Γραφείο Τύπου ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Στο πλαίσιο της πολιτικής παρέμβασης του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, στο υπό συζήτηση στη βουλή Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις», κατατέθηκε από τους βουλευτές του Κινήματος, κ. Δημήτριο Μπιάγκη, κ. Παύλο Γερουλάνο, κα Κωνσταντίνα Γιαννακοπούλου, κ. Δημήτριο Μάντζο, κ. Σταύρο Μιχαηλίδη, κ. Γεώργιο Νικητιάδη και κ. Παναγιώτη Παρασκευαΐδη, κατόπιν προτάσεων του Τομέα Άμυνας σε συνεργασία με τον Δημήτρη Μπιάγκη, μετά από συναντήσεις με συνδικαλιστικούς φορείς των στρατιωτικών, τροπολογία στην Ολομέλεια της βουλής για τα ακόλουθα θέματα:
α. «Τροποποίηση ορίων ηλικίας αποστρατείας και συνταξιοδότηση ΕΠΟΠ».
β. «Μισθολογική κατάταξη σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών».
γ. «Αναπροσαρμογή βασικών μισθών – Μισθολογικά Κλιμάκια στρατιωτικού προσωπικού προερχόμενο από τον θεσμό των ΕΜΘ».
Με την υπόψη τροπολογία, το Κίνημά μας πρότεινε οριστικές λύσεις επί συγκεκριμένων χρονιζόντων προβλημάτων των εν ενεργεία στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, αφού η κυβέρνηση δεν επιδεικνύει το απαραίτητο ενδιαφέρον και δεν παίρνει καμία σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.
Παρακάτω παρατίθεται το πλήρες κείμενο της τροπολογίας καθώς και η σχετική αιτιολογική έκθεση.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Θέμα «Τροποποίηση ορίων ηλικίας αποστρατείας και συνταξιοδότηση ΕΠΟΠ, μισθολογική κατάταξη σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών και αναπροσαρμογή βασικών μισθών »
Στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις»
Αιτιολογική Έκθεση
Άρθρο 1 «Τροποποίηση ορίων ηλικίας αποστρατείας και συνταξιοδότηση ΕΠΟΠ»
Το θέμα των Επαγγελματιών Οπλιτών (ΕΠΟΠ) έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί το στράτευμα και κυρίως τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Οι ΕΠΟΠ προσλήφθηκαν στις Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) με υποχρέωση 35 ετών υπηρεσίας, όπως ισχύει για όλα τα στελέχη των ΕΔ. Πρόκειται για έναν θεσμό που εγκαθιδρύθηκε πριν από δύο δεκαετίες, ο οποίος λειτούργησε ευεργετικά για την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του στρατεύματος. Ωστόσο, δεν ελήφθη υπόψη, κατά την τότε νομοθετική διαδικασία, η σχετική διάταξη περί ηλικιακών ορίων του ν.δ.445/1974, αλλά ούτε και ο ν.4609/2019, ο οποίος έλαβε σχετική μέριμνα μόνο για τους Εθελοντές Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) -όχι για τους ΕΠΟΠ- με συνέπεια να επίκειται οσονούπω η απόλυση των μεγαλύτερων σε ηλικία ΕΠΟΠ στην ηλικία των πενήντα (50) ετών τους, μέσω της αυτεπάγγελτης αποστρατείας τους λόγω ορίων ηλικίας, σύμφωνα με την ισχύουσα διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 39 του ν.δ.445/1974, στερώντας από τις οικογένειές τους οικονομικούς πόρους προς επιβίωση.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόωρη αποστρατεία στελεχών των ΕΔ, χωρίς τη θέλησή τους, επιδρά καθοριστικά στην οικονομική κατάσταση των εν λόγω στελεχών και των οικογενειών τους, ενώ αποδυναμώνει το παραγωγικό έργο του στρατεύματος, στερώντας το από τις αποκτηθείσες γνώσεις και εμπειρίες των ΕΠΟΠ στη συνεισφορά τους στην εκπλήρωση της αποστολής των ΕΔ.
