Ο κ. Γεώργιος Βλάχος, τ.Υφ. Αν. και νυν Βουλευτής της Ν.Δ. ήταν και είναι πάντοτε ένας ξεχωριστός Πολιτικός όχι μόνο για το ήθος του, όχι μόνο για τις Αρχές του αλλά και για τον σεβασμό του στον Πολίτη που τον πλησίαζε. Η πραγματική και πασιφανής σε πλείστες όσες περιπτώσεις ευαισθησία του, αλλά και η συμπόνια και συμμετοχή στα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι πολίτες είναι πασίγνωστη και αδιαμφισβήτητη.
Σε ό,τι αφορά το κόμμα της Ν.Δ. είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΤΙΜΗΤΙΚΟ να υπάρχουν Βουλευτές του που αφουγκράζονται τα προβλήματα των πολιτών και τολμούν να κάνουν παρεμβάσεις υπέρ τους, επισύροντας την προσοχή στην σημαντική και αξιοπρόσεκτη παρουσία τους στο Κόμμα και την Χώρα.
Είναι μεγάλη τιμή για την Ν.Δ. να έχει τέτοιους Βουλευτές και μεγάλη ανακούφιση για τους Πολίτες αφού εκείνοι γίνονται Η ΦΩΝΗ ΤΟΥΣ στον Κοινοβούλιο.
Μετά απο δεκαέξι αιτήματα Αναγνωστών μας, παραθέτουμε εδώ την πρόσφατη πρωτολογία του Βουλευτή και τ. Υφ.Αν. κ. Γεωργίου Βλάχου και τον διάλογό του με τον νυν Υπουργό Οικονομίας κ. Κωστή Χατζηδάκη επι του θέματος των "κόκκινων" δανείων και των services...για την πλήρη και αντικειμενή ενημέρωσή Σας..
Μ.Χ.Β
https://x.com/mgvavour/status/1847244230281822408ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΤ΄
Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024
Αθήνα, σήμερα στις 14 Οκτωβρίου 2024, ημέρα Δευτέρα και ώρα 15.11΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Α΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΙΩΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.......
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Με έγγραφό της η Γενική Γραμματέας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων ενημερώνει το Σώμα για τις επίκαιρες ερωτήσεις που θα συζητηθούν στη σημερινή συνεδρίαση.
Ξεκινάμε με την πρώτη με αριθμό 2/7-10-2024 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Ανατολικής Αττικής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γεωργίου Βλάχου προς τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με θέμα: «Προστασία των δανειοληπτών, εγγυητών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
Παρακαλώ, κύριε Βλάχο, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Από την κατάθεση της ερώτησης, κύριε Υπουργέ, αρνήθηκα να ανταποκριθώ σε προσκλήσεις να μιλήσω σε διάφορα μέσα ενημέρωσης και τούτο γιατί ήθελα να ακούσω τις απόψεις σας στη Βουλή πριν προβώ σε κάθε άλλο σχολιασμό. Αντίθετα με εσάς που στην κοινή ερώτηση με άλλους συναδέλφους απαντήσετε με δελτίο Τύπου προς τους κυβερνητικούς συντάκτες, και την επόμενη μέρα λάβαμε γνώση εμείς. Τι να πω; Αυτά είναι σημεία των καιρών. Σε κάθε περίπτωση, εγώ θα σας πρότεινα να μην το ξανακάνετε γιατί δεν τιμά ούτε εσάς, αλλά ούτε και την κοινοβουλευτική διαδικασία.
Σε αυτή την ερώτηση, κύριε Υπουργέ, τι δεν σας ρωτήσαμε. Δεν σας ρωτήσαμε τι έχουμε ψηφίσει. Αυτό το ξέρουμε πάρα πολύ καλά. Και αν η αναφορά σας στην ψήφο μας είναι προτροπή για περισσότερη προσοχή στο μέλλον για το τι ψηφίζουμε, προσωπικά τη δέχομαι και θα είμαι πιο προσεκτικός. Δεν σας ρωτήσαμε αν σώθηκαν οι τράπεζες -και αυτό το γνωρίζουμε- καθώς και ποιος τις έσωσε. Δεν ρωτήσαμε ποιος άνοιξε την πόρτα για την πρώτη κατοικία καθώς και από ποιους πωλήθηκαν τα δάνεια στα funds. Και αυτό είναι γνωστό στους πολίτες που γύρισαν την πλάτη στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, μην περιμένοντας τίποτε καλό από αυτήν. Ούτε κανείς σας ζήτησε να γυρίσουμε σε αυτό που εσείς ονομάσατε «λαϊκισμό», δηλαδή την προστασία της μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη με απαγόρευση διενέργειας πλειστηριασμών, όπως ο ν.3714/2008 όπου στο άρθρο 5 έβαζε περιορισμούς για τους πλειστηριασμούς, ή ο ν.3869 που προστάτεψε χιλιάδες δανειολήπτες, αλλά παγίδευσε πολλούς που δεν είχαν τις προϋποθέσεις σε εφησυχασμό, με αποτέλεσμα την εκτίναξη του χρέους τους.
Τι ζητήσαμε. Ζητήσαμε τροποποίηση ή συμπλήρωση των νομοθετικών εργαλείων που η ζωή ανέδειξε ως αναποτελεσματικά ή άδικα και μονόπλευρα, αφού τα funds και οι εταιρείες διαχείρισης δεν προβαίνουν σε ρυθμίσεις δανείων, παρά μόνο όταν δεν υπάρχει ακίνητο να αρπάξουν. Έτσι, όμως, ενεργούν εντελώς αντίθετα με την εισήγηση που μας παρουσιάστηκε κατά την ψήφιση του νόμου και με την οποία για την πώληση των κόκκινων δανείων θα γινόταν ρυθμίσεις και κουρέματα οφειλών, ώστε να ωφεληθούν οι δανειολήπτες.
Πιο συγκεκριμένα τι σας ζητήσαμε, τι σας συζητήσαμε και τι σας προτείνουμε. Πρώτον, να επιβληθεί στα funds να δηλώνουν καθαρά το ποσό αγοράς με το οποίο έχουν αποκτήσει τα δάνεια από τις τράπεζες με τροποποίηση ή επαναδιατύπωση της δικής σας απόφασης, της 19/169 από 9-2-2024. Δεύτερον, να μπει ανώτατο όριο του ποσού των δανείων που απαιτούν οι δανειστές, αντί να ζητούν ολόκληρο το ποσό, το οποίο, μαζί με τις ανεξέλεγκτες επιβαρύνσεις, κάνει τη διαχείριση από τον δανειολήπτη απαγορευτική. Τρίτον, να τροποποιηθεί ο αλγόριθμος του εξωδικαστικού με ευνοϊκότερες δόσεις και κουρέματα πανωτοκίων για πραγματική εφαρμογή της διαδικασίας που οδηγεί σε μεγαλύτερα αποτελέσματα.
