Προσφυγή Stama στο Συμβούλιο της Επικρατείας
Ο σύνδεσμος μας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με το τέλος επιτηδεύματος και εξέδωσε ΔΤ που εστάλει προς όλα τα μέσα. Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου.
Θέμα: Ο Stama προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με το τέλος επιτηδεύματος
Ο σύνδεσμος μας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της Εγκυκλίου με αρ. πρωτ. Ε2024/9.4.2024 της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με τίτλο «Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023», με την οποία χαρακτηρίστηκαν όλα τα μίσθια βραχυχρόνιας μίσθωσης ως υποκαταστήματα – επαγγελματικές εγκαταστάσεις των επιτηδευματιών βραχυχρόνιας μίσθωσης με ισχύ από την χρήση 2024.
Συνέπεια αυτής της εγκυκλίου είναι ότι πλέον του ΦΠΑ που επιβλήθηκε, του τέλους παρεπιδημούντων και του τέλους κλιματικής αλλαγής ανα διανυκτέρευση, να οφείλεται και τέλος επιτηδεύματος (600 ευρώ) για κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται με βραχυχρόνια μίσθωση από νομικά πρόσωπα.
Η προσβαλλόμενη Εγκύκλιος αφορά την φορολόγηση νομικών προσώπων και φυσικών προσώπων που δραστηριοποιούνται στην βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων κατά την έννοια του άρθρου 111 ν. 4446/2016 και η οποία αποβλέπει να ερμηνεύσει τα άρθρα 27-29 του ν. 5073/2023, τροποποιώντας αντίθετη πρόβλεψη παλαιότερης Εγκυκλίου της ΑΑΔΕ με αρ. Ε.2141/16.7.2019 («Διευκρινίσεις για ζητήματα που άπτονται των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού») της οποίας η παρ. 11 όριζε ότι :
«Τα «Ακίνητα» που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, ΔΕΝ λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων».
Οι λόγοι που μας οδήγησαν στην προσφυγή μας στο συμβούλιο της επικρατείας είναι:
- Στις 7 Δεκεμβρίου 2023 ψηφίστηκε το φορολογικό νομοσχέδιο με τίτλο “Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και άλλες επείγουσες διατάξεις” και δεν άλλαξε ο παραπάνω χαρακτηρισμός. Θεωρούμε αντισυνταγματικό μέσω μιας εγκυκλίου χωρίς νομοθέτηση ενώ υπήρξε αυτή λίγους μήνες πριν, να επιβάλλονται δυσβάστακτοι και αιφνιδιαστικοί φόροι “από το παράθυρο”.
- Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως χαρακτηρίζεται υποκατάστημα ένα ακίνητο στο οποίο απαγορεύεται η παροχή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων. Με την ίδια λογική, οι Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) του ν. 2778/1999 που επενδύουν – αποκτούν και εκμεταλλεύονται ακίνητα, αλλά και κάθε είδους εταιρείες που αποκτούν με μίσθωση ή με αγορά, δικαίωμα εκμετάλλευσης ακινήτων θα πρέπει να δηλώνουν τα ακίνητα αυτά ως υποκαταστήματά τους.
- Η επιβολή τέλους επιτηδεύματος (600€) ανά κατάλυμα σημαίνει ότι οι εταιρείες μας θα βρεθούν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής αφού θα είναι αδύνατον να ανταποκριθούν σε τόσο μεγάλες υποχρεώσεις. Εάν μια εταιρεία διαχειρίζεται 50 ακίνητα κατ’ εντολή ιδιοκτητών καλείται να πληρώσει 30.000€ φόρο μόνο για το τέλος επιτηδεύματος.
- Προστατεύουμε τα συμφέροντα των μικρο-ιδιοκτητών που μας έχουν αναθέσει τα ακίνητα τους προς διαχείριση και θα δουν το εισόδημα τους, για το οποίο παλεύουμε καθημερινά, να τους εξασφαλίσουμε, να συρρικνώνεται.
Ο πρόεδρος του Stama κος Νάσος Γαβαλάς δήλωσε σχετικά με το θέμα της προσφυγής.