Η σχετική διάταξη θέσπισης ηλικιακών ορίων τέθηκε σε ισχύ περίπου 30 χρόνια πριν την θεσμοθέτηση της κατηγορίας των ΕΠΟΠ. Συνεπώς, κρίνεται αναγκαία και δίκαιη η βελτίωση αυτής της ρύθμισης, μέσω σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, μεριμνώντας για την παραμονή στο στράτευμα και μετά την ηλικία των 50 ετών, για όσους ΕΠΟΠ το επιθυμούν και μέχρι την συμπλήρωση των αναγκαίων συντάξιμων χρόνων υπηρεσίας, θεμελιώνοντας τον σεβασμό στην προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της μέριμνας της πολιτείας προς τους πολίτες και της ίσης μεταχείρισης των στελεχών των ΕΔ.
Ως εκ τούτου, προτείνεται να προστεθεί σχετική διάταξη προς επίλυση του υπόψη προβλήματος.
Άρθρο 2 «Μισθολογική κατάταξη σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών»
Οι σπουδαστές των παραγωγικών σχολών ΕΔ και Σωμάτων Ασφαλείας, σύμφωνα με τον Ν. 4472/2017, αμείβονται κατά την διάρκεια της φοίτησης τους, ως εξής:
α. Ενόπλων Δυνάμεων:
αα. Μαθητές Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) λαμβάνουν το 10% του Μ.Κ. 25 της Α’ Κατηγορίας (157,50€).
αβ. Μαθητές Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών λαμβάνουν το 8% του Μ.Κ. 17 της Β΄ Κατηγορίας (118,80€).
β. Σωμάτων Ασφαλείας:
αα. Δόκιμος Υπαστυνόμος και αντίστοιχοι λαμβάνουν το 54% του Μ.Κ. 35 της Α’ Κατηγορίας (623,70€) κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης, το 56% του Μ.Κ. 35 της Α’ Κατηγορίας (646,80€) κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης και το 58% του Μ.Κ. 35 της Α΄ Κατηγορίας (669,90€) κατά το τέταρτο έτος φοίτησης.
ββ. Δόκιμος Αστυφύλακας και αντίστοιχοι λαμβάνουν το 33% του Μ.Κ. 28 της Β΄ Κατηγορίας (325,05€) κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησης και το 35% του Μ.Κ. 28 της Β΄ Κατηγορίας (344,75€) κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου έτους φοίτησης.
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά στις απολαβές, με υστέρηση των Σπουδαστών των σχολών Ενόπλων Δυνάμεων σε σχέση με τους σπουδαστές των Σωμάτων Ασφαλείας και πρέπει να επέλθει ένας σχετικός εξορθολογισμός καταβάλλοντας αρχικά μία προσπάθεια για την δικαιότερη μεταχείριση του προσωπικού των ΕΔ.
Άρθρο 3 «Αναπροσαρμογή βασικών μισθών»
Μισθολογικά Κλιμάκια στρατιωτικού προσωπικού προερχόμενο από τον θεσμό των ΕΜΘ
Με το ν.4609/2019 δόθηκε η δυνατότητα στους στρατιωτικούς προέλευσης ΕΜΘ να συνεχίσουν την σταδιοδρομία τους στο στράτευμα μέχρι τη συμπλήρωση 35ετούς συντάξιμης υπηρεσίας και να εξελίσσονται βαθμολογικά μέχρι τον βαθμό του Ανθυπολοχαγού και των αντιστοίχων των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης, ορίστηκαν οι προϋποθέσεις για την απονομή αποστρατευτικού βαθμού Υπολοχαγού και αντιστοίχων των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων σε Εθελοντές και Εθελόντριες Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) βαθμού Ανθυπολοχαγού, που τίθενται σε αποστρατεία.
Με το ν.4472/17 καθορίστηκε το νέο μισθολόγιο των στρατιωτικών και η κατηγορία στρατιωτικού προσωπικού των ΕΜΘ εντάχθηκε στην Γ’ κατηγορία μισθολογικής κατάταξης στην οποία τα κλιμάκια ορίζονται με ανώτερο αυτό του Ανθυπασπιστή.
Με το ν.4609/2019 δεν προβλέφθηκε ταυτόχρονα και η τροποποίηση των μισθολογικών κλιμακίων για την κατηγορία αυτών των στρατιωτικών (ΕΜΘ) για τους βαθμούς του Ανθυπολοχαγού και Υπολοχαγού.
Υπάρχουν ΕΜΘ οι οποίοι έχουν προαχθεί στον βαθμό του Ανθυπολοχαγού, αλλά συνεχίζουν να λαμβάνουν τον μισθό που αντιστοιχεί σε μισθολογικό κλιμάκιο Ανθυπασπιστή.