Τέταρτον, ο εξωδικαστικός, ο οποίος είναι σωστό εργαλείο, να είναι υποχρεωτικός για όλους. Δεν γίνεται τα funds να αγοράζουν σε χαμηλό ποσοστό –νομίζω μέχρι 30%- και να απαιτούν από τους οφειλέτες το 100%, ενώ παράλληλα προσέρχονται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, αλλά απορρίπτουν την πρόταση ρύθμισης κυρίως όταν υπάρχει κάποιο ακίνητο στην κατοχή του δανειολήπτη. Από την άλλη πλευρά οι servicers, παρ’ ότι δεν είναι υποχρεωμένοι να αποδεχθούν την πρόταση του εξωδικαστικού, ανεβοκατεβάζουν αυθαίρετα και κατά το συμφέρον τους τα ποσά οφειλών ή τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων των δανειοληπτών -αλλοιώνοντας, όμως, έτσι την όποια πρόταση εξάγει το υπολογιστικό εργαλείο- τα οποία αναρτούν στην πλατφόρμα χωρίς να δίνουν λόγο σε κανέναν και αρνούμενοι να ανταποκριθούν στα αιτήματα διόρθωσης των δανειοληπτών, παρεμποδίζοντας έτσι την ένταξή τους στον εξωδικαστικό.
Πέμπτον, να λαμβάνουν γνώση της πρότασης του εξωδικαστικού όταν την απορρίπτει το fund και με τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία, διότι τα funds απορρίπτουν την πρόταση του εξωδικαστικού με αιτιολογία ατεκμηρίωτη και εξαιρετικά επιγραμματική. Έχουμε μια κωδικοποίηση που στείλαμε στη γραμματεία για να τη δείτε. Είναι τραγικά αυτά που επικαλούνται. Η πλατφόρμα, λοιπόν, του εξωδικαστικού, όχι μόνο αυτοακυρώνεται, λόγω της μη υποχρεωτικής συμμετοχής των funds, αλλά επιπλέον λειτουργεί ως δούρειος ίππος υπέρ των funds και των servicers, λειτουργώντας μια καλοστημένη βάση όλων των ευαίσθητων δεδομένων των δανειοληπτών, οι οποίοι υποχρεώνονται να συναινέσουν στην άρση του τραπεζικού και φορολογικού τους απορρήτου, αλλιώς δεν μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους, και αυτοί, δυστυχώς, αποδέχονται για να το πράξουν, πιστεύοντας καλόπιστα, αλλά αφελώς ότι θα μπορέσουν έτσι να ρυθμίσουν τις όποιες οφειλές τους. Έτσι με τη συναίνεσή τους αυτή, όλα τους τα δεδομένα, που σε καμμία περίπτωση δεν θα τα έδινε κανείς σε έναν αντίδικο, είναι διαθέσιμα σε κάθε fund και εταιρεία διαχείρισης, και οι οποίες, κατά τη γνωστή πλέον τακτική τους, θα τα χρησιμοποιήσουν εναντίον του δανειολήπτη και σε όφελός τους την επόμενη μέρα που θα βρεθούν αντίδικοι, γιατί στην ουσία είναι αντίδικοι μέχρι να υπογραφεί κάποια ρύθμιση.
Έκτον, να δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα υπολογισμού των τόκων προσιτή σε όλους. Ο υπολογισμός από τα funds των τόκων και της δόσης, ειδικά με κυμαινόμενο επιτόκιο, δεν παρέχει ασφάλεια για την ορθότητά του, αφού τα funds διογκώνουν τους τόκους και κανείς δεν μπορεί να τα ελέγξει.
Έβδομον, να εξετάσουμε πραγματικό κούρεμα των τόκων που δημιούργησε το μεγάλο διάστημα εκκρεμοδικίας των υποθέσεων του ν.3869 -σχεδόν δέκα χρόνια- που απορρίφθηκαν από τα ειρηνοδικεία και δεν κατόρθωσαν να υπαχθούν με μείωση ανέφικτων προκαταβολών και υψηλών δόσεων, που λειτουργούν απαγορευτικά στην ένταξη των δανειοληπτών σε μια νέα ρύθμιση.
Όγδοον, να διευρύνουμε την κατηγορία των ευάλωτων με αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων ή με μια δεύτερη κατηγορία. Ένας μόνο άνεργος με πρώτη κατοικία σε κόκκινο δάνειο και πραγματικό εισόδημα 260 ευρώ του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, πραγματικό εισόδημα, που έχει και ένα σπίτι αξίας 70.000 ευρώ -καταλαβαίνετε για τι σπίτι μιλάμε- άλλα 4.000 τεκμήριο, και δεν μπορεί να βγάλει βεβαίωση, λες και μπορεί να αποπληρώσει τη δόση του δανείου με τεκμήριο. Αυτό νομίζω ότι είναι τραγικό.
Επί τη ευκαιρία, αλήθεια από το σύνολο των 70 δισεκατομμυρίων κόκκινων δανείων ξέρετε πόσους έχετε προβλέψει να γίνουν ευάλωτοι με βεβαίωση; Εννιά. Να υπάρξουν ρητές, σαφείς, ευεργετικές διατάξεις για τους κληρονόμους των υπαχθέντων στον ν.3869/2010 και τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών δανειοληπτών προς την κατεύθυνση της συνέχισης της υφιστάμενης ρύθμισης από τους κληρονόμους για να μην απαιτούνται σε βάρος όλων ή να αποδέχονται διογκωμένα χρέη που θα πρέπει εκ νέου να ρυθμιστούν.
Δέκατον, να υπάρξει πρόβλεψη ρύθμισης για τους πλειστηριασμούς σε εθνικά ευαίσθητες περιοχές. Διαφορετικά βγάζουμε μόνοι τα μάτια μας με τις μεταβιβάσεις περιουσιών. Είναι κάτι πραγματικά που δεν καταλαβαίνετε, γιατί δεν θέλω να πω κάτι περισσότερο σε αυτό;
Ενδέκατον, να δημιουργηθεί ενιαία πλατφόρμα για τα funds που θα ελέγχεται από το Υπουργείο και με κυρώσεις πρόστιμα που δεν θα επιδέχονται αμφισβήτησης ή σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποπληρώνονται για να προσβληθούν, καθώς και ανάκληση της άδειας σε περίπτωση υποτροπής.
