- tweΚαλό μεσημέριΤο ότι η Κυβέρνηση πέτυχε, μετά από μεγάλη προσπάθεια είναι η αλήθεια, να μειώσει τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, να φέρει το πετρέλαιο θέρμανσης σε τιμές ανεκτές για τους πολίτες, να μειώσει ή να κρατήσει σταθερές τις τιμές σε αρκετά βασικά είδη, να ενισχύσει το εισόδημα ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και να στηρίξει τις επιχειρήσεις, δεν σημαίνει ότι οι κρίσεις αδρανοποιήθηκαν ή ότι οι πληγές που έχουν ανοίξει στο κοινωνικό σώμα ιάθηκαν. Δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις και ξέρουμε ότι απαιτείται πολύς κόπος και πολύς δρόμος ακόμα προκειμένου να υπερβούμε την δυσάρεστη διεθνή συγκυρία που επέφεραν η πανδημία και η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης παραβλέπουν δύο μείζονα δεδομένα: Το κοκτέιλ των διεθνών κρίσεων δεν έχει περιοριστεί στο ελάχιστο και οι μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις, που δημιουργούνται από αυτά και από την εισαγόμενη ακρίβεια που δημιουργούν, είναι εδώ και απασχολούν το σύνολο των πολιτών, το σύνολο της κοινωνίας. Επειδή δεν έχουν πια τίποτα ουσιαστικό να εισφέρουν στα μεγάλα ζωτικά προβλήματα των Ελλήνων και επειδή ταλανίζονται και από το παρελθόν τους, αλλά όπως φαίνεται και το παρόν τους, προσπαθούν να αντιπολιτευτούν την Κυβέρνηση με μια τακτική που αποδοκιμάζει σύσσωμη η ζώσα και ενεργή κοινωνία: Τη βύθιση της πολιτικής ζωής σε ένα βούρκο, στην τοξικότητα και την μετάθεση της ατζέντας σε θέματα μακριά από την καθημερινότητα των πολιτών και της πρώτης προτεραιότητας και σημασίας ζητήματα για την Πατρίδα
Η πρώτη τους στόχευση έχει να κάνει με την υπόθεση των λογισμικών παρακολούθησης και τη λειτουργία της ΕΥΠ σχετικά με τις επισυνδέσεις των τηλεπικοινωνιών. H Κυβέρνηση, από τον περασμένο Αύγουστο κιόλας, έχει αναλάβει δραστικές πολιτικές, αλλά και νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη ριζική αντιμετώπιση τόσο των λογισμικών παρακολούθησης, όσο και των συστημικών προβλημάτων στη λειτουργία της ΕΥΠ. Η ελληνική Δικαιοσύνη προχωρά στη διερεύνηση της κατάστασης, συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, με την αμέριστη όλων των κρατικών Αρχών, ώστε να διαλευκανθεί κάθε πτυχή, ακόμη και το εάν στο εσωτερικό της ΕΥΠ αναπτύχθηκαν δραστηριότητες εκτός πλαισίου. Θυμίζω, άλλωστε, ότι αυτή ήταν η στάση μας από την πρώτη στιγμή. Θεσμική αντιμετώπιση και άμεσες αποφάσεις, όπως για παράδειγμα η αντικατάσταση της διοίκησης της ΕΥΠ από τον περασμένο Αύγουστο.
Κομβικό σκέλος της υπόθεσης αυτής είναι και η ύπαρξη υπόγειων ρυπαρών δικτύων, τα οποία συνεργάζονται με συγκεκριμένα Μέσα, διοχετευοντας τους υλικό που μένει να αποδειχθεί ο βαθμός αληθείας του. Ο σκοπός αυτών των κυκλωμάτων είναι η μετατροπή της δημόσιας ζωής σε βούρκο και η επιστροφή σε αλήστου μνήμης εποχές, όταν η πολιτική ατζέντα στην Ελλάδα καθοριζόταν από «κασέτες».
Η αλλαγή στην ηγεσία της ΕΥΠ και η ψήφιση μιας σύγχρονης νομοθεσίας αποσκοπούν στο να θεραπεύσουν πληγές του παρελθόντος και να ενισχύσουν την Υπηρεσία στην επιτέλεση του κρίσιμου εθνικού της ρόλου. Η Ελληνική Δημοκρατία διαθέτει θεσμούς, διαθέτει νόμους και αρχές και θα φωτίσουν -οι νόμοι, οι θεσμοί και οι αρχές αυτές- κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Και είναι τουλάχιστον ειρωνικό να φαίνεται ότι κόπτεται για τη διαφάνεια και την ηθική στην πολιτική, ο ΣΥΡΙΖΑ, την ώρα που, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ, ο κ. Ρουμπάτης, σε πλήρη γνώση του κ. Τσίπρα, φέρεται να διαπραγματευόταν, στο διάστημα 2016-2019, την αγορά λογισμικών παρακολούθησης, προχωρώντας και σε δοκιμή του Pegasus, αυτού του λογισμικού παρακολούθησης, σε ελληνικά τηλέφωνα. Συνεργάζονταν, μάλιστα, και με πρόσωπα που φέρεται, σύμφωνα με άλλα δημοσιεύματα, να έχουν εμπλοκή και στην υπόθεση του Predator. Επίσης, ενώ από το 2017 είχε εντοπιστεί η λειτουργία του Pegasus στην Ελλάδα, λίγες μέρες πριν από τις εκλογές του 2019, ο ΣΥΡΙΖΑ αποποινικοποίησε την κατοχή, τη διάθεση και την εμπορία του. Τελικά, όπως αποδεικνύεται και εδώ, η υποκρισία έχει πρόσωπο.
Από την άλλη, ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Ανδρουλάκης, αντιδρώντας σπασμωδικά και με εκνευρισμό στην υπόθεση της κας Καϊλή, προέβη σε μια κωμικοτραγική απόπειρα μετάθεσης ευθυνών.
Με πολιτικό θράσος που ξεπερνά κάθε όριο, ο κ. Ανδρουλάκης επιχείρησε να μεταθέσει ένα ηθικό, πολιτικό και νομικό ζήτημα που αφορά ένα στέλεχος της παράταξής του, στη Νέα Δημοκρατία. Είναι αδιανόητο να υποστηρίζει ότι η κα Εύα Καϊλή, μια ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, δεν βαρύνει -με την όποια ηθική, πολιτική ή νομική διάσταση- το χώρο από τον οποίον προέρχεται και την ομάδα των Ευρωσοσιαλιστών, αλλά βαρύνει τη Νέα Δημοκρατία!
Η υπόθεση της κας Καϊλή είναι στα χέρια της Δικαιοσύνης και την τελική της κατάληξη δεν την προδικάζουμε. Εκείνο όμως που όλοι γνωρίζουμε είναι ότι υπήρξε επί πολλά χρόνια συνδεδεμένη πολιτικά με τον κ. Ανδρουλάκη. Συνεργάζονται τουλάχιστον από το 2014, οπότε εξελέγησαν κι οι δυο τους ευρωβουλευτές, και υπήρξαν στενοί πολιτικοί φίλοι. Συμπορεύτηκαν ακόμη και στο εσωκομματικό πεδίο, όταν ο Νίκος Ανδρουλάκης είχε διεκδικήσει στο παρελθόν την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ απέναντι στην αείμνηστη Φώφη Γεννηματά. Κατανοούμε τη δύσκολη θέση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, αλλά η λύση στο πρόβλημά του δεν είναι αυτού του είδους η υποκρισία και οι κωμικοτραγικές, όπως είπα και προηγουμένως διαπιστώσεις, οι κωμικοτραγικοί αυτού του τύπου ισχυρισμοί και κυρίως η επιλογή του να διαγράφει παλαιότερες αναρτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Παρά την απέλπιδα προσπάθεια του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ να αποσπάσουν την προσοχή της κοινωνίας από τα ουσιαστικά και να καλύψουν τα δομικά τους προβλήματα, αλλά και τις ανεπάρκειές τους, η Ελλάδα δεν θα γυρίσει πολιτικά στον προηγούμενο αιώνα, δεν θα ανακοπεί η πορεία προόδου και αναβάθμισης της Πατρίδας μας.