Λόγω του ότι υπάρχουν ΕΜΘ οι οποίοι κατατάχθηκαν με το ν.1513/1985 και έχει ήδη εκδοθεί η αποστρατεία τους λόγω συμπλήρωσης του ορίου ηλικίας ή 35ετίας και οι στρατιωτικοί αυτοί δεν λαμβάνουν αποδοχές για τον πραγματικό βαθμό που φέρουν αλλά γι’ αυτόν του Ανθυπολοχαγού, στη βάση των σχετικών διατάξεων του ν.5036/2023, με αρνητική επίδραση στον υπολογισμό των μερισμάτων, της σύνταξης και του εφάπαξ, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση του ν.4472/2017 με την προσθήκη μισθολογικών κλιμακίων για τους ανωτέρω στρατιωτικούς.
Με το ν.5018/2023 τροποποιήθηκε η βαθμολογική εξέλιξη των στρατιωτικών προέλευσης ΕΜΘ μέχρι τον βαθμό του Υπολοχαγού και των αντιστοίχων των άλλων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και την απονομή αποστρατευτικού βαθμού Λοχαγού και αντιστοίχων των άλλων κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων σε Εθελοντές και Εθελόντριες Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) βαθμού Υπολοχαγού, που τίθενται σε αποστρατεία.
Ως εκ τούτου, προτείνεται όπως στο άρθρο 125 «Βασικός Μισθός» του ν.4472/17, στους μηνιαίους μισθούς των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, στην «ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ’» προστεθούν δύο (2) μισθολογικά κλιμάκια (κλιμάκια 1 και 2), όπως σημειώνεται στον παρακάτω πίνακα (α) και τα συνολικά μισθολογικά κλιμάκια της Γ’ κατηγορίας να ορισθούν στον αριθμό των είκοσι τεσσάρων (24).
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Οργανωτικές και διαδικαστικές διατάξεις για την ανάπτυξη, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης και άλλες επείγουσες διατάξεις», προστίθενται τα άρθρα, ως εξής:
«Άρθρο …
Τροποποίηση ορίων ηλικίας αποστρατείας και συνταξιοδότηση ΕΠΟΠ
1. Οι Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.) για τους οποίους προβλέπεται αυτεπάγγελτη αποστρατεία άνευ κρίσης λόγω κατάληψης των ηλικιακών ορίων ηλικίας του άρθρου 39 του ν.δ.445/1974 (ΦΕΚ Α΄ 160), δύνανται να παραμείνουν στις Ένοπλες Δυνάμεις κατόπιν αιτήσεώς τους, η οποία υποβάλλεται το αργότερο έξι (6) μήνες πριν την κατάληψη των ανωτέρω ορίων. Οι Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.) που θα παραμείνουν στις Ένοπλες Δυνάμεις εξελίσσονται κανονικά σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.2936/2001 (ΦΕΚ Α΄ 166).
2. Το αίτημα της πρώτης παραγράφου μεταβιβάζεται στην αρμόδια αρχή αμελλητί και δύναται να απορριφθεί μόνο για τεκμηριωμένους ιατρικούς λόγους στο πλαίσιο των ν.2936/2001 (ΦΕΚ Α΄ 166) και 3850/2010 (ΦΕΚ Α΄ 84), καθώς και του π.δ.11/2014 (ΦΕΚ Α΄ 17).
3. Για τους Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.) που καταλαμβάνουν το 60ό έτος της ηλικίας τους, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 20 του ν.3865/2010 (ΦΕΚ Α΄ 120) και δεν έχουν συμπληρώσει 40 έτη εργάσιμου βίου, παρέχεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα αναγνώρισης ως πραγματική υπηρεσία των πέντε (5) ετών του άρθρου 23 ν. 4997/2022 (ΦΕΚ Α΄ 219) υπό τους όρους και προϋποθέσεις που ισχύουν, πέραν της πρόβλεψης της παραγράφου 3 του άρθρου 4 του ν.3883/2010 (ΦΕΚ Α΄ 167).».
«Άρθρο …
Μισθολογική κατάταξη σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών
1. Η παράγραφος 6 του άρθρου 126 του ν.4472/17 τροποποιείται, ως εξής:
6. Μισθολογική κατάταξη σπουδαστών των Σχολών:
α. Ενόπλων Δυνάμεων:
αα. Σπουδαστές Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) λαμβάνουν το 25% του Μ.Κ. 25 της Α’ Κατηγορίας (393,375€) κατά την διάρκεια όλης της φοίτησής τους.
