Καλό μεσημέρι,

Ο Πρωθυπουργός συμμετέχει σήμερα στις εργασίες της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Όπως τόνισε πριν λίγη ώρα σε δηλώσεις του ο Κυριάκος Μητσοτάκης: «κοινός τόπος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο είναι η ανάγκη της στήριξης της οικονομικής και γεωπολιτικής δυναμικής της ηπείρου μας. Είτε μιλάμε για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της σε συνέχεια των συστάσεων της έκθεσης Ντράγκι, είτε μιλάμε για την ενίσχυση της αμυντικής της δυνατότητας, να μπορεί από μόνη της να αποτρέψει τις όποιες απειλές ενδεχομένως να εκδηλωθούν έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ελλάδα έχει υπάρξει πρωταγωνίστρια στην διαμόρφωση μιας πιο ενεργού αμυντικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο της συζήτησης για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή θα ενημερώσει, όπως είπε, τους ομολόγους του, για την επίσκεψή του στο Λίβανο και την ανάγκη προστασίας των διαφόρων θρησκευτικών μειονοτήτων, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στους ελληνορθόδοξους του Λιβάνου αλλά πρωτίστως της Συρίας, οι οποίοι εμπίπτουν και στη δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αντιοχείας.

«Το πιο σημαντικό», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι «να διασφαλιστεί η εδαφική ακεραιότητα της χώρας», της Συρίας δηλαδή «και η νέα κυβέρνηση να είναι μία κυβέρνηση πρώτα και πάνω απ’ όλα συμπεριληπτική η οποία θα υποστηρίξει και θα διαφυλάξει τα δικαιώματα των θρησκευτικών μειονοτήτων και προφανώς σε αυτή τη συζήτηση η Ευρώπη πρέπει να προσέλθει με ενιαία άποψη και η Ελλάδα θα έχει ένα καθοριστικό ρόλο στο να διαμορφώσει την ευρωπαϊκή προσέγγιση στα ζητήματα που αφορούν στην Συρία».
—-

Προχωρούν οι διαδικασίες για την εκκίνηση δύο πολύ σημαντικών στεγαστικών προγραμμάτων που θα υλοποιηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας:

1ον. Υπογράφηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση από την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νικόλαο Παπαθανάση και τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Αθανάσιο Πετραλιά για την υλοποίηση του Προγράμματος “Σπίτι μου ΙΙ”.
Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου 2025 και απευθύνεται σε 20.000 δικαιούχους: οικογένειες, νέα ζευγάρια και νέους που θα αποκτήσουν το σπίτι τους. Το πρόγραμμα καλύπτεται κατά 50% από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με μηδενικό επιτόκιο και κατά 50% από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

2. ⁠Υπογράφηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νικόλαο Παπαθανάση και τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Αθανάσιο Πετραλιά για την υλοποίηση του Προγράμματος “Αναβαθμίζω το Σπίτι μου”.
Το Πρόγραμμα στοχεύει στη χορήγηση στεγαστικών δανείων για ενεργειακές παρεμβάσεις σε κατοικίες (κύριες ή μη εκμισθωμένες δευτερεύουσες) φυσικών προσώπων, χωρίς εισοδηματικά και ηλικιακά κριτήρια, με πλήρη επιδότηση επιτοκίου.

Τα δύο αυτά προγράμματα αποτελούν ακόμα μια ενέργεια της Κυβέρνησης στον δρόμο προς την διευκόλυνση των πολιτών, τόσο να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι με χαμηλότοκα δάνεια, κάτι που συμβάλει δραστικά στην ανακούφιση του στεγαστικού, όσο και να αναβαθμίσουν ενεργειακά το σπίτι τους, συμβάλλοντας έτσι στην μείωση του κόστους ζωής τους και έχοντας μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα.

Με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2022 – οπότε και υπάρχουν διαθέσιμα τα τελευταία δεδομένα- το κενό ΦΠΑ υποχώρησε στο 13,7%, από 17,5% το 2021. Μειώθηκε, δηλαδή, κατά 21,7% μέσα σε ένα χρόνο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2017, έτος σύστασης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, το κενό ΦΠΑ στη χώρα μας ήταν στο 29,1%, με αποτέλεσμα μέσα σε 5 χρόνια το κενό ΦΠΑ να έχει μειωθεί κατά 53%.

Η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, η επέκταση της ψηφιοποίησης στο σύνολο της ελεγκτικής διαδικασίας, η κεντρικοποίηση των υπηρεσιών και η πιο στοχευμένη προσέγγιση στους ελέγχους, έχουν ανεβάσει επίπεδο και ταχύτητα, περιορίζοντας τη μη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη.

Αυτά τα στοιχεία έχουν ιδιαίτερη σημασία, γιατί η αύξηση στα δηλωμένα εισοδήματα, ο περιορισμός της φοροδιαφυγής και, κατά συνέπεια, η αύξηση των φορολογικών εσόδων, μεταφράζονται σε μέτρα για την αποκατάσταση των αδικιών των προηγούμενων ετών και για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών και ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων.


Στο πλαίσιο του ελέγχου που διεξάγεται σε 26 μεγάλες εταιρείες ανακοινώθηκαν πρόστιμα από την ΔΙΜΕΑ σε οκτώ πολυεθνικές εταιρείες συνολικού ύψους 5.5 εκατ. Ευρώ.

Συνολικά πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε 443 κωδικούς προϊόντων και εντοπίστηκε παραβίαση στους 191.

Έχουμε τονίσει πολλές φορές πως φαινόμενα αισχροκέρδειας και παραβάσεις του περιθωρίου κέρδους σε βάρος των καταναλωτών δεν θα γίνουν ανεκτά, ειδικά, όταν συνεχίζουμε να λαμβάνουμε πρωτοβουλίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, προκειμένου να μειώσουμε τις συνέπειες της πληθωριστικής κρίσης για τους πολίτες.

Ξεκινούν σήμερα οι αιτήσεις για το νέο πρόγραμμα απασχόλησης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και της ΔΥΠΑ για την προώθηση της επιχειρηματικότητας, με τη δημιουργία νέων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων από 5.880 ανέργους, ηλικίας 30 – 59 ετών, με έμφαση στις άνεργες γυναίκες.

Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 100.000.000 ευρώ. Οι νέες επιχειρήσεις- δικαιούχοι της δράσης θα λαμβάνουν το ποσό των 17.000€.

Στόχος της Κυβέρνησης είναι να δημιουργούνται συνεχώς τρόποι ενίσχυσης της απασχολησιμότητας και να συνεχίσει να μειώνεται η ανεργία.