Κύριε Υπουργέ, είναι έντεκα παρεμβάσεις, έντεκα προτάσεις που μπορούν να αποτελέσουν ένα νέο συμπληρωματικό νομοθέτημα. Δώσαμε ως πολιτεία στις τράπεζες και στα funds και το πεπόνι και το μαχαίρι. Καταλαβαίνω ότι το πεπόνι δεν μπορούμε να το πάρουμε πια πίσω. Μπορούμε, όμως, το μαχαίρι να το δώσουμε σε ένα χέρι που θα κάνει δίκαιη διανομή, που θα κάνει κατανομή ευθυνών εκεί που αναλογούν.
Έτσι κερδίζεται, κύριε Υπουργέ, η εμπιστοσύνη των πολιτών. Δεν ζητάμε να χαρίσετε σπίτι σε κανέναν που δεν του ανήκει. Δεν ζητάμε να πάρει τίποτε χωρίς να πληρώσει. Ζητάμε απαλλαγή από το άδικο και την υπερβολή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κ. Βλάχο.
Θα απαντήσει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ο κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης.
Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, αγαπητέ κύριε Βλάχε, έχω απαντήσει σε αυτή την ερώτηση στη Βουλή προσφάτως και αμέσως με δική μου δισέλιδη απάντηση, διότι κάποια στιγμή ελέχθη ότι δήθεν δεν απήντησα και πράγματι με μία περισσοτέρων σελίδων απάντηση της αρμόδιας γενικής γραμματέως, όπως είναι η πάγια πρακτική, όπως συνηθίζεται σε αυτού του είδους τις ερωτήσεις.
Παρ’ όλα αυτά, με την καινούργια σας ερώτηση μου δίνεται η ευκαιρία ξανά να σημειώσω ορισμένα βασικά στοιχεία τόσο για τη δική σας ενημέρωση όσο και για την ενημέρωση των Ελλήνων πολιτών, ξεκινώντας από την παρατήρηση ότι προφανώς κανένας σε αυτή την Αίθουσα και σε οποιαδήποτε πτέρυγα δεν είναι πιο ευαίσθητος κοινωνικά από τους υπόλοιπους. Αν το πιστεύαμε αυτό, πράγματι θα ήταν λαϊκισμός. Όμως, είμαι βέβαιος ότι ούτε εσείς το πιστεύετε ούτε εγώ το πιστεύω. Και οι δύο έχουμε την ίδια κοινωνική ευαισθησία.
Στο πλαίσιο αυτής της αντιλήψεως πρέπει ασφαλώς να νοιαζόμαστε για αυτούς που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες τους με τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη -και θα πω και τι ακριβώς έχουμε κάνει-, αλλά την ίδια στιγμή να θυμόμαστε, γιατί δεν είναι πολύς ο χρόνος που έχει μεσολαβήσει, ότι εάν κινηθεί κανείς αλόγιστα και υιοθετήσει λαϊκίστικες πρακτικές, στο τέλος δεν την πληρώνουν οι τράπεζες, όπως οι λαϊκιστές ισχυρίζονται, αλλά την πληρώνουν οι καταθέτες, γιατί τα χρήματα που είναι στις τράπεζες είναι των καταθετών και οι φορολογούμενοι. Θυμόμαστε ακόμα τι έγινε με τις αλλεπάλληλες ανακεφαλαιοποιήσεις της περασμένης δεκαετίας, έτσι ώστε όλοι μας να είμαστε πιο προσεκτικοί, διότι έχουμε απέναντί μας τους Έλληνες πολίτες και η συντριπτική πλειονότητά τους είναι καταθέτες -μια μεγάλη πλειοψηφία πάντως- και σίγουρα πολύ περισσότεροι, όλοι αν συμπεριλάβουμε και τους έμμεσους φόρους, είναι φορολογούμενοι.
Εν πάση περιπτώσει, θέλω, λοιπόν, να γίνω πιο συγκεκριμένος και να υπογραμμίσω και εδώ ότι τα μισά από τα μέτρα, τα οποία προτείνονται έχουν, ήδη, υλοποιηθεί ή υλοποιούνται, ενώ κάποια άλλα θα μας οδηγήσουν φοβάμαι πίσω σε κάποιες από τις βασικές αρχές του λεγόμενου νόμου Κατσέλη, με αποτέλεσμα όχι να κερδίσουν, αλλά να χάσουν οι δανειολήπτες τους οποίους θέλετε -είμαι βέβαιος ειλικρινά- να προστατέψετε.
Ποια είναι τα μέτρα για να γίνω συγκεκριμένος, τα οποία ήδη εφαρμόζονται από αυτά που προτείνετε; Είναι η δημοσίευση των στατιστικών στοιχείων, η προδικασία πριν την επιβολή κατάσχεσης, η υποχρεωτική λειτουργία πλατφόρμας προσωποποιημένης ενημέρωσης για τους δανειολήπτες, η διεύρυνση στην περίμετρο του εξωδικαστικού μηχανισμού, που κατέστη επίσης υποχρεωτικός για τους ευάλωτους συμπολίτες μας, καθώς επίσης κατέστη υποχρεωτικός και ευνοϊκότερος για τα άτομα με αναπηρία. Αυτά εφαρμόσαμε.
Και ποια είναι εκείνα που μπορούν να βλάψουν τους δανειολήπτες από αυτά που προτείνονται; Είναι, παραδείγματος χάριν, αφ’ ενός ο μη αντικειμενικός προσδιορισμός του δανειολήπτη που χρειάζεται προστασία, καθώς όχι μόνο τίθεται ένα ζήτημα διαφάνειας, αλλά και ένα θέμα δυσάρεστων αιφνιδιασμών για τους δανειολήπτες από ανάλογες δικαστικές αποφάσεις στο μέλλον και αφ’ ετέρου οι καθυστερήσεις στη συζήτηση της υπόθεσης από τα δικαστήρια, καθώς με βάση τη λογική που προτείνετε στην ερώτηση όχι μόνο θα υπάρξει διαιώνιση του προβλήματος, αλλά επίσης θα υπάρξουν και δυσάρεστοι αιφνιδιασμοί στους δανειολήπτες.