αβ. Σπουδαστές Σχολών Μονίμων Υπαξιωματικών λαμβάνουν το 20% του Μ.Κ. 17 της Β΄ Κατηγορίας (297 €) κατά τη διάρκεια όλης της φοίτησής τους.
2. Έναρξη Ισχύος του παρόντος από 1 Ιανουαρίου 2021.
3. Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας με απόφασή του καθορίζει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου, εντός μηνός από δημοσίευσης του νόμου.».
«Άρθρο …
Αναπροσαρμογή βασικών μισθών
Μισθολογικά Κλιμάκια στρατιωτικού προσωπικού προερχόμενο από τον θεσμό των ΕΜΘ
«2. Το άρθρο 125 του ν.4472/17, μετά την προσθήκη δύο (2) μισθολογικών κλιμακίων (κλιμάκια 1 και 2), όπως σημειώνεται στον πίνακα (α), ορίζοντας τον συνολικό αριθμό των μισθολογικών κλιμακίων της κατηγορίας Γ’ στα είκοσι τέσσερα (24), διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 125
Βασικός μισθός
Γραφείο Τύπου ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Στην εκπομπή του Action 24 «Πρωινή Ζώνη» και τους δημοσιογράφους Γιώργο Κακούση και Άννα Λιβαθυνού παραχώρησε συνέντευξη ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Θανάσης Γλαβίνας.
Ερωτηθείς για τη στάση του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής σχετικά με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ο κ. Γλαβίνας σημείωσε ότι «κατανοούμε την πραγματικότητα και επιδίωξή μας είναι να κοιτάζουμε τα προβλήματα κατάματα. Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει ελευθερία ίδρυσης μη κερδοσκοπικών, μη κρατικών πανεπιστημίων, άρα, είναι πράγματι μία κατάσταση που δεν θα αρνηθούμε ότι πρέπει να αλλάξει. Εμείς θα προτιμούσαμε να έχει προηγηθεί η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, για να υπάρξει ενδελεχής διάλογος, όπως προβλέπει ο συνταγματικός νομοθέτης».
Παράλληλα, τόνισε ότι «δεν γνωρίζω, αν κάπου στην Ευρώπη ξένα, αμερικανικά πανεπιστήμια δημιουργούν τα δικά τους αξιοπρεπή παραρτήματα. Υπάρχουν πράγματι ιδιωτικά πανεπιστήμια, όμως τα καλύτερα πανεπιστήμια είναι πάντα τα δημόσια πανεπιστήμια. Όλα όσα γνωρίζουμε και είναι φημισμένα, είναι δημόσια πανεπιστήμια. Τα πρότυπά μας είναι η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Αυστρία. Δεν θα θέλαμε η Ελλάδα να γίνει Βουλγαρία ούτε στην εκπαίδευσή της, ούτε στην οικονομία της. Δεν θα θέλαμε δεκάδες ιδιωτικά πανεπιστήμια αμφιβόλου ποιότητας, ενός ορόφου με εμπορευματοποίηση πτυχίων».
Ο Εκπρόσωπος Τύπου επεσήμανε ότι «εδώ και πάρα πολλά χρόνια, η δημόσια, δωρεάν Παιδεία αποτέλεσε και αποτελεί έναν μοχλό κοινωνικής κινητικότητας. Δόθηκαν ευκαιρίες σε δεκάδες παιδιά, κατώτερων οικονομικά τάξεων, κυρίως αλλά όχι μόνο από την περιφέρεια, τα οποία μπόρεσαν και έγιναν επαγγελματίες, επιστήμονες, επιχειρηματίες μέσα από τις σπουδές τους στο δημόσιο πανεπιστήμιο, τα κατάφεραν και αρκετοί διαπρέπουν και στο εξωτερικό».
