Καλό μεσημέρι.
Πραγματοποιήθηκε χθες η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Στη δήλωσή του ο Πρωθυπουργός τόνισε πως: «Συμφωνήσαμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε να εμβαθύνουμε το θετικό κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, το οποίο έχει εγκαθιδρυθεί τους τελευταίους μήνες».
Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν στον οδικό χάρτη των επαφών των δύο χωρών, ο οποίος περιλαμβάνει:
Τις συναντήσεις των αρμόδιων για τον πολιτικό διάλογο και τη θετική ατζέντα Υφυπουργών Εξωτερικών στα μέσα Οκτωβρίου,
τις συναντήσεις εντός του Νοεμβρίου για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης και
τη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας στις 7 Δεκεμβρίου στη Θεσσαλονίκη.
Η Ελλάδα σήμερα είναι πιο ισχυρή από ποτέ αμυντικά, γεωπολιτικά, διπλωματικά και λειτουργεί πάντοτε με σεβασμό στους κανόνες Διεθνούς Δικαίου.
Όπως έχουμε τονίσει ξανά, προσερχόμαστε στο διάλογο με την Τουρκία καλόπιστα. Η βασική διαφορά μας είναι η οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο.
Σε όλα τα υπόλοιπα επίπεδα είμαστε γείτονες που μπορούν να συμβιώνουν χωρίς εντάσεις, με αμοιβαίο σεβασμό και να αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις, όπως αυτή της κλιματικής κρίσης.
Ο Πρωθυπουργός συναντήθηκε ακόμη με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, με τον Γενικό Γραμματέα του NATO Γενς Στόλτενμπεργκ και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας της Νότιας Κορέας Γιουν Σουκ Γέολ.
Σήμερα ο Πρωθυπουργός στις 14:30 ώρα Ελλάδος θα πραγματοποιήσει συνάντηση με επενδυτές, στις 19:30 ώρα Ελλάδος πρόκειται να μιλήσει στο Πανεπιστήμιο του Yale, ενώ το στις 00:45 ώρα Ελλάδος θα απευθύνει ομιλία ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ.
Η Ελληνική Κυβέρνηση δίνει με αμείωτο ρυθμό τη μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την πάταξη φαινομένων αισχροκέρδειας.
Η ακρίβεια είναι ένα ζήτημα παγκόσμιο και κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μειώσουμε τις συνέπειες του προς τους καταναλωτές.
Είναι δέσμευσή μας πως δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να κερδοσκοπεί σε βάρος των καταναλωτών γι’ αυτό και οι έλεγχοι από κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ συνεχίζονται εντατικά και σε περιπτώσεις, είτε αδικαιολόγητων κερδών, είτε πλασματικών εκπτώσεων, επιβάλλονται τα ανάλογα πρόστιμα.
Άλλωστε, από την αρχή του έτους στο σύνολο της χώρας έχουν διενεργηθεί 14.949 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ.
Όπως ανακοίνωσε και χθες ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, το Υπουργείο προχωρά στην υλοποίηση τεσσάρων νέων μέτρων με στόχο την προστασία των καταναλωτών.
1ον Εξασφαλίζουμε από τους προμηθευτές μόνιμη μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, πέρα από τις όποιες ειδικές προωθητικές προσφορές κάνουν οι ίδιοι, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.
Η μείωση αυτή θα αναγράφεται με ειδική σήμανση στα ράφια των σουπερμάρκετ. Σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση, θα επιβάλλεται πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
2ον Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.
3ον Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 υποχρεούνται να κοινοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά.
4ον Αναβαθμίζεται το σύστημα υποβολής και διαχείρισης καταγγελιών, τόσο για την τηλεφωνική γραμμή 1520, όσο και τον ειδικό ιστότοπο για τις καταγγελίες. Σχεδιάζεται, ακόμη, και ενεργοποιείται ειδική εφαρμογή για την υποβολή καταγγελιών και μέσω κινητού τηλεφώνου.
Τα μέτρα αυτά είναι επιπρόσθετα σε σχέση με τα μέτρα που λήφθηκαν για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας στην Θεσσαλία, όπου οι έλεγχοι συνεχίζονται εντατικά. Την τελευταία εβδομάδα έχουν επιβληθεί πρόστιμα άνω των 110.000 ευρώ. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν -και αυτό θέλω να το τονίσω- να κερδοσκοπήσει σε βάρος των καταναλωτών, πολλώ δε μάλλον σε βάρος των ανθρώπων που επλήγησαν από τα ακραία φαινόμενα και προσπαθούν να ξαναχτίσουν τη ζωή τους.
Πρώτιστο μέλημά μας είναι η προστασία των καταναλωτών από την εισαγόμενη πληθωριστική κρίση, η διασφάλιση της διαφάνειας στην αγορά και η τόνωση του ανταγωνισμού.
—–
Εισάγεται σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής το νέο εργασιακό νομοσχέδιο και αύριο Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση.
Με τις διατάξεις του εργασιακού νομοσχεδίου, για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση στη Βουλή, ενσωματώνεται στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία (ΕΕ) 2019/1152 και ταυτόχρονα θεσπίζονται, αφενός κανόνες για την απλοποίηση των διοικητικών διαδικασιών, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης και των βιώσιμων και δίκαια αμειβόμενων θέσεων εργασίας, και αφετέρου νέοι προστατευτικοί κανόνες για τους εργαζόμενους, που αφορούν τόσο την καταπολέμηση της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας όσο και την προάσπιση του δικαιώματος στην εργασία, αντιμετωπίζοντας έτσι χρόνιες στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας.