Τι θέλω να πω; Στο 50% των περιπτώσεων στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη υπήρχε απένταξη από την προστασία με αντίστοιχες αποφάσεις των δικαστηρίων κάποια στιγμή αργότερα από την αρχική απόφαση, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των δανειοληπτών στη συνέχεια με δυσανάλογους τόκους. Άρα με αυτές τις πρακτικές -και το υπογραμμίζω αυτό- οι δανειολήπτες δεν κερδίζουν, χάνουν. Δεν χάνουν ούτε οι τράπεζες ούτε οι servicers ούτε τα funds με αυτές τις συγκεκριμένες δύο πρακτικές. Χάνουν οι δανειολήπτες. Είναι καλές προθέσεις, δηλαδή, αλλά με πολύ δυσμενή αποτελέσματα τελικά για τους κόκκινους δανειολήπτες.
Σημειώνω για μία ακόμη φορά πως η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε το 2019 μια άνευ προηγουμένου κατάσταση όχι μόνο για τα εθνικά, αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σε σχέση με τα κόκκινα δάνεια ως αποτέλεσμα της δεκαετούς κρίσης που είχε προηγηθεί.
Θέτοντας αμέσως το ζήτημα σε προτεραιότητα υιοθετήσαμε μια σειρά πρωτοβουλιών, όπως οι έξι γνωστοί στους Βουλευτές νόμοι της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας: Ο ν.4738/2020, ο ν.4818/2021, ο ν.4912/2022, ο ν.5024/2023, ο ν.5043/2023 και ο ν.5072/2023. Αυτοί οι νόμοι ψηφίστηκαν μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς με την υιοθέτηση καλών διεθνών πρακτικών και με τη στήριξη από την κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας.
Ειδικά μετά τις εκλογές του 2023, με εμένα Υπουργό δηλαδή, η Κυβέρνηση με τη στήριξη της Βουλής ενίσχυσε ακόμα περισσότερο το σχετικό οπλοστάσιό της με διάφορες επιπλέον πρωτοβουλίες. Ποιες; Θα σας τις πω μία-μία. Επιβλήθηκαν νέες υποχρεώσεις διαφάνειας και ενημέρωσης προς τους servicers σε σχέση με τους δανειολήπτες. Ενισχύθηκε ο εξωδικαστικός μηχανισμός και επιταχύνθηκε φυσικά. Διευρύνθηκε, όπως είπα πριν, η περίμετρός του προς όφελος των ευάλωτων συμπολιτών μας. Έγινε υποχρεωτικός για τους ευάλωτους και ακόμη περισσότερο για τα άτομα με αναπηρία.
Για αυτό μετά τις εκλογές του 2023 παρατηρούμε πολύ μεγαλύτερη επιτάχυνση στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Παραδείγματος χάριν, τον Σεπτέμβριο του 2024 έχουμε περισσότερες υποθέσεις που πέρασαν και εγκρίθηκαν από τον εξωδικαστικό μηχανισμό κατά 75% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023, μέσα σε ένα χρόνο, λόγω των καινούργιων μέτρων που μαζί ψηφίσαμε. Έχουμε μεγαλύτερα κουρέματα μετά τις εκλογές του 2023 στις οφειλές με μέσο όρο έως και 28% παραπάνω για τράπεζες και servicers. Έχουμε μικρότερα επιτόκια αποπληρωμής, γιατί και αυτό το ρυθμίσουμε και υπάρχουν πια χαμηλότερα επιτόκια και ασφαλώς καλύτερη αντιμετώπιση όσων έχουν πραγματική ανάγκη.
Βλέπουμε, λοιπόν, πως δεν μειώθηκαν απλώς τα κόκκινα δάνεια, αλλά έχει γίνει κάτι πολύ σημαντικό που θέλω να το ξέρουν όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες. Από εκεί που το 2019 στα εκατό πράσινα δάνεια αντιστοιχούσαν και εκατό κόκκινα δάνεια, τώρα στα εκατό πράσινα δάνεια αντιστοιχούν πενήντα κόκκινα δάνεια μόνο. Έχουμε, δηλαδή, μία πολύ σημαντική βελτίωση που δεν έτυχε, πέτυχε. Ήταν αποτέλεσμα τόσο των πρωτοβουλιών που πήραμε προ των εκλογών του 2023 όσο και των πρωτοβουλιών που πήραμε μετά τις εκλογές του 2023 που τις περιέγραψα στην λεπτομέρεια τους και ανέφερα και τα αποτελέσματά τους.
Η πρόοδος αυτή δεν αφορά στις τράπεζες, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι. Πρωτίστως αφορά στους δανειολήπτες. Διότι τα δάνεια που ρυθμίζονται και αντιμετωπίζονται τα προβλήματά τους είναι, χωρίς καμμία αμφιβολία, ποιος θα υποστηρίξει το αντίθετο, και δάνεια των δανειοληπτών. Αυτοί πιέζονται και γι’ αυτούς μιλάτε και καταλαβαίνω απολύτως την αφετηρία από την οποία ξεκινάτε. Οι δανειολήπτες, λοιπόν, αυτοί αντιμετωπίζουν τα θέματά τους και απαλλάσσονται από κινδύνους και από βάρη.
Με αυτή την τοποθέτηση ελπίζω ότι θα γίνει κατανοητή ακόμη περισσότερο η πρόοδος που έχει επιτευχθεί χάρη και στη δική σας ψήφο. Είμαι εδώ και για τη δευτερολογία μου και για περαιτέρω διευκρινήσεις, αλλά και για να αναφερθώ με περαιτέρω και πιο συγκεκριμένα στοιχεία στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί τα τελευταία πέντε χρόνια, ακριβώς στο πλαίσιο πολιτικών μιας Κυβέρνησης που δεν θέλει μόνο να είναι οικονομικά αποτελεσματική, αλλά και κοινωνικά ευαίσθητη.
Διότι εμείς της Νέας Δημοκρατίας, κύριε Βλάχο, όλοι μας, την κοινωνική ευαισθησία δεν την εκχωρούμε σε κανέναν. Είμαστε ένα μεγάλο, φιλελεύθερο, λαϊκό, δημοκρατικό κόμμα. Όλοι μοιραζόμαστε βασικές αρχές από την εποχή που το κόμμα αυτό ιδρύθηκε από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και ισχυριζόμαστε με στοιχεία ότι οι δικές μας πολιτικές δεν είναι μόνο πολιτικές καλών προθέσεων, αλλά και αντίστοιχου αποτελέσματος, όπως οι πολιτικές στο πεδίο για το οποίο συζητάμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Παρακαλώ, κύριε Βλάχο, έχετε τον λόγο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Ναι, κύριε Πρόεδρε, και σας ευχαριστώ για τον χρόνο στην πρωτολογία, αλλά ήταν συγκεκριμένα θέματα που έπρεπε να λεχθούν.