Κατόπιν σχολίασε «άκουσα τον κ. Πιερρακάκη να λέει ότι το 2025-2026 θα λειτουργήσουν τα μη κρατικά Πανεπιστήμια. Θα είναι τόσο γρήγορα έτοιμα campus, εργαστήρια, υποδομές, πρόσληψη καθηγητών; Εμείς τέτοιο πανεπιστήμιο θέλουμε. Διάβαζα πριν λίγες μέρες ότι η Κύπρος απαγόρευσε την ίδρυση ενός νέου ιδιωτικού πανεπιστημίου, γιατί δεν είχε έτοιμες φοιτητικές εστίες». Ο κ. Γλαβίνας σημείωσε πως «η Νέα Δημοκρατία έχει ιδεολογική εμμονή να αλλάξει το άρθρο 16. Θα προτιμούσα το πάθος που επέδειξαν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και χειροκροτούσαν όρθιοι τον πρωθυπουργό όταν εξήγγειλε το σχετικό μέτρο στον Προϋπολογισμό, να το επιδείκνυαν όταν θα εξήγγειλε τη βαθιά ενίσχυση της χρηματοδότησης των δημόσιων πανεπιστημίων, με ανέγερση φοιτητικών εστιών και προκήρυξη νέων θέσεων καθηγητών. Εκσυγχρονισμός θα ήταν να ενισχύσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο και παράλληλα να υπάρχει και μία μη κρατική τριτοβάθμια εκπαίδευση με αυστηρούς κανόνες. Περιμένουμε να δούμε το τελικό νομοσχέδιο. Δεν ξέρω ποιος θα έρθει να επενδύσει τόσα εκατομμύρια, όταν θα εκκρεμεί μία προσφυγή στο ΣτΕ, εφόσον υπάρχει το άρθρο 16».
Τέλος, κληθείς να σχολιάσει την ανακήρυξη της Ελλάδας ως «χώρας της χρονιάς 2023» από τον Economist, ο κ. Γλαβίνας υπενθύμισε αρχικά ότι «στελέχη της Νέας Δημοκρατίας απαξιώνουνε τον ξένο τύπο, όπως το Politico, όταν μιλούν για την άσχημη μοίρα του κράτους δικαίου στην Ελλάδα» και σχολίασε ότι «ο Economist δεν ζει στην Ελλάδα. Τα οικονομικά για πάρα πολύ κόσμο, δεν είναι αυτά που θα έπρεπε και η ακρίβεια θεριεύει. Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων έχει μειωθεί σε μεγάλο βαθμό με ευθύνη της κυβέρνησης. Και την ίδια ώρα, η κυβέρνηση προκαλεί το κοινό αίσθημα με αύξηση των μισθών των εξωκοινοβουλευτικών υπουργών».
Θανάσης Γλαβίνας
Γραφείο Τύπου ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής
Δήλωση Στέφανου Παραστατίδη, Βουλευτή Κιλκίς και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής
Με την κωδική ονομασία «ελεύθερο πανεπιστήμιο», ο κ. Μητσοτάκης μάς ανακοίνωσε στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο ότι προχωρά σε μία εμβληματική και συνολική μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μάλιστα, επισήμανε αυτολεξεί: «προτεραιότητά μας -και θέλω να το τονίσω και πάλι- είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο, που θα έχει ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία, με ακόμα πιο ενισχυμένο το αυτοδιοίκητό του, σε συνέχιση των σημαντικών μεταρρυθμίσεων, που έγιναν την πρώτη τετραετία».
Καταρχάς, δυσκολεύομαι να αντιληφθώ ποια μεγάλη μεταρρύθμιση έγινε την πρώτη τετραετία της Νέας Δημοκρατίας στον πολύπαθο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Αν ως μεταρρύθμιση εννοείται η παρωδία της πανεπιστημιακής αστυνομίας και η αλλαγή στον τρόπο εκλογής των πρυτάνεων, τότε έχουν χάσει οι λέξεις το νόημά τους. Οι εν λόγω αλλαγές δεν αποδείχθηκαν μονάχα λανθασμένες αλλά και ανεφάρμοστες., δικαιώνοντας απολύτως τις αντιρρήσεις αλλά και τις εναλλακτικές προτάσεις, που τότε είχαμε διατυπώσει. Άρα, για ποια συνέχεια ακριβώς μιλάει ο πρωθυπουργός; Αυτή των αποτυχημένων «μεταρρυθμίσεων»;
Σε οποιαδήποτε σύγχρονη ευρωπαϊκή δημοκρατία, μία μεγάλη μεταρρύθμιση στον τομέα της παιδείας απαιτεί εξαντλητικό διάλογο, που θα περιλαμβάνει τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου, το σύνολο των stake-holders της παιδείας (εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς, φοιτητές, μαθητές κτλ) και την κοινωνία (δημόσιος διάλογος, διαβούλευση).