Παράλληλα, στο προς ψήφιση νομοσχέδιο εντάσσεται η τροπολογία σύμφωνα με την οποία από 1.1.2024 αίρεται το πάγωμα των «τριετιών», ενώ ταυτόχρονα προβλέπεται χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας μέχρι 28/2/2024 στους κατοίκους των περιοχών που επλήγησαν από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.
Βασική μας προτεραιότητα είναι η προστασία των εργαζομένων, η διασφάλιση των δικαιωμάτων τους και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Το νομοσχέδιο αυτό εξασφαλίζει διαφάνεια και καταπολεμά την αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία. Η νομοθέτηση και εφαρμογή του δίνει χώρο στην πρόοδο και τον -καλώς εννοούμενο- ανταγωνισμό στην αγορά εργασίας.
—-
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων την Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, τη δημιουργία Ηλεκτρονικού Συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης φαρμάκων στην εγχώρια αγορά, όπως και την αποστολή κατ’ οίκον φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων για θεραπεία σοβαρών ασθενειών.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης του ΕΣΥ, της προστασίας της ισότητας, της διαφάνειας και των δικαιωμάτων των ασθενών, του εκσυγχρονισμού της κατάρτισης, τήρησης, οργάνωσης και λειτουργίας της λίστας χειρουργείων των νοσοκομείων του ΕΣΥ, της ανάγκης για προγραμματισμό και οργάνωση των χειρουργείων, δημιουργείται σύστημα αρχειοθέτησης (μέσω διαδικτύου) ενιαίας πανελλαδικά λίστας χειρουργείων με στόχο την κεντρική διαχείριση των υφιστάμενων διακριτών λιστών χειρουργείων των νοσοκομείων και την προτυποποίηση των διαδικασιών και την μείωση του χρόνου αναμονής.
Σε ότι αφορά στη δημιουργία Ηλεκτρονικού Συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης φαρμάκων στην εγχώρια αγορά, σκοπός της προτεινόμενης διάταξης είναι η αύξηση της διαφάνειας κατά μήκος ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας φαρμάκου στην εγχώρια αγορά, ο έγκαιρος εντοπισμός και η πρόβλεψη ελλείψεων φαρμάκων.
Τέλος, για την ανακούφιση ασθενών που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες προβλέπεται η δυνατότητα, για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι λαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή με φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα για θεραπεία σοβαρών ασθενειών, να λαμβάνουν τα ως άνω φαρμακευτικά ιδιοσκευάσματα κατ’ οίκον, από τα φαρμακεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., μέσω πιστοποιημένης εταιρείας ταχυμεταφοράς.
Εντατικούς ελέγχους καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού πραγματοποίησαν οι ελεγκτές της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ σε ολόκληρη τη χώρα για την προστασία των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ε.Ε., την αντιμετώπιση της απάτης στο Φ.Π.Α., την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, του παράνομου εμπορίου καπνικών και απομιμητικών προϊόντων και της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, καθώς επίσης και για την παράνομη διακίνηση ναρκωτικών ουσιών.
Ενδεικτικά, σε μια περίπτωση ελέγχου στην Αττική εντοπίστηκε υπόθεση νοθείας καυσίμων για την οποία επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 915.000 € σύμφωνα με τις διατάξεις του αγορανομικού κώδικα, ενώ σε άλλες πέντε αντίστοιχες υποθέσεις επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 25.000 €.
Εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν συνολικά ποσότητες λαθραίων τσιγάρων που ανέρχονται περίπου σε 57,7 εκατομμύρια τεμάχια, συνολικής αξίας άνω των 12 εκατομμυρίων ευρώ.
Κατόπιν σύνθετων ελεγκτικών ενεργειών διαπιστώθηκαν μη νόμιμες ενέργειες ως προς την υπερτιμολόγηση δαπανών σε έξι επιχειρήσεις σε Αττική, Τρίκαλα, Κω, Ρόδο και Φλώρινα με στόχο να εισπράξουν μεγαλύτερες κρατικές ενισχύσεις. Ζητήθηκε η ανάκτηση των παράνομα ληφθέντων επιχορηγήσεων συνολικού ύψους 11.219.703,50 €.
Η τήρηση και διασφάλιση της νομιμότητας είναι η πρώτη μας προτεραιότητα και θα συνεχίσουμε τους ελέγχους με ακόμα μεγαλύτερη ένταση.
Κατά 5% μειώθηκαν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι στο μητρώο της ΔΥΠΑ σε σχέση με τον περασμένο Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Υπηρεσία.
Σε συνδυασμό με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία η ανεργία στην Ελλάδα βρίσκεται στο 10,8%, το χαμηλότερο δηλαδή ποσοστό που έχει φτάσει τα τελευταία 15 χρόνια, αποδεικνύει πως η Ελλάδα βρίσκεται σε μια νέα εποχή.
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, οι θετικές αξιολογήσεις από διεθνείς οίκους και η στήριξη της Ευρώπης, χάρη στις κινήσεις της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού και παρά τις αντιξοότητες και τις πρωτοφανείς κρίσεις που βιώσαμε, δημιουργούν ευκαιρίες και επενδύσεις και αυξάνουν τις θέσεις εργασίας.
Μέσα στα πιο δύσκολα χρόνια, αλλεπάλληλων εισαγόμενων κρίσεων δημιουργήθηκαν πάνω από 450.000 νέες θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα αυξήθηκε ο μέσος μισός. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσει να εργάζεται η Κυβέρνηση με ακόμα μεγαλύτερη ένταση.
Το Ζαγόρι πλέον αποτελεί μέρος του Καταλόγου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, γεγονός που αποτελεί σημαντική επιτυχία για την χώρα μας. Για πρώτη φορά, εγγράφεται στον Κατάλογο ένα πολιτιστικό αγαθό της Ελλάδας, ένα εξαιρετικό παράδειγμα της νεότερης πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Αυτό σημαίνει πως το Ζαγόρι έχει πλέον αυξημένη προστασία ως μοναδικής αξίας πολιτιστικό αγαθό, αλλά και ως πολύτιμο στοιχείο του ευρύτερου περιβάλλοντος, που διατηρείται σχεδόν αλώβητο.