Κύριε Υπουργέ, επανέρχεστε πάλι στο τι ψηφίστηκε στη Βουλή και ότι το ψήφισε η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας. Σας το είπα και πριν. Μην το επικαλείστε αυτό. Ξέρουμε τι ψηφίσαμε. Θυμάστε, όμως, -και το είπα εδώ και το ξεπεράσατε- τι υποσχεθήκατε τότε στην εισήγηση. Υποσχεθήκατε ότι ψηφίζουμε τον νόμο για να έχουμε κουρέματα, για να έχουμε ρυθμίσεις προς όφελος των δανειοληπτών.
Εντάξει, τα πράγματα είναι όπως λέτε εσείς. Εγώ δεν καταλαβαίνω, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που μας έχουν πολιορκήσει αυτό το διάστημα με όλα αυτά τα χαρτιά που στέλνουν, δεν καταλαβαίνουν ακριβώς το καλό τους; Αυτή είναι η απορία η δικιά μου. Εσείς παρουσιάζετε έναν κόσμο ιδανικά φτιαγμένο, ότι οι τράπεζες, ότι τα funds, ότι οι servicers. Ξέρετε ότι δεν μπορεί να τους βρει κανείς; Ξέρετε ότι δεν σηκώνουν τηλέφωνα; Ξέρετε ότι δεν λογαριάζουν κανέναν; Αναρωτηθήκατε ποτέ να δείτε ένας από τους servicers ή ένα από τα funds πόσους εργαζόμενους έχει για να διεκπεραιώσει υποθέσεις εκατομμυρίων; Δείτε αυτό το νούμερο. Να δείτε ελαφρά διπλάσιο νούμερο εργαζομένων για να χειριστεί θέματα εκατομμυρίων πολιτών. Για να καταλάβετε τη συμπεριφορά τους, για να καταλάβετε πώς φέρονται.
Είπατε ακόμη για τους ευάλωτους ότι «ήρθαμε και συμπληρώσαμε». Ναι, ήρθαμε και συμπληρώσαμε -και καλά κάναμε- για τους ανάπηρους πάνω από 67%. Έχετε κοιτάξει ακριβώς τις προϋποθέσεις; Ποιος είναι ευάλωτος κατ’ αρχάς; Ένας άνθρωπος που έχει γύρω στις 7.000 εισόδημα περίπου. Εμένα αυτό μου προκύπτει και πέστε μου αν κάνω λάθος. Όμως, με 7.000 εισόδημα κι όταν μέσα δεν είναι μόνο εισόδημα, είναι και τα τεκμήρια που προκύπτουν, όπως σας το είπα, είναι δυνατόν να του λέμε ότι του κάνουμε εξυπηρέτηση και το ρυθμίζουμε; Σας είπα, διευρύνετε τα κριτήρια. Φτιάξτε μια δεύτερη κατηγορία, την οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε για να μειωθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι.
Και το κυριότερο τώρα. Μου είπατε ότι ενημερώνουν, η πλατφόρμα που λειτουργεί. Δεν λειτουργεί τίποτα. Αυτά που απαντούν είναι κωδικοποιημένα. Τα έχω εδώ. Τα απάντησαν στη γραμματέα. Έχουν μέσα δεκατέσσερα σημεία και βάζουν μία φράση. Όχι τον λόγο για τον οποίο απερρίφθησαν. Ένα δικαιολογητικό. Αυτό δεν το καταλαβαίνει κανένας. Και πέστε μου γιατί πρέπει αυτό που απορρίπτει ο εξωδικαστικός -τον στηρίζουμε- βγάζει μία πρόταση, το fund τη μαθαίνει, ο δανειολήπτης δεν τη μαθαίνει ποτέ, εκτός αν την κάνει δεκτή. Αν την απορρίψει, δεν ξέρει τι πρόταση του απέρριψαν. Και απάντησε η γενική γραμματέας σας ότι «δεν το κάνουμε για να μην έχουμε συμφόρηση στα δικαστήρια». Δηλαδή, για να μην έχουμε συμφόρηση στα δικαστήρια, να μην πάνε οι άνθρωποι να βρούνε το δίκιο τους; Πρέπει να χάσουν το σπίτι τους; Αυτό μας λέτε; Και αυτή είναι η ευαισθησία την οποία θέλετε κι εγώ να κατανοήσω; Αυτό μου λέτε. Για να πετύχουμε αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, δεν δίνουμε το δικαίωμα σε αυτούς τους ανθρώπους να πάνε να διεκδικήσουν το δίκιο τους.
Δεν παίζουμε με τους ίδιους κανόνες. Είναι αυτό που σας είπα. Έχουν και το μαχαίρι -διαχρονικά, δεν το δώσατε εσείς, γι’ αυτό είπα η πολιτεία το έδωσε- και το πεπόνι και το κάνουν ό,τι θέλουν. Δεν μπορείτε να τους πάρετε πίσω αυτά τα οποία έχουν. Το καταλαβαίνω. Ούτε ζήτησα εγώ να πάτε στον «νόμο Κατσέλη», στον ν.3869 ούτε στον νόμο αυτόν της Νέας Δημοκρατίας του 2008. Ξέρω ότι αυτά δεν γίνονται. Γίνονται, όμως, αυτά που λέμε, να λαμβάνουν γνώση οι δανειολήπτες για να γίνουν σεβαστοί. Γιατί πράγματι θέλουν να βρουν λύση.
Μου είπατε για τα κόκκινα δάνεια ότι μειώθηκαν. Πάλι επικαλείστε στατιστικά στοιχεία. Ξέρετε, η στατιστική είναι η επιστήμη της απάτης. Μπορείς να τη διαβάσεις όπως θέλεις. Κάντε έναν κόπο να μου πείτε από αυτά που ρυθμίστηκαν που λέτε, πόσα μειώθηκαν πραγματικά και πόσα πήγαν στα funds. Διότι αν πήγαν στα funds, δεν ρυθμίστηκαν. Ναι μεν δεν τα μετράμε στις τράπεζες. Αυτά τα στοιχεία δεν υπάρχουν πουθενά.