Ο κλάδος των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα, συνεισφέρει περισσότερα από 5 δις στο ΑΕΠ της χώρας και πολλαπλά έσοδα στις τοπικές και επιχειρηματικές κοινωνίες. Αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση, χωρίς επιδοτήσεις ή βοήθειες και αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια.
Όλοι όσοι δραστηριοποιούμαστε σε αυτό τον κλάδο, καταβάλουμε καθημερινές προσπάθειες για να αναπτύξουμε τις επιχειρήσεις μας, να ικανοποιήσουμε τους επισκέπτες μας, να είμαστε συνεπείς απέναντι στους υπαλλήλους μας και τις φορολογικές υποχρεώσεις μας.
Τώρα μια “φιλελεύθερη” κυβέρνηση έχει στοχοποιήσει τον κλάδο μας. Τον απειλεί με εξαφάνιση, ανεργία και απολύσεις, επιβάλλοντας δυσβάσταχτους, άδικους και απρόβλεπτους φόρους.
Υποχρέωση του Stama μέσα από το θεσμικό του ρόλο είναι να προασπίζεται τα συμφέροντα των μελών του και εν γένει της αγοράς μας. Αυτό θα συνεχίσει να κάνει με κάθε κόστος αλλά και με πίστη στην ελληνική δικαιοσύνη.
Χρειάζεστε περισσότερα; Επικοινωνήστε μαζί μας
210 5785266 & 6996611911
info@stamagreece.gr
Υπόμνημα Stama προς τις αρμόδιες αρχές σχετικά με το τέλος επιτηδεύματος
Υπόμνημα Stama Greece
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 17/04/2024
ΠΡΟΣ: Γραφείο Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη
Υπουργείο Οικονομικών Υπουργό κο Χατζηδάκη Υφυπουργό κο Θεοχάρη Υπουργείο Ανάπτυξης Υπουργό κ. Σκρέκα ΑΑΔΕ Διοικητή κο. Πιτσιλή
Σύμβουλο Διοικητή κ. Αγγελο Κούρο κάθε ενδιαφερόμενο
Θέμα: Άδικη η επιβολή τέλους επιτηδεύματος στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης νομικών προσώπων
Αγαπητοί κύριοι
Σύμφωνα με το φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε στις 7 Δεκεμβρίου 2023 και τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024 οι νομικές μορφές οι οποίες διαχειρίζονται ακίνητα κατά εντολή και μέσω σύμβασης με τους ιδιοκτήτες ακινήτων εντάχθηκαν σε καθεστώς ΦΠΑ και λοιπών τελών.
Παράλληλα οι έχοντες και κατέχοντες τρία ή και περισσότερα ακίνητα υποχρεώθηκαν να δημιουργήσουν νομικές μορφές ώστε να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης μέσω ψηφιακών πλατφορμών αλλά και εκτός αυτών.
Τότε χαιρετίσαμε τις αλλαγές αυτές αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι η βραχυχρόνια μίσθωση θα πρέπει να μπει στην εποχή της και τυπικά επαγγελματικής αντιμετώπισης αλλά και να αμβλύνει παράπονα και επιθέσεις που στρέφονται προς όλους, κυβέρνηση ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και επαγγελματίες διαχειριστές.
Παράλληλα ήμασταν και είμαστε ακόμα πεπεισμένοι ότι η συμβολή μας στα κρατικά έσοδα θα είναι ακόμα μεγαλύτερη των 650 εκατομμυρίων που ήταν το 2023.
Γνωρίζετε βαθύτερα από εμάς ότι είμαστε οι εκπρόσωποι μιας αγοράς με τζίρο μεγαλύτερο των 3.500.000.000 € και συνεχίζουμε να μεγαλώνουμε και ως οικονομία αλλά και ως συνεισφορά στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας.
Επίσης γνωρίζετε ότι εκπροσωπούμε τους ιδιοκτήτες ακινήτων που κατέχουν ιδιοκτησία ενός ή δύο ακινήτων οι οποίοι δεν κατέχουν την γνώση ή δεν έχουν το χρόνο να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις που έχει η ενασχόληση με τη βραχυχρόνια μίσθωση. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι δεν εκπροσωπούμε funds τα οποία αγοράζουν πληθώρα ακινήτων προς εκμετάλλευση.