Σήμερα, Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου, καταβάλλεται το χρηματικό βοήθημα σε τρίτεκνες και πολύτεκνες αγρότισσες μητέρες, συνταξιούχους ή ασφαλισμένες του e-ΕΦΚΑ(ΟΓΑ), οι οποίες δήλωσαν συμμετοχή στο Πρόγραμμα Παροχής Χρηματικών Βοηθημάτων του ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ και πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Το χρηματικό ποσό είναι ύψους 700 ευρώ για τις τρίτεκνες και 1000 ευρώ για τις πολύτεκνες μητέρες και πιστώνεται στους τραπεζικούς λογαριασμούς που έχουν δηλώσει κατά την υποβολή της αίτησής τους.
Η προϋπολογισθείσα δαπάνη ανέρχεται σε 2.800.000 ευρώ για 4.000 τρίτεκνες αγρότισσες μητέρες και 1.000.000 ευρώ για 1.000 πολύτεκνες αγρότισσες μητέρες, όπως αναφέρει το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Αναφορικά με το ζήτημα της αρωγής και αποκατάστασης των συνεπειών των πλημμυρών στη Θεσσαλία στην πλατφόρμα arogi.gov.gr μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περισσότερες από 20.545 οριστικοποιημένες αιτήσεις και περίπου 4.860 προσωρινές αιτήσεις.
Ταυτόχρονα, η Περιφέρεια έχει αναλάβει το έργο της μέτρησης των επιπτώσεων και των ζημιών που έχουν γίνει σε επιχειρήσεις και υλοποιεί αυτοψίες. Μέχρι σήμερα, οι αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στην Περιφέρεια είναι περισσότερες από 4.280 ενώ οι αυτοψίες που έχουν διενεργηθεί ξεπερνούν τις 1.800.
Το στάδιο της κατάθεσης των αιτήσεων ακολουθείται από ένα στάδιο στο οποίο υπάρχουν διασταυρωτικοί έλεγχοι που διενεργούνται από τα στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με σκοπό απλά και μόνον να λάβουν την κρατική αρωγή όσοι πραγματικά τη δικαιούνται.
Υπενθυμίζεται πως οι 45 οικισμοί που επλήγησαν ολικά από την κακοκαιρία λαμβάνουν αποζημίωση χωρίς αίτηση.
Αν τυχόν υπάρξουν κάποιοι, ελάχιστοι, οι οποίοι λάβουν την κρατική αρωγή χωρίς να τη δικαιούνται, μετά τους διασταυρωτικούς ελέγχους αυτοί θα εντοπιστούν και τα ποσά θα επιστραφούν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.
Τα νεκρά ζώα, περισυλλέγονται και διαχειρίζονται με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, ενώ διενεργούνται συστηματικές απολυμάνσεις στις περιοχές από τις οποίες περισυλλέγονται τα νεκρά ζώα για να μην υπάρξει υγειονομικός κίνδυνος.
Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Αστεροσκοπείο Αθηνών επιμένει στην αυτονομία του και έχει στείλει και επιστολή στον Πρωθυπουργό ζητώντας συνάντηση. Θα τους δει ο Πρωθυπουργός και θα επιμείνει στην απόφαση να υπαχθούν στην Πολιτική Προστασία;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό το οποίο επιθυμεί η Κυβέρνηση και επιθυμεί και ο Πρωθυπουργός με βάση αυτά τα οποία ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ είναι να δοθεί ακόμη μεγαλύτερη έμφαση και αξία στην κατάρτιση και την επιστημονική γνώση, στους ανθρώπους, δηλαδή, που μπορούν να συνδράμουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε προβλέψεις και διάφορα μοντέλα που θα χρησιμοποιεί η Πολιτική Προστασία. Καμία διάθεση φίμωσης δεν υπάρχει, καμία διάθεση περιορισμού ή παρέμβασης στη λειτουργία κανενός οργανισμού δεν υπάρχει και αυτό ζητώ για ακόμη μία φορά να γίνει σαφές. Το αντίθετο με αυτό το οποίο κάποιοι ισχυρίζονται. Δίνεται ακόμη μεγαλύτερη αξία και δύναμη στην επιστημονική γνώση. Ούτως ή άλλως, ξέρετε, όλα αυτά τα πρωτόκολλα τα οποία σχεδιάζονται, όλες οι προβλέψεις οι οποίες σχεδιάζονται, τα επιχειρησιακά σχέδια βασίζονται στη γνώμη, στην άποψη, στην αντίληψη, στις γνώσεις των ειδικών. Αυτό έκανε σε όλες τις κρίσεις, τις μεγάλες κρίσεις, που κλήθηκε να διαχειριστεί η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός, αυτά τα πολύ δύσκολα χρόνια εισαγόμενων κρίσεων, αυτό θα συνεχίσει να κάνει.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, κ. Εκπρόσωπε. Περιγράφετε θετικό κλίμα από τη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Στις ανακοινώσεις δεν είδαμε αναφορές σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, ούτε και στις δηλώσεις του Πρωθυπουργού να απαντά στις δηλώσεις του Τούρκου στον Ο.Η.Ε. για την αναγνώριση των κατεχομένων. Ποιο το κόστος της χώρας για να επιτευχθεί αυτό, το περιγραφόμενο, θετικό κλίμα και ποια είναι τα εδαφικά θέματα στα οποία αναφέρθηκε ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξή του στο CNN;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να επαναλάβουμε για μία ακόμη φορά ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση ούτε καν συζήτηση επί των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας. Δεν τίθενται στο τραπέζι. Είναι δεδομένες και γνωστές οι κόκκινες γραμμές που διαχρονικά υποστηρίζουν οι ελληνικές κυβερνήσεις. Το τι συζητείται σε αυτό τον κύκλο συζητήσεων και διμερών επαφών έχει γίνει σαφές και ποια είναι η ατζέντα είναι ξεκάθαρο. Ως προς το ζήτημα της Κύπρου, το έθεσε ο Πρωθυπουργός και στη συνάντησή του με τον Τούρκο Πρόεδρο. Επανέλαβε την εθνική θέση: Δεν δέχεται η χώρα μας καμία λύση δύο κρατών. Υπερασπιζόμαστε ως ένα με την Κύπρο τη θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας για μία λύση ενός κράτους, διζωνική – δικοινοτική Ομοσπονδία, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε.. Το έθεσε, λοιπόν, αυτό ο Πρωθυπουργός και στη συνάντησή του. Προφανώς, στη συνέχεια, ήταν πολύ σημαντική και η συνάντηση που είχε ο Έλληνας Πρωθυπουργός με τον Κύπριο Πρόεδρο, τον κ. Χριστοδουλίδη, και εικάζω ότι θα αναφερθεί εκτενώς και στη σημερινή του ομιλία στον Ο.Η.Ε..
