Καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου σε περισσότερες από 600 συναλλαγές
3 Ιουλίου, 2024
Κ. Χατζηδάκης: «Μια μεταρρύθμιση της καθημερινότητας που απλοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες συναλλαγές και μειώνει το κόστος τους»
Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Την κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου για πάνω από 600 συναλλαγές και την αντικατάσταση του από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής για όσες συναλλαγές θα συνεχίσει να υφίσταται, προβλέπει η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η μεταρρύθμιση αυτή αφορά στον εκσυγχρονισμό και στην απλούστευση ενός νομοθετικού πλαισίου που ισχύει εν πολλοίς από το 1931, στην πλήρη ψηφιοποίηση του και στην κατάργηση του – όπου απαιτείται-, ενώ αποτελεί δέσμευση της χώρας και ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αντιμετωπίζονται, επίσης, χρόνια ζητήματα ασαφειών.
Πιο αναλυτικά, με το σχέδιο νόμου που αναμένεται να τεθεί άμεσα σε δημόσια διαβούλευση προωθούνται επτά αλλαγές:καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου και αντικαθίσταται με το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής,
καταργούνται οριστικά περισσότερες από 600 περιπτώσεις επιβολής του Τέλους Χαρτοσήμου,
Αναφέρονται ρητά οι συναλλαγές στις οποίες θα επιβάλλεται το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, η δήλωση, ο υπολογισμός, η βεβαίωση και η είσπραξη του οποίου θα γίνεται εξ ολοκλήρου ψηφιακά μέσω ειδικής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ,
αποκλείεται ρητώς η επιβολή του σε συναλλαγές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής άλλων έμμεσων φόρων,
ορίζεται ότι το Τέλος επιβάλλεται σε συναλλαγές, όπου ο ένας τουλάχιστον συναλλασσόμενος είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδος ή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως από τον τύπο και τον τόπο κατάρτισης της συναλλαγής,
αποσαφηνίζεται ποιος είναι ο υπόχρεος προς απόδοση του φόρου,
καθορίζεται ενιαίος χρόνος απόδοσης του Τέλους.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρούμε άλλη μία μεταρρύθμιση της καθημερινότητας των πολιτών αλλά και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης. Αφήνουμε στο παρελθόν, όπου και ανήκει, το παρωχημένο ισχύον πλαίσιο για το Τέλος Χαρτοσήμου που χρονολογείται από το 1931. Και αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να αντιμετωπίσουμε παθογένειες δεκαετιών που προκαλούσαν σύγχυση στους πολίτες και ασάφεια στην εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας. Συνεχίζουμε την προσπάθεια για τον συνολικό εκσυγχρονισμό του φορολογικού μας συστήματος καταργώντας, παράλληλα, την υποχρέωση πληρωμής του εν λόγω Τέλους για πάνω από 600 συναλλαγές που επηρεάζουν θετικά την τσέπη των πολιτών και των επιχειρήσεων».
Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας σημείωσε: «Είναι ένα νοικοκύρεμα που έχει στόχο να απαλλάξει τους πολίτες, τους επαγγελματίες, τις επιχειρήσεις αλλά και την Πολιτεία από γραφειοκρατικές διαδικασίες που τους επιβάρυναν μέχρι σήμερα. Σκοπός της ρύθμισης είναι ο εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου επιβολής φόρου στις συναλλαγές, η απλοποίηση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας, ο εξορθολογισμός της βάσης επιβολής του φόρου επί συναλλαγών, καθώς και η μείωση των διοικητικών βαρών.»
Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής δήλωσε: «Η αντικατάσταση του απαρχαιωμένου Τέλους Χαρτοσήμου του 19ου αιώνα από ένα σύγχρονο Τέλος Συναλλαγών, το οποίο εφαρμόζεται σε συγκεκριμένες συναλλαγές, εκ των προτέρων γνωστές στους φορολογουμένους, και αποδίδεται ψηφιακά, είναι διπλά επωφελής για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Προσφέρει ασφάλεια δικαίου, εξαλείφοντας λόγους, που προκαλούσαν προστριβές με τη Φορολογική Διοίκηση και προσφυγές στα δικαστήρια, και ταυτόχρονα γλιτώνει τους φορολογουμένους από ταλαιπωρία, καθώς καταβάλλεται απλά και γρήγορα, με ψηφιακή διαδικασία. Το νέο Τέλος Συναλλαγών αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού του φορολογικού μας συστήματος».