Μια τέτοια μεταρρύθμιση είναι βαθιά πολιτικό ζήτημα, όχι τεχνικό ή νομικό. Ζητούμενο για μία μεγάλη μεταρρύθμιση στο χώρο της παιδείας δεν μπορεί να είναι το «προσπέρασμα» των συνταγματικών προβλέψεων και του αναγκαίου και σε βάθος πολιτικού και επιστημονικού διαλόγου, αλλά η μέγιστη δυνατή πολιτική και κοινωνική συναίνεση και η υπεράσπισή της από το πολιτικό σύστημα σε χρονικό ορίζοντα, που θα ξεπερνά αυτόν της μιας κυβερνητικής θητείας. Εξάλλου, κάθε μεγάλη μεταρρύθμιση απαιτεί χρόνια για να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και να αποδώσει.
Όμως, το φόρτε της σημερινής κυβέρνησης δεν είναι η υπηρέτηση της Δημοκρατίας και των δημοκρατικών διαδικασιών διαβούλευσης και αναζήτησης συναινέσεων. Υπάρχει ένα διαρκές αποφασίζω μονομερώς και προωθώ δια του «διαίρει και βασίλευε», που απλώς καλλωπίζεται και εξωραΐζεται κάθε φορά επικοινωνιακά. Έτσι, αρχίσαμε να μαθαίνουμε αποσπασματικά τον τωρινό εκπαιδευτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης από διαρροές, συνεντεύξεις, παραπολιτικά, φίλα προσκείμενα ΜΜΕ.
Κάλεσα θεσμικά τον κ. Πιερρακάκη να μας ενημερώσει αναλυτικά για το περιεχόμενο των νομοθετικών πρωτοβουλιών, που προτίθεται να αναλάβει, καταθέτοντας προ διμήνου σχετικό αίτημα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Απάντηση δεν έλαβα.
Έτσι, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποφάσισε να πορευθεί, σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, χωρίς εθνικό διάλογο με τα υπόλοιπα κόμματα και να εκβιάσει συναινέσεις, προσχωρώντας σε επιμέρους θέσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, όπως για παράδειγμα η θέση μας για μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης μάς κάλεσε να μετρηθούμε, δια αυτής της οδού που επέλεξε, ποιος είναι προοδευτικός και ποιος όχι. Εκτιμώ πως η απάντηση σε αυτό έχει ήδη δοθεί. Η απάντηση στον διάλογο με την κοινωνία έχει επίσης δοθεί. Εξαντλήθηκε σε ένα non-paper που διαμοιράστηκε στα ΜΜΕ, με 19 ερωταπαντήσεις για να μηρυκάσουμε με οργανωμένο τρόπο τις θέσεις της κυβέρνησης, μεταφέροντας υφιστάμενους ήδη πόρους σε έναν «τιμοκατάλογο» με τα ποσά που υποτίθεται θα “μοιράσει” , εν είδει ΑΕΙ-pass στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ωστόσο, μέσα σε όλη αυτήν την ταχυδακτυλουργία της επικοινωνίας, υπάρχει μία απάντηση που δεν έχει δοθεί. Και είναι αυτή που ενδιαφέρει πραγματικά τη χώρα και τους πολίτες της: Ενισχύει αυτή η μεταρρύθμιση το δημόσιο πανεπιστήμιο;
Αυτό είναι το κυρίαρχο ερώτημα και το ύψιστο κριτήριο με βάση το οποίο θα μετρηθούμε και θα κριθούμε όλοι στον δημόσιο διάλογο. Και αυτό το ερώτημα δεν μπορεί να το αποφύγει ούτε ο κ. Μητσοτάκης ούτε ο κ. Πιερρακάκης. Διότι είναι ένα ερώτημα, που δεν το θέσαμε μονάχα εμείς. Το έθεσε η ίδια η κυβέρνηση.
Αυτό είναι το κομβικό ερώτημα, στο οποίο θα κληθεί να απαντήσει η κυβέρνηση σε κάθε πτυχή αυτού του νομοσχεδίου. Αυτή είναι και η δική μας ευθύνη ως αντιπολίτευση: να περιγράψουμε όλες εκείνες τις μεγάλες αλλαγές, που χρειάζεται το δημόσιο πανεπιστήμιο για να γίνει ισχυρό, ανταγωνιστικό, διαφανές, αξιοκρατικό, δίκαιο, ένα πραγματικό όχημα ανοδικής κοινωνικής κινητικότητας για τα παιδιά, που πραγματικά το χρειάζονται. Και σε αυτό το πλαίσιο θα επιμείνουμε, με συγκεκριμένες προτάσεις και αυστηρές απαιτήσεις προς την κυβέρνηση.
Ραντεβού, λοιπόν, στο γήπεδο της πολιτικής.