Π. ΜΙΧΟΣ: Καλή σας μέρα. Να εξειδικεύσω λίγο το ερώτημα της συναδέλφου. Αρχικά, ο Τούρκος Πρόεδρος ζήτησε την αναγνώριση των κατεχομένων ως Κράτους. Δευτέρα και Τρίτη τουρκικά μαχητικά, τύπου ΑΤR 72, παραβίασαν τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο. Αυτό πώς διαβάζεται από την Αθήνα; Ως μία ένδειξη καλής πίστης, καλής θέλησης από την γειτονική χώρα; Και δεύτερον, ο Πρωθυπουργός στη συνέντευξη του στο CNN είπε ότι συμφωνούμε ότι διαφωνούμε σε εδαφικά ζητήματα. Άρα, το ερώτημα είναι: Η Τουρκία στις κλειστές συναντήσεις θέτει εδαφικά ζητήματα; Τα οποία είναι ο πυρήνας της κυριαρχίας και όχι κυριαρχικά δικαιώματα. Είναι πιο βαριά. Οπότε μας τα θέτουν και τα απορρίπτουμε; Αυτό λίγο ήθελε μια διασαφήνιση.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, το τι θέτει η άλλη πλευρά εγώ δεν μπορώ να σας το μεταφέρω. Εμείς μεταφέρουμε τι θέτει η ελληνική πλευρά και, προφανώς, και τι δεν είναι διαπραγματεύσιμο, όπως πολλές φορές έχει ξεκαθαρίσει ο Πρωθυπουργός. Η συνέντευξη την οποία αναφέρετε προηγήθηκε της συνάντησης. Και όπως είπε ο Πρωθυπουργός, για κάποια θέματα της συνέντευξης που προηγήθηκε της συνάντησης -άρα δεν μετέφερε, γιατί ακολούθησαν δηλώσεις του Πρωθυπουργού μετά τη συνάντηση- είπε σε τι συμφωνούμε ότι διαφωνούμε. Επίσης, έχει πει πάρα πολλές φορές και με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο και, μάλιστα, πολύ πρόσφατα στην συνέντευξη Τύπου στη ΔΕΘ, ότι κυριαρχικά δικαιώματα και όλα τα αντίστοιχα ζητήματα που συνιστούν διαχρονικά κόκκινες γραμμές για τη χώρα, δεν μπαίνουν στο τραπέζι, δεν συζητούνται. Αυτό, λοιπόν, έχει τεθεί επανειλημμένως με κάθε επισημότητα από τον Έλληνα Πρωθυπουργό. Ως προς αυτό που αναφέρατε για τις παραβιάσεις, όπως έχουμε πει πάρα πολλές φορές, όπως έχει τονίσει ο Πρωθυπουργός, εμείς προσερχόμαστε σε αυτή την διαδικασία, πιστεύουμε στον διάλογο, πιστεύουμε στη συνεννόηση καλόπιστα. Από εκεί και πέρα, δεν είμαστε αφελείς, ούτε σημαίνει ότι δεν αξιολογούμε κάθε ενέργεια και κάθε κίνηση. Η πραγματικότητα, όμως, δείχνει -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πρέπει να εφησυχάσουμε- ότι τους τελευταίους μήνες, οι ίδιοι αριθμοί λένε ότι η κατάσταση είναι πολύ πιο ήρεμη. Πορευόμαστε σε πολύ πιο ήσυχα νερά, αν μου επιτρέπεται η έκφραση, σε σχέση με την προηγούμενη χρονική περίοδο. Όλα αυτά, λοιπόν, αξιολογούνται διαρκώς, αξιολογούνται καθημερινώς. Εμείς πιστεύουμε -το ξαναλέω- στο διάλογο, πιστεύουμε στην υλοποίηση όλων όσων έχουν συμφωνηθεί και στην πρώτη συνάντηση στο Βίλνιους και επικαιροποιήθηκαν στη χθεσινή δεύτερη συνάντηση. Και όλο αυτό θα αξιολογείται μέρα με τη μέρα, συνάντηση με τη συνάντηση, στον άξονα τον οποίο έχουμε προαναγγείλει με την άλλη πλευρά.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Είπατε εισαγωγικά ότι οι τριετίες «ξεπαγώνουν» 1/1/2024, αλλά, παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν δημοσιεύματα που επιμένουν και εξηγούν, αναλύουν με κάποιον τρόπο, ότι το «ξεπάγωμα» θα ξεκινήσει 1η Ιανουαρίου του 2027. Μπορείτε να γίνετε πιο σαφής; Τελικά τι γίνεται; Μπερδεύεται ο κόσμος κι εγώ.