Ήδη, έχουν δημιουργηθεί πάνω από 500.000 νέες θέσεις εργασίας και μάλιστα με καλύτερες αμοιβές, ενώ, οι εργαζόμενες γυναίκες, αυξήθηκαν κατά 24,6% ένα ποσοστό που θέλουμε να αυξηθεί ακόμα περισσότερο.


Σε συνεργασία του Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η επιχορήγηση του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού για τη διενέργεια προληπτικών περιγεννητικών ελέγχων για Νωτιαία Μυϊκή Ατροφία και Βαριά Συνδυασμένη Ανοσοανεπάρκεια, συνολικού προϋπολογισμού 2 εκατομμυρίων ευρώ.

Στόχος του Εθνικού Προγράμματος για την Πρόληψη της Νωτιαίας Μυϊκής Ατροφίας, η οποία αποτελεί το τρίτο πιο συχνό σοβαρό γενετικό νόσημα στην Ελλάδα, αποτελεί η προσφορά στους υποψήφιους γονείς της ευχέρειας αναπαραγωγικών επιλογών και της δυνατότητας, εφόσον το επιθυμούν, προετοιμασίας για έγκαιρη αντιμετώπιση της νόσου αμέσως μετά την γέννηση, επωφελούμενοι από την αποδεδειγμένα μέγιστη απόδοση των υπαρχόντων θεραπειών κατά την προσυμπωματική περίοδο.

Στους ασθενείς η έγκαιρη ανίχνευση των πασχόντων και η χορήγηση των ενδεδειγμένων θεραπειών μπορεί να αποτρέψει την ταχεία και μη αναστρέψιμη απώλεια της κινητικής λειτουργίας που προκαλείται από τη νόσο.

Η κουλτούρα της προληπτικής ιατρικής είναι πλέον κομμάτι της καθημερινότητάς μας, ήδη με τα προγράμματα προληπτικών εξετάσεων για τον καρκίνο του μαστού, του παχέος εντέρου κλπ χιλιάδες συμπολίτες μας έχουν την δυνατότητα να εντοπίσουν έγκαιρα τυχόν συμπτώματα και να έχουν αυξημένες πιθανότητες ίασης.

—-
Με στόχο την αποφυγή δημιουργίας τετελεσμένων και αδιεξόδων και έως τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας,  το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε επείγουσα μεταβατική διάταξη προς ψήφιση στη Βουλή, με την οποία:
⦁ Αναστέλλεται η έκδοση προεγκρίσεων και νέων οικοδομικών άδειων, που κάνουν χρήση: 1) του συστήματος των διατάξεων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, με τις οποίες θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης και 2) της μη προσμέτρησης στον συντελεστή δόμησης των εσωτερικών εξωστών, δηλαδή παταριών και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια
⦁ Παράλληλα, προκειμένου να αποφευχθεί η διαφορετική αντιμετώπιση των θεμάτων που αφορούν σε μελέτες που περιλαμβάνουν εφαρμογή κινήτρων από τα πολεοδομικά συμβούλια, αναστέλλονται οι συνεδριάσεις τους για τα θέματα αυτά, έως ότου δημοσιευθεί η σχετική απόφαση, προκειμένου τα αιτήματα των πολιτών να εξεταστούν με βάση την αρχή της ισότητας.
⦁ Οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί με χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ δεν ανακαλούνται από τη Διοίκηση έως τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Τυχόν ανακλήσεις οικοδομικών αδειών από τη Διοίκηση, λόγω της χρήσης των κινήτρων του ΝΟΚ  που έλαβαν χώρα από την 11.12.2024 ανακαλούνται αυτοδικαίως.

—–

Τροπολογία, η οποία αφορά στην επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας κατατέθηκε από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη. Το συνολικό ύψος της επιδότησης διαμορφώνεται σε 200 εκατ. ευρώ.
Η τροπολογία προβλέπει πως από τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης επιδοτείται μέρος των οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης, οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως την 31η Οκτωβρίου 2024 προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Για την επιδότηση λαμβάνονται υπόψη τα ταμειακά διαθέσιμα των Δ.Ε.Υ.Α. που μπορούν να διατεθούν για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, που διαπιστώνονται με έκθεση απογραφής, η οποία συντάσσεται από ορκωτό ελεγκτή – λογιστή, σε κάθε Δ.Ε.Υ.Α. με ληξιπρόθεσμες οφειλές.
—-
Στην Ελλάδα, ανατέθηκε ομόφωνα η Προεδρία του Forum των Αρχαίων Πολιτισμών, για το 2025. Η 1η Υπουργική Διάσκεψη του Forum είχε διοργανωθεί στην Αθήνα, το 2017.

Στο πλαίσιο της επερχόμενης Προεδρίας της, η Ελλάδα στοχεύει στην ανάληψη πρωτοβουλιών που θα ενισχύσουν την ορατότητα του Forum, την από κοινού καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης των πολιτιστικών αγαθών, την ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε θέματα συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του πολιτιστικού αποθέματος των κρατών-μελών και διεθνείς πολιτιστικές δράσεις με απτά αποτελέσματα στη διάσωση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς των κρατών-μελών.

«Τιμούμε τα επιτεύγματα των λαών μας και τη διαχρονική τους συνεισφορά στον παγκόσμιο πολιτισμό, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα το σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι χώρες μας στον σημερινό κόσμο, στηρίζοντας διαχρονικές αξίες, όπως ο διάλογος και η ειρήνη», τόνισε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

—-

Ο Πρωθυπουργός κατόπιν πρόσκλησης του Φινλανδού Πρωθυπουργού Πέτερι Όρπο θα μεταβεί στην Φινλανδία όπου στις 21 και 22 Δεκεμβρίου πραγματοποιείται Άτυπη Σύνοδος Βορρά- Νότου όπου θα συμμετάσχουν ακόμα οι Πρωθυπουργοί της Ιταλίας και της Σουηδίας καθώς και η Ύπατη Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εξωτερική πολιτική Κάγια Κάλας.

Την Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου το Υπουργικό Συμβούλιο.