Εγώ θέλω να κλείσω, κύριε Πρόεδρε -γιατί δεν θέλω ούτε να επαναλαμβάνω τα ίδια, νομίζω ότι τα είπα πολύ καθαρά- επιλέγοντας δύο παρεμβάσεις συμπολιτών μας που μας στείλανε. Ο ένας είναι μηχανικός και πήρε δύο δάνεια από 300.000 από την Πειραιώς και από την Εθνική. Διαχειριζόταν καλά τα πράγματα και το 2012, όταν άρχισε η κρίση, πήγε στην τράπεζα και τους είπε «να σας δώσω ακίνητα να ξεχρεώσουμε». Όχι, δεν τα δέχτηκαν τότε και του είπαν «θέλουμε χρήματα». Βέβαια, χρήματα το 2012 δεν είχε κανείς και φυσικά προχώρησαν σε κατασχέσεις. Τι του πήραν για 600 χιλιάδες; Του έχουν πάρει ήδη έξι ακίνητα -ακίνητα μέσα στην πόλη δηλαδή, όχι χωράφια- και βρίσκεται αυτή την ώρα να χρωστάει και περίπου 1 εκατομμύριο. Ε, πέστε μου με ποια λογική. Εγώ δεν είπα να του χαριστεί τίποτα. Και λέει ο άνθρωπος: «Όταν πήγα και πήρα τα δάνεια η τράπεζα μου έδινε 1,5% προμήθεια αν τους πάω έναν καινούργιο δανειολήπτη». Αυτή σήμερα του έχει πάρει έξι ακίνητα και είναι και καταχρεωμένος. Αυτό είναι παράλογο! Δεν κινδυνεύει από αυτό η τράπεζα. Εγώ δεν σας είπα να πάρετε το κεφάλαιο. Σας είπα να ρυθμιστούν τα πανωτόκια, η υπερβολή. Γι’ αυτό σας μίλησα.
Ο δεύτερος, άλλος ταλαίπωρος, είχε μια μικρή βιοτεχνία που απασχολούσε δεκαπέντε ανθρώπους και έφτιαχνε πρόσθετα εξαρτήματα, χρήσιμα στην ιατρική. Του χρώσταγε το δημόσιο 750.000 κι έκανε το τόλμημα και ξανοίχθηκε να πάρει 250.000 για να κάνει επέκταση στην βιοτεχνία του. Τον πληρώνει το ελληνικό δημόσιο με ομόλογα. Του λέει για ένα χρόνο δεν θα μπορείς να τα μετακινήσεις και στο μεταξύ έρχεται το κούρεμα και οι 750.000 που του χρώσταγε γίνονται 40.000 και σήμερα είναι 26.000 μου λέει. Χάνει τη βιοτεχνία, τα χάνει όλα, χάνει το σπίτι η αδελφή του, που ήταν εγγυήτρια, και σήμερα του βγάζουν και αυτή τη βιοτεχνία σε πλειστηριασμό για 630.000, όταν η βιοτεχνία και ο χώρος και το οικόπεδο εκεί που είναι πολλαπλάσιας αξίας και το ξέρουν τα funds. Ε, αυτόν τον άνθρωπο πέστε μου εσείς τώρα να του πούμε ότι όλα πάνε καλά. Γινόμαστε δέκτες τέτοιων παρεμβάσεων συνέχεια.
Εγώ τι λέω; Λέω, διότι σας αναγνωρίζω ότι κι εσείς έχετε την καλή διάθεση αν θέλετε, να τα δούμε και να προσέλθουμε απονέμοντας δικαιοσύνη στο σύστημα που δεν δουλεύει δίκαια. Είναι προφανώς ευνοϊκό για τις τράπεζες και για τα funds και για τους servicers. Αυτό είναι πασιφανές. Το ξέρει όλος ο κόσμος. Γι’ αυτό και αντιδρά. Γιατί αρνείστε, αν αρνείστε, να το δούμε και να επανεξετάσουμε τι μέτρα μπορούμε να βελτιώσουμε. Και μπορούμε να βελτιώσουμε. Δηλαδή, το να γνωρίζει ο δανειολήπτης την εκτίμηση του εξωδικαστικού την οποία απέρριψε το fund. Γιατί να μην το ξέρει δηλαδή;
Γιατί το fund να ανεβάζει και να υπολογίζει κατά πώς θέλει τους τόκους και να μη δίνει λογαριασμό σε κανέναν; Τι ψηφίσαμε, δηλαδή; Τι δικαιώματα του έχουμε δώσει; Κι αν στο τέλος, τέλος έχουμε κάνει κάπου λάθος, ας το διορθώσουμε, κύριε Υπουργέ!
Αυτή που λέω εγώ είναι η πραγματικότητα και όχι αυτή που λέτε εσείς. Εγώ προφανώς δεν θα επανέλθω άλλο. Θέλετε να σας καταθέσω και στο πρώτο νομοσχέδιο που θα έρθει μία τροπολογία με όλα αυτά; Να την καταθέσω. Όμως, κάπου εκεί τελειώνει η αποστολή μου. Ούτε την Κυβέρνηση θα ρίξω εγώ ούτε κανένας άλλος συνάδελφος. Απλώς μεταφέραμε τη φωνή των συμπολιτών μας που διαμαρτύρονται. Θέλετε να την ακούσουμε όλοι μαζί -άλλωστε, συμφωνούμε ότι στο ίδιο καράβι είμαστε- και να δώσουμε λύσεις; Ελάτε να το κάνουμε. Εγώ νομίζω ότι πρέπει να τολμήσετε. Οι τράπεζες σώθηκαν από τον κόσμο και είναι προκλητικό να βλέπουμε αυτές τις ημέρες πόσα ήταν τα κέρδη των τραπεζών. Οι τράπεζες σήμερα δεν κινδυνεύουν, γιατί τις έσωσε ο ελληνικός λαός. Και δεν τις έσωσε μόνο για να του φυλάνε τις καταθέσεις.
