Καλημέρα.
Μόλις πριν από λίγες μέρες, η Κυβέρνηση, αποπληρώνοντας πρόωρα και τις τελευταίες υποχρεώσεις της χώρας προς το Δ.Ν.Τ., έκλεισε -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός- ένα γκρίζο κεφάλαιο που άνοιξε το Μάρτιο του 2010. Η Ελλάδα γύρισε οριστικά σελίδα στο βιβλίο της κρίσης των μνημονίων και εισήλθε, και επισήμως, σε μια άλλη εποχή.
Πρόκειται για μια επιτυχία όλου του ελληνικού λαού, που επιτεύχθηκε με θυσίες και κόπους. Ο λαός μας έδειξε αντοχή, καρτερία και ατσάλινη θέληση μέχρι να έλθει η μέρα της οριστικής αποπληρωμής του Δ.Ν.Τ.. Αυτό θα μπορούσε να είχε συμβεί αρκετά νωρίτερα, αν δεν μεσολαβούσε η εμπειρία του 2015. Και το λέω αυτό χωρίς ίχνος μεμψιμοιρίας. Αλλά, ενώ βιώνουμε μια κοσμοϊστορικών διαστάσεων παγκόσμια κρίση και οι άνεμοι που σηκώνονται απειλούν να σαρώσουν όσους δεν είναι σώφρονες και άριστα προετοιμασμένοι, χρειάζεται να θυμόμαστε ότι πάντα υπάρχουν και χειρότερα, αν η διακυβέρνηση χαρακτηρίζεται από ερασιτεχνισμό και καιροσκοπία.
Σημειώνεται ότι η προεξόφληση -που αφορά συνολικό ποσό 8,2 δισ. ευρώ- ξεκίνησε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το Νοέμβριο του 2019, συνεχίστηκε το Μάρτιο του 2021 και ολοκληρώθηκε τώρα σε λιγότερο από 2,5 χρόνια, παρά τις τρομερές αντιξοότητες που βιώνουμε. Για αυτό και ο παγκόσμιος αντίκτυπος είναι θετικότατος. Πρόκειται για μια πάρα πολύ θετική εξέλιξη, με ουσιαστικό όφελος για τη χώρα μας, καθώς αποφέρει εξοικονομήσεις από τόκους συνολικού ύψους 230 εκατ. ευρώ, που αξιοποιούνται από την Κυβέρνηση για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων, κυρίως των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας. Αυτό μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους, γιατί όσα περισσότερα μπορέσουμε να εξοικονομήσουμε για να στηρίξουμε τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, τους ευάλωτους συμπολίτες μας, τόσο περισσότερη δύναμη παίρνουμε για να συνεχίσουμε τον αγώνα ενάντια στην ακρίβεια. Ταυτόχρονα, η προεξόφληση έχει και υψηλή συμβολική αξία, καθώς πιστοποιεί την πρόοδο και τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας, αναδεικνύει τις προοπτικές ανάπτυξης, ενισχύει την αξιοπιστία της χώρας, περιορίζει τον κίνδυνο αναχρηματοδότησης και βελτιώνει βασικούς δείκτες βιωσιμότητας του χρέους. Ενισχύουμε με την πολιτική μας με κάθε τρόπο την σταθερότητα και την ασφάλεια της χώρας.
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα συνεχίζει την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, μεριμνώντας για την ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία της χώρας. Χθες εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το φωτοβολταϊκό πάρκο του ομίλου ΕΛΠΕ στην Κοζάνη. Πρόκειται για ένα έργο που αποτελεί αλλαγή παραδείγματος στο ενεργειακό και παραγωγικό υπόδειγμα της χώρας. Τροφοδοτεί όχι με μόνο με πιο καθαρή, αλλά και με πιο φθηνή ενέργεια νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Σηματοδοτεί το στόχο που θέσαμε ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση να γίνει η Ελλάδα πρωταγωνίστρια στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Σύντομα η Κυβέρνησή μας θα καταθέσει και η χώρα θα έχει τον πρώτο της κλιματικό νόμο στον οποίο θα θέσουμε δεσμευτικούς στόχους για το πώς θα πετύχουμε τους στόχους μας για το 2030, το 2040, το 2050.
Στόχος είναι να μετατρέψουμε την πράσινη ενέργεια σε αναπτυξιακή ευκαιρία, να πετύχουμε την ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας και ταυτόχρονα να συμβάλουμε στο βαθμό που μας αναλογεί στην παγκόσμια προσπάθεια για να περιορίσουμε τις εκπομπές του αερίου του θερμοκηπίου. Η Κυβέρνηση λειτουργεί με μακροπρόθεσμη στρατηγική προαγωγής του δημοσίου αγαθού, αλλά και της ασφάλειας της Πατρίδας.