Το συλλογικό και το πατριωτικό δεν θα υποταχθούν σε καμία επιδίωξη άλλου είδους, από όπου κι αν αυτή η επιδίωξη προέρχεται.
Η κοινωνία γνωρίζει πως ήταν η χώρα το 2019, γνωρίζει επίσης πώς θα την παραδώσει η Νέα Δημοκρατία στις εκλογές του 2023, ζητώντας ταυτόχρονα από τους πολίτες μια νέα θητεία.
Πραγματώσαμε σχεδόν στο σύνολό τους όσα υποσχεθήκαμε και διαχειριστήκαμε επιτυχώς τις τεράστιες, τις πρωτοφανείς διεθνείς και εισαγόμενες κρίσεις. Ό,τι πετύχαμε, το πετύχαμε με την κοινωνία στο πλευρό μας, αλλά κοινοβουλευτικά σχεδόν αποκλειστικά μόνοι μας, αφού στα μείζονα δεν βρήκαμε από πουθενά κοινοβουλευτική συμπαράσταση. Ξέρουμε πού είναι τα προβλήματα και σκύβουμε πάνω σε αυτά. Γιατί πίσω από τα προβλήματα βλέπουμε πρόσωπα και ζωές και νοιαζόμαστε για όλους συνολικά και για κάθε άτομο ξεχωριστά.
Για τον Προϋπολογισμό του 2023
Ξεκινά αύριο, Τρίτη, στην Ολομέλεια της Βουλής -και θα ολοκληρωθεί το Σάββατο με τη σχετική ψηφοφορία- η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2023. Μια συζήτηση που αναδεικνύει αφενός τη διαφορά ανάμεσα στο 2019 και στο σήμερα και αφετέρου την προοπτική που επιφυλάσσει για τον τόπο η συνέχεια, η συνέπεια και η σταθερότητα.
Αναδεικνύει, επίσης, την απόσταση ανάμεσα στην Ελλάδα του ευρωπαϊκού περιθωρίου και την Ελλάδα που πρωταγωνιστεί στην Ευρώπη. Την Ελλάδα της αύξησης των αβάσταχτων φόρων και της μείωσης των συντάξεων, και την Ελλάδα που μειώνει φόρους και αυξάνει μισθούς, την Ελλάδα που αυξάνει συντάξεις, περιορίζοντας παράλληλα και την ανεργία. Αναδεικνύει τη διαφορά ανάμεσα στην Ελλάδα της μπλόφας και της αυταπάτης και την Ελλάδα που γίνεται πιο ισχυρή, οικονομικά, γεωπολιτικά και στρατιωτικά. Την Ελλάδα που -παρά την παγκόσμια αβεβαιότητα- εμπνέει αισιοδοξία και εθνική αυτοπεποίθηση.
Την ισχυρή και ευυπόληπτη Ελλάδα, που αποπνέει αισιοδοξία και δυναμισμό, χαρακτηριστικά που θα εκδηλωθούν απρόσκοπτα και μετά το τέλος των κρίσεων. Την Ελλάδα της κοινωνικής αλληλεγγύης και της μέριμνας για όλους. Την Ελλάδα της κοινωνικής ανανέωσης και της υπέρβασης των αναχρονιστικών νοοτροπιών και πρακτικών που μας καθήλωσαν για δεκαετίες.
Ο Προϋπολογισμός του 2023 είναι ο πρώτος που συζητείται εκτός του μνημονιακού περιβάλλοντος, αλλά και εκτός του πλαισίου της ενισχυμένης εποπτείας. Αποτυπώνει τη σταθερή αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας -που εκτιμάται σε ρυθμό τριπλάσιο του μέσου όρου της Ευρωζώνης- και αναδεικνύει την ανάγκη συνέπειας, της συνέχειας και της σταθερότητας. Χαρακτηρίζεται από δημοσιονομική υπευθυνότητα, αναπτυξιακή στόχευση, αλλά και κοινωνική ευαισθησία. Προβλέπει ανάμεσα στα άλλα:
-Πιστώσεις για την επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος.
-Αύξηση κοντά στο 8% στις αποδοχές 2.500.000 συνταξιούχων, για πρώτη φορά ύστερα από 12 χρόνια.
-Μόνιμη κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλους.
-Διατήρηση σε μόνιμη βάση της μείωσης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
-Αύξηση του κατώτατου μισθού, η τρίτη μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα.
-Αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους στέγασης, κυρίως για τους νέους ανθρώπους.
-Επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα από τους 6 στους 9 μήνες.
-Αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των ιατρών του Ε.Σ.Υ. με αυξησεις μισθων και επιδομάτων.
-Μισθολογικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η πορεία της Ελλάδας προς τα εμπρός, η πορεία προς την αναβάθμιση και την οριστική υπέρβαση των παθογενειών που γέννησε η περίοδος των μνημονίων είναι συνυφασμένη με την συνέχιση μιας τέτοιας ατζέντας. Είναι συνυφασμένη με μια Κυβέρνηση που να μπορεί να την υποστηρίξει την ατζέντα αυτή χωρίς δισταγμούς, χωρίς αναποφασιστικότητα και χωρίς καθυστερήσεις.
Έκτακτη επιχορήγηση των Α.Ε.Ι.
Για την κάλυψη του αυξημένου ενεργειακού κόστους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, που οφείλεται στην ενεργειακή κρίση, καθώς και άλλων λειτουργικών δαπανών η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, η κα Κεραμέως, υπέγραψε έκτακτη επιχορήγηση των Α.Ε.Ι. που φτάνει στα 31,5 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 10 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Σημειώνεται ότι η τακτική επιχορήγηση των Α.Ε.Ι. που καλύπτει, κυρίως, δαπάνες λειτουργίας, σίτισης, στέγασης και εντεταλμένων διδασκόντων, ανέρχεται για το 2022 σε 236 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 44 εκατ. σε σχέση σε σχέση με το 2019.
-Επιπλέον, η επιχορήγηση για τη στήριξη της στέγασης των φοιτητών ξεπερνά φέτος τα 70 εκατ.. Υπενθυμίζεται ότι το φοιτητικό επίδομα -που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην Δ.Ε.Θ.- είναι προσαυξημένο για όλους τους δικαιούχους, από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ, ενώ υπάρχει και αύξηση στα 2.000 ευρώ, εάν δύο φοιτητές επιλέξουν να συγκατοικήσουν.
Η Κυβέρνησή μας βοηθάει έμπρακτα και ενισχυμένα το δημόσιο Πανεπιστήμιο, διότι εκτιμά το έργο του, την προσφορά του, προφανώς την αναγκαιότητά του, γιατί εκτιμά ότι είναι το όχημα τόσο για την πρόοδο της χώρας συνολικά, όσο και της νεολαίας της. Επενδύουμε στη νεολαία, εξασφαλίζοντας τις ποιοτικότερες συνθήκες φοίτησης.