Η αγορά μας δημιουργήθηκε μεσα σε 10 χρονια, ουσιαστικά απο το μηδέν. Με επενδύσεις και κόπο μικρο-ιδιοκτητών ακινήτων αλλά και εταιρειών startup του Ελληνικού οικοσυστήματος βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αμφότεροι δεν ζήτησαν ποτέ κανένα δάνειο, δεν πήραν ποτέ κάποια επιδότηση και δεν απόλαυσαν ποτέ καμία κρατική επιχορήγηση ή στήριξη όπως άλλοι κλάδοι ακόμα και σε πολύ δύσκολες εποχές όπως αυτή της πανδημίας.
Όμως τελικά γινόμαστε μάρτυρες δαιμονοποίησης και φορολόγησης μέχρι τελικής πτώσεως αυτής της μορφής η επιχειρηματικότητα αντί να αναγνωριστεί και να επιβραβευτεί η συμβολή της και η φορολογική της συμμόρφωση.
Σχετικά με την εγκύκλιο Ε. 2024 /09-04-2024
Στις 11 Απριλίου εντελώς αιφνιδιαστικά η ΑΑΔΕ εξέδωσε την εγκύκλιο Ε.2024/2024 με θέμα: Παροχή διευκρινίσεων αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού μετά τις τροποποιήσεις που επήλθαν με τις διατάξεις του ν.5073/2023
Στην παράγραφο με αριθμό 15 αναφέρεται ότι:
- Τα «Ακίνητα» που μισθώνονται ή υπεκμισθώνονται με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν. 4446/2016 από νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, λογίζονται ως επαγγελματικές εγκαταστάσεις (έδρα και υποκαταστήματα) των ως άνω προσώπων και εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α’152), περί επιβολής τέλους επιτηδεύματος. Το ίδιο εφαρμόζεται ανάλογα και για τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία μισθώνουν ή υπεκμισθώνουν τρία (3) ή περισσότερα ακίνητα και αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα βάσει των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 39Α του ΚΦΕ. Ως προς την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα δωμάτια που βρίσκονται εντός του ίδιου διαμερίσματος ή εντός μονοκατοικίας, καθώς και για τα διαμερίσματα που βρίσκονται εντός του ίδιου κτιριακού χώρου, εφαρμόζονται όσα έχουν γίνει δεκτά με την παρ. 1 της ΠΟΛ.1156/2017 εγκυκλίου, δηλαδή επιβάλλεται μία φορά τέλος επιτηδεύματος, ανεξάρτητα αν αυτά λειτουργούν ως έδρα ή ως υποκαταστήματα. Σε περίπτωση που η δραστηριότητα της εν λόγω επιχείρησης επεκτείνεται και σε άλλους κτιριακούς χώρους, θα επιβληθεί ξεχωριστό τέλος επιτηδεύματος για το κάθε επιπλέον κτίριο στο οποίο στεγάζονται οι εγκαταστάσεις της.
Η αυθαίρετη αυτή απόφαση σας στερείται κάθε λογικής
Αφού χωρίς καμία νομοθέτηση, προειδοποίηση ή διαβούλευση αναιρείται την Ε. 2141 /16-07-2019 στην παράγραφο 11 της οποίας αναγράφεται:
Τα «Ακίνητα» που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων.
Το 2024 εντελώς ξαφνικά τα ακίνητα που οι εταιρείες μας διαχειρίζονται στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης μετατρέπονται σε «υποκαταστήματα» χωρίς καμία αιτιολόγηση και χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος, και αναιρώντας την ίδια ερμηνεία της ίδιας υπηρεσίας από το 2019.
