Του Λέανδρου Ρακιντζή
Με την άσκηση αναίρεσης από τον αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κατά της απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης με την οποία έπαυσε οριστικά, λόγω παραγραφής, η ποινική δίωξη κατά αιρετών αρχόντων ΟΤΑ, έρχεται στο προσκήνιο της δημοσιότητας το ζήτημα, αν υπό το άρθρο 67 ν.4735/2020, που παράγραψε τις αξιόποινες πράξεις, υποκρύπτεται αμνηστία, που απαγορεύεται από το Σύνταγμα.
Κατά το άρθρο 47 παρ.3 και 4 του Συντάγματος "3.Αμνηστία παρέχεται μόνο για πολιτικά αδικήματα με νόμο που ψηφίζεται από την Ολομέλεια της Βουλής με πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών. 4.Αμνηστία για κοινά εγκλήματα δεν παρέχεται με νόμο". Αμνηστία αποτελεί η αναδρομική εξάλειψη του αξιοποίνου ορισμένων τελεσθέντων ήδη εγκλημάτων με αποτέλεσμα την οριστική παύση των ασκηθεισών ποινικών διώξεων. Η δυνατότητα αμνήστευσης παρέχεται στα πολιτικά αδικήματα με σκοπό τον κατευνασμό των πολιτικών παθών και την αποκατάσταση της κοινωνικής ειρήνης. Επίσης, με τη γενική παραγραφή επέρχεται εξάλειψη του αξιοποίνου της πράξης με την πάροδο του χρόνου. Εκτός της γενικής παραγραφής έχομε και επιμέρους παραγραφές για συγκεκριμένα αδικήματα ή για ορισμένες κατηγορίες αδικημάτων με συντομότερο ή μακρύτερο χρόνο. Επιπλέον, στη νομοθετική πρακτική γίνεται πολλές φορές χρήση του θεσμού της ειδικής παραγραφής, που θεσπίζεται όταν οι κοινωνικές περιστάσεις έχουν στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδυναμώσει τους σκοπούς που θα εκπλήρωνε η επιβολή της ποινής.
Επομένως, όταν δεν συντρέχουν οι όροι της ειδικής παραγραφής υποκρύπτεται στη διάταξη αμνηστία. Το πότε πρόκειται για αμνηστία ή παραγραφή αποτελεί ζήτημα νομικού χαρακτηρισμού, που απόκειται στο δικαστήριο ανεξάρτητα από την ονομασία που χρησιμοποιήθηκε στο κείμενο της σχετικής διάταξης.
Στο νόμο 4735/2020 και τίτλο "Τροποποίηση του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας…" προστέθηκε με τροπολογία χωρίς αιτιολογική έκθεση και χωρίς έκθεση της Ειδικής Επιτροπής της Βουλής το άρθρο 67, που ορίζει: Αίρεται το αξιόποινο των πράξεων αιρετών και υπαλλήλων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α και β βαθμού οι οποίες αφορούν πληρωμές ενταλμάτων που έλαβαν χώρα μέχρι 31.7,2019 και οι οποίες διενεργήθηκαν επί τη βάση ελέγχων των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και παύουν οριστικά οι ποινικές και οι πειθαρχικές διώξεις εναντίον των προσώπων αυτών καθώς και κάθε διαδικασία καταλογισμού σε βάρος τους.
Κατά την προσωπική μου άποψη, που την είχα διατυπώσει και παλαιότερα: Capital.gr 3-11-2020 "Οι αιρετοί και οι τροπολογίες" και Capital.gr 18-10-2020 "Aφεώνται οι αμαρτίες αιρετών και υπαλλήλων στους ΟΤΑ", υπό την παραπάνω διάταξη υποκρύπτεται αμνηστία, γιατί η παραπάνω διάταξη, που δεν ονομάζεται στο νόμο αμνηστία ή ειδική παραγραφή ούτε λόγω της έλλειψης αιτιολογικής έκθεσης προκύπτει η βούληση του νομοθέτη, εν όψει της φύσεως της, των προσώπων που αφορά, των εννόμων συνεπειών της, το ότι δεν συμβάλλει με την επιβολή της ποινής στην αυτοσυγκράτηση των τοπικών αρχόντων. Τουναντίον επιτρέπει την ασυδοσία τους και γιατί δεν αναφέρεται στην παραγραφή ορισμένων αδικημάτων, αλλά σε αξιόποινες συμπεριφορές προσώπων κατά τη διαχείριση δημοσίου χρήματος.
Αναγνώσατε πατώντας εδώ: