|
Το Συμβούλιο εξουσιοδότησε σήμερα την Επιτροπή να αρχίσει εμπορικές διαπραγματεύσεις με την Αυστραλία και με τη Νέα Ζηλανδία και ενέκρινε οδηγίες διαπραγμάτευσης για κάθε διαπραγμάτευση ξεχωριστά.
"Η σημερινή απόφαση να ξεκινήσουν εμπορικές συνομιλίες με την Αυστραλία και με τη Νέα Ζηλανδία στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στις δύο χώρες ότι θεωρούμε σημαντικές τις εταιρικές σχέσεις μας με αυτές και ότι επιθυμούμε να ενισχύσουμε τους υπάρχοντες δεσμούς μας. Αλλά είναι και μια υπενθύμιση προς τον κόσμο ότι η ΕΕ είναι προσηλωμένη στο ανοικτό πνεύμα, το ελεύθερο εμπόριο και την παγκόσμια συνεργασία."
Ο κ. Emil Karanikolov, υπουργός οικονομίας της Βουλγαρίας, η οποία ασκεί επί του παρόντος την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ
Οι εμπορικές συμφωνίες με τις δύο χώρες θα στοχεύουν πρωτίστως στην περαιτέρω μείωση των υφιστάμενων φραγμών στο εμπόριο, στην εξάλειψη των τελωνειακών δασμών στα εμπορεύματα και στην καλύτερη πρόσβαση σε υπηρεσίες και σε δημόσιες συμβάσεις στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Οι τομείς που είναι πιθανόν να επωφεληθούν περισσότερο από τις συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών είναι οι εξής: εξοπλισμός μηχανοκίνητων οχημάτων, μηχανήματα, χημικά, μεταποιημένα τρόφιμα και υπηρεσίες.
Οι εντολές μεριμνούν ιδιαιτέρως για την προστασία ευάλωτων τομέων όπως η γεωργία μέσω της μεγιστοποίησης των ωφελειών του ανοίγματος της αγοράς χωρίς να ζημιωθούν οι τοπικοί παραγωγοί. Οι εντολές δεν προβλέπουν την πλήρη απελευθέρωση του εμπορίου όσον αφορά τα γεωργικά προϊόντα, τα οποία προβλέπεται ότι θα αποτελούν αντικείμενο ειδικής μεταχείρισης.
Οι εντολές προβλέπουν ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο πλαίσιο, με βάση τα υψηλότερα πρότυπα προστασίας της εργασίας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος, του κλίματος και των καταναλωτών.
Η Επιτροπή υπέβαλε τα σχέδια εντολών τον Σεπτέμβριο του 2017, ύστερα από επιτυχείς προκαταρκτικές συζητήσεις που χρησίμευσαν για να οριστεί το πεδίο εφαρμογής των μελλοντικών συμφωνιών.
Η ΕΕ ήδη συνεργάζεται στενά με την Αυστραλία και με τη Νέα Ζηλανδία σε ζητήματα οικονομικής και εμπορικής πολιτικής στο πλαίσιο συμφωνιών εταιρικής σχέσης που συνήφθησαν αντιστοίχως το 2008 και το 2017. Η ΕΕ έχει επίσης διμερείς συμφωνίες με τις δύο χώρες όσον αφορά την αμοιβαία αναγνώριση ορισμένων τεχνικών πιστοποιητικών, τα οποία διευκολύνουν το εμπόριο βιομηχανικών προϊόντων, μειώνοντας το κόστος δοκιμής και πιστοποίησης των εξαγωγών και των εισαγωγών. Παρότι οι εμπορικοί φραγμοί είναι γενικά περιορισμένοι, σε ορισμένους τομείς, όπως η γεωργία ή τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, παραμένουν αρκετά σημαντικοί.
Κυριότερα στοιχεία για τις εμπορικές συναλλαγές με την Αυστραλία: Η ΕΕ είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Αυστραλίας. Η αξία των ετήσιων διμερών εμπορικών συναλλαγών υπερέβη τα 47,7 δισ. € το 2017, με θετικό εμπορικό ισοζύγιο ύψους άνω των 21 δισ. € από την πλευρά της ΕΕ. Οι εξαγωγές της ΕΕ στην Αυστραλία είναι κατά κανόνα μεταποιημένα προϊόντα, ενώ οι εξαγωγές της Αυστραλίας στην ΕΕ είναι κυρίως ορυκτές πρώτες ύλες και γεωργικά προϊόντα. Οι εταιρείες της ΕΕ παρέχουν εμπορικές υπηρεσίες αξίας περίπου 20 δισ. € στην Αυστραλία και κατέχουν επενδύσεις στη χώρα αξίας άνω των 160 δισ. € (το 2016).
Κυριότερα στοιχεία για τις εμπορικές συναλλαγές με τη Νέα Ζηλανδία: Μετά την Αυστραλία, η ΕΕ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Νέας Ζηλανδίας, με ετήσιες διμερείς εμπορικές συναλλαγές αξίας άνω των 8,7 δισ. € το 2017. Οι εξαγωγές της Νέας Ζηλανδίας στην ΕΕ αποτελούνται σε μεγάλο βαθμό από γεωργικά προϊόντα, ενώ οι εξαγωγές της ΕΕ στη Νέα Ζηλανδία εστιάζουν σε μεταποιημένα και βιομηχανικά προϊόντα. Για την ΕΕ, οι εμπορικές συναλλαγές με τη Νέα Ζηλανδία επιφέρουν θετικό εμπορικό ισοζύγιο ύψους 1,9 δισ. € (το 2017) και οι ξένες άμεσες επενδύσεις των εταιρειών της ΕΕ στη Νέα Ζηλανδία υπερβαίνουν σε αξία τα 10 δισ. €.
|
Council of the European Union | |
|
|
|
Council gives the go-ahead to trade negotiations with Australia and New Zealand
|
|
|
The Council today authorised the Commission to open trade negotiations with Australia and New Zealand and adopted negotiating directives for each of the negotiations.
"Today's decision to open trade talks with Australia and New Zealand sends a strong signal to both countries that we value our partnerships with them and want to strengthen our existing ties. But it is also a reminder to the world of the EU's commitment to openness, free trade and global cooperation."
Emil Karanikolov, minister of economy of Bulgaria, which currently holds the Presidency of the Council of the EU
Trade agreements with both countries would aim primarily at further reducing existing barriers to trade, removing custom duties on goods, and giving better access for services and public procurement in Australia and New Zealand. The sectors likely to benefit the most from the FTAs are motor equipment, machinery, chemicals, processed foods and services.
The mandates are particularly concerned to protect vulnerable sectors such as agriculture by maximising the benefits of market opening without harming local producers. The mandates do not envisage full liberalisation of trade in agricultural products, which are foreseen as benefiting from specific treatment.
The mandates provide for a comprehensive and modern framework, based on the highest standards of labour, safety, environment, climate and consumer protection.
The Commission presented the draft mandates in September 2017, following successful preparatory discussions which served to define the scope of the future agreements.
The EU already cooperates closely with Australia and New Zealand on economic and trade policy issues in the framework of partnership agreements which were concluded respectively in 2008 and 2017. The EU also has bilateral agreements with both countries on mutual recognition of some technical certificates which, by reducing the costs of testing and certifying of exports and imports, facilitate trade in industrial products. Although generally limited, trade barriers for some sectors, such as agriculture or textile products, remain quite substantial.
Key facts on trade with Australia: The EU is Australia's third largest trading partner. Annual bilateral trade amounted to more than €47.7 billion in 2017, with a positive trade balance of more than €21 billion on the EU side. EU's exports to Australia are predominantly manufactured goods while Australia's exports to the EU are dominated by mineral commodities and agricultural products. EU companies supply commercial services worth nearly €20 billion to Australia and hold investments in the country worth more than €160 billion (in 2016).
Key facts on trade with New Zealand: With annual bilateral trade amounting to more than €8.7 billion in 2017, the EU is New Zealand's second largest trading partner after Australia. New Zealand's exports to the EU are largely dominated by agricultural products while EU's exports to New Zealand are focused on manufactured and industrial goods. For the EU, trade with New Zealand results in a positive trade balance of €1.9 billion (in 2017), and EU companies hold more than €10 billion in foreign direct investment in New Zealand.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης | |
|
|
|
Νέο σύστημα έγκρισης τύπου και εποπτείας της αγοράς για τα μηχανοκίνητα οχήματα: ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του τομέα από το Συμβούλιο
|
|
|
Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα κανονισμό για τη μεταρρύθμιση του συστήματος έγκρισης τύπου και εποπτείας της αγοράς για τα μηχανοκίνητα οχήματα στην ΕΕ.
Η σημαντική αυτή μεταρρύθμιση εκσυγχρονίζει το ισχύον σύστημα και βελτιώνει τις δοκιμές ελέγχου για τις εκπομπές των αυτοκινήτων.
Στόχος είναι το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των οχημάτων καθώς και η κάλυψη των βασικότερων ελλείψεων του υφιστάμενου συστήματος έγκρισης τύπου.
"Έχουμε διαμορφώσει ένα στέρεο και αξιόπιστο σύστημα έγκρισης τύπου, το οποίο θα αποτρέπει τις παρατυπίες που είδαμε στο παρελθόν. Το σύστημα αυτό παρέχει στους ευρωπαίους πολίτες υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας και καλύτερη προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος. Παράλληλα, θα ωφεληθούν και οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς θα λειτουργούν πλέον επί ίσοις όροις."
κ. Emil Karanikolov, Υπουργός Οικονομίας της Βουλγαρίας
Θεσπίζονται σημαντικές αλλαγές σε τρεις τομείς, καθώς ενισχύονται:
- η ποιότητα των δοκιμών που επιτρέπουν τη διάθεση ενός οχήματος στην αγορά μέσω βελτιωμένων τεχνικών υπηρεσιών
- η εποπτεία της αγοράς για τον έλεγχο της συμμόρφωσης των οχημάτων που διατίθενται ήδη στην αγορά, με τη δυνατότητα των κρατών μελών και της Επιτροπής να διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους σε οχήματαπροκειμένου να εντοπίζουν εγκαίρως τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης
- η επίβλεψη της διαδικασίας έγκρισης τύπου, ιδίως εξουσιοδοτώντας την Επιτροπή να διεξάγει περιοδικές αξιολογήσεις των εθνικών αρχών έγκρισης τύπου και χάρη στη δημιουργία φόρουμ ανταλλαγής πληροφοριών όσον αφορά την εφαρμογή, όπου θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των εθνικών αρχών έγκρισης και εποπτείας της αγοράς
Η εναρμονισμένη εφαρμογή των νέων κανόνων σε ολόκληρη την ΕΕ θα περιορίσει τις διαφορές στην ερμηνεία και την εφαρμογή της νομοθεσίας από τις εθνικές αρχές έγκρισης τύπου και τις τεχνικές υπηρεσίες.
Επιπλέον, το νέο σύστημα θα επιτρέπει να εντοπίζονται εγκαίρως οι περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.
Ο κανονισμός, ο οποίος θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ τις προσεχείς εβδομάδες, θα αρχίσει να εφαρμόζεται την 1η Σεπτεμβρίου 2020.
Ιστορικό
Η πρόταση για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος έγκρισης τύπου των μηχανοκίνητων οχημάτων παρουσιάστηκε από την Επιτροπή στις 27 Ιανουαρίου 2016. Αντικαθιστά το ισχύον νομικό πλαίσιο της ΕΕ, το οποίο καθορίζεται στην οδηγία 2007/46/ΕΚ.
Το Συμβούλιο καθόρισε τη διαπραγματευτική του θέση τον Μάιο του 2017. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία στις 7 Δεκεμβρίου 2017. Η συμφωνία αυτή επιβεβαιώθηκε από τους αντιπροσώπους των κρατών μελών στην ΕΕ στις 20 Δεκεμβρίου 2017 και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 19 Απριλίου 2018.
Η ριζική αναθεώρηση του υφιστάμενου συστήματος, το οποίο σχεδιάστηκε πριν από μία δεκαετία, προβλεπόταν ήδη στο πρόγραμμα εργασιών της ΕΕ.
Ωστόσο, οι παρατυπίες που διαπιστώθηκαν - καθώς αποκαλύφθηκε ότι ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούσαν παράνομες διατάξεις αναστολής - έκαναν την κοινή γνώμη, τις αρχές και τους οικονομικούς παράγοντες να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να εφαρμοστούν αυστηρές διατάξεις για την έγκριση τύπου καθώς και να βελτιωθούν οι μέθοδοι των δοκιμών όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα, για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.
Έγκριση τύπου οχημάτων και εποπτεία της αγοράς: Οι πρέσβεις της ΕΕ εγκρίνουν συμφωνία για την αναμόρφωση του τομέα (δελτίο τύπου, 20/12/2017)
Council of the European Union | |
|
|
|
New approach on negotiating and concluding EU trade agreements adopted by Council
|
|
|
The Council today adopted conclusions on the negotiation and conclusion of EU trade agreements. The conclusions set out the key principles underpinning the Council's approach towards trade negotiations from now on.
This new approach results mainly from the European Court of Justice's opinion on the division of competences between the EU and its member states for the conclusion of the EU-Singapore FTA. In its judgment, the Court ruled that only the provisions relating to non-direct foreign investment and the regime governing dispute settlement between investors and states were of " shared competence" nature.
It also follows up on President Juncker's 2017 state of the union speech and the Commission's communication on "A balanced and progressive trade policy to harness globalisation" which highlights the need to ensure the legitimacy and inclusiveness of negotiation and adoption processes in trade policy, irrespective of whether the final decision for adoption takes place only at the EU level or also at member states' level.
In the conclusions, the Council takes note of the Commission's intention to recommend to splitting between separate agreements provisions related to investment, which would require approval by the EU and all its member states, and other trade provisions falling under the exclusive competence of the EU. The text also sets out how the Council intends to approach this issue in the future, including in the specific cases of agreements with Australia, New Zealand and Japan.
The conclusions also focus on the role of the Council in the negotiations, in particular its involvement throughout all the stages of the negotiating process, and the importance of working to reach consensual decisions, to the greatest extent possible, in order to ensure that all member states' interests and concerns are adequately respected in trade agreements.
In its conclusions, the Council stresses the importance of keeping all interested stakeholders, including national parliaments and civil society, informed of the progress and contents of trade agreements under negotiation.
Council conclusions on the negotiation and conclusion of EU trade agreements
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης | |
|
|
|
Το Συμβούλιο εγκρίνει νέα προσέγγιση για τη διαπραγμάτευση και σύναψη εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ
|
|
|
Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα συμπεράσματα σχετικά με τη διαπραγμάτευση και τη σύναψη εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ. Τα συμπεράσματα παραθέτουν τις βασικές αρχές που διέπουν τη μελλοντική προσέγγιση του Συμβουλίου όσον αφορά τις εμπορικές διαπραγματεύσεις.
Αυτή η νέα προσέγγιση είναι αποτέλεσμα κυρίως της γνωμοδότησης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την κατανομή των αρμοδιοτήτων μεταξύ της Ένωσης και των κρατών μελών της για τη σύναψη της ΣΕΣ μεταξύ ΕΕ και Σιγκαπούρης. Στην απόφασή του, το Δικαστήριο έκρινε ότι χαρακτήρα «συντρέχουσας αρμοδιότητας» είχαν μόνον οι διατάξεις που σχετίζονται με ξένες επενδύσεις πλην των άμεσων και με το καθεστώς που διέπει την επίλυση των διαφορών μεταξύ επενδυτών και κρατών.
Επιπλέον, δίνει συνέχεια στην ομιλία του Προέδρου Juncker για την κατάσταση της Ένωσης το 2017 και στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με «Μια ισορροπημένη και προοδευτική εμπορική πολιτική για την τιθάσευση της παγκοσμιοποίησης» που επισημαίνει την ανάγκη να διασφαλισθεί η νομιμότητα και η αποφυγή των αποκλεισμών στις διαδικασίες διαπραγμάτευσης και έγκρισης στο πλαίσιο της εμπορικής πολιτικής, ανεξάρτητα από το εάν η τελική απόφαση έγκρισης λαμβάνεται μόνο στο επίπεδο της ΕΕ ή και στο επίπεδο των κρατών μελών.
Στα συμπεράσματα, το Συμβούλιο σημειώνει την πρόθεση της Επιτροπής να συστήσει τον διαχωρισμό σε διαφορετικές συμφωνίες των διατάξεων που σχετίζονται με τις επενδύσεις, που θα απαιτούσαν έγκριση από την ΕΕ και από όλα τα κράτη μέλη της, και άλλων διατάξεων εμπορικού χαρακτήρα που εμπίπτουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕ. Επιπλέον, το κείμενο παραθέτει τρόπους με τους οποίους το Συμβούλιο προτίθεται να προσεγγίσει το ζήτημα αυτό στο μέλλον, μεταξύ άλλων στις συγκεκριμένες περιπτώσεις συμφωνιών με την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και την Ιαπωνία.
Τα συμπεράσματα εστιάζουν επίσης στον ρόλο του Συμβουλίου στις διαπραγματεύσεις, ειδικότερα στη συμμετοχή του σε όλα τα στάδια της διαπραγματευτικής διαδικασίας, καθώς και στη σημασία της προσπάθειας να καταλήξουμε σε συναινετικές αποφάσεις, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι το συμφέρον και οι προβληματισμοί όλων των κρατών μελών λαμβάνονται επαρκώς υπόψη στις εμπορικές συμφωνίες.
Στα συμπεράσματά του, το Συμβούλιο τονίζει τη σημασία της ενημέρωσης όλων των ενδιαφερομένων φορέων, μεταξύ άλλων των εθνικών κοινοβουλίων και της κοινωνίας των πολιτών, αναφορικά με την πρόοδο και το περιεχόμενο των υπό διαπραγμάτευση εμπορικών συμφωνιών.
|
|
|
|
|
|