Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ προχωρούν στην απλούστευση των κανόνων που εφαρμόζονται στους μη χρηματοοικονομικούς αντισυμβαλλομένους, τους μικρούς χρηματοοικονομικούς αντισυμβαλλομένους και στα συνταξιοδοτικά ταμεία που χρησιμοποιούν χρηματοοικονομικά παράγωγα.
Η ρουμανική Προεδρία και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία σχετικά με τη βελτίωση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου που εφαρμόζεται στην αγορά εξωχρηματιστηριακών παραγώγων (OTC). Η συμφωνία θα υποβληθεί τώρα προς έγκριση στους αντιπροσώπους των κρατών μελών στην ΕΕ.
"Στον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης, η ΕΕ θέσπισε ένα ισχυρό και αποτελεσματικό πλαίσιο για την εξασφάλιση μεγαλύτερης διαφάνειας και τη μείωση του συστημικού κινδύνου στις αγορές παραγώγων. Σήμερα, συμφωνήσαμε σε στοχευμένες προσαρμογές που διατηρούν όλα τα βασικά στοιχεία της μεταρρύθμισης, ενώ συγχρόνως απλοποιούν τους κανόνες και τους καθιστούν αναλογικότερους." Eugen Teodorovici, υπουργός Οικονομικών της Ρουμανίας που ασκεί επί του παρόντος την Προεδρία του Συμβουλίου
Ο κανονισμός για τις υποδομές των ευρωπαϊκών αγορών (EMIR), που εκδόθηκε το 2012, αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής κανονιστικής ρύθμισης της οικονομικής κρίσης και αντιμετωπίζει ειδικότερα τα προβλήματα που προέκυψαν κατά τη λειτουργία της αγοράς εξωχρηματιστηριακών παραγώγων στη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-2008.
Το Μάιο του 2017, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση κανονισμού για την τροποποίηση και την απλούστευση του κανονισμού EMIR προκειμένου να αντιμετωπιστούν το δυσανάλογο κόστος συμμόρφωσης, τα ζητήματα διαφάνειας και η ανεπαρκής πρόσβαση ορισμένων αντισυμβαλλομένων σε μηχανισμούς εκκαθάρισης.
Για να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα του κανονιστικού πλαισίου, το κείμενο που συμφωνήθηκε από τους συννομοθέτες θεσπίζει μια νέα κατηγορία των «μικρών χρηματοοικονομικών αντισυμβαλλομένων» που θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση να συμψηφίζουν τις συναλλαγές μέσω κεντρικού αντισυμβαλλόμενου (CCP), ενώ θα εξακολουθούν να υπόκεινται στις υποχρεώσεις μετριασμού του κινδύνου. Ομοίως, οι μικρότεροι μη χρηματοοικονομικοί αντισυμβαλλόμενοι θα έχουν μειωμένες υποχρεώσεις εκκαθάρισης. Το κείμενο προβλέπει επίσης την επέκταση κατά δύο επιπλέον έτη (με δυνατότητα περαιτέρω παράτασης έως δύο φορές κατά ένα ακόμη έτος) της προσωρινής εξαίρεσης των μηχανισμών συνταξιοδοτικών καθεστώτων από την υποχρέωση εκκαθάρισης.
Σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων,ο κανονισμός θα απλοποιήσει τους υφιστάμενους κανόνες προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα των στοιχείων που υποβάλλονται και να καταστεί η εποπτεία αποτελεσματικότερη: θα εξαλειφθεί η υποχρέωση αναφοράς παλαιότερων συναλλαγών («backloading») καθώς και εντός του ομίλου συναλλαγών στις οποίες συμμετέχουν μη χρηματοοικονομικοί αντισυμβαλλόμενοι.
Τέλος, ο κανονισμός έχει ως στόχο να δημιουργήσει κίνητρα και να αυξήσει την πρόσβαση σε μηχανισμούς εκκαθάρισης καταργώντας τα σημερινά περιττά εμπόδια. Ειδικότερα, το κείμενο εισάγει την υποχρέωση για τους διαπραγματευτές να παρέχουν υπηρεσίες με δίκαιους, εύλογους, αμερόληπτους και διαφανείς εμπορικούς όρους, εξασφαλίζοντας ιδίως τη διαφάνεια σχετικά με τα τέλη καθώς και αμερόληπτες και ορθολογικές συμβατικές ρυθμίσεις.
Επόμενα βήματα
Το κείμενο θα υποβληθεί στην Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων προς έγκριση. Στη συνέχεια, θα διατυπωθεί οριστικά από τους γλωσσομαθείς νομικούς. Κατόπιν, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα κληθούν να εγκρίνουν τον προτεινόμενο κανονισμό σε πρώτη ανάγνωση.
Capital markets union: deal on updated rules for financial derivative products and clearing
EU institutions are simplifying rules applying to non-financial counterparties, small financial counterparties and pension funds using financial derivative products.
The Romanian presidency of the Council and the European Parliament reached today a preliminary agreement on improving the existing regulatory framework applying to the over-the-counter (OTC) derivative market. The deal will now be submitted for endorsement by EU ambassadors.
"In the aftermath of the financial crisis, the EU put in place a solid and effective framework for bringing more transparency and reducing systemic risk in the derivative markets. Today, we agreed targeted adjustments that will preserve all the core elements of the reform, whilst simplifying the rules and making them more proportionate." Eugen Teodorovici, minister for finance of Romania which currently holds the presidency of the Council
The European Market Infrastructure Regulation (EMIR), adopted in 2012, forms part of the European regulatory response to the financial crisis, and specifically addresses the problems encountered in the functioning of the OTC derivatives market during the 2007-2008 financial crisis.
In May 2017, the Commission proposed a regulation amending and simplifying EMIR to address disproportionate compliance costs, transparency issues and insufficient access to clearing for certain counterparties.
In order to increase the efficiency of the regulatory framework, the text agreed by the co-legislators introduces a new category of "small financial counterparties" which will be exempted from the obligation to clear their transactions through a central counterparty (CCP), while remaining subject to risk mitigation obligations. In the same way, smaller non-financial counterparties will have reduced clearing obligations. The text also extends by another two years (further extendable twice by an additional year) the temporary exemption from the clearing obligation of pension scheme arrangements.
As regards reporting obligations, the regulation will streamline existing rules in order to improve the quality of the data reported and make the supervision more effective: it will remove the obligation to report historic data ("backloading") as well as intragroup transactions involving non-financial counterparties.
Finally, the regulation aims to create incentives and increase access to clearing by removing existing unnecessary obstacles. In particular, the text introduces an obligation on clearing brokers to provide services on fair, reasonable, non-discriminatory and transparent commercial terms ("FRAND") by ensuring in particular transparency on fees as well as unbiased and rational contractual arrangements. Next steps
The text will now be submitted to EU ambassadors for endorsement. It will then undergo a legal linguistic revision. Parliament and Council will be called on to adopt the proposed regulation at first reading.
Text of the political agreement on EMIR REFIT
|
|