Για τη Σύνοδο των Υπουργών Ενέργειας
Αύριο, Τρίτη, συνεδριάζει για άλλη μια φορά το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε. με αντικείμενο την ενεργειακή κρίση που πλήττει την ήπειρο μας, αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη και φυσικά τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπισή της.
Στόχος -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, την Παρασκευή στη Σύνοδο Κορυφής EUMED-9 των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου- είναι μία συμφωνία που θα αφορά και τους τρεις κανονισμούς, οι οποίοι βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό υπό συζήτηση. Αφορά δηλαδή τα ζητήματα της ενεργειακής αλληλεγγύης και τα ζητήματα της απλοποίησης των διαδικασιών έγκρισης για τοποθέτηση νέων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και, το σημαντικότερο φυσικά, το μηχανισμό διόρθωσης των τιμών φυσικού αερίου, την επιβολή, δηλαδή, πλαφόν στην χονδρική τιμή.
Σε κάθε περίπτωση -όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός- η Ελλάδα θα εξακολουθεί να είναι ένας πάροχος ενεργειακής ασφάλειας για τις χώρες που συνορεύουν με αυτήν. Η χώρα μας, δημιουργώντας εδώ και καιρό τις κατάλληλες υποδομές, μετεξελίσσεται ήδη σε ενεργειακό κόμβο, ενώ παράλληλα, προχωράει με πολύ μεγάλη ταχύτητα σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων, νοτιοδυτικά της Κρήτης και νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου. Χάρη στις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού, η Ελλάδα βγαίνει μπροστά για να μετατρέψει και σε αυτό το κομμάτι -της ενέργειας- την κρίση σε ευκαιρία. Αναβαθμίζει το ρόλο της και διασφαλίζει μια νέα προοπτική.
Η Ελλάδα πρωτοπορεί και σε αυτόν τον τομέα, καθώς βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις, προλαμβάνοντας τους κινδύνους και παράγοντας λύσεις στα πολλαπλά όχι μόνο δικά μας, αλλά και παγκόσμια και περιφερειακά αδιέξοδα.
Νομοσχέδιο για τη στεγαστική πολιτική
Η Κυβέρνηση συνεχίζει τις μεταρρυθμίσεις που στόχο έχουν την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων μείζονος σημασίας για τους Έλληνες πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό -και αφού ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση- κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο «Σπίτι μου – στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία».
Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση που δρομολογεί τη νέα στεγαστική πολιτική, την οποία έχει εξαγγείλει από τον περασμένο Σεπτέμβριο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη Δ.Ε.Θ.. Επιδιώκει, μεταξύ των άλλων, να συμβάλει στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, διευκολύνοντας τα νέα ζευγάρια και τους νέους συνολικότερα στο ξεκίνημα της ζωής τους. Το Δημογραφικό, που επανειλημμένα έχουμε τονίσει, ότι η λύση του είναι όρος επιβίωσης για την Πατρίδα. Δεν είναι απλώς προτεραιότητα.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η εξασφάλιση προσιτής κατοικίας υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών κυρίως για νέους και ευάλωτες ομάδες. Το νομοσχέδιο προσβλέπει στην αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου, την αναβάθμιση ιδιωτικών κατοικιών, την αύξηση της προσφοράς στην αγορά μισθώσεων, την αύξηση της οικονομικής και οικοδομικής δραστηριότητας. Θεσπίζονται συγκεκριμένα ρυθμίσεις που αφορούν τις δράσεις στεγαστικής πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, και οι ρυθμίσεις αυτές αναπτύσσονται σε τέσσερις άξονες:
-Πρώτον: Το πρόγραμμα «Σπίτι μου» για την χορήγηση χαμηλότοκων ή άτοκων δανείων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας. Δικαιούχοι είναι άτομα ηλικίας 25-39 ετών, με ετήσιο εισόδημα από 10.000 ευρώ έως το όριο που προβλέπεται για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης, οι οποίοι δεν διαθέτουν φυσικά κάποιο ακίνητο για να χρησιμοποιήσουν ως πρώτη κατοικία τους.
Το δάνειο χρηματοδοτείται κατά 75% από τη ΔΥΠΑ. Για τρίτεκνους ή πολύτεκνους το δάνειο θα είναι άτοκο.
-Δεύτερο: Το πρόγραμμα «Κοινωνική Αντιπαροχή» που συνίσταται στην αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου για εξασφάλιση ποιοτικής κατοικίας με χαμηλό ενοίκιο. Αφορά στη Σύμπραξη φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με ιδιώτες αναδόχους, κατά την οποία ο ανάδοχος ανεγείρει με δικές του δαπάνες κτίριο, επί αδόμητου ακινήτου που έχει ο φορέας, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευση για ορισμένο χρονικό διάστημα του ακινήτου και την παράλληλη υποχρέωσή του να εκμισθώνει μέρος αυτού σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές προκαθορισμένου μισθώματος σε δικαιούχους.
-Τρίτον: Το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη μίσθωση ιδιωτικών κατοικιών για τρία έτη και την διάθεσή του σε ωφελούμενους νέους ηλικίας 25-39 ετών δικαιούχων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος. Αφορά στη μίσθωση από το Δημόσιο ιδιωτικών κατοικιών που συμμετείχαν το προηγούμενο διάστημα στο πρόγραμμα «Εστία» για τη στέγαση μεταναστών.
-Και τέταρτο: Τη δράση «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» μέσω της οποίας επιδοτείται η ανακαίνιση ιδιωτικών κατοικιών προκειμένου να διατεθούν στη συνέχεια για μίσθωση. Προβλέπει τη συμμετοχή ιδιοκτητών κατοικιών με ετήσιο εισόδημα έως 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ. Η επιδότηση μπορεί να φτάνει έως 10.000 ευρώ, και να καλύπτει το 40% της δαπάνης.
Όπως αποδεικνύεται από το νομοσχέδιο αυτό, συνεπείς στα όσα εξαγγέλουμε, η Κυβέρνηση προχωρά με καινοτόμες πρακτικές και με ευκολοφάρμοστες λύσεις. Προσφέρουμε ουσιαστική στήριξη στη νέα γενιά σε ένα από τα βασικά, από τα μεγάλα ζητούμενά της, την εξασφάλιση στέγης. Με κατανόηση των αναγκών και με επαγγελματική διαχείριση προσπαθούμε να σταθούμε στο πλευρό τους.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, αναφέρατε στην εισαγωγική σας τοποθέτηση, αφήσατε ανοιχτό στο εσωτερικό της ΕΥΠ να είχαν αναπτυχθεί δραστηριότητες εκτός πλαισίου. Υπήρχε, δηλαδή, ένα παρακράτος στην ΕΥΠ; Κι αν συνέβαινε αυτό, δεν φέρει ευθύνη η Κυβέρνηση και ο πολιτικός προϊστάμενος; Επίσης, τι απαντάτε στον κ. Τσίπρα, που δήλωσε προ ολίγου ότι «ο Πρωθυπουργός δεν είναι βλαξ, συνένοχος είναι για τις παρακολουθήσεις»;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έχει αναλάβει πολύ συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες. Θυμίζω την άμεση αντικατάσταση της διοίκησης της ΕΥΠ. Θυμίζω τις θεσμικές πρωτοβουλίες που ψηφίστηκαν πριν από λίγες μέρες στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Σημαντικό μέρος των ρυθμίσεων αυτών αφορά την οργάνωση της υπηρεσίας και τον τρόπο λειτουργίας της, τα χαρακτηριστικά του διοικητή, την ύπαρξη υπηρεσίας εσωτερικού ελέγχου. Θυμίζω, ταυτόχρονα, ότι από την πρώτη στιγμή προσετέθη δεύτερος εισαγγελέας. Θεσμικά η Κυβέρνηση αντιμετώπιζε και θα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις όποιες παθογένειες και, παράλληλα, βρίσκεται σε ανοιχτή δικαστική έρευνα όλο το φάσμα της υπόθεσης αυτής. Είναι βέβαιο ότι μέσω της έρευνας αυτής, αν υπήρξε η οποιαδήποτε δραστηριότητα εκτός πλαισίου, όπως περιγράφουμε, στην ΕΥΠ και θα εντοπιστεί και θα αποδοθούν όπως πρέπει αυτά που πρέπει να αποδοθούν.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα κ. Εκπρόσωπε, από το απόγευμα του Σαββάτου έχετε εσείς επιβεβαιώσει την παρακολούθηση Χατζηδάκη με τη δήλωσή σας. Για ποιον λόγο η ΕΥΠ, αρμοδιότητας Πρωθυπουργού, παρακολουθούσε έναν Υπουργό με τον αριθμό 5046c;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτός ο οποίος θα επιβεβαιώσει είναι η δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, που θεωρώ ότι θα αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια. Αυτό είναι, άλλωστε, που έχουμε πει και από την πρώτη στιγμή. Η Δικαιοσύνη με τη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη, καλείται να φωτίσει κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Από εκεί και πέρα, η Κυβέρνησή μας, από την πρώτη στιγμή -αναφέρομαι στα γεγονότα του περασμένου Αυγούστου- αντέδρασε για να αντιμετωπίσει παθογένειες που εντοπίστηκαν τότε. Πήρε τις πρωτοβουλίες της αντικατάστασης της διοίκησης, έφερε τη νομοθέτηση που σας είπα. Εάν υπάρχει οποιοδήποτε συστημικό πρόβλημα μέσα στην ΕΥΠ, με τις κινήσεις τις άμεσες που έκανε η Κυβέρνηση τότε, σε ό,τι αφορά το παρελθόν και με τη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη και με τη θεσμική παρέμβαση που ψηφίσαμε πρόσφατα σε ό,τι αφορά το μέλλον, έρχεται και τα αντιμετωπίζει. Η Κυβέρνηση αυτή, όπως και σε κάθε επίπεδο, εκεί που υπάρχουν, αν υπάρχουν παθογένειες, ούτε καλύπτει, ούτε συγκαλύπτει. Απαντά θεσμικά, καθαρά και υπεύθυνα.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Κ. Εκπρόσωπε, από τη στιγμή που υπάρχουν – υπήρχαν ρυπαρά δίκτυα σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει τελικά περίπτωση παρακολούθησης από την ΕΥΠ της ηγεσίας του Στρατού, χωρίς να το γνωρίζει ο Πρωθυπουργός; Ή προβληματίζεστε για κάτι τέτοιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχω απαντήσει πολλές φορές στο πλαίσιο αυτών των ερωτήσεων και δεν έχει αλλάξει κάτι γύρω από αυτό. Εκείνο που σε κάθε περίπτωση είναι σαφές είναι ότι η Κυβέρνηση και η ελληνική Δικαιοσύνη, θεσμικά, στον ρόλο τους ο καθένας, δεν θα επιτρέψουμε η πολιτική ζωή της χώρας και η ατζέντα της πολιτικής ζωής να καθορίζεται από κασέτες, από στοιχεία, που μένει να αποδειχθεί η ορθότητα και η αλήθεια τους -γιατί τα παίρνουμε όλα ως δεδομένα- τα οποία θα δηλητηριάζουν τον δημόσιο και τον κοινωνικό βίο. Η χώρα έχει θεσμούς, έχει κανόνες, έχει νόμους. Αυτοί θα εφαρμοστούν απόλυτα για κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Κι αυτό είναι που τονίζουμε και ξεκαθαρίζουμε από την πρώτη στιγμή. Προφανώς και γεννώνται μια σειρά από ερωτηματικά. Γεννώνται μια σειρά από ερωτηματικά αν υπήρχε αυτή η δραστηριότητα εκτός πλαισίου στην ΕΥΠ. Έγινε η αντικατάσταση της διοίκησής της, προχωρήσαμε και σε περαιτέρω πράγματα με τις θεσμικές αυτές ρυθμίσεις. Προφανώς και υπάρχουν ερωτηματικά εάν κάποιοι υπέκλεπταν, με τον οποιονδήποτε τρόπο, συνομιλίες και αν αυτά είναι αληθινά, με ποιον τρόπο βρίσκονται πάντα στα χέρια συγκεκριμένων ανθρώπων και Μέσων και τι σκοπό εξυπηρετούν όλα αυτά. Δεν είναι, όμως, δουλειά της Κυβέρνησης να δίνει τις ερμηνείες. Όλοι, ενδεχομένως, μπορεί να έχουμε πράγματα στο μυαλό μας. Είναι η δουλειά των θεσμικών οργάνων. Έτσι γίνεται στη συντεταγμένη Πολιτεία. Με θεσμικό τρόπο αντιμετωπίζονται τα θέματα και από την πρώτη στιγμή σε αυτό το μήκος κύματος κινήθηκε η Κυβέρνηση: και με πολιτικές πρωτοβουλίες του ίδιου του Πρωθυπουργού από τον περασμένο Αύγουστο και με θεσμικές παρεμβάσεις και, βεβαίως, με τη δικαστική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Να πάμε στην υπόθεση της κας Καϊλή. Όπως αποδεικνύεται, η κα Καϊλή έχει αναπτύξει σημαντικές σχέσεις, εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα με το Κατάρ. Τονίσατε ότι η κα Καϊλή – όπως είναι και γνωστό – είχε στενές πολιτικές σχέσεις με τον κ. Ανδρουλάκη. Θεωρείτε ότι τις επαφές της κας Καϊλή τις γνώριζαν και άλλα στελέχη μέσα στο ΠΑΣΟΚ και ειδικότερα στην Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ ή άλλοι Έλληνες ευρωβουλευτές, γνώριζαν τη δράση της κας Καϊλή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν μπορώ να το ξέρω. Όπως, επίσης, δεν ξέρουμε και όλο το εύρος της υπόθεσης αυτής. Κοιτάξτε, η υπόθεση της κας Καϊλή είναι μια πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση, η