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Και είμαστε υποχρεωμένοι να το ξεκαθαρίζουμε ξανά και ξανά. Δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι οι τριετίες «ξεπαγώνουν» το 2027. Οι τριετίες «ξεπαγώνουν» 1/1/2024. Κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα, πολύ γρήγορα, τα ανέφερα και την προηγούμενη φορά: Αν ένας εργαζόμενος, μέχρι το 2012 που «πάγωσαν» οι τριετίες είχε δύο χρόνια, τώρα θα θέλει από 1/1/2024 όχι εκ νέου τρία χρόνια, αλλά έναν χρόνο για να συμπληρώσει την τριετία. Άρα, θα τη συμπληρώσει το 2025. Αν σε κάποιον του μένουν πέντε ημέρες, στην 5η – 6η ημέρα του 2024 θα λάβει την πρώτη ή τη δεύτερη ή την τρίτη τριετία, αναλόγως σε ποια φάση από τις τρεις βρίσκεται. Άρα, το «ξεπάγωμα» των τριετιών δεν γίνεται από το 2027, γίνεται από το 2024. «Πάγωσαν» το 2012, «ξεπάγωσαν» το 2024. Και, μάλιστα, επειδή ακούσαμε και μία κριτική ότι είναι εμπαιγμός των εργαζομένων, και από την Αντιπολίτευση και από κάποια μέσα, γιατί υπάρχει η ρήτρα για το 2027, να πούμε το εξής: Το 2012 προβλέφθηκε το πάγωμα, και ουδείς από αυτούς που φωνάζουν δεν το ανέτρεψε. Να θυμηθούμε ότι είχαμε και μια άλλη Κυβέρνηση, αριστερή και δήθεν κοινωνικά ευαίσθητη, η οποία δεν έθιξε το θέμα των τριετιών. Δεν έθιξε το ζήτημα του πρόωρου «ξεπαγώματος». Όλοι αυτοί, δηλαδή, που φωνάζουν εκ των υστέρων, είτε όταν είχαν τη δυνατότητα να «ξεπαγώσουν» τις τριετίες, δεν το έκαναν, είτε όταν ήμασταν εμείς στην Κυβέρνηση τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια, δεν ήρθαν να πουν γιατί δεν το κάνετε νωρίτερα. Η Κυβέρνηση, λοιπόν, του Κυριάκου Μητσοτάκη έρχεται ενάμιση, τουλάχιστον, χρόνο νωρίτερα, απ’ ό,τι προβλέφθηκε το 2012, μπορεί και δύο, με βάση την πρόβλεψη για τα τέσσερα τρίμηνα το ποσοστό της ανεργίας να είναι κάτω από 10% και κάνει το «ξεπάγωμα» για να ρυθμιστεί η αγορά. Και προφανώς προβλέπεται από το μεσοπρόθεσμο ότι δεν υπάρχει ο κίνδυνος περαιτέρω αύξησης της ανεργίας, για αποκλιμάκωση μιλάμε. Άρα, δεν υπάρχει και κανένας κίνδυνος να μπούμε ξανά στη διαδικασία εκ νέου «παγώματος». Άρα, κάτι που ήταν να γίνει ενάμιση-δύο χρόνια αργότερα, γίνεται νωρίτερα από την Κυβέρνηση, με σωστή ρύθμιση της αγοράς. Δίνεται, δηλαδή, μία αύξηση πολύ νωρίτερα στους εργαζόμενους, με βάση τα όσα προβλέπονται και όσο χρόνο εργασίας είχαν πριν, τα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό είναι απόρροια, προφανώς, της πορείας της ελληνικής οικονομίας, της μείωσης της ανεργίας. Μη γελιόμαστε. Μιλούσαμε για μια Ελλάδα, η οποία είχε 17% – 18%, ίσως και πολύ παραπάνω τοις εκατό ανεργία, έφτασε να έχει μέχρι και 20% ανεργία. Τώρα μιλάμε για μια Ελλάδα, η οποία κοντεύει να φτάσει στο μονοψήφιο. Μιλάμε για μια Ελλάδα που είναι δεύτερη σε ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη, πρώτη σε ρυθμούς μείωσης του χρέους – και το ξαναλέω για να μην παρεξηγηθώ – σε πάρα πολύ δύσκολα χρόνια πολλών εισαγόμενων κρίσεων. Αυτό, λοιπόν, είναι σημαντικό ότι γίνεται, είναι σημαντικό ότι γίνεται για τους εργαζομένους. Αφορά άμεσα πάνω από 600.000 εργαζομένους και άμα προσθέσει κανείς και τα επιδόματα και όλα τα υπόλοιπα, μπορεί να φτάσει και πάνω από ένα εκατομμύριο, 1.200.000 εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα. Είναι μια σημαντική είδηση και προφανώς είναι ένα ακόμα βήμα στα πολλά που γίνονται και πρέπει να γίνουν για τη συνεχή αύξηση των εισοδημάτων των πολιτών.