Ποιμαντορική εγκύκλιος επί τω Αγίω Πάσχα
του Σεβ. Μητροπολίτου Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Κυρίλλου
«Θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, Άδου την καθαίρεσιν,
άλλης βιοτής, της αιωνίου απαρχήν…»
(τροπάριο ζ΄ Ωδής Κανόνος της Αναστάσεως)
Αξιωνόμαστε για μία ακόμη χρονιά, αγαπητοί μου αδελφοί και τέκνα εν Κυρίω, να εορτάσουμε την Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, μετά την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, κατά την οποία κληθήκαμε να ζήσουμε μυστικά τα Άχραντα Πάθη του. Οι καρδιές μας πλημμυρίζουν από ανεκλάλητη χαρά και ευφροσύνη και όλη η δημιουργία γεμίζει από το άπλετο φως της Αναστάσεως, καθώς έφθασε η φωτοφόρος ημέρα της Κυριακής του Πάσχα, που εορτάζουμε κάθε Κυριακή. Η λαμπρή αυτή μέρα αποκαλείται από τους Πατέρες της Εκκλησίας μας «αγία και κλητή ημέρα» και τύπος της «όγδοης ημέρας» του μέλλοντος αιώνος, ο οποίος στη θεία Λειτουργία και τη ζωή της Εκκλησίας έχει ήδη προβάλει και βιώνεται από την παρούσα ζωή.
Το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως του Χριστού, σύμφωνα με τον Ιερό Υμνογράφο του Κανόνος της Εορτής, είναι η καθαίρεση του Άδου και η νέκρωση του θανάτου. Τα παθήματα, ο Σταυρός και ο Γολγοθάς αποτελούν οδό προς την Ανάσταση και την αιώνια ζωή. Το άδειο μνήμα του Κυρίου μας διαλαλεί τη δυνατότητα υπερβάσεως του θανάτου, ο οποίος πλέον είναι όχι η κατάληξη αλλά το πέρασμα στην άλλη ζωή, η απαρχή «άλλης βιοτής της αιωνίου».
Η Ανάσταση του Χριστού εορτάζεται από τη στιγμή της θριαμβευτικής καταβάσεώς του στην άβυσσο του Άδη, «εν χώρα και σκια θανάτου», όπου κήρυξε το Ευαγγέλιο της σωτηρίας και στις ψυχές των απ᾽ αιώνων κεκοιμημένων. Αμέσως μετά το «τετέλεσται» του Κυρίου μας πάνω στον Σταυρό, η ψυχή του ενωμένη με τη θεότητα χωρίσθηκε από το πανάχραντο σώμα του και, ως φυσική συνέπεια της ανθρώπινης φύσεως και του πραγματικού θανάτου του, κατήλθε «εν τοις κατωτάτοις της γης», τον κοινό τόπο των ψυχών όλων των ανθρώπων, όπου ελευθέρωσε τις ψυχές των Δικαίων της Παλαιάς Διαθήκης. Ο Χριστός καθ᾽ όλα όμοιος με μας «εκτός αμαρτίας», αφού «αμαρτίαν ουκ εποίησεν, ουδέ ευρέθη δόλος εν τω στόματι αυτού» (Α΄ Πέτρ. 2,22), δεν κατήλθε στο βασίλειο των νεκρών αναγκαστικά, όπως όλοι εμείς οι άνθρωποι μετά τον χωρισμό της ψυχής από το σώμα. Εκουσίως ο μόνος «εν νεκροίς ελεύθερος» (Ψαλ. 87,5) δέχτηκε τον θάνατο από θεία φιλανθρωπία, για να μας λυτρώσει από το κράτος του θανάτου και του διαβόλου.
Ο Θεάνθρωπος Κύριος πέθανε κατά το σώμα και ανέστη την τρίτη ημέρα μετά την ταφή του, όπως είχαν προαναγγείλει οι Προφήτες αλλά και ο Ίδιος, όταν παραβολικά είχε πει ότι «εγώ καταλύσω τον ναόν τούτον τον χειροποίητον και δια τριών ημερών άλλον αχειροποίητον οικοδομήσω» (Μαρκ. 14,58). Μαζί του συνανέστησε «παγγενή τον Αδάμ», δηλ. όλο το ανθρωπινο γένος. Ο Φιλάνθρωπος Κύριος αναστήθηκε με τη σάρκα και τα οστά του, γι᾽ αυτό μπόρεσαν να τον δουν και να τον ψηλαφήσουν οι μαθητές του. Πρώτες οι Μυροφόρες γυναίκες με την Παναγία μας, που πήγαν βαθειά χαράματα της Κυριακής να αλείψουν το σώμα του με αρώματα και βρήκαν τον λίθο του μνημείου «αποκεκυλισμένον» και τα «οθόνια μόνα» (Λουκ. 24,12), δέχθηκαν το μήνυμα της Αναστάσεως και εκείνες το μετέδωσαν στους αγίους Αποστόλους, και μέσω αυτών διαδόθηκε σε όλη την οικουμένη.
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Στο πρόσωπο του Αναστάντος Χριστού συνανίσταται όλη η ανθρώπινη φύση, κάθε άνθρωπος. Γι᾿ αυτό η Ανάστασή του αποτελεί το κέντρο της πίστεως και της ζωής μας. Σ᾿ αυτήν στηρίζεται η προσδοκία της κοινής Αναστάσεως και της ατελεύτητης ζωής «πάντων των κεκοιμημένων επ᾿ ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου».
Η πανδημία του φονικού κορωνοϊού, που η παγκόσμια κοινότητα βιώνει εδώ και ένα έτος, αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι ο θάνατος παραμένει μια πραγματικότητα για τον σύγχρονο άνθρωπο και ότι ο φόβος και η απόγνωση που προξενεί κυριεύουν την ανθρώπινη ψυχή. Οι γνώσεις και η αυτοπεποίθησή του είναι αδύναμες να τον βοηθήσουν στις οριακές καταστάσεις που βιώνει.
Η παρουσία του Αναστημένου Κυρίου γεμίζει τις καρδιές μας θάρρος, χαρά, φως «εκ του ανεσπέρου φωτός» και αναστάσιμη ελπίδα. Διώχνει μακριά τη θλίψη, την κατήφεια, το άγχος, την αβεβαιότητα και την απελπισία από την καθημερινή μας ζωή.
Εύχομαι πατρικά όλοι να εορτάσουμε βιωματικά και υπαρξιακά και όχι εθιμοτυπικά το φετεινό Πάσχα, ώστε να χαρούμε τη χαρά της Αναστάσεως. Ο Αναστημένος Κύριος, ο νικητής της φθοράς και του θανάτου, να ενδυναμώσει την πίστη μας, να μας απελευθερώσει από τα δεσμά της πνευματικής και σωματικής ασθένειας και να μας απαλλάξει γρήγορα από την πανδημία της λοιμικής νόσου του κορωνοϊού.
Αδελφοί, «Χριστός Ανέστη»,
«Αληθώς Ανέστη» ο Κύριος!
Άγιο Πάσχα 2021
† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας KYΡΙΛΛΟΣ
Διάπυρος προς τον Αναστάντα Κύριο ευχέτης όλων σας