Τα προβλήματα του ισχύοντος πλαισίου
Το ισχύον πλαίσιο για το Τέλος Χαρτοσήμου είναι σε σημαντικό βαθμό πολύπλοκο και πολλές φορές δημιουργεί δυσκολίες εφαρμογής στους συναλλασσόμενους. Κάποια από τα προβλήματα του ισχύοντος πλαισίου είναι τα εξής:Το Τέλος Χαρτοσήμου επιβάλλεται σε συμβάσεις που καταρτίζονται στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μπορεί να αποφεύγεται η καταβολή του από συναλλασσομένους που απλώς καταρτίζουν την αντίστοιχη σύμβαση στο εξωτερικό.
Επίσης, το ισχύον πλαίσιο δεν αναφέρει ρητώς τα είδη συμβάσεων, επί των οποίων επιβάλλεται, αλλά καλύπτει γενικώς όσες συμβάσεις δεν υπόκεινται σε άλλες μορφές έμμεσης φορολογίας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει νομική ασφάλεια σε σχέση με την υπαγωγή ή μη μιας σύμβασης σε Τέλος Χαρτοσήμου.
Η νομική ανασφάλεια επιτείνεται δε και από την ασάφεια σχετικά με το ποιος είναι υπόχρεος για την καταβολή του Τέλους Χαρτοσήμου και με ποιόν τρόπο πραγματοποιείται η δήλωση και η καταβολή του.
Τι αλλάζει με το νέο πλαίσιο
Πλέον, το νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής θα επιβάλλεται επί των συναλλαγών, ανεξάρτητα από τον τόπο κατάρτισής τους εφόσον ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος έχει φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα και δεν συντρέχει λόγος απαλλαγής για τους συμβαλλομένους. Οι συναλλαγές αυτές
α) κατονομάζονται ρητώς στον νόμο,
β) δεν υπόκεινται σε άλλους έμμεσους φόρους.
Κατάργηση Τέλους Χαρτοσήμου
Σημειώνεται πως με τις προωθούμενες διατάξεις καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου σε περισσότερες από 600 περιπτώσεις συναλλαγών:Πιο αναλυτικά, καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου σε μια σειρά από σημαντικές συναλλαγές όπως: χρησιδάνειο, ασφαλιστικές συναλλαγές, σύσταση και αύξηση κεφαλαίου μη κερδοσκοπικών νομικών προσώπων/οντοτήτων, ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών υπέρ εισαγωγέων, συμβατικοί τόκοι δανείων και πιστώσεων.
Επιπρόσθετα, καταργείται σε περισσότερες από 100 συναλλαγές που αφορούν σε χαρτόσημα επί παραβόλων (πχ άδεια γάμου, επαγγελματικές άδειες κλπ.). Απαραίτητη επισήμανση: Η κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου δεν συμπαρασύρει και την κατάργηση του παραβόλου για τις εν λόγω συναλλαγές. Οδηγεί ωστόσο σε μείωση της τελικής επιβάρυνσης.
Καταργείται, επίσης, σε περισσότερες από 500 συναλλαγές στις οποίες επιβαλλόταν Τέλος Χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο (π.χ. Χαρτόσημο επί Κρατήσεων υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων), υπέρ ΕΑΔΗΣΥ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κα.
Δήλωση και απόδοση Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Το Τέλος Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών θα βεβαιώνεται με ηλεκτρονική δήλωση μέσω νέας ψηφιακής πλατφόρμας που θα τεθεί σε λειτουργία από την ΑΑΔΕ. Η δήλωση και απόδοση του Τέλους γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από εκείνον της συναλλαγής.
Εξαιρούνται οι περιπτώσεις όπου υπάρχει υποχρέωση παρακράτησης φόρου εισοδήματος (η βεβαίωση και απόδοση του γίνεται με βάση τις προθεσμίες των παρακρατούμενων φόρων), τα μισθώματα (η απόδοσή του γίνεται μέσω της υποβολής της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος) και η περίπτωση τρεχούμενου δοσοληπτικού λογαριασμού (η δήλωση και η απόδοση γίνεται εντός του πρώτου μήνα του επόμενου φορολογικού έτους).
Για συναλλαγές με το Δημόσιο, το Τέλος Συναλλαγής καταβάλλεται ηλεκτρονικά πριν την κατάρτιση ή έκδοση της οικείας πράξης.