οποία βρίσκεται στα χέρια της βελγικής Δικαιοσύνης. Είναι πάρα πολύ σοβαρή υπόθεση από πολλές πλευρές. Πρώτα απ’ όλα δημιουργεί ένα ακόμα ρήγμα αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, στη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όλη αυτή η συζήτηση με βάση την προβληματική που αναπτύσσεται εδώ και πολλά χρόνια σε ό, τι αφορά την αποτελεσματικότητα της Ευρώπης. Είναι μια συζήτηση η οποία έρχεται να προσθέσει προβλήματα και οφείλουμε όλοι πολύ θεσμικά να περιφρουρήσουμε το κύρος των θεσμών και τη λειτουργία των ευρωπαϊκών οργάνων. Δεύτερον, αφορά μια Ελληνίδα ευρωβουλευτή. Έχει και αυτή της τη διάσταση. Από εκεί και πέρα, εδώ υπάρχει το εξής οξύμωρο. Γίνονται οι αποκαλύψεις σε ό, τι αφορά το θέμα της κας Καϊλή. Δεν έσπευσε κανείς από την Κυβέρνηση ή από τη Νέα Δημοκρατία να βγάλει ανακοίνωση και να κατηγορήσει το ΠΑΣΟΚ. Να το μετατρέψει, δηλαδή, σε πολιτικό πρόβλημα ενός χώρου, επειδή αποδίδονται στο συγκεκριμένο σκέλος οι κατηγορίες αυτές. Ούτε, προφανώς, μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι η οποιαδήποτε συμπεριφορά -που ελέγχεται σε αυτή τη φάση ακόμα, σε αυτή την περίπτωση- η οποιαδήποτε παραβατική συμπεριφορά ενός ή κάποιου αριθμού στελεχών βαραίνει στο σύνολο τους πολιτικά κόμματα. Αυτό από την Κυβέρνηση ήταν πολύ καθαρό. Και την ίδια στιγμή, σπεύδει ο κ. Ανδρουλάκης, προφανώς, πολύ εκνευρισμένος, συναισθανόμενος τη δύσκολη θέση που βρίσκεται, να μετατοπίσει ένα πρόβλημα, που είναι 100% πρόβλημα ενός μέλους της πολιτικής ομάδας των Ευρωσοσιαλιστών και του ΠΑΣΟΚ, στην Νέα Δημοκρατία. Με κωμικοτραγικές κινήσεις, ξεπερνώντας κάθε όριο θράσους προσπαθεί να διαστρέψει εντελώς την πραγματικότητα. Και ένα πρόβλημα ενός στελέχους που ανήκει στο ΠΑΣΟΚ, που ήταν πολιτικά στενά συνδεδεμένος ο ίδιος ο κ. Ανδρουλάκης μαζί της, επί πολλά χρόνια, που συμπορεύθηκαν στις προηγούμενες εσωκομματικές εκλογές -τουλάχιστον, όταν ο κ. Ανδρουλάκης διεκδικούσε την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ απέναντι στην αείμνηστη Φώφη Γεννηματά- επιδιώκει για ακατανόητους λόγους να το μεταθέσει σε ένα άλλο πολιτικό χώρο. Επαναλαμβάνω: απρόκλητα. Δεν υπήρξε κάποια ανακοίνωση από τη Νέα Δημοκρατία που να κατηγορεί συλλήβδην το ΠΑΣΟΚ και τον κ. Ανδρουλάκη γι’ αυτά για τα οποία ελέγχεται η κα Καϊλή. Λοιπόν, αυτά είναι κωμικοτραγικά πράγματα, είναι για γέλια και για κλάματα. Όσα ευφυολογήματα και αν προσπαθεί να χρησιμοποιήσει κανείς -όπως για μεταγραφές αεροδρομίου, που έχουν γίνει μεταγραφές αεροδρομίου από το ΠΑΣΟΚ στον ΣΥΡΙΖΑ ουκ ολίγες, αν ανατρέξει κανείς στο παρελθόν- νομίζω ότι θα έπρεπε με μεγαλύτερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα και με μία διάσταση αυτοκριτικής να τοποθετηθεί το κόμμα της κας Καϊλή απέναντι στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ευρύτερη πολιτική τους παράταξη, με την έννοια της εμπλοκής -επαναλαμβάνω- – ενός στελέχους στην υπόθεση αυτή, χωρίς σε καμία περίπτωση εμείς να γενικεύουμε και να αποδίδουμε συνολικά κατηγορίες.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Για το θέμα των παρακολουθήσεων. Επειδή αναφέρεστε σε ρυπαρά δίκτυα εντός της ΕΥΠ, έχει ζητηθεί από τον Πρωθυπουργό, ως πολιτικός προϊστάμενος, να υπάρχει έλεγχος στο εσωτερικό της Υπηρεσίας γι‘ αυτά τα δίκτυα; Έχετε κάποια εικόνα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναφέρομαι σε ρυπαρά και υπόγεια δίκτυα, τα οποία γενικώς καλλιεργούν διάφορες απόψεις, διαπιστώσεις, θέματα, διακινούν υλικό και έχουν διάφορους ισχυρισμούς, που μένει να αποδειχθεί η αλήθειά τους σε όλο το εύρος. Είπα και πάλι ότι το σύνολο της υπόθεσης αυτής βρίσκεται στα χέρια της ελληνικής Δικαιοσύνης. Βρίσκεται ανοιχτή δικαστική έρευνα σε εξέλιξη. Και νομίζω έχουμε συμφωνήσει όλοι ότι εμπιστευόμαστε απολύτως την ελληνική Δικαιοσύνη στο ρόλο που επιτελεί. Συνεπώς και στην έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη για τη συγκεκριμένη υπόθεση.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Λέτε συνεχώς ότι θεσμικά, μάλλον βάζετε μπροστά τη θεσμικότητα. Ο Πρωθυπουργός δεν είναι πολιτικός υπεύθυνος για την ΕΥΠ; Είναι. Έχει θεσμική αρμοδιότητα, λοιπόν, υποχρέωση και δικαίωμα να ρωτήσει τον Διοικητή της ΕΥΠ εάν ο κωδικός, που αναφέρεται για τον κ. Χατζηδάκη είναι αληθής ή όχι; Το έκανε; Υπάρχει αυτός ο κωδικός; Υπάρχει αυτό το πληροφοριακό δελτίο; Δεν ρωτάμε κάτι άλλο. Τα υπόλοιπα τα έχει η Δικαιοσύνη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και αυτά τα έχει η Δικαιοσύνη. Ο Πρωθυπουργός θεσμικά αντικατέστησε την ηγεσία της ΕΥΠ, τον περασμένο Αύγουστο για λόγους που είναι γνωστοί. Η Κυβέρνηση νομοθέτησε προς μια κατεύθυνση αναμόρφωσης της εσωτερικής λειτουργίας της ΕΥΠ, με τρόπο που θα περιχαρακώσει ακόμη περισσότερο τη θεσμική της λειτουργία προς τη σωστή κατεύθυνση από εδώ και ύστερα. Και εξαιτίας της ιδιαιτερότητας, που υπάρχει στο πλαίσιο ελέγχου αποφάσεων λειτουργίας, η ελληνική Δικαιοσύνη θα κάνει αυτό που πρέπει να γίνει.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Στο θέμα των υποκλοπών θέλω κι εγώ να σας ρωτήσω. Θα συνεχίσω, αν μου επιτρέπετε, το ερώτημα του συναδέλφου. Με βάση και τις απαντήσεις που ήδη δώσατε για το ζήτημα, προκύπτει ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο την περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη από την περίπτωση του κ. Χατζηδάκη. Τι εννοώ; Ότι στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη ο ίδιος ο Πρωθυπουργός εμφανίστηκε να έχει ελέγξει την υπόθεση και παραδέχθηκε την παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη υποστηρίζοντας ότι ο ίδιος δεν γνώριζε και ότι ήταν όλα ένα πολιτικό λάθος. Αυτό είχε πει τότε. Τώρα με την αποκάλυψη της παρακολούθησης του κ. Χατζηδάκη, πάλι από την ΕΥΠ, η Κυβέρνηση και πάλι ισχυρίζεται ότι ο Πρωθυπουργός δεν γνώριζε, αλλά παραπέμπει τώρα στη Δικαιοσύνη για απαντήσεις. Γιατί ο Πρωθυπουργός δεν ελέγχει και την περίπτωση Χατζηδάκη; Τι τον εμποδίζει; Όπως έκανε τότε με τον κ. Ανδρουλάκη.