Και μιας και είπατε για τις καταθέσεις, σιγά μη χάσουν τις καταθέσεις και τα επιτόκια που δίνουν. Όμως, αυτό είναι άλλο θέμα. Αυτό είναι που πρέπει να τολμήσετε και αυτό είναι που εγώ σήμερα θέλω να θέσω, κλείνοντας αυτή την ερώτηση.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Κι εμείς ευχαριστούμε τον κ. Βλάχο.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Εγώ, κύριε Βλάχο, πρώτα απ’ όλα ήθελα να σας πω ότι δεν σας ζητάω να μετανοήσετε όχι μόνο διότι σας ξέρω, αλλά και διότι θα ήταν απαράδεκτο από την πλευρά μου να ζητήσω από οποιονδήποτε Βουλευτή να μετανοήσει.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Επειδή με ξέρετε, ξέρετε ότι δεν πρόκειται και να το κάνω.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Άλλωστε, ήσασταν Υφυπουργός μου και εγώ Υπουργός, είχαμε συνεργαστεί επί εννέα μήνες, όπως και με τον κ. Μπούγα που κάθεται εδώ. Προηγουμένως τα θυμόμασταν. Επομένως είμαστε παλιοί γνώριμοι και όλη αυτή η συζήτηση δεν γίνεται για να υψώσουμε τους τόνους, αλλά γίνεται στο πλαίσιο μιας αντιπαράθεσης.
Δεν σας ζητάω, λοιπόν, να μετανοήσετε, αλλά κι εσείς μη μου ζητάτε να εφαρμόσω πράγματα τα οποία θα ήταν εσφαλμένα και για τα οποία ο λογαριασμός από τους πολίτες δεν θα ερχόταν στο τέλος σε εσάς, αλλά σε μένα. Εγώ έχω την υποχρέωση να μείνω σε μια γραμμή που να συνδυάζει την οικονομική σοβαρότητα με την κοινωνική ευαισθησία. Και αυτό είναι εκείνο το οποίο επιδιώκω να κάνω. Ποτέ δεν είπα ότι το πρόβλημα είναι ή ήταν ανύπαρκτο. Είπα ότι περιορίστηκε και απέδειξα ότι περιορίστηκε. Άλλωστε, αυτό είναι σε αντιστοιχία και με τις συζητήσεις που γινόντουσαν και γίνονται στα μέσα ενημέρωσης. Αν ανατρέξετε και δείτε πόσο συχνά αναδεικνύεται αυτό το πρόβλημα, θα δείτε ότι πριν από κάμποσα χρόνια συζητείτο πολύ περισσότερο. Τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα μετά την ψήφιση του νόμου που κάναμε τον περασμένο Δεκέμβριο, το πρόβλημα αυτό συζητείται πολύ λιγότερο στην κοινωνία, διότι ακριβώς τρέχει γρήγορα ο εξωδικαστικός μηχανισμός, διότι καλύπτονται πολύ περισσότερο οι ευάλωτοι, διότι τα επιτόκια στις ρυθμίσεις είναι ευνοϊκότερα, αλλά και εξαιτίας μιας σειράς άλλων πραγμάτων τα οποία περιέγραψα. Αυτά είναι εκεί, υπάρχουν, τα γνωρίζει η κοινωνία, τα γνωρίζουν οι πάντες.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Πόσοι ευάλωτοι…(δεν ακούστηκε)
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Εκείνο που, επίσης, γνωρίζει η κοινωνία είναι ότι με εμάς Κυβέρνηση και με μένα Υπουργό υπάρχουν υποχρεώσεις των servicers από τον περασμένο Δεκέμβριο και ο νόμος αυτός θα εφαρμοστεί μέχρι και της τελευταίας λέξης του. Αυτό το έχω σημειώσει ξανά στη Βουλή. Δεν χρωστάω σε κανέναν. Δεν χρωστάω σε καμμία τράπεζα, σε κανέναν fund και σε κανέναν servicer, αλλά λαϊκιστής δεν πρόκειται να γίνω. Εγώ για να γίνω προσωρινά ευχάριστος στην άλφα ή στη βήτα τηλεοπτική εκπομπή ή στον οποιονδήποτε αναλυτή που λέει εύκολα τις δικές του θεωρίες για να γίνει αρεστός, δεν πρόκειται να φύγω από μερικές βασικές αρχές που αποτελούν τη γραμμή της υπευθυνότητας και της σοβαρότητας και που στο κάτω-κάτω ήταν πάντοτε η γραμμή του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο οποίος είμαι βέβαιος ότι πρωτίστως εμπνέει κι εσάς.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υπουργού)
Από εκεί και πέρα, ακριβώς σε αυτή τη λογική της σοβαρότητας και των στοιχείων, θέλω να σας πω ότι δεν έχει νόημα να συζητήσουμε την υιοθέτηση μέτρων που θα μας ξαναγυρίσουν στις βασικές αρχές του νόμου Κατσέλη, διότι ο νόμος αυτός ακυρώθηκε σε κάποιο βαθμό και από τον ίδιο τον ΣΥΡΙΖΑ, διότι δεν λειτούργησε στην πράξη. Και σας είπα δύο συγκεκριμένες τουλάχιστον προτάσεις που κάνετε και που είναι μέσα σε βασικές προβλέψεις του νόμου Κατσέλη. Αντιθέτως, έχει νόημα το να υποστηρίξουμε τα μέτρα που ψηφίσαμε, διότι ακριβώς αυτές οι πρωτοβουλίες μας αντιμετωπίζουν στην πράξη το πρόβλημα σε κάποιο βαθμό προς όφελος των δανειοληπτών.
Φυσικά είμαστε πάντοτε ανοικτοί σε προτάσεις για βελτιώσεις. Όλα τα εξετάζουμε. Άλλωστε, γιατί φέραμε τον νόμο του 2023; Θα μέναμε στους προηγούμενους νόμους αν βλέπαμε ότι όλα είναι τέλεια. Όμως, η αγορά λειτουργεί κάθε μέρα, οι πρωτοβουλίες δοκιμάζονται στην πράξη, τεστάρουμε πώς λειτουργούν τα πράγματα και αντίστοιχα κινούμαστε.
Επομένως δεν ήρθαμε εδώ πέρα να σας πούμε «ξέρετε, κύριε Βλάχο, όλα είναι τέλεια». Αυτό που σας λέμε είναι ότι τα πράγματα βελτιώνονται χάρη και στη δική σας ψήφο και υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που το αποδεικνύουν, ενώ είμαστε πάντοτε εδώ με υπευθυνότητα και χωρίς λαϊκισμό για να υιοθετούμε εκείνες τις πρωτοβουλίες που πράγματι υπηρετούν τόσο την εθνική οικονομία, αλλά και λαμβάνουν υπ’ όψιν τους ότι εκτός από κόκκινους δανειολήπτες υπάρχουν και πράσινοι δανειολήπτες, οι οποίοι με δυσκολία εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους, ενώ την ίδια στιγμή, επίσης, λαμβάνουν υπ’ όψιν τους και τη μεγάλη πίεση που δέχονται πάρα πολλοί κόκκινοι δανειολήπτες.