Συντελεστές του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Σημειώνεται ότι οι συντελεστές του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών αποσαφηνίζονται και ορίζονται ως εξής:3,60% σε όλα τα μισθώματα ακινήτων, στα τιμολόγια είσπραξης αποζημιώσεων νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας και στις συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και συμβάλλονται για πράξεις που δεν αφορούν αυτήν καθώς και στις περιπτώσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος, ΝΠΔΔ.
2,40% εφόσον όλοι οι συμβαλλόμενοι ή συναλλασσόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή τουλάχιστον ένας έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων.
0,30% επί των προσκομιζόμενων επιταγών (“πινάκια”) σε πιστωτικά ιδρύματα.
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής για δάνεια, καταθέσεις και αναλήψεις
Σε δάνεια που υπόκεινται σε Τέλος Συναλλαγής (δάνεια μεταξύ ιδιωτών/εταιρείες τα οποία δεν είναι τραπεζικά) επιβάλλεται ανώτατο όριο στο Τέλος Συναλλαγής ύψους 150.000 ευρώ ανά δανειακή σύμβαση αλλά ανεξαρτήτως του τόπου που συνήφθη το δάνειο. Με τον τρόπο αυτό δεν θα υφίστανται πλέον οι λόγοι παράκαμψης της νομοθεσίας. Έτσι, το δημόσιο θα εισπράττει τα τέλη που μέχρι τώρα έχανε καθώς οι σχετικές συμβάσεις συνάπτονταν στο εξωτερικό. Η επιβάρυνση δε για τις εταιρίες και τους ιδιώτες θα είναι σε λογικά επίπεδα.
Πιο αναλυτικά, υπάγονται σε Τέλος Συναλλαγής:με συντελεστή 3,6% τα δάνεια μεταξύ ιδιωτών,
με συντελεστή 2,4% τα δάνεια μεταξύ φυσικών ή νομικών προσώπων που ασκούν αμφότερα επιχειρηματική δραστηριότητα ή όπου ο ένας τουλάχιστον συμβαλλόμενος είναι ΑΕ, ΕΠΕ ή ΙΚΕ,
με συντελεστή 1,2% οι εγγραφές στα βιβλία νομικών προσώπων περί καταθέσεων και αναλήψεων.
με συντελεστή 2,4% τα ομολογιακά δάνεια του ν. 4548/2018 εκτός εάν διαπραγματεύονται σε ρυθμιζόμενη αγορά ή πολυμερή μηχανισμό διαπραγμάτευσης.
Σημειώνεται ότι εξαιρούνται του Τέλους οι συμβατικοί τόκοι των δανείων.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Μέσα στο 2024 ο πρώτος διαγωνισμός για κοινωνική αντιπαροχή
28 Ιουνίου, 2024
Αύξηση της προσφοράς για να αντιμετωπιστεί η ανισορροπία στη στεγαστική αγορά
Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:
Μέχρι το τέλος του έτους θα προχωρήσει ο πρώτος διαγωνισμός για κατασκευή κατοικιών με τη μέθοδο της κοινωνικής αντιπαροχής, ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα σε εκδήλωση στο συνέδριο «Real Estate και Ελληνική Οικονομία, νέοι δρόμοι προοπτικές και ευκαιρίες».
Ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις ότι η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε προτάσεις για διευκόλυνση της αδειοδότησης των επενδύσεων σε ακίνητα, ενώ για τον τομέα της φορολογίας επανέλαβε πως οι κινήσεις πρέπει να γίνονται προσεκτικά και με γνώμονα την δημοσιονομική ισορροπία.
Παρέθεσε, επίσης, τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία στο πρώτο τρίμηνο του έτους, η οικοδομική δραστηριότητα αυξήθηκε κατά 42% ως προς τον αριθμό των οικοδομικών αδειών, κατά 38,3% στην επιφάνεια και κατά 25% σε όγκο, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023, σημειώνοντας ότι η αύξηση αυτή είναι πολύ σημαντική, ότι είναι κατ΄ αρχήν θετικό νέο για την αύξηση της προσφοράς ακινήτων και καλή εξέλιξη για την οικονομία.
Ειδικότερα, σε σχέση με την στεγαστική πολιτική ο υπουργός τόνισε ότι με την μέθοδο της κοινωνικής αντιπαροχής, όπως εφαρμόζεται σε άλλες προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, ιδιώτες θα αναλάβουν την κατασκευή κατοικιών σε οικόπεδα του Δημοσίου για τη στέγαση ευάλωτων νοικοκυριών, ωφελούμενων της ΔΥΠΑ κλπ., παράλληλα με την κατασκευή και εκμετάλλευση εμπορικών χώρων από τους οποίους θα αντλούν έσοδα. Οι διαγωνισμοί, όπως είπε, θα προχωρήσουν με εκτελεστικό βραχίονα το ΤΑΙΠΕΔ λόγω της τεχνογνωσίας που διαθέτει η μονάδα ωρίμανσης έργων του Ταμείου και η πρώτη προκήρυξη θα γίνει μέσα στη χρονιά. «Δεν πρόκειται για τις παλιές εργατικές κατοικίες, αλλά για σύγχρονα διαμερίσματα κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα», τόνισε ο υπουργός.