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, όπως μας είπατε, αύριο ψηφίζεται το εργασιακό νομοσχέδιο. Σήμερα οι εργαζόμενοι απεργούν πανελλαδικά. Διαμαρτύρονται, μεταξύ άλλων, για την εργασία έως 13 ώρες, την ποινικοποίηση της απεργίας, διευκόλυνση απολύσεων, κατάργηση του 40ώρου και μία σειρά από άλλα ζητήματα. Πώς αξιολογεί η Κυβέρνηση την απεργία και τα αιτήματα των εργαζομένων; Και πώς κρίνετε την απόφαση της ΓΣΕΕ να μην συμμετάσχει σε αυτή;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ένα γενικό σχόλιο –προφανώς, ο καθένας κάνει τις επιλογές του και κρίνεται γι’ αυτές– ότι έχουμε μία απεργία των εργαζομένων, των συνδικαλιστών, στον δημόσιο τομέα για έναν νόμο που αφορά τον ιδιωτικό τομέα. Και μάλιστα κάποιοι απεργούν γιατί αντιμετωπίζεται η μαύρη εργασία, η αδήλωτη εργασία, η υποδηλωμένη εργασία, γιατί νομοθετείται το να μην μπορεί κανείς να εμποδίζει τον εργαζόμενο, εφόσον το επιθυμεί, να πάει να δουλέψει. Και όλο αυτό αφορά τον ιδιωτικό τομέα και κάποιοι αποφάσισαν να κάνουν απεργίες ενώ εργάζονται στον δημόσιο τομέα και εκπροσωπούν συνδικάτα του δημόσιου τομέα. Ως προς την απόφαση του κάθε συνδικάτου επιμέρους, δεν είναι η δική μου δουλειά, ούτε η δική μου θέση, ούτε η δική μου αρμοδιότητα να τη σχολιάζω. Το Κράτος σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν νόμοι, υπάρχουν κανόνες και μάλιστα να πούμε εδώ ότι άλλαξε, θεωρούμε επί τω δικαιότερω, η νομοθεσία τα προηγούμενα χρόνια από τη δική μας Κυβέρνηση. Και η Κυβέρνηση ή οι κρατικοί οργανισμοί αντιστοίχως, δεν έμειναν με σταυρωμένα χέρια απέναντι σε απεργίες που θεωρούσαν ότι δεν ήταν νόμιμες ή ήταν καταχρηστικές. Γι’ αυτό και έγιναν συγκεκριμένες κινήσεις, όπως έχουμε ενημερωθεί από το αρμόδιο Υπουργείο. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προσέφυγε κατά των τριών απεργιακών κινητοποιήσεων που είχαν προκηρυχτεί από τους εργαζομένους σε αυτή. Το Δικαστήριο έκρινε τη συμμετοχή των εργαζομένων στην απεργία παράνομη και καταχρηστική και ως εκ τούτου σήμερα διεξάγονται κανονικά οι πτήσεις σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια.
Να πούμε για τα λεωφορεία ότι ο ΟΣΥ, ο αρμόδιος δηλαδή Οργανισμός, προσέφυγε κατά της απεργιακής κινητοποίησης που είχαν προκηρύξει οι οδηγοί των λεωφορείων. Η συμμετοχή των οδηγών των λεωφορείων στην απεργία, λοιπόν, και εκεί δικαιώθηκε δηλαδή η προσφυγή, κρίθηκε παράνομη και καταχρηστική. Αργά το απόγευμα βέβαια, ενώ είχαν κλείσει τα δικαστήρια, οι οδηγοί των λεωφορείων ανακοίνωσαν ότι δεν θα πραγματοποιήσουν τελικά τη δική τους απεργία, η οποία είχε κριθεί παράνομη, αλλά ότι συμμετέχουν στις απεργιακές κινητοποιήσεις, στην 24ωρη απεργία του Εργατικού Κέντρου Αθηνών. Αυτή τη στιγμή υλοποιείται το 70% της παρεχόμενης υπηρεσίας.
Ως προς μετρό, η απεργία, ενώ υπήρξε προσφυγή από τη ΣΤΑ.ΣΥ., κρίθηκε νόμιμη. Και στη συνέχεια με συμφωνία, με τη διαδικασία που προβλέπεται μεταξύ των εργαζομένων με τη διοίκηση, συμφωνήθηκε να λειτουργήσει το μετρό από την αρχή του ωραρίου μέχρι τη μιάμιση ώρα. Και ενώ υπήρξε αυτή η συμφωνία και έτσι είχαν ενημερωθεί το κοινό, οι πολίτες, κάποια συνδικάτα που εκπροσωπούν το μεγαλύτερο μέρος των τεχνικών αποφάσισαν αργά το βράδυ εκ νέου 24ωρη απεργία, με αποτέλεσμα, προφανώς –γιατί δεν γίνεται να λειτουργήσει το μετρό χωρίς τους τεχνικούς– άνθρωποι πολλοί οι οποίοι ήθελαν να χρησιμοποιήσουν σήμερα ειδικά το μετρό να ταλαιπωρηθούν. Και εκεί προφανώς το Κράτος, ως οφείλει, δεν μένει με σταυρωμένα χέρια και εκ νέου υπάρχει προσφυγή της ΣΤΑ.ΣΥ. και θα κριθεί και αυτή η απόφαση.