Δείτε τώρα πώς αποδίδουν τα μέτρα που ψηφίσαμε μαζί, επειδή από την τοποθέτησή σας αντιλαμβάνομαι ότι μέσα σας το αμφισβητείτε. Οι ρυθμίσεις, λοιπόν, του εξωδικαστικού μηχανισμού κινούνται πλέον σε επίπεδα ιστορικού υψηλού. Τον Σεπτέμβριο του 2024, τον περασμένο μήνα δηλαδή, καταγράφονται πλέον είκοσι τρεις χιλιάδες επτακόσιες δεκατρείς επιτυχείς ρυθμίσεις για αρχικές οφειλές ύψους 7,9 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2023, ένα χρόνο πριν, καταγράφεται αύξηση των ρυθμίσεων κατά 52,2% και σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022 αύξηση 75,7%. Και για να το πούμε σε ευρώ, τον Σεπτέμβριο του 2023 οι επιτυχείς ρυθμίσεις αφορούσαν αρχικές οφειλές 326 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ σήμερα 7,9 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις διμερείς ρυθμίσεις μεταξύ των servicers και των δανειοληπτών, ακόμα και τον Αύγουστο, που προφανώς πέφτουν οι ρυθμοί λόγω θέρους, πραγματοποιήθηκαν ρυθμίσεις για δύο χιλιάδες εξακόσιους οκτώ δανειολήπτες που αντιστοιχούν σε 150 εκατομμύρια ευρώ οφειλών. Αυτά δεν είναι θεωρίες, αυτά γίνονται κάθε μέρα και κάθε μήνα. Και συνολικά το 2019 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια σε τράπεζες και servicers μαζί ανέρχονταν σε 92,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ τον Ιούνιο του 2024 έχουν μειωθεί σε 69,9 δισεκατομμύρια ευρώ και βαίνουν μειούμενα. Αυτά έγιναν με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και με μια Κοινοβουλευτική Ομάδα που στηρίζει αυτή την πολιτική.
Επιπλέον, όπως είπα και πριν, εκεί που το 2019 στα εκατό πράσινα δάνεια αντιστοιχούσαν εκατό κόκκινα, το 2024 στα εκατό πράσινα αντιστοιχούν πλέον πενήντα κόκκινα.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Σας είπα πόσα ρυθμίστηκαν και πόσα μεταβιβάστηκαν!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ (Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών): Η βελτίωση αυτή είναι πολύ σημαντική και αναγνωρίζεται από όλους τους διεθνείς οργανισμούς που ασχολούνται με την οικονομία. Καθοριστικό ρόλο στη σημαντική αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τους διεθνείς οίκους παίζει η αντιμετώπιση του κόκκινου ιδιωτικού χρέους όχι μόνο στην ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης, αλλά και στη στήριξη των δανειοληπτών μετά από πολλά χρόνια παθογένειας και ταλαιπωρίας.
Προφανώς η Κυβέρνηση δεν πανηγυρίζει για ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα ούτε περιμένει κανείς να της πει ευχαριστώ. Αντιμετωπίζουμε και αντιμετωπίσαμε μέχρι τώρα το μεγαλύτερο από αυτής της απόψεως πρόβλημα που υπήρχε σε όλη την Ευρώπη, λόγω της κληρονομιάς του παρελθόντος. Είμαστε υποχρεωμένοι, λοιπόν, να κάνουμε αυτή την προσπάθεια με ευαισθησία, αλλά και σοβαρότητα. Ωστόσο, νομίζω πως πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε ότι κληρονομήσαμε ένα τεράστιο πρόβλημα όχι μόνο για τα ελληνικά, αλλά για τα ευρωπαϊκά δεδομένα και ότι παρά ταύτα το έχουμε περιορίσει σε πολύ σημαντικό βαθμό. Όμως, πρέπει να συνεχίσουμε σε αυτό τον δρόμο, διότι φέρνει αποτελέσματα, κάτι που οφείλουμε στους Έλληνες.
Οφείλουμε να εξετάζουμε τα ζητήματα σε βάθος και με σοβαρότητα, οφείλουμε να διδασκόμαστε από τις εμπειρίες του παρελθόντος -ναι, δεν είμαστε αυτάρεσκοι-, όπως οφείλουμε και να εφαρμόσουμε τα μέτρα που εξήγγειλε και ψηφίσαμε.
Επομένως είμαστε εδώ να βελτιώσουμε. Είμαστε εδώ να ακούμε προτάσεις –και δικές σας προφανώς, αλίμονο, πρωτίστως- οι οποίες έρχονται να βελτιώσουν τα πράγματα. Αποδεικνύεται συνεχώς ότι με τις επανειλημμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουμε, αυτό το οξύ πρόβλημα ερχόμαστε -ανάλογα με τις εξελίξεις- να το αντιμετωπίσουμε. Δύο πράγματα δεν μπορούμε να κάνουμε. Πρώτον, δεν μπορούμε να υιοθετήσουμε μέτρα που έχουμε ήδη ψηφίσει, γιατί αυτό καταλαβαίνετε ότι θα ήταν αστείο γιατί έχουν ήδη υιοθετηθεί τα μέτρα. Τα μέτρα που υιοθετήσαμε θα τα εφαρμόσουμε. Μαζί τα υιοθετήσαμε. Μην τα προτείνουμε εκ νέου, να εφαρμόσουμε δηλαδή μέτρα υιοθετημένα.
Κατά δεύτερον, θα προχωρήσουμε μπροστά με βάση τις καλές πρακτικές διεθνώς, μακριά από λαϊκιστικές προσεγγίσεις. Είμαι βέβαιος ότι και οι δύο έχουμε την ίδια ανησυχία. Και οι δύο δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι που να είναι λαϊκίστικο, αλλά σοβαρό και υπεύθυνο.
Είμαι, λοιπόν, πάντοτε στη διάθεσή σας και στο γραφείο μου και στη Βουλή να συζητάμε και αυτό το θέμα και οποιοδήποτε άλλο θέμα στο πλαίσιο των αρχών και των κατευθύνσεων της Νέας Δημοκρατίας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Αν για σας, όμως, το να μαθαίνει την πρόταση του εξωδικαστικού ο δανειολήπτης είναι λαϊκισμός, για μένα δεν είναι!
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Πολύ σωστό!
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ: Αν μπορούμε να συνεννοηθούμε σε κάποια πράγματα, έχει καλώς!