Για τα θέματα της συνεδρίασης θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Καλησπέρα, θα ήθελα να ρωτήσω για την κατάσταση στη Συρία. Ποιες είναι οι ενέργειες της ελληνικής Κυβέρνησης και αν σας ανησυχεί ο ρόλος της Τουρκίας στην περιοχή.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: H Ελλάδα παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις στη Συρία. Η Ελληνική Πρεσβεία παραμένει διαρκώς ανοιχτή. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εξωτερικών της χώρας μας βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις χώρες του αραβικού κόσμου και ήδη κατατέθηκε από τη χώρα μας, αυτό έχει μεγάλη αξία, στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης από κοινού με την Κύπρο και την Αυστρία, επιστολή με την οποία καλείται η ΕΕ να ορίσει επιτόπιο ειδικό απεσταλμένο για τη Συρία και να μεριμνήσει για τη διασφάλιση των συμφερόντων της Ένωσης, η οποία έχει κοινά θαλάσσια σύνορα, αυτό θέλουμε να τονιστεί, με τη Συρία. Η ΕΕ και η Ελλάδα θα διατηρήσουν ουσιαστική παρουσία στην περιοχή μεριμνώντας για την πλήρη εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Οι Γλύξμπουργκ κατέθεσαν σήμερα αίτηση για ιθαγένεια. Θα περάσουν το τεστ που περνούν και οι πρόσφυγες για να πάρουν την ιθαγένεια;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Εδώ καταρχάς μιλάμε για μια ειδική διάταξη, η οποία δεν είναι προσωποπαγής, είναι ένας νόμος του 1994 και συγκεκριμένα ο 2215, ο οποίος έθεσε συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την τακτοποίηση της εκκρεμότητας αυτής σχετικά με τέτοιες περιπτώσεις δηλαδή το καθεστώς της αστικής κατάστασης, τότε του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου Β’ και των μελών της οικογένειας που ρυθμίστηκε με αυτόν τον νόμο. Για να αναγνωριστεί, λοιπόν, η ελληνική ιθαγένεια σε κάποιο μέλος της εν λόγω οικογένειας ο νόμος, προ 30 ετών, απαιτεί να πληρούνται σωρευτικά τρεις προϋποθέσεις. Η πρώτη προϋπόθεση είναι, λόγω των προηγούμενων πολιτειακών αξιωμάτων και τίτλων που κατείχε η συγκεκριμένη οικογένεια, απαιτείται διατύπωση από μέρους τους ρητής αναγνώρισης της νέας πολιτειακής κατάστασης που προέκυψε μετά το δημοψήφισμα και του Συντάγματος που τη διέπει, όπου καθορίζεται ότι το πολίτευμα της χώρας μας είναι αμετάβλητο. Δεύτερον, απαιτείται από αυτούς ρητή και ανεπιφύλακτη παραίτηση από τυχόν αξιώσεις ή διεκδικήσεις, όπως λέει ο νόμος, που συνδέονται με το προηγούμενο πολιτειακό καθεστώς και τις ιδιότητές τους σε αυτό και το τρίτο έχει να κάνει με το ουσιαστικό στοιχεία της εγγραφής τους στο μητρώο πολιτών σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου, ό,τι ισχύει δηλαδή για όλους, την επιλογή επιθέτου και λοιπών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τη δημοτολογική εγγραφή και έχει καταργηθεί η άνευ επιθέτου εγγραφή. Αυτά λέει ο νόμος. Εφόσον τηρηθεί και αυτό διαπιστωθεί από τους αρμόδιους και τις υπηρεσίες με σχετική εισήγηση και στο τέλος απ’ τον Υπουργό Εσωτερικών θα προχωρήσει η διαδικασία. Άρα, δεν υπάρχει καμία ειδική μεταχείριση. Υπάρχει ένας νόμος που διέπει την απόκτηση ιθαγένειας και κάποιες υποκατηγορίες αναλόγως με την περίπτωση που κάθε φορά εξετάζεται. Όχι αναλόγως με το πρόσωπο, το οποίο εξετάζεται, δεν έχουμε ειδική μεταχείριση. Και αν μου επιτρέπετε και ένα γενικότερο πολιτικό σχόλιο έχουμε συμπληρώσει 50 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Έχουμε μια ισχυρή Δημοκρατία, ένα θωρακισμένο πολίτευμα και μπορεί η Δημοκρατία μας και το πολίτευμά μας να προστατέψει τον εαυτό της. Έχει τις δικλείδες, έχει τους νόμους έτσι ώστε να εφαρμόζονται νόμοι χωρίς αστερίσκους, χωρίς εξαιρέσεις, χωρίς υποψηφίους πρώτης και δεύτερης κατηγορίας και να προχωρήσουμε όλοι παρακάτω.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Καλό μεσημέρι και από εμένα. Κύριε Εκπρόσωπε ήθελα ένα σχόλιο σχετικά με την αντίδραση της Τουρκίας για την έκθεση της ΕΕ, την αξιολόγηση της Τουρκίας δηλαδή. Υπήρξαν πυρά κατά της Ελλάδας και της Κύπρου και της ΕΕ ότι επαναλαμβάνει παράνομες και μαξιμαλιστικές θέσεις της Ελλάδας και της Κύπρου, που δεν συμβαδίζουν, υποστηρίζει η Άγκυρα, με την πραγματικότητα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το Διεθνές Δίκαιο είναι ένα. Δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Και η Ελλάδα και η Κύπρος και η ΕΕ κινούνται πάντοτε σεβόμενες το Διεθνές Δίκαιο. Οι διαχρονικές μας θέσεις είναι θέσεις, οι οποίες υπαγορεύονται από το Διεθνές Δίκαιο. Είμαστε και θα είμαστε στη σωστή πλευρά της ιστορίας και θα συνεχίσουμε να προβάλλουμε όλες αυτές τις δίκαιες διεκδικήσεις, αυτές τις δίκαιες θέσεις χωρίς καμία μα καμία υποχώρηση από αυτές.

Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Ντε Γκρέτσια θεωρείται ελληνικό επίθετο; Είναι αποδεκτό; Και πότε λέτε να σας ρωτήσουμε για το όνομα του νέου ή της νέας ή του όποιου Προέδρου της Δημοκρατίας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ρωτήστε με όποτε θέλετε, απάντηση δεν θα πάρετε γιατί δεν γνωρίζω κάτι. Και όπως έχει πει ο Πρωθυπουργός οποιαδήποτε συζήτηση πριν από την επίσημη ανακοίνωση, πέραν από άνευ αντικειμένου είναι και προσβλητική για τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας. Οπότε καλό είναι, και δεν αναφέρομαι στους δημοσιογράφους, αναφέρομαι σε πολλά κατά καιρούς στελέχη και του κόμματός μας που πέφτουν στην παγίδα να κάνουν αναλύσεις για τον επόμενο Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να το αποφεύγουν. Γιατί δεν μιλάμε για μια οποιαδήποτε θέση, για έναν οποιοδήποτε ρόλο. Μιλάμε για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα. Λίγες εβδομάδες υπομονή. Έχουμε γιορτές μπροστά μας. Ως προς το επώνυμο σας διάβασα σημείο προς σημείο τις προϋποθέσεις που έχει θέσει ο νομοθέτης από το 1994. Προϋπόθεση είναι η αναγραφή επωνύμου. Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις στον νόμο. Υπάρχουν κάποιοι Έλληνες πολίτες που έχουν επώνυμο ξένο, υπάρχουν πάρα πολλοί, γνωρίζουμε όλοι μας, νομίζω έχουμε και στον κύκλο μας. Άρα δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο τέτοιο ζήτημα. Θα γίνει η διαδικασία και εφόσον ακολουθηθεί μέχρι το τέλος θα προχωρήσουμε παρακάτω.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφερθήκατε στην εισήγησή σας για το νέο οικοδομικό κανονισμό και τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί. Είπατε και για μια παρέμβαση. Αλλά η παρέμβαση αυτή που θα γίνει από το ΥΠΕΝ δεν νομίζω, όχι ότι το λέω εγώ, ότι θα ικανοποιήσει ή θα λύσει το πρόβλημα. Ήδη μεγάλοι επενδυτές έχουν διαμηνύσει στην Κυβέρνηση ότι αν δεν λυθεί αυτό το θέμα δεν πρόκειται να βάλουν ούτε ένα ευρώ για επενδύσεις. Κάτι που σημαίνει ότι πολλά και σημαντικά έργα θα σταματήσουν γιατί οι επενδυτές θα κάνουν πίσω με τον φόβο ότι αυτό που θα φτιάξουν αύριο θα χαρακτηριστεί και αυθαίρετο. Πώς η Κυβέρνηση έχει αφήσει αυτήν την κατάσταση και δεν έχει βρει μια ουσιαστική λύση, εκτός από τη νομοθετική παρέμβαση, η οποία δεν λύνει τίποτα.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα συμφωνήσω ότι δεν λύνει τίποτα. Πρέπει να επισημάνουμε ότι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης πρέπει να γίνονται σεβαστές από την Πολιτεία. Εδώ μιλάμε για μία απόφαση της Δικαιοσύνης. Προσπαθεί το Υπουργείο προσαρμοζόμενο στην απόφαση αυτή, σε αυτό το νέο δεδομένο να ρυθμίσει μία κατάσταση. Έχουμε δώσει μια σειρά από απαντήσεις και κυρίως ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τα θετικά της απόφασης, τη συνέχιση οικοδομής με άδειες οι οποίες υπάρχουν και έναρξη εργασιών, η οποία αποδεδειγμένα έχει γίνει. Η Κυβέρνηση αυτή έχει δείξει, νομίζω, αν ενδιαφέρεται για την ουσιαστική ανάπτυξη και πρόοδο της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης και της οικοδομικής δραστηριότητας, η οποία παρουσίασε έκρηξη τα τελευταία χρόνια. Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν και κανόνες, τους οποίους πρέπει να σεβαστούμε και να προσαρμοστούμε σε αυτούς, δημιουργώντας τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, εννοείται για την ενίσχυση της οικονομίας, αλλά πάντοτε με τους κανόνες οι οποίοι προβλέπονται.

Α. ΚΟΤΖΑΙ: Κύριε Εκπρόσωπε, η κ. Μπακογιάννη σε συνέντευξη της, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο της κατάργησης των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής, διότι όπως είπε, τόσα χρόνια δεν παράγουν κάποιο αποτέλεσμα. Μάλιστα, υπονόησε ότι αυτό μπορεί να συζητηθεί και ενόψει της Συνταγματικής αναθεώρησης. Υπάρχει τέτοιο σχέδιο και αν ναι, γιατί;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ναι, δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή τι θα συζητηθεί στη Συνταγματική Αναθεώρηση, είναι μια κορυφαία διαδικασία, η οποία θα ανοίξει εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2025, όπως είπε και στη συνέντευξη του, στην κρατική τηλεόραση στην ΕΡΤ, ο Πρωθυπουργός. Είναι μια άποψη προσωπική της κ. Μπακογιάννη, που έχει πάρα πολύ μεγάλη εμπειρία σε αυτά τα θέματα, την ακούμε με ενδιαφέρον. Δεν γνωρίζω αν είναι προς τα συζήτηση θέματα, αλλά θα υπάρξει ένας διάλογος, εν όψει της Συνταγματικής αναθεώρησης και όχι μόνο από τους βουλευτές της συμπολίτευσης, τα κυβερνητικά στελέχη, αλλά και από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πάνω στον οποίο θα δομηθεί αυτή η κορυφαία κοινοβουλευτική συζήτηση και μακάρι να βρεθούν οι ευρύτερες πλειοψηφίες που απαιτούνται για την προτεινόμενη Βουλή, ούτως ώστε να έχουμε μια ουσιαστική αλλαγή του Συντάγματος μας, προς όφελος συνολικά της χώρας και των πολιτών.

Α. ΚΟΤΖΑΙ: Κάτι συμπληρωματικό σε αυτό. Εντάξει, το κομμάτι της Συνταγματικής αναθεώρησης θα το δείτε στην ώρα του, όπως είπατε, όμως με την πρόταση αυτή, ότι οι Εξεταστικές Επιτροπές δεν παράγουν κάποιο αποτέλεσμα εδώ και τρεις δεκαετίες, συμφωνείτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτή τη στιγμή να ακουστεί η προσωπική μου άποψη, εκπροσωπώ την Κυβέρνηση και νομίζω είναι καλύτερο να μένω στις απαντήσεις που έχουν να κάνουνε με τα ζητήματα της Κυβέρνησης και ό,τι άλλο τέλος πάντων αφορά τους πολίτες. Δεν είμαι εδώ αυτή τη στιγμή για να σας εκφράσω την προσωπική μου άποψη, που τυχαίνει, επειδή είμαι και νομικός και έχω και μια συγκεκριμένη. Δεν αφορά αυτή τη στιγμή, αυτό, τον κόσμο.

Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Θα γυρίσω λίγο πίσω, σε μια ερώτηση που έκανε ο συνάδελφος από την ΕΡΤ. Επειδή βλέπουμε δημοσιεύματα στον τουρκικό Τύπο, συγκεκριμένα περί παραινέσεων προς την Κυβέρνηση την τουρκική, για συμφωνία ΑΟΖ με το νέο, το μεταβατικό, τέλος πάντων, καθεστώς στην Συρία. Αυτό σας ανησυχεί, επεξεργάζεστε τυχόν κινήσεις για να μην φτάσουμε σε ένα δεύτερο, παράνομο μνημόνιο, σαν αυτό που έγινε με την Λιβύη;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Όπως αντιλαμβάνεστε, βρισκόμαστε σε μια φάση μεγάλων γεωστρατηγικών εξελίξεων και ανακατατάξεων, είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που η Ελλάδα έχει ισχυρή διπλωματία και ένα πάρα πολύ, επίσης ισχυρό, διεθνές αποτύπωμα. Νομίζω το πιο ισχυρό των τελευταίων πολλών ετών. Θα μείνω σε αυτά και όπως αντιλαμβάνεστε, επί τη βάσει αυτών που λέω, απαντώ και σε αυτό το οποίο με ρωτάτε.
Γ. ΣΑΚΚΟΥΛΑ: Άρα δηλαδή κάνετε, προετοιμάζεστε για ένα τέτοιο σενάριο, φαντάζομαι;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω σας απάντησα.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, υπάρχει δημοσίευμα, συγκεκριμένο σήμερα που αναφέρει ότι ο Υπουργός Εξωτερικών, ο κ. Γεραπετρίτης, που έχει διαγράψει τον όρο εθνικό συμφέρον, από το Υπουργείο, ως κριτήριο αξιολόγησης των υπαλλήλων. Ισχύει κάτι τέτοιο; Τι απαντά η Κυβέρνηση; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Νομίζω, εκπροσωπώντας και μια Κυβέρνηση και έναν Πρωθυπουργό, που με βάσει την επίσημη έκθεση για το Κράτος Δικαίου, έχει δώσει και έχουμε δώσει τα διαπιστευτήρια μας για το αν προσπαθούμε να θωρακίσουμε με πράξεις της ελευθερία του Τύπου, θα μου επιτρέψετε εδώ να πω, ότι κάπου πρέπει να μπει ένα όριο και αναφέρομαι συνολικά και στις δημοσιογραφικές Ενώσεις, σε αυτή τη χυδαία προπαγάνδα, που έχει να κάνει με το υποτιθέμενο ενδοτικό αφήγημα της Κυβέρνησης ή του Υπουργού Εξωτερικών, με μια σειρά από ειδήσεις, οι οποίες είναι εντελώς αντίθετες με αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα. Ως προς το θέμα της αναγραφής του εθνικού συμφέροντος, αν υπηρετούν δηλαδή το εθνικό συμφέρον οι υπάλληλοι, πραγματικά αναρωτιέμαι, αν έχει υπάρξει κάτι πιο προσβλητικό για έναν υπάλληλο. Αν δηλαδή νοείται να αναφέρει ένας υπάλληλος, ότι υπηρετεί το εθνικό συμφέρον. Κάτι το οποίο είναι αυτονόητο για να είναι υπάλληλος. Για να μπορεί να υπηρετεί σε μια συγκεκριμένη υπηρεσία και μάλιστα τόσο κρίσιμες υπηρεσίες, όπως οι συγκεκριμένες. Αυτό το οποίο δεν λένε, επίσης τα δημοσιεύματα αυτά, είναι ότι με το νέο νομοσχέδιο για πρώτη φορά η γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, είναι απολύτως δεσμευτική για τον Υπουργό Εξωτερικών. Αυτό δεν το λένε, άρα υπάρχει μια αποσιώπηση, ενός, νομίζω πολύ σημαντικού νέου, μιας πολύ σημαντικής διαφοροποίησης, που δείχνει νομίζω και τον σεβασμό στους θεσμούς, το σεβασμό στους μόνιμους υπαλλήλους, στη γνώμη τους, στην κρίση τους, στην εμπειρία τους και πάμε να βάλουμε ένα θέμα, το οποίο, αντιλαμβάνεστε ότι δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Δηλαδή, τι ακριβώς ήθελε να κάνει ο Υπουργός Εξωτερικών; Να βάλει υπαλλήλους οι οποίοι δεν σέβονται το εθνικό συμφέρον, αφού δεδομένης της ιδιότητάς τους, ούτως ή άλλως αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Είναι αυτά που λέμε, είναι de facto προϋποθέσεις για να μπορεί κάποιος να υπηρετεί σε μια τέτοια θέση. Μόνο και μόνο μια μάχη για τις εντυπώσεις για ένα αφήγημα το οποίο πιστεύουν όλο και λιγότεροι, γιατί η Ελλάδα ψηλώνει, η Ελλάδα μεγαλώνει, η Ελλάδα είναι πλέον μια ισχυρή χώρα, σε ένα αβέβαιο περιβάλλον και επειδή, επαναλαμβάνω, αυτό το αφήγημα δεν είναι μια σκληρή πολιτική κριτική, μπορεί να δεχτούμε την οποιαδήποτε κριτική, αλλά βλάπτει τα εθνικά συμφέροντα, νομίζω ότι κάπου πρέπει να μπει ένα όριο, γιατί δεν είναι αντιπολίτευση στην Κυβέρνηση, είναι αντιπολίτευση στη χώρα.
Ν. ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ: Η ανάληψη από τη χώρα μας, όπως είπατε της Προεδρίας του Forum των Αρχαίων Πολιτισμών, σχετίζεται και ενισχύει τον στόχο της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν θα το συσχέτιζα. Αυτή είναι μια κορυφαία διεκδίκηση της Ελληνικής Πολιτείας, διαχρονικά, είναι μια διμερής διαπραγμάτευση με το Βρετανικό Μουσείο που συνεχίζει να υφίσταται και προφανώς στον απόλυτο βαθμό. Αυτό το οποίο σας ανέφερα σχετικά με το Forum, είναι μια θετική εξέλιξη, προφανώς για τη χώρα. Το ένα νομίζω δεν συνδέεται, απαραιτήτως, με το άλλο.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε σήμερα μια τροπολογία με την οποία ζητάει να παραταθεί ο χρόνος απασχόλησης των εποχικών πυροσβεστών από έξι σε δέκα μήνες ετησίως, αναφέροντας την κλιματική αλλαγή ως έναν λόγο και να δοθεί η δυνατότητα επαναπρόσληψης όσων ήδη έχουν υπηρετήσει ως εποχικοί πυροσβέστες. Τι θα κάνει η Κυβέρνηση; Θα δεχτείτε αυτή την τροπολογία;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι μια αρκετά έως πολύ λαϊκίστικη τροπολογία για τις εντυπώσεις. Άλλη μια τροπολογία του ΠΑΣΟΚ η οποία έχει ως στόχο το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να γίνει ευχάριστο, πρόσκαιρα ευχάριστο θα πω εγώ, σε μία συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα, την οποία τιμούμε και σεβόμαστε με πράξεις και όχι με ακοστολόγητες τροπολογίες για τον πολύ μεγάλο αγώνα που κάνει κάθε καλοκαίρι. Για άλλη μια φορά εγώ θα σας απαντήσω με την πραγματικότητα, απέναντι στην λογική των ατεκμηρίωτων τροπολογιών και του λαϊκισμού. Καταρχάς, να πούμε ότι από τότε που ανέλαβε Πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης πήγαμε από 13.100 πυροσβέστες, θα φτάσουμε το καλοκαίρι του 2025 σε 18.000 πυροσβέστες, αν συμπεριληφθούν και οι 2.500 εποχικοί, που θα έχουμε στην προσεχή αντιπυρική περίοδο και 15.500 μόνιμους πυροσβέστες. Αυτό για να έχει μια εικόνα ο κόσμος τι συμβαίνει και τι συνέβη σε αυτή την χώρα τα τελευταία χρόνια. Ως προς το θέμα των εποχικών πυροσβεστών, έχουμε μια πολύ σημαντική αλλαγή ως προς τα ηλικιακά όρια, τα οποία ίσχυαν από τότε που ανέλαβε Πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η συγκεκριμένη Κυβέρνηση μέχρι σήμερα. Τα ηλικιακά όρια για τους μάχιμους θα διατηρηθούν στο νέο διαγωνισμό που θα βγει για την επόμενη πενταετία, γιατί έληξε η προηγούμενη πενταετία. Τι να κάνουμε; Έτσι λέει ο νόμος και εμείς τον νόμο πρέπει να εφαρμόζουμε. Βγάζουμε έναν νέο διαγωνισμό, λοιπόν. Τα ηλικιακά όρια στον προηγούμενο διαγωνισμό ήταν σαράντα έτη για τους μάχιμους και για τους οδηγούς. Εμείς τα κρατήσαμε για τους μάχιμους, για προφανείς λόγους του αξιόμαχου, στα σαράντα έτη και για τους οδηγούς θα αυξηθούν στα πενήντα έτη, άρα δίνουμε την δυνατότητα σε περισσότερους ανθρώπους να είναι υποψήφιοι. Σταδιακά, μάλιστα, αυτό έγινε. Πήγε από τα 40 στα 45 το 2020 και τώρα πάει στα 50 και προβλέπονται, όπως αντιλαμβάνεστε, και ιατρικές εξετάσεις και αθλητικές δοκιμασίες. Αυτό είναι το πρώτο. Για τους παλιούς εποχικούς που μας κατηγορεί η Αντιπολίτευση, και όχι μόνο το ΠΑΣΟΚ, κι άλλα κόμματα, με πομπώδη τρόπο, ότι τους αγνοούμε, θα ισχύσει η μοριοδότηση για κάθε αντιπυρική περίοδο, έτσι ώστε, όπως αντιλαμβάνεστε, να αξιοποιηθεί η προϋπηρεσία και η εμπειρία τους. Συνεχίζουμε, ταυτόχρονα, νέες προσλήψεις από την δεξαμενή των εποχικών πυροσβεστών για την ενίσχυση του Πυροσβεστικού Σώματος με μόνιμα στελέχη. Και για να είμαι και πιο ακριβής το 2025 θα προσληφθούν επιπλέον 300 δασοκομάντος, οι οποίοι θα προστεθούν στους 650 που προσλάβαμε το 2024 και στους 500 που προσλάβαμε το 2022. Από το pool των εποχικών θα προσληφθούν άλλοι 150 πυροσβέστες. Αυτό τι σημαίνει; Ότι από τους 2500 εποχικούς πυροσβέστες -προσέξτε- το 2025 θα έχουν προσληφθεί συνολικά οι 1600 στο Πυροσβεστικό Σώμα με τα κριτήρια τα οποία προβλέπει ο νόμος. Για τους υπόλοιπους εξετάζει η Κυβέρνηση -αν και όπου υπάρχουν ανάγκες στο δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα- με βάση και το αντικείμενό τους και τη συνάφεια της κάθε θέσης, παράδειγμα υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας, στους δήμους, στις δασικές υπηρεσίες, να καλύψουν εκείνοι τις θέσεις αυτές. Αυτή είναι η ουσία. Από τους 2.500 οι 1.600 έχουν προσληφθεί. Υπάρχει μέριμνα για τους υπόλοιπους και στο τέλος της ημέρας, επειδή το ΠΑΣΟΚ καταθέτει τροπολογίες, εννοείται χωρίς να τις κοστολογεί, δεν μας απαντάει για το νομικό σκέλος καθόλου και για την ουσία και για το αν μία ανάγκη που παρουσιάζει το κράτος ότι την έχει για συγκεκριμένους μήνες, αυξημένους σε σχέση με το παρελθόν, αλλά όχι δώδεκα μήνες, γιατί πρέπει αυτή την ανάγκη να την καλύψει επί δωδεκάμηνο και αγνοεί, βέβαια, όλα αυτά τα οποία σας είπα: για το πόσους πυροσβέστες είχαμε και πόσους έχουμε, πόσο έχουμε αντιμετωπίσει στην πράξη τους ανθρώπους αυτούς με μοριοδότηση, με προσλήψεις, με προτεραιοποίηση της εμπειρίας τους και, βέβαια, να μιλήσουμε και για την ανάγκη για μια τόσο δύσκολη, για μια τόσο σκληρή δουλειά να υπάρχουν και συγκεκριμένα κριτήρια και συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να είναι αποτελεσματικοί οι άνθρωποι αυτοί στο καθήκον.