Τι θέλω να πω με όλα αυτά τα οποία αναφέρω. Το ξαναλέω: Το δικαίωμα στην απεργία είναι αναφαίρετο δικαίωμα των εργαζομένων. Αλλά υπάρχουν νόμοι και κανόνες που πρέπει να τηρούνται. Και οι εποχές που το Κράτος θα κοιτάει με απάθεια κάποιους οι οποίοι νομίζουν ότι μπορούν να ταλαιπωρούν εκατομμύρια πολίτες, μιλώντας για το Λεκανοπέδιο, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Από εκεί και πέρα, η Δικαιοσύνη καλείται να λάβει σε μια σειρά από προσφυγές που γίνονται, όπως προβλέπει ο Νόμος, τις σχετικές αποφάσεις. Αλλά τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης, προφανώς, οφείλουμε όλοι να τις τηρούμε απαρέγκλιτα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Οπότε, να συμπεράνουμε ότι την Κυβέρνηση την εκφράζει η δήλωση του κ. Γεωργιάδη, προ ημερών, ότι οι εργαζόμενοι δεν αντιδρούν γιατί είναι καλό το νομοσχέδιό της.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το ότι είναι το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας προς το συμφέρον των εργαζομένων προκύπτει από την ανάγνωση και την ανάλυση του νομοσχεδίου. Άρα, πολύ σωστά λέει ο Υπουργός ότι είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο είναι προς το συμφέρον των εργαζομένων. Το έχουμε αναλύσει ξανά και ξανά. Είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον που θέλει να κάνει μια δεύτερη δουλειά χωρίς να παραβιάζονται τα ανώτατα όρια εργασίας ή το κατώτερο όριο ανάπαυσης των εργαζομένων, να το κάνει, χωρίς να αναγκάζεται να δουλεύει «μαύρα», να καταφεύγει δηλαδή σε μαύρη εργασία. Μιλάμε για μια σειρά από παρεμβάσεις που προστατεύουν τους εργαζόμενους. Δίνουν τη δυνατότητα, την υποχρέωση πολύ νωρίτερα να δημοσιεύουν οι επιχειρήσεις τους όρους εργασίας. Δεν έχει βρεθεί καμία, μα καμία διάταξη με κάποια σοβαρή κριτική που να προκύπτει ότι είναι κατά των εργαζομένων. Και είναι λογικό, λοιπόν, η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων, βλέποντας ότι το κράτος έρχεται να ρυθμίσει μια σειρά από ζητήματα, τα οποία τόσα χρόνια είχαν μείνει χωρίς να είναι ρυθμισμένα, να θεωρεί ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι σε καλή κατεύθυνση. Οπότε, ναι, και εγώ θεωρώ ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο είναι υπέρ των εργαζομένων. Κινείται στην κατεύθυνση της περαιτέρω μείωσης της ανεργίας. Και αυτό πιστεύει ο κόσμος του ιδιωτικού τομέα, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, κάτι που προκύπτει από τις μη αντιδράσεις που υπάρχουν ή τις πολύ περιορισμένες αντιδράσεις. Πάντως, σήμερα, το ξαναλέω έχουμε κινητοποιήσεις από φορείς, από συνδικάτα που εκπροσωπούν το Δημόσιο. Αυτό νομίζω τα λέει όλα από μόνο του.
Π. ΜΙΧΟΣ: Σε σημερινό πρωτοσέλιδο εγκαλείται ο Υπουργός Εργασίας, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες και τον αποκαλούν «παράνομο εργοδότη». Ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης; Τι ακριβώς ισχύει επ΄ αυτού;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Έχει απαντήσει ο Υπουργός. Απάντησε πριν από λίγη ώρα στη Βουλή, διαψεύδοντας πλήρως το δημοσίευμα αυτό. Σας παραπέμπω στην απάντησή του. Ουσιαστικά, υπάρχει εδώ και μια λογική οικογενειακής ευθύνης για κάτι που δεν υπάρχει καμία καταδίκη. Το αντίθετο. Αν δεν κάνω λάθος, υπάρχει και απαλλαγή για τον Υπουργό, αλλά επειδή νομίζω ότι υπάρχει πλήρης απάντηση από τον κ. Γεωργιάδη στη Βουλή, σας παραπέμπω σε αυτή.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Είστε σίγουρος ότι οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα δεν θέλουν να απεργήσουν ή μήπως απλά φοβούνται λόγω της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά εργασίας; Δεύτερον, γιατί είναι κακό να συμπαραστέκονται στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα οι εργαζόμενοι στον δημόσιο τομέα; Και τρίτον, είναι υπέρ των εργαζομένων ρυθμίσεις, όπως η εφαρμογή 13ωρης συνεχούς απασχόλησης σε περισσότερους από έναν εργοδότες δίχως μάλιστα περιορισμού για επιχειρήσεις που είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους, η δοκιμαστική περίοδος 6 μηνών, στην οποία ο εργαζόμενος θα απολύεται δίχως αποζημίωση ή επίδομα ανεργίας, οι συμβάσεις κατά παραγγελία όπου ο εργαζόμενος θα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα για να προσέλθει στην εργασία του με ένα sms 7 ημέρες την εβδομάδα και η κατάργηση της προσαύξησης των αμοιβών για εργασία τις Κυριακές και τις νυχτερινές ώρες.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση ή χειρότερο καθεστώς για τους εργαζομένους, είτε για τις υπερωρίες, είτε για την εργασία της Κυριακής. Ίσα-ίσα, βελτιώνεται η θέση τους σε όλα αυτά, τα οποία αναφέρατε στο τέταρτο σκέλος. Για τις συμβάσεις κατά παραγγελία, εδώ το ερώτημα είναι το εξής και είναι πάρα πολύ απλό: Υπάρχει μια πραγματικότητα. Υπάρχουν περιπτώσεις, όπως, για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις catering που δεν μπορούν να ξέρουν τους εργαζομένους που μπορεί να χρησιμοποιήσουν κάθε φορά. Και δυστυχώς, υπήρχαν πάρα πολλές περιπτώσεις και με ελέγχους που έχουν γίνει, όπου καταφεύγουν στη μαύρη εργασία. Έρχεται, λοιπόν, το κράτος και ρυθμίζει μια πραγματικότητα και προστατεύει τους εργαζομένους αυτούς με πάρα πολύ αυστηρούς όρους, δηλαδή σε περίπτωση που κάποιος έχει ειδοποιηθεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα νωρίτερα και τελικά δεν εργαστεί, να πληρώνεται κανονικά. Αυτό, ας πούμε, δεν το λένε αυτοί που διαμαρτύρονται, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Αν, δηλαδή, κάποιος ειδοποιηθεί και το ακυρώσει μετά η εταιρεία, θα πληρωθεί κανονικά. Το ότι σε αυτές τις συμβάσεις προβλέπεται ένας ελάχιστος αριθμός ωρών εργασίας τον μήνα, άρα και εδώ θωρακίζεται πλήρως ο εργαζόμενος και προστατεύονται σε απόλυτο βαθμό τα δικαιώματά του, νομίζω ότι είναι μόνο υπέρ. Εκτός κι αν αυτοί, οι οποίοι μας εγκαλούν γι΄ αυτή τη ρύθμιση -και προφανώς δεν αναφέρομαι σε σας που με ρωτάτε- θέλουν να αφήσουμε απροστάτευτη τη συγκεκριμένη μορφή εργασίας και απλά να κάνουμε ότι δεν βλέπουμε και να κλείνουμε τα μάτια μας στη μαύρη εργασία.