Είναι σε εξέλιξη, επίσης, οι συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την συνέχιση της εμβληματικής πρωτοβουλίας «Σπίτι μου» για την παροχή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων σε νέα ζευγάρια με κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης ενώ το αρμόδιο υπουργείο προχωρά σε ενίσχυση των κινήτρων που προβλέπει το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Ενοικιάζω» το οποίο δεν λειτούργησε όπως αναμενόταν, προκειμένου να προχωρήσουν οι σχετικές επενδύσεις.
«Για το πρόβλημα της στέγης σίγουρα χρειάζεται συνολική ματιά και όχι μονόπλευρη εξέταση των πραγμάτων. Η λύση για να αντιμετωπιστεί η ανισορροπία είναι η αύξηση της προσφοράς», είπε.
Σε σχέση με την απλούστευση των διαδικασιών υλοποίησης των επενδύσεων ανέφερε ότι έχουν γίνει βήματα – ειδικά για τις στρατηγικές επενδύσεις υπάρχει ειδική “φαστ τρακ“ αδειοδότηση – αλλά η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε διάλογο και συγκεκριμένες προτάσεις για περαιτέρω απλούστευση στο πλαίσιο του Συντάγματος.
Στον τομέα της φορολογίας ο κ. Χατζηδάκης, αφού υπενθύμισε τις παρεμβάσεις που έκανε η κυβέρνηση για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, τις αφορολόγητες γονικές παροχές, την αύξηση της έκπτωσης φόρου για εργασίες ανακαίνισης και την αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές μέχρι το τέλος του 2025, τόνισε: «Στη φορολογία δεν έχουμε πολλά περιθώρια. Πρέπει να ζυγίζουμε πάντα και τους δημοσιονομικούς στόχους της ΕΕ, διαφορετικά, αν υπερβούμε την ισορροπία θα ξαναγυρίσουμε εκεί που ήμασταν την περασμένη δεκαετία και ο λογαριασμός θα έρθει σε όλους μας». Ειδικότερα για την πρόταση φοροαπαλλαγής των μισθωμάτων για τις κενές κατοικίες, έθεσε το ερώτημα αν ένας ιδιοκτήτης σήμερα προτιμά να χάνει το εισόδημα από το ενοίκιο προκειμένου να μην φορολογηθεί γι’ αυτό.
Σε ερώτηση για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ο υπουργός τόνισε πως στην παρέμβαση που έγινε το Δεκέμβριο για ομαλοποίηση της αγοράς ελήφθησαν υπόψη και οι δύο πλευρές. «Δεν έχουμε αποκλείσει προκαταβολικά τίποτα, είπαμε ότι όταν τελειώσει η τουριστική σεζόν θα βγάλουμε συμπεράσματα και ύστερα από συζήτηση θα καταλήξουμε σε πρόσθετες παρεμβάσεις», ανέφερε.
Τέλος ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι η αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας έχει καθυστερήσει και οι πρωτοβουλίες τώρα θα προχωρήσουν με γοργούς ρυθμούς, με χαρτογράφηση και ομαδοποίηση των ακινήτων της ΕΤΑΔ από τα οποία τα πιο ώριμα θα ομαδοποιηθούν και θα τεθούν σε διαγωνισμούς προς αξιοποίηση σε «πακέτα» και όχι κάθε ένα ξεχωριστά. Ειδική αναφορά έκανε στα Ξενία, η ανάπλαση των οποίων, όπως σημείωσε, μπορεί να αναβαθμίσει την τουριστική αγορά συγκεκριμένων περιοχών, στο ακίνητο του Ταε-Κβο-Ντο για το οποίο ο διαγωνισμός θα επαναπροκηρυχθεί με όρους που θα το καθιστούν ελκυστικό, καθώς και στην ανάπλαση της ΔΕΘ που περιλαμβάνει εκθεσιακό χώρο, πάρκο και ξενοδοχείο και μπορεί να δημιουργήσει καινούργια δυναμική για την πόλη.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