Μ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με την ετήσια έκθεσης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα ελληνικά πανεπιστήμια υποχωρούν στις διεθνείς αξιολογήσεις. Έχετε κάποιο σχόλιο για αυτό; Και, επίσης, υπάρχει σήμερα ένα δημοσίευμα για το σχέδιο της Κυβέρνησης για τους «αιώνιους» φοιτητές. Έχει αλλάξει κάτι πάνω σε αυτό; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Για τους «αιώνιους» φοιτητές, όπως είπε και ο Υπουργός σε χτεσινή του συνέντευξη στην ΕΡΤ, θα εφαρμοστεί ο νόμος. Μάλιστα, θα δώσει εν ευθέτω χρόνω και συγκεκριμένες λεπτομέρειες το Υπουργείο Παιδείας ως προς τον τρόπο που θα γίνει η εφαρμογή και τα όσα προβλέπει ο νόμος. Τώρα, ως προς το θέμα το οποίο με ρωτήσατε, για αυτό ακριβώς και γίνονται πράγματα που δεν έγιναν για ολόκληρες δεκαετίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ψηφίστηκε ένα νομοσχέδιο, κοσμοϊστορικό θεωρώ εγώ για την χώρα μας, τα μη κρατικά πανεπιστήμια, αλλά το 80% αυτού του νομοσχεδίου αφορούσε τα δημόσια πανεπιστήμια. Υιοθετήθηκαν πλήρως οι προτάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων, στηρίχθηκαν τα περιφερειακά πανεπιστήμια, προχωράμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα διεθνοποίησης των δημόσιων πανεπιστημίων. Τεράστια μεγέθη ξένων πανεπιστημίων έρχονται και συμπράττουν με τα δημόσια πανεπιστήμια. Έχει διπλασιαστεί η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια, γιατί ακριβώς υπάρχει και αυτή η ανάγκη. Προχωράμε το πρόγραμμα IB στο διεθνές απολυτήριο και σε δημόσια σχολεία και, γενικότερα, κάνουμε τέτοιες παρεμβάσεις, ούτως ώστε να έχουν όλοι οι μαθητές και σε συνέχεια οι φοιτητές πρόσβαση ισότιμα και, βέβαια, ανοίγουμε τις πύλες των ΑΕΙ μας, των δημόσιων πανεπιστημίων, σε ξένους φοιτητές. Είναι μια προσπάθεια που γίνεται μετά από πάρα πολλά χρόνια. Θέλουμε να αποδώσει το συντομότερο δυνατό και αντιλαμβανόμαστε ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια έχασαν πολύ μεγάλες ευκαιρίες για πάρα πολλά χρόνια, κυρίως λόγω ιδεοληψιών, οι οποίες κυριάρχησαν και με μια ανοχή, ίσως και δικής μας, στο παρελθόν που τις αφήσαμε να κυριαρχούν. Είναι η εικόνα τους ένα άλλο, πολύ μεγάλο ζήτημα, όταν για πρώτη φορά ακούς για επιχειρήσεις εκκένωσης μετά από 45 και 47 χρόνια και για ολόκληρες δεκαετίες ο κάθε παραβατικός έκανε «τσιφλίκι» του το πανεπιστήμιο. Επιτέλους αυτά δεν συμβαίνουν. Ακούμε όλο και περισσότερο για επιχειρήσεις εκκένωσης και είναι μια προσπάθεια στην οποία θα δώσουμε πάρα πολύ μεγάλη βάση, ούτως ώστε να αλλάξει αυτή η εικόνα που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Σε σχέση με την ερώτηση που σας έκανε η συνάδελφος λίγο πριν, κύριε Εκπρόσωπε, σχετικά με τα σενάρια που εμφανίζονται για την Τουρκία και την προσπάθεια υπογραφής συμφωνίας για ΑΟΖ με τη Συρία. Επίσης, σήμερα, υπάρχουν δημοσιεύματα για το ενδεχόμενο κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου από το Κατάρ για μεταφορά ενέργειας στην Τουρκία και από εκεί στην Ευρώπη, μέσω Συρίας. Γι’ αυτό υπάρχει κάποιο σχόλιο ή κάποια προετοιμασία από την Αθήνα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας είπαμε ότι το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και πράττουμε και όλες οι κινήσεις είναι ιδιαιτέρως διαφορετικό, πρωτοφανές, κρίσιμο και γεωστρατηγικά και διπλωματικά και η Ελλάδα έχει την πιο ισχυρή διπλωματία και το πιο ισχυρό διεθνές αποτύπωμα από ποτέ. Από κει και πέρα, προφανώς, όλα αξιολογούνται και παρακολουθούνται και ασφαλώς η χώρα μας κινείται με γνώμονα την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων. Η χώρα μας κινείται με βασική επιδίωξη τη συνεχή ισχυροποίησή της.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, άρθρο της «Καθημερινής» επιβεβαιώνει τα δημοσιεύματα του Documento για το πλημμυρισμένο Στεφανοβίκειο και τα κατεστραμμένα ελικόπτερα που βυθίστηκαν στα λασπόνερα, όταν η κακοκαιρία Daniel έπληξε τη Θεσσαλία. Σύμφωνα με το δημοσίευμα μόλις πέντε από τα συνολικά δεκαεπτά ελικόπτερα τύπου Nh-90 μπορούν να πετάξουν και πέντε από τα 25 «Σινούκ». Τι σχολιάζετε για το συγκεκριμένο δημοσίευμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Υπάρχει μία ενημέρωση από το υπουργείο Άμυνας, θα την επισυνάψω κιόλας, άμα θέλετε: Η χαμηλή διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων Σινούκ οφείλεται στους εξής λόγους: Τεχνική οδηγία από την Boeing, μετά από μια δυσλειτουργία που παρατηρήθηκε από την κατασκευάστρια εταιρία σε απάρτιο του συστήματος διευθύνσεως, σε ελικόπτερο. Εκδόθηκε τεχνική οδηγία, η Ελλάδα έχει κάνει όλες τις απαιτούμενες παραγγελίες, ούτως ώστε να αντικατασταθεί το υπόψη απάρτιο και να επανέλθει η πτητική διαθεσιμότητα, ένα. Δύο, πρόσθετα τεχνικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τεχνικά θέματα, για τα οποία η ελληνική πλευρά συνεργάζεται στενά με την αμερικανική, με στόχο την άμεση και πλήρη αποκατάστασή τους. Αυτό το οποίο μας μεταφέρει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι ότι τονίζεται ότι με σκοπό την επαύξηση της διαθεσιμότητας βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο διαπραγματεύσεων για την ενίσχυση των εργασιών της περιοδικής συντήρησής τους. Αυτό ως προς τα «Σινούκ», υπάρχει μάλιστα αναλυτική ενημέρωση και για άλλες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά καταβάλλει, συνολικά μιλώντας, συντονισμένες προσπάθειες σε συνεργασία με διεθνείς φορείς για την επίλυση τεχνικών θεμάτων για τη βελτίωση της διαθεσιμότητας των ελικοπτέρων, εξασφαλίζοντας τη συνεχή επιχειρησιακή τους ετοιμότητα.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, προχθές ανακοινώσατε τα μέτρα για τη μείωση των προμηθειών από τις τράπεζες προς τους συναλλασσόμενους. Από την απόφαση της κυβέρνησης κατ’ εμέ λείπει ποιος θα ελέγξει, αν θα εφαρμοστούν, και δεύτερον δεν υπάρχει κάποια ποινή για την Τράπεζα η οποία δεν το εφαρμόζει. Άρα, τι μένει για τον συναλλασσόμενο; Αν δεν πάρει τα 0,50 λεπτά από μια συναλλαγή, αν έχει διάθεση, να πάει στα δικαστήρια και να ξοδέψει 1500 ευρώ, για να πάρει τα 0,50 λεπτά. Μπορείτε να μας πείτε, πώς θ’ αξιολογηθεί τα μέτρα αυτά που ανακοινώσατε ότι δεν θα το ελέγξει κανένας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κάνετε λάθος. Υπάρχουν ανεξάρτητες Αρχές που ελέγχουν τη λειτουργία των τραπεζών. Οι τράπεζες υπόκεινται στον έλεγχο και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, υπάρχει η δυνατότητα καταγγελίας, όπως πολύ σωστά είπατε και κάθε διάταξη εφαρμόζεται και ελέγχεται και δειγματοληπτικά και προληπτικά, αλλά εννοείται πως αξιολογούνται και οι καταγγελίες. Το τελευταίο πράγμα νομίζω που θα έπρεπε να κάνει η Κυβέρνηση, είναι ν’ απολογηθεί γιατί πήρε πρωτοβουλίες, που κανείς δεν τις φανταζόταν και είναι δεδομένο ότι όποιος συμπολίτης μας δει αυτά τα οποία είναι πολύ απλά που έχουμε ανακοινώσει, είναι μηδενική χρέωση για εξόφληση λογαριασμού, αν κάποιος δει χρέωση για εξόφληση λογαριασμού, με όλες αυτές τις περιγραφές που έχουμε κάνει, σημαίνει ότι η τράπεζα δεν ακολουθεί το νόμο, μετά την ψήφιση εννοώ των σχετικών τροπολογιών. Αν το δει αυτό, μπορεί να κάνει πάρα πολύ εύκολα μια καταγγελία. Δεύτερον, άμα πληρώσει πάνω από 0,50 λεπτά για ένα έμβασμα μέχρι 5.000 ευρώ, επίσης η συγκεκριμένη τράπεζα, που θα του ζητήσει τα λεφτά αυτά, σημαίνει ότι παρανομεί. Επίσης, πρέπει να κάνει σχετική καταγγελία. Και τα υπόλοιπα μέτρα που ανακοινώσαμε είναι κι αυτά πάρα πολύ σημαντικά μέτρα και σχετικά με τη διευκόλυνση της διαδικασίας δανειοδότησης, τα λεφτά τα οποία θα δοθούν για την ενίσχυση των σχολείων μας, η αντιμετώπιση του στεγαστικού με τον διπλασιασμό του ΕΝΦΙΑ, αυτό είναι δεδομένο, δηλαδή, δεν χρειάζεται κάποιος έλεγχος, θα είναι διπλάσιος ο ΕΝΦΙΑ από πρώτη πρώτου του 2026. Νομίζω ότι δεν πρέπει να αδικούμε αυτές τις πρωτοβουλίες, γιατί είναι πρωτοβουλίες οι οποίες δεν είναι πρωτοβουλίες μαξιμαλιστικές, είναι πρωτοβουλίες όμως οι οποίες ήταν αναγκαίες για την ανακούφιση των πολιτών, είναι πρωτοβουλίες οι οποίες απαντάνε σε ανάγκες της κοινωνίας, ανάγκες της χώρας, ανάγκες και του κράτους για τη στήριξη των σχολίων, είναι στοχευμένες, δίκαιες πρωτοβουλίες που, πιστέψτε με, θα εφαρμοστούν στο ακέραιο.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, μας είχατε πει μετά τις ευρωεκλογές, ότι λήγει η σύμβαση εργασίας της Νέας Δημοκρατίας με τον Σταν Γκρίνμπεργκ. Όπως γράφτηκε τις προηγούμενες μέρες ο γνωστός επικοινωνιολόγος ήταν στην Αθήνα και έκανε έρευνες για το Μαξίμου. Υπάρχει κάποια νέα συνεργασία με τον κύριο Γκρίνμπεργκ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Απ’ όσο γνωρίζω, όχι. Δεν υπάρχει κάποια νέα συνεργασία. Θα ενημερωθώ κιόλας, αν υπάρχει κάτι από τη Νέα Δημοκρατία ή την Προεδρία της Κυβέρνησης. Εγώ προσωπικά δεν γνωρίζω για κάποια νέα συνεργασία, επειδή είναι και το γραφείο μου στο Μαξίμου, αλλά τώρα αν ο άνθρωπος βρέθηκε στη χώρα μας και ιδιωτικά για κάποια άλλη του ή οποιαδήποτε συνεργασία, δεν είμαι εκπρόσωπός του, θα ενημερωθώ, όμως, αν υπάρχει κάποια άλλη συνεργασία.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Άρα, αμφισβητείτε ότι έκανε και τις ποιοτικές έρευνες και ότι συνεργαζόταν.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν γνωρίζω για κάποια νέα συνεργασία. Θα ενημερωθώ, όμως, γιατί δεν κατέχω την απόλυτη αλήθεια, δεν είμαι και το μόνο πρόσωπο το οποίο έχει Γραφείο, όπως αντιλαμβάνεσθε, πέραν του Πρωθυπουργού, στην Προεδρία της Κυβέρνησης και θα σας ενημερώσω.

Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, απ’ ό,τι διάβασα, θα ανανεωθεί η θητεία του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ, κυρίου Μανούσου Μανουσάκη, για τέσσερα χρόνια, άρα θα συμπληρώσει το 2028 δέκα χρόνια στην ίδια θέση. Η απορία η δική μου είναι ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος θα έχει ένα παγκόσμιο ρεκόρ! Τα δέκα χρόνια που θα έχει αυτή τη θέση, δεν θα έχει δώσει ποτέ μία συνέντευξη Τύπου προς τους δημοσιογράφους για να υποβάλλουν ερωτήσεις. Αυτό δεν ξέρω αν απασχολεί την Κυβέρνηση ή το επέβαλαν οι Κινέζοι, γιατί αυτοί έχουν κάποια θέματα χαμηλής ευαισθησίας σε θέματα Δημοκρατίας; Εγώ θέλω να σας ενημερώσω ότι από τη μεθεπόμενη εβδομάδα θα φέρνω αρκετά θέματα του ΑΔΜΗΕ, άρα σας προτρέπω για περισσότερη δουλειά.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να φέρνετε όσα θέματα θέλετε και όπου μπορούμε ν’ απαντήσουμε. Ε, νομίζω, αναγνωρίζεται η αποτελεσματικότητα ενός στελέχους της Δημόσιας Διοίκησης. Εφόσον κάποιος είναι αποτελεσματικός και είναι και μια ομαδική δουλειά που γίνεται και όχι μόνο στον ΑΔΜΗΕ, σε μια σειρά από φορείς, νομίζω ότι είναι καλό να υπάρχει και τέτοια σχετική συνέχεια. Εγώ θυμάμαι μια σειρά από ζητήματα στα οποία υπάρχει ακριβής απάντηση από τον ΑΔΜΗΕ στα ερωτήματα από το Γραφείο Τύπου το οποίο λειτουργεί. Αυτό που μου λέτε για τις συνεντεύξεις Τύπου, δεν το γνωρίζω αν υπάρχουν αιτήματα για συνεντεύξεις Τύπου, αλλά λειτουργεί, όπως και σε αντίστοιχες κρατικές υπηρεσίες ή φορείς του δημοσίου, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου, οι ΔΕΚΟ, εν πάση περιπτώσει, λειτουργούν Γραφεία Τύπου τα οποία απαντούν σε ερωτήματα που θέτει ο Τύπος και τα οποία προφανώς απασχολούν τους πολίτες.
Ευχαριστώ πολύ.