Ως προς το ότι μπορεί κάποιος να δουλέψει, μπορεί. Δεν υποχρεούται να δουλέψει σε δεύτερο εργοδότη. Προφανώς, η δεύτερη εργασία δεν είναι πλήρους απασχόλησης, διότι δεν βγαίνουν οι ώρες. Αυτό, δεν καταλαβαίνω γιατί είναι κατά των εργαζομένων. Δηλαδή και εδώ, κάτι το οποίο συνέβαινε, αλλά δυστυχώς συνέβαινε με μια μορφή μαύρης εργασίας, έρχεται το κράτος και λέει «αν θες, χωρίς να παραβιάζεται το ανώτατο όριο ωρών εργασίας και αντίστοιχα της ανάπαυσης την ημέρα, μπορείς να δουλέψεις νόμιμα σε δεύτερο εργοδότη». Δίνεται, δηλαδή, η δυνατότητα σε κάποιον που θέλει να δουλέψει, πάντοτε με βάση τα προβλεπόμενα στον νόμο όρια, να το κάνει. Εμείς δεν κατηγορούμε κανέναν που απεργεί. Είναι δικαίωμα του καθενός να απεργήσει για τον οποιοδήποτε λόγο πιστεύει, αρκεί να τηρούνται όσα προβλέπονται από τον νόμο, με βάση τις ημέρες που πρέπει να γίνει η ανακοίνωση και όλα τα σχετικά. Προφανώς, λοιπόν, δεν υπάρχει καμία κόντρα, ούτε θα μπορούσε να υπάρχει καμία κόντρα. Το ξαναλέω, είναι αναφαίρετο δικαίωμα των εργαζομένων να απεργήσουν, των συνδικάτων να πάρουν τις αποφάσεις τους. Αλλά είναι και υποχρέωση της Πολιτείας, όταν θεωρεί ότι δεν τηρείται ο νόμος, να προσφεύγει στη Δικαιοσύνη και η Δικαιοσύνη να εκδίδει τις σχετικές αποφάσεις.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Είπατε προηγουμένως ότι δεν μπορείτε να σχολιάσετε τις απαιτήσεις, τις αιτιάσεις, αυτά που διεκδικεί. Υπάρχουν «κόκκινες» γραμμές που δεν παραβιάζονται. Είναι γνωστό ότι η Τουρκία έχει συγκεκριμένες, από τη δική μας πλευρά, παράλογες και παράνομες απαιτήσεις, «Γαλάζια Πατρίδα» και τα λοιπά. Να θυμηθούμε μια ιστορική φράση του μακαρίτη Ανδρέα Παπανδρέου, κάποια στιγμή με τον Οζάλ τα είχαν συμφωνήσει, αυτό καταγράφηκε, ότι «μπήκε το Κυπριακό στο ράφι», να αφήσουμε την Κύπρο στο ράφι. Δηλαδή, οι δύο χώρες να προσπαθήσουν να βρουν λύσεις, αφήνοντας το πρόβλημα της Κύπρου παγωμένο. Πόσο μακριά από μια τέτοια κατάσταση βρισκόμαστε ή μάλλον το αντίστροφο, είμαστε κοντά σε μια τέτοια κατάσταση;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εγώ δεν είπα ότι δεν σχολιάζω αυτά τα οποία λέει η άλλη πλευρά. Όταν υπάρχει κάτι που πρέπει να απαντηθεί, το απαντάμε. Είπα ότι εγώ δεν μπορώ να μεταφέρω αυτά τα οποία ειπώθηκαν από την άλλη πλευρά σε μια διμερή συνάντηση, για να το ξεκαθαρίσουμε, για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις. Η ελληνική πλευρά, δια των αρμοδίων εκπροσώπων της, κάθε φορά, όταν πρέπει να απαντήσει, απαντά και με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, όταν θεωρεί ότι θίγονται οι θέσεις της. Απλά, για να γίνει σαφές η αποκατάσταση ή η οποιαδήποτε παρεξήγηση.
Εγώ θα μείνω σε αυτό που απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Είμαστε ένα και με την Κυπριακή Δημοκρατία και με τον κυπριακό λαό στις αυτονόητες διεκδικήσεις του. Δεν πρόκειται να δεχθούμε καμία προφανώς λύση των δύο κρατών ή οποιαδήποτε τέτοια διεκδίκηση. Έχει ειπωθεί καθαρά. Είναι μια διαχρονική ελληνική θέση που και η παρούσα Κυβέρνηση, η ελληνική Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός την εκπροσωπούν και την εκφράζουν με απόλυτη σαφήνεια. Δεν νομίζω ότι, αυτή τη στιγμή και δεν υπάρχει και καμία διάθεση ούτε να παγώσουμε, ούτε να κάνουμε πίσω στις διεκδικήσεις μας. Είναι ξεκάθαρο και προκύπτει και από τις συνεχείς συναντήσεις και επαφές του Έλληνα Πρωθυπουργού με τον Κύπριο Πρόεδρο, όπως έγινε και χθες. Από εκεί και πέρα, χρονικές προβλέψεις επίλυσης, νομίζω ότι δεν μπορώ να κάνω, αυτή τη στιγμή, από αυτό το βήμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.