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Διότι στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη δεν βρισκόταν σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική έρευνα. Περιήλθε σε γνώση το περιστατικό και ο Πρωθυπουργός αντέδρασε αστραπιαία. Έκτοτε βρίσκεται δικαστική έρευνα σε εξέλιξη, η οποία ερευνά όλο το βάθος της υπόθεσης αυτής.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Πίσω στην υπόθεση της κας Καϊλή. Ήθελα να σας ρωτήσω. κ. Εκπρόσωπε, οι βελγικές Αρχές είχαν ή έχουν έρθει σε επαφή με τις ελληνικές Αρχές, με οποιονδήποτε τρόπο, έτσι ώστε να υπάρξει βοήθεια στις έρευνες αυτές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω, δεν γνωρίζω ακόμη. Φαντάζομαι θα ενημερωθούμε το επόμενο διάστημα. Όπως, επίσης, δεν γνωρίζουμε και ποιον τρόπο χρησιμοποίησαν οι βελγικές Αρχές για να φτάσουν στη διαλεύκανση και την διερεύνηση αυτής της υπόθεσης. Το λέω αυτό γιατί έχει γίνει πολλή συζήτηση στην Ελλάδα, για το κατά πόσο πολιτικά πρόσωπα -βεβαίως με πολύ αυστηρές ασφαλιστικές δικλείδες- ευρωβουλευτές, θα μπορούν να είναι ή να μην είναι ελεγχόμενοι σε ό,τι αφορά τις τηλεφωνικές τους παρακολουθήσεις με νόμιμο τρόπο. Θα έχει ένα ενδιαφέρον να δούμε τι μέσα μεταχειρίστηκαν οι βελγικές Αρχές και να ξανααξιολογήσουμε λίγο, να ξαναζυγίσουμε τα όσα ακούστηκαν στον δημόσιο διάλογο. Επαναλαμβάνω: Πάντοτε υπό την οπτική πολύ αυστηρών θεσμικών φίλτρων, όταν πρόκειται για πολιτικά πρόσωπα.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Επομένως, κ. Εκπρόσωπε, υιοθετείτε απόψεις που βλέπουμε να κυκλοφορούν στο δημόσιο διάλογο, ότι η υπόθεση Καϊλή σχετίζεται με τις παρακολουθήσεις στην Ελλάδα και συγκεκριμένα με την παρακολούθηση του κ. Ανδρουλάκη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουμε τέτοιες ενδείξεις για να μπορούμε να υποστηρίξουμε κάτι τέτοιο. Καθόλου. Όχι, δεν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις. Απλώς λέω ότι εδώ έχουμε ένα οξύμωρο. Προφανώς για να φτάσουν οι βελγικές Αρχές στην άκρη αυτού του νήματος, κάποια τακτική ακολούθησαν. Θα έχει ένα ενδιαφέρον, στην εξέλιξη αυτής της υπόθεσης, να δούμε τι ακριβώς έχει γίνει. Αλλά, επειδή οφείλουμε να είμαστε απολύτως ξεκάθαροι και ακριβείς, η Κυβέρνηση αυτή ποτέ δεν κάνει ούτε συνειρμούς ούτε βγάζει συμπεράσματα μέσα από αυθαίρετους ισχυρισμούς. Πάντοτε ζυγίζουμε τα γεγονότα και τοποθετούμαστε με βάση αυτά.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, εδώ και πέντε εβδομάδες το «Documento» προχωρά σε αποκαλύψεις για τις παρακολουθήσεις και μας έχετε αποκαλέσει ψεύτες, συκοφάντες και ότι γράφουμε μύθους του Αισώπου. Πλέον μιλάτε για παρακολουθήσεις από παράκεντρα εντός της ΕΥΠ, ρυπαρά δίκτυα και ούτω καθεξής. Αισθάνεστε την ανάγκη να απολογηθείτε, να ανασκευάσετε όσα έχετε πει εσείς και ο Πρωθυπουργός για το «Documento»;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι. Για τον απλούστατο λόγο ότι έχουμε πει και τα δύο. Έχουμε πει από την πρώτη στιγμή ότι η Δικαιοσύνη θα πρέπει να ζυγίσει, να διαλευκάνει, να αξιολογήσει όλα αυτά που έρχονται στο φως της δημοσιότητας και να μην αφήσει καμία πτυχή της υπόθεσης αυτής χωρίς έρευνα. Όποιος το υποκρύπτει αυτό, λέει τη μισή αλήθεια. Από την πρώτη στιγμή δεν θα βρείτε δήλωση δική μου ή τοποθέτηση του Πρωθυπουργού ή κανενός κυβερνητικού στελέχους που να μην βάζει στην υπόθεση αυτή τη διάσταση, ότι προφανώς και οι αρμόδιες Αρχές, θεσμικά, πρέπει να αξιοποιήσουν ό,τι θεωρούν ότι είναι αξιοποιήσιμο από αυτά που βρίσκονται και κατατίθενται στον δημόσιο διάλογο, προκειμένου να αποσαφηνίσουν κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής και σε ό,τι αφορά τα πραγματικά γεγονότα και σε ό,τι αφορά τους αυτουργούς και σε ό,τι αφορά τη μυθοπλασία.
Από εκεί και πέρα, κατά τη διάρκεια αυτών των πέντε εβδομάδων -όπως σωστά είπατε προηγουμένως- αναπαρήχθησαν και ακούστηκαν πράγματα, τα οποία είναι έξω από το πλαίσιο κάθε λογικής. Όπως για παράδειγμα ότι ο Πρωθυπουργός ήταν ο εγκέφαλος αυτής της συντονισμένης, όπως την αποκαλούσατε, προσπάθειας της εγκληματικής οργάνωσης, του κυκλώματος -πως τη λέγατε- και παρακολουθούσε ανθρώπους με τους οποίους έχει συμπορευτεί επί 30 χρόνια. Ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε δώσει εντολή και τελούσε σε γνώση του. Ότι το Predator εντόπιζε την οικογένεια Υπουργών για να τους σώσει από την τραγωδία στο Μάτι. Ότι με κάποιον τρόπο αναγκάστηκε από κάτι πράκτορες Ισραηλινούς, νομίζω, ο κ. Τσίπρας να πάει διακοπές σε ένα κότερο μετά την καταστροφή στο Μάτι, για να τον φωτογραφήσουν και να τον εκθέσουν. Ότι οι εσωκομματικές εκλογές της Νέας Δημοκρατίας επηρεάστηκαν από αυτού του είδους τα κυκλώματα και ευνοήθηκε ο κ. Μητσοτάκης τότε. Και μια σειρά από άλλες ανακρίβειες. Η τοποθέτησή μας ήταν συγκροτημένη από την αρχή και επιμένουμε σε αυτή από την αρχή: Η Δικαιοσύνη να διερευνήσει, να αξιολογήσει κάθε πληροφορία που ήρθε στην επιφάνεια. Αυτό κάνει η ελληνική Δικαιοσύνη πάντοτε απέναντι σε τεκμηριωμένες καταγγελίες και σε ισχυρισμούς οι οποίοι μπορούν να έχουν μια βασιμότητα, να κάνει τη δουλειά της και να αποσαφηνίσει κάθε πτυχή της υπόθεσης αυτής. Αυτό της ζητάμε να κάνει και τώρα. Και για τους αυτουργούς και για τις έκνομες πράξεις που έγιναν. Αλλά, δεν μπορεί κανείς να κλείσει τα μάτια στην παρανοϊκή σεναριολογία που αναπτύσσεται εδώ και πέντε εβδομάδες γύρω από την υπόθεση αυτή, με ατεκμηρίωτες καταγγελίες και με συκοφαντικές κατηγορίες κατά του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Παυλόπουλος, έκανε μια νέα παρέμβαση, ένα νέο άρθρο του, στο οποίο επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο για τη λειτουργία της Ε.Υ.Π., που ψήφισε η Κυβέρνηση, όχι μόνο δεν επιφέρει, λέει, ουσιαστικές βελτιώσεις στις ισχύουσες διατάξεις, αλλά αφήνει στο σκοτάδι την ΑΔΑΕ, καθιστώντας αδύνατη την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Πώς το σχολιάζετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προφανώς, η Κυβέρνηση έχει διαφορετική εκτίμηση από αυτά που λέει ο κ. Παυλόπουλος.