέπει για άλλες περιπτώσεις εγκληματιών. Δηλαδή, ο servicer κάνει ό,τι θέλει και αν τον πιάσουν, έχει να πληρώσει. Θα συνεχιστεί αυτό το καθεστώς;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχω την εντύπωση ότι το ύψος του προστίμου συναρτάται και από ενδεχόμενη υποτροπή στην τέλεση παραβάσεων, οπότε μπορεί, γιατί φτάνει μέχρι 500.000, τη μία φορά να είναι ένα «α» ποσό, τη δεύτερη φορά να είναι «2α» ποσό και την τρίτη φορά μπορεί να είναι ένα «5α», σε σχέση με το αρχικό ποσό του προστίμου.

Τώρα, ως προς το πρώτο σκέλος της ερώτησής σας, αναφερόμενος προφανώς στους ψηφοφόρους, έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι υπάρχουν δύο δρόμοι. Υπάρχει ο εύκολος δρόμος των πρόσκαιρων παροχών που υποθηκεύουν τη χώρα, ευτυχώς πλέον αυτά έχουν μπει και σε κανόνες και δεν επιτρέπονται στην Ευρώπη. Και ναι, μπορεί να είσαι πρόσκαιρα αρεστός, να προσελκύεις τον κόσμο προσωρινά, αλλά κάποια στιγμή θα σκάσεις σαν φούσκα και θα σκάσει μαζί σου και η χώρα. Το έχουμε ζήσει πολλές φορές. Υπάρχει και ένας δεύτερος δρόμος που είναι πιο δύσκολος, αλλά είναι πιο υπεύθυνος και είναι και ένας δρόμος, ο οποίος δημιουργείται και στον οποίο προχωράς μέσα σε πιο στέρεες βάσεις. Αυτόν έχουμε επιλέξει. Είμαστε πολύ μέσα στους στόχους μας. Σίγουρα η ακρίβεια έχει μειώσει την ένταση με την οποία ο κόσμος μπορεί να δει αυτές τις αυξήσεις των εισοδημάτων. Αλλά δείτε λίγο τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την απασχόληση. Αυτό το οποίο συμβαίνει στην Ελλάδα, που έχει φτάσει στα καλύτερα επίπεδα απασχόλησης από το 2001 που μετράμε, στο πρώτο επτάμηνο του 2024, είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής, με αποτέλεσμα των μειώσεων των φόρων, της ψηφιακής αναβάθμισης της χώρας, της προόδου που έχει κάνει σε αυτό το πεδίο. Σήμερα, ο Πρωθυπουργός μίλησε για το Κτηματολόγιο στη Βουλή. Είναι αποτέλεσμα διαρθρωτικών αλλαγών που έχουν φέρει στο σημείο την Ελλάδα σωρευτικά να είναι πρώτη τα τελευταία χρόνια σε αύξηση των επενδύσεων. Και βέβαια, είναι αποτέλεσμα και στοχευμένων νομοθετημάτων, όπως είναι η κατάργηση του πέναλτι στους εργαζόμενους συνταξιούχους. Όλο αυτό είναι μια πολιτική που αποδίδει. Δεν μπορεί να αποδώσει από τη μία μέρα στην άλλη. Αλλά φαίνεται ότι σε βάθος ετών, όπως προκύπτει από τα σημερινά στοιχεία, αποδίδει.

 

Κ. ΤΖΑΒΑΡΑ: Όπως ανακοινώθηκε, μέσα στον Οκτώβρη θα γίνει τριμερής για το Κυπριακό, που θα συμμετέχει και ο ίδιος ο Αντόνιο Γκουτέρες, ποιες είναι οι προσδοκίες από τη συνάντηση αυτή;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μια πάρα πολύ θετική εξέλιξη, την οποία την καλωσορίζουμε. Και να σας πω σε αυτό το σημείο ότι πρωτοστατήσαμε ως χώρα, για να φτάσουμε στο σημείο να ξεκινήσουν αυτές οι συζητήσεις. Η Ελλάδα ανέπτυξε διαύλους επικοινωνίας με τον Ο.Η.Ε. και σίγουρα σε αυτή την εξέλιξη συνέβαλε και το καλό κλίμα, το καλύτερο κλίμα, το κλίμα διαλόγου με την Τουρκία. Να επαναλάβω στο σημείο αυτό, δυνατά και καθαρά, ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να δεχτεί καμία λύση, πέραν από όσα έχουν οριστεί στα Ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε..

 

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Και μια ερώτηση αμιγώς εθνικού ενδιαφέροντος. Υπάρχουν κάποια δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για συμφωνία από την ελληνική πλευρά με την Τουρκία για κατάτμηση των θαλάσσιων πάρκων, για χωροθέτησή τους, για παράδειγμα, εντός μόνο των δικών μας χωρικών υδάτων, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο ζωτικός εθνικός μας χώρος στο Αιγαίο. Ισχύει κάτι τέτοιο, αν δηλαδή κάνουμε το χατίρι των Τούρκων;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όχι, τα είδα και εγώ αυτά τα δημοσιεύματα και απόρησα. Σας λέω ότι, όπως έχουμε δεσμευτεί, θα γίνουν τα θαλάσσια πάρκα, όχι με γεωπολιτικά κριτήρια, αλλά με καθαρά περιβαλλοντολογικά κριτήρια. Την ίδια απάντηση έχουν δώσει τα καθ΄ ύλην αρμόδια κυβερνητικά στελέχη, συμπεριλαμβανομένων και των Υπουργών, κ. Γιώργου Γεραπετρίτη και του κ. Θοδωρή Σκυλακάκη. Είναι δεδομένο ότι διατηρούμε το δικαίωμα της επέκτασης στα 12 ναυτικά μίλια. Δεν συνδέονται τα δύο θέματα μεταξύ τους και δεν είναι αληθή τα συμπεράσματα, ειδικά τα συμπεράσματα που βγαίνουν από αυτά τα δημοσιεύματα.

 

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Μπορεί ένα ζευγάρι πολιτών να κάνει το γαμήλιο πάρτι του σε ένα μουσείο; Είναι τα μουσεία γι’ αυτούς τους σκοπούς; Και στην περίπτωση του Βυζαντινού, έχει τηρηθεί ο νόμος και σε όλες τις εικόνες που βλέπουμε να βγαίνουν στη δημοσιότητα, με την ορχήστρα ζωντανά;

 

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αν παραβιάζεται και κάποιο μέρος μιας διάταξης, αυτό είναι αντικείμενο καταγγελίας στις αρμόδιες Αρχές. Αλλά από όσο γνωρίζω, μπορεί και επιτρέπεται και συμβαίνει και σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Αυτό είναι κάτι, το οποίο γνωρίζουμε βάσει του τι συμβαίνει με τον νόμο, που νομίζω μάλιστα ισχύει και πριν τη δική μας διακυβέρνηση. Άλλαξε πριν από το 2019, χωρίς να παίρνω αποστάσεις. Αν ένα μέρος των όσων προβλέπονται, επιτρέπονται ή απαγορεύονται, δεν τηρήθηκε, αυτό δεν μπορώ να σας το πω εγώ, ούτε γνωρίζω κάτι τέτοιο. Αλλά σας λέω ότι συμβαίνει και δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, συμβαίνει και σε πολλές άλλες περιοχές της Ευρώπης και του κόσμου.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.