Υπενθυμίζουμε ότι ακόμα και σε ερωτήματα του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών οι διευκρινήσεις σας ήταν ξεκάθαρες ότι τα ακίνητα που εκμισθώνονται ή εκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων.΄
Ένα τυπικό παράδειγμα
Σε ένα τυπικό παράδειγμα διαμερίσματος που έχει συνολικό έσοδο 15.000€ μια εταιρεία διαχείρισης μισθώνει το ακίνητο με ποσοστό από τον ιδιοκτήτη του και προσδοκά σε ένα μεικτό έσοδο 2.000€ περίπου. Σε αυτό το τυπικό παράδειγμα το τελικός κέρδος της εταιρείας διαχείρισης, μετά από έξοδα και φόρους, υπολείπεται σημαντικά των 600€ που θα κληθεί να πληρώσει για το τέλος επιτηδεύματος. Άλλωστε το ανάλογο του παραδείγματος για ένα ξενοδοχείο θα ήταν να επιβαλλόταν τέλος επιτηδεύματος 600€ για κάθε δωμάτιο ξενοδοχείου και όχι για το ξενοδοχείο συνολικά.
Σας ρωτάμε με το παρόν υπόμνημα.
- Τι άλλαξε τόσο ξαφνικά και απροειδοποίητα στην ερμηνεία της έννοιας περί ακινήτων που διαχειρίζονται τα νομικά πρόσωπα και μόνο.
- Ποιό είναι το κίνητρο και ο σκοπός επιβολής του τέλους επιτηδεύματος στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης των νομικών προσώπων
- Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί πέραν από μια ακόμα φορολογική άδικη και γραφειοκρατική επιβάρυνση
- Γιατί επιβάλλεται μέσα από μια εγκύκλιο απροειδοποίητα χωρίς καμία διαβούλευση και μάλιστα αναδρομικά ενω πριν 4 μήνες ψηφίστηκε το νέο φορολογικό νομοσχέδιο
- Επιβάλλεται το μέτρο αυτό σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους; και σας αναφέρουμε χαρακτηριστικά.
- Τα ATMs των τραπεζών τα οποία οποία πληρώνουν ενοίκιο βάση σύμβασης με τους ιδιοκτήτες ακινήτων ή τους ενοικιαστές των επιχειρήσεων ώστε να έχουν παρουσία και παράγουν κέρδος για τις τράπεζες (commissions από συναλλαγές) πληρώνουν τέλος επιτηδεύματος ανά σημείο;
Σας καλούμε λοιπόν να συμμεριστείτε τα εξής:
- Την απώλεια εκατομμυρίων εσόδων για τα κρατικά ταμεία από τη συρρίκνωση της αγοράς μας
- Τα έξοδα που έχουν κάνει χιλιάδες συμπολίτες μας οι οποίοι αναγκάστηκαν να δημιουργήσουν νομικές οντότητες
- Την επιβίωση των εταιρειών διαχείρισης από ένα δυσβάσταχτο και άδικο φορολογικό βάρος
- Το νέο χτύπημα που δέχονται οι μικρομεσαίες και αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις για ακόμη μια φορά
- Την αύξηση της ανεργίας αφού θα αναγκαστούμε να προβούμε σε απολύσεις προσωπικού
- Το οικονομικό πλήγμα σε προμηθευτές μας και συνεργάτες μας κάθε είδους
- Την αύξηση του τελικού προσφερόμενου προϊόντος της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα και ότι αυτό συνεπάγεται στην προσέλκυση επισκεπτών
- Το νέο χτύπημα που δίνεται σε μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά και στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας
Σας καλούμε
Να αποσύρετε άμεσα την παράγραφο 15 της Ε. 2024 /09-04-2024 και να επαναφέρετε την Ε. 2141 /16-07-2019 σύμφωνα με την οποία διευκρινίζεται ότι «Τα «Ακίνητα» που εκμισθώνονται ή υπεκμισθώνονται στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού με βάση τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν.4446/2016 από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, χωρίς την παροχή άλλων υπηρεσιών, πλην της παροχής κλινοσκεπασμάτων, δεν λογίζονται ως υποκατάστημα των ως άνω προσώπων».
Παραμένουμε στη διάθεση σας για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία ή διευκρίνιση χρειαστεί.
Με εκτίμηση για τον Stama Greece
Νάσος Γαβαλάς Κωνσταντίνος Κιάμος
Πρόεδρος Αντιπρόεδρος