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το πρώτο ερώτημά μου είναι, είπατε προηγουμένως ότι ο κ. Ανδρουλάκης διαγράφει αναρτήσεις παλαιότερες σε σχέση με την κα Καϊλή ή σε σχέση με το Κατάρ και σε σχέση με την κα Καϊλή και το Κατάρ; Και το δεύτερο, είπατε νωρίτερα ότι δεν θέλετε να συνδέεται η υπόθεση των παρακολουθήσεων στην Ελλάδα με τον κ. Ανδρουλάκη. Δηλαδή, η νόμιμη επισύνδεση στο κινητό του κ. Ανδρουλάκη δεν σχετίζεται με το Κατάρ; Σχετίζεται με άλλον εθνικό λόγο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για την ακρίβεια, ρωτήθηκα εάν η παρακολούθηση, που ενδεχομένως έκαναν οι Βέλγοι στην κα Καϊλή, σχετίζεται με τις παρακολουθήσεις στην Ελλάδα και είπα ότι δεν έχω κανένα τέτοιο στοιχείο.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ λέω, η νόμιμη επισύνδεση στο κινητό του κ. Ανδρουλάκη που έγινε εδώ στην Ελλάδα, σχετίζεται με το Κατάρ ή όχι;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι απαντήσεις αυτές θα δοθούν μέσα από αυτούς που μπορούν να τις δώσουν. Βρίσκεται, όπως είπα, σε εξέλιξη ανοιχτή δικαστική διαδικασία. Έχει κληθεί αρκετές φορές ο κ. Ανδρουλάκης να ενημερωθεί για το τι έγινε. Δεν το γνωρίζω. Δεν μπορώ να γνωρίζω.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα, δεν το διαψεύδετε, αν σχετίζεται.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω καμία τέτοιου είδους πληροφορία ότι σχετίζεται με το Κατάρ ή το οτιδήποτε. Και επίσης -επαναλαμβάνω, για να μην έχουμε παρεξηγήσεις- δεν υπάρχει στη διάθεση της Κυβέρνησης καμία πληροφορία ή κανένα στοιχείο που να συνδέει αυτά τα πράγματα. Μην δημιουργούμε παρεξηγήσεις και συνειρμούς. Τώρα, σε ό,τι αφορά το πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας, νομίζω ότι διέγραψε τα συγχαρητήρια που έδωσε στην κα Καϊλή, επειδή εξελέγη Αντιπρόεδρος του Κοινοβουλίου. Αυτό είπαμε. Εμείς δεν μιλάμε με φανταστικά πράγματα, ούτε κάνουμε λογικά άλματα. Μιλάμε με βάση τα γεγονότα. Τα γεγονότα είναι απολύτως συγκεκριμένα. Αυτά σχολιάζουμε και σε αυτά αναφέρομαι.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όσον αφορά την υπόθεση της κας Καϊλή, πρώτον, από πού προκύπτει η πληροφορία που βρισκόμαστε να συζητάμε σήμερα ότι η σύλληψη της κας Καϊλή ήρθε από παρακολουθήσεις από τις βελγικές Αρχές; Δεύτερον, μιλάτε για διαγραφή αναρτήσεων του κ. Ανδρουλάκη, να έχουμε στον δημόσιο διάλογο πλήθος συγχαρητηρίων κυβερνητικών από τον κ. Δημητριάδη, τον κ. Γεωργιάδη, τον κ. Μητσοτάκη. Θα διέγραφε η Κυβέρνηση δηλώσεις, αναρτήσεις, αν είχε τη δυνατότητα, όπως ο κ. Ανδρουλάκης; Και τρίτον, περιβάλλονται ευρωβουλευτές και αξιωματούχοι της Ν.Δ. στην Ευρωβουλή και στην Ευρώπη από την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού για την υπόθεση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτον, δεν είπα ότι γνωρίζουμε. Λέω να δούμε. Θα έχει ένα ενδιαφέρον.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Επειδή είπατε ότι μιλάτε για γεγονότα, γι΄ αυτό ρωτώ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είπα ότι γνωρίζουμε. Λέω ότι θα έχει ένα ενδιαφέρον να δούμε εάν έφτασαν σε αυτό το σημείο με κάποιου είδους επισυνδέσεις ή νόμιμες παρακολουθήσεις, πώς θα τοποθετούμασταν στη λογική ότι εδώ θεωρούμε a priori πως δεν θα πρέπει να ισχύουν. Δεν είπα ότι το γνωρίζουμε. Να είμαστε σαφείς. Είπα ότι δεν υπάρχουν γεγονότα που να συνδέουν αυτά που έγιναν εκεί με αυτά που έγιναν εδώ, για να μην βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα. Δεύτερον, το γεγονός ότι δεν έχουν διαγραφεί οι αναρτήσεις, απαντά από μόνο του στην ερώτησή σας. Και το τρίτο ερώτημά σας;
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Και το τρίτο ερώτημα είναι, εάν οι ευρωβουλευτές και οι αξιωματούχοι της, όπως ο κ. Σχοινάς ή ο κ. Αβραμόπουλος, περιβάλλονται από την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού για την υπόθεση του Κατάρ.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο ή κάποια πληροφορία για το οτιδήποτε. Προφανώς και περιβάλλονται από την εμπιστοσύνη του Πρωθυπουργού. Οι ευρωβουλευτές της Ν.Δ., κανένα στέλεχος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, μέχρι στιγμής, δεν φαίνεται να έχει την οποιαδήποτε σχέση με την υπόθεση. Όπως, επίσης, και ο πρώην Επίτροπος και ο κ. Σχοινάς.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Παρ΄ όλα αυτά, προβληματίζει την Κυβέρνηση ότι ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς εξήρε τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες του Κατάρ; Πρόκειται για κάποιους συνειρμούς που καλλιεργούνται και από τον διεθνή Τύπο.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Σχοινάς, εκ του χαρτοφυλακίου του, έχει επαφές με διάφορες χώρες και είχε κάνει μια σειρά από τοποθετήσεις στο παρελθόν. Η οποιαδήποτε -πώς να το πω- απόπειρα σύνδεσης της υπόθεσης αυτής, χωρίς να εδράζεται σε κάποιο στοιχείο, δεν νομίζω ότι έχει να προσφέρει κάτι ή προσφέρεται για τα οποιαδήποτε συμπεράσματα, προκειμένου να δημιουργήσουμε στην κοινή γνώμη συνειρμούς.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να σας πάω λίγο στα εθνικά. Θα μας δώσετε ένα σχόλιό σας για την επιθετική δήλωση του κ. Erdoğan περί πυραυλικής επίθεσης με το νέο σύστημα των πυραυλικών, το Tayfun;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Erdoğan πρέπει να ξέρει καλά ότι η χώρα μας ούτε τρομοκρατείται, ούτε εκφοβίζεται. Ο κ. Erdoğan νομίζει ότι όσες φορές επαναλαμβάνει το παράλογο και το άδικο, μπορεί να το κάνει λογικό και δίκαιο. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί. Η χώρα -επαναλαμβάνω- η Ελλάδα ούτε τρομοκρατείται, ούτε πανικοβάλλεται, ούτε και απειλείται. Η χώρα μας είναι απολύτως αποφασισμένη, είναι πάντοτε προετοιμασμένη, είναι σε ετοιμότητα, να υπερασπιστεί τη διεθνή νομιμότητα, να υπερασπιστεί την κυριαρχία της και τα κυριαρχικά της δικαιώματα, έχοντας το δίκαιο με το πλευρό της, έχοντας τους συμμάχους της δίπλα της, έχοντας τη δυνατότητα να διαχειριστεί αποτελεσματικά την κάθε πρόκληση στο πεδίο. Όσο κι αν ο κ. Ερντογάν επιμένει και στη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, αλλά και στην προκλητική ρητορική, όλες του αυτές οι απειλές και οι κινήσεις είναι απολύτως αδιέξοδες.
Σ. ΜΠΟΤΣΑΡΗΣ: Σε συνέχεια του ερωτήματος του συναδέλφου, σας ανησυχεί το γεγονός πως η Υπουργός Εξωτερικών της Λιβύης, της Τρίπολης, για να το πούμε πιο συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι παραβιάζονται τα κυριαρχικά δικαιώματα της Λιβύης λόγω των ερευνών που γίνονται στη θαλάσσια περιοχή από την Exxon Mobil; Σας ανησυχεί αυτό το γεγονός -διότι, γνωρίζουμε όλοι ότι η Κυβέρνηση της Τρίπολης βρίσκεται σε συνεννόηση με την Τουρκία- μην τυχόν και δημιουργηθεί κάποιο θερμό επεισόδιο στη συγκεκριμένη περιοχή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες οι κινήσεις που κάνει η χώρα μας είναι κινήσεις που έχουν σχεδιαστεί καλά και το πρώτο πράγμα που λαμβάνουν υπόψη τους είναι το Διεθνές Δίκαιο. Η χώρα μας κινείται πάντοτε στο πλαίσιο της διεθνούς νομιμότητας και αυτό δεν το ξέρουμε μόνο εμείς, το ξέρει όλος ο κόσμος. Ως εκ τούτου, δεν μας ανησυχεί τίποτα από όλα αυτά.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πριν από λίγο, ο κ. Βουρλιώτης, είναι ο Επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, έκανε μια παρέμβαση και ζήτησε τη δέσμευση περιουσιακών στοιχείων της Αντιπροέδρου, της κας Καϊλή του ΠΑΣΟΚ. Αυτό σημαίνει, βέβαια, ότι έχουν ενημερωθεί οι ελληνικές Αρχές από τις βελγικές. Σε ποιο βαθμό έχουν ενημερωθεί;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν το ξέρω.
ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν σας έχουν ενημερώσει καθόλου;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρω πότε βγήκε αυτή η ανακοίνωση. Θα ενημερωθώ και θα σας πω. Φαντάζομαι ότι θα γίνονται στο πλαίσιο κάποιας δικαστικής συνδρομής, πράγμα που δεν το ξέρω.
Κ. ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ: Πώς προσεγγίζετε τις δηλώσεις του μέχρι πρότινος Eκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών στους New York Times ότι η ελληνική Κυβέρνηση έδωσε άδεια στην Intellexa, ώστε να πουλήσει σε τρίτη χώρα το λογισμικό του Predator; Εδώ υπάρχει κάποιο λάθος; Υπάρχουν ευθύνες γι΄ αυτή την πράξη ή τις δηλώσεις εκ μέρους του Υπουργείου Εξωτερικών;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει μια Ε.Δ.Ε., που βρίσκεται σε εξέλιξη, στο Υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να διαπιστώσει αν κατά τη διαδικασία έγκρισης εξαγωγής του συγκεκριμένου λογισμικού, τον Νοέμβριο του 2021, επισημαίνω γιατί έχει σημασία ο χρόνος, έγινε σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται γι΄ αυτού του είδους τα προϊόντα, που λέγονται διττά προϊόντα. Θα περιμένουμε την Ε.Δ.Ε., η οποία νομίζω θα δώσει απαντήσεις σε όλα. Με αφορμή την ερώτησή σας, σε ό,τι αφορά τις δηλώσεις του πρώην εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών, δεν βλέπω κάποιο πρόβλημα, όπως, επίσης, δεν βλέπω και με ποιον τρόπο μια ειλημμένη απόφαση από τον φετινό Αύγουστο του 2022, που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, για την αλλαγή πόστου του συγκεκριμένου υπηρεσιακού παράγοντα, αξιωματούχου του Υπουργείου Εξωτερικών, συνδέεται με την οποιαδήποτε –πώς να το πω- δυσμενή μετακίνησή του, εξαιτίας αυτής της τοποθέτησής του. Ήταν μια απόφαση για την εξέλιξη σε επόμενο στάδιο του τέως εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών, κ. Παπαϊωάννου, η οποία είχε δρομολογηθεί κιόλας, ήδη από τον περασμένο Αύγουστο και είχε δημοσιευθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το λέω για να μη δημιουργούνται περίεργοι συνειρμοί στην υπόθεση αυτή.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Σήμερα το πρωί, το “Documento” αποκάλυψε ότι από τις 23 Ιουλίου του 2019 ολόκληρη η αλληλογραφία από τις διευθύνσεις τις σχετικές του Υπουργείου και της διεύθυνσης που έδωσε την άδεια, διαβιβαζόταν και στο γραφείο του Πρωθυπουργού, στο Μέγαρο Μαξίμου. Συνεπώς, θα πρέπει, μέσω της αλληλογραφίας, να έχει ενημερωθεί ο Πρωθυπουργός για τη σχετική άδεια στην Intellexa. Είναι κάτι που είναι σε γνώση σας; Το ψάχνετε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν πρόλαβα να δω καλά, γιατί ήταν λίγο πριν το briefing, αναφέρεστε σε μια απόφαση που λέει ότι κάποια εκατοντάδες έγγραφα, που οι υπηρεσίες τα θεωρούν ότι πρέπει να έχουν από μια διαβάθμιση και πάνω, κοινοποιούνται σε διάφορα επίπεδα, ανάμεσα σε αυτά και στο διπλωματικό γραφείο του Πρωθυπουργού. Μιλάμε για εκατοντάδες έγγραφα πολύ συχνά. Οπότε, αυτό από μόνο του απαντά στο ερώτημά σας. Δεν ξέρω καν ποια είναι τα έγγραφα αυτά της διαβάθμισης. Και βεβαίως, όταν μιλάμε για εκατοντάδες έγγραφα στο διπλωματικό γραφείο του Πρωθυπουργού, η αξιολόγηση που γίνεται αφορά τα διάφορα επίπεδα, ανάλογα με το τι συμβαίνει και σε κάθε χρονική στιγμή. Επαναλαμβάνω, ότι αυτό τώρα ήταν μια περίπτωση του Νοεμβρίου του 2021, που αφορούσε μια συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθούνταν για την άδεια εξαγωγής προϊόντων. Είναι τα λεγόμενα «διττά προϊόντα». Αλλά η Ε.Δ.Ε. που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα μας απαντήσει σε όλα τα ζητήματα σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο θέμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.