Θέλω να υπενθυμίσω ότι η απολιγνιτοποίηση είναι μία διαδικασία η οποία ξεκίνησε και δρομολογείται εδώ και μία δεκαετία. Ξεκίνησε ουσιαστικά το 2010, τότε που αποφασίστηκε η σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων. Η απόφαση της σταδιακής μείωσης της συμμετοχής του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή ήταν σωστή και παραμένει σωστή, όχι μόνο για περιβαλλοντικούς, αλλά και για οικονομικούς λόγους. Ο λιγνίτης είναι ακριβός και ρυπογόνος και σε κανονικές συνθήκες είναι πολύ ακριβότερος από το φυσικό αέριο. Ωστόσο, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το φυσικό αέριο έφτασε σχεδόν δεκαπλάσια τιμή. Έχουμε πόλεμο που διαφοροποιεί δραματικά τις συνθήκες σε σχέση με τον χρόνο που λάβαμε τις αποφάσεις για την απολιγνιτοποίηση.
Η στρατηγική μας δεν αλλάζει, αλλά προφανώς πρέπει να προσαρμοστεί. Σε αυτή τη συγκυρία ο λιγνίτης αποτελεί μια λύση ανάγκης. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες προχωρούν σε κάποιες μικρές τροποποιήσεις των σχεδίων που έχουν δρομολογήσει για την ενεργειακή τους μετάβαση, με σκοπό να βρουν ενδιάμεσες εναλλακτικές πηγές παραγωγής ενέργειας, να καλύψουν τις ανάγκες τους και να εξασφαλιστούν απέναντι στα πιθανά και χειρότερα σενάρια ως προς την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με αυτά τα δεδομένα είναι λογικό να αυξήσουμε για την επόμενη διετία την παραγωγή ενέργειας από λιγνίτη, αυξάνοντας κατά 50% την εξόρυξή του. Είναι ένα προσωρινό μέτρο. Γιατί είμαστε ρεαλιστές, ευέλικτοι και όχι ιδεοληπτικοί, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι.
Ο ΣΥΡΙΖΑ -που με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις νομίζει ότι βρήκε ευκαιρία να λαϊκίσει- πρέπει να θυμάται ότι στα χρόνια που κυβέρνησε η παραγωγή ρεύματος από λιγνίτη μειώθηκε κατά 50% χωρίς καμία ενεργειακή κρίση. Θα πρέπει, επίσης, να έχει υπόψη του ότι ο κόσμος κατάλαβε πλέον πεντακάθαρα ότι οι ισχυρισμοί του για τη Δ.Ε.Η. αποδεικνύονται ψευδείς και δόλιοι. Η διαστρέβλωση της πραγματικότητας και τα ψεύδη για δήθεν υπερκέρδη της εταιρείας, πλέον, δεν μπορούν να πείσουν κανέναν.
Η αλήθεια είναι αμείλικτη. Η στρατηγική πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης για την εξυγίανση της Δ.Ε.Η. αποδεικνύεται καθοριστική και σε αυτή τη συγκυρία. Γιατί με βάση αυτήν την απόφαση μπόρεσε και μπορεί η Δ.Ε.Η. να στηρίζει νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην προσπάθεια μετριασμού των επιπτώσεων της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.
Η επιχείρηση διέθεσε στο δεύτερο εξάμηνο του 2021, 800 εκατ. ευρώ για το σκοπό αυτό. Παράλληλα, το τελικό αποτέλεσμα της Δ.Ε.Η., με ζημιές ύψους 18,4 εκατ. ευρώ μετά από φόρους για το 2021, διαψεύδει -αναδεικνύει- το πόσο αβάσιμοι ήταν οι ισχυρισμοί του ΣΥΡΙΖΑ για δήθεν υπερκέρδη της επιχείρησης σε βάρος των καταναλωτών. Αποδεικνύεται, ταυτόχρονα, ότι δίχως την επιτυχή υλοποίηση της στρατηγικής της εξυγίανσης, η Δ.Ε.Η. όχι μόνο δεν θα μπορούσε να υποστηρίξει τις εκπτώσεις προς τους καταναλωτές -πολύτιμες σε αυτή τη συγκυρία- όχι μόνο δεν θα μπορούσε να επενδύσει σε ΑΠΕ -κάτι εξαιρετικά σημαντικό για το μέλλον- αλλά θα κινδύνευε και η ίδια η βιωσιμότητά της.
Στο μεταξύ, η Κυβέρνηση συνεχίζει -παρά τις συνεχιζόμενες εξωγενείς προκλήσεις- τις μεταρρυθμίσεις που υποσχέθηκε στους πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό, κατατέθηκε χθες στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Δουλειές Ξανά» που αφορά στην αναδιοργάνωση και την ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ, που μετονομάζεται Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Με τον τρόπο αυτό θα προχωρήσουμε στην αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης παροχών του Οργανισμού, στην αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης και των δεξιοτήτων απόκτησης του εργατικού δυναμικού, στην υποβοήθηση των ανέργων να βρουν δουλειά και στην επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα, με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ανάμεσα στ’ άλλα:
-Θεσπίζεται -κάτι που γίνεται για πρώτη φορά- επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, έτσι ώστε εκτός από το μισθό τους να συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
-Παρέχεται -για πρώτη φορά- μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια, πάνω από 5 χρόνια, ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
-Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων και παροχών από τον ΟΑΕΔ.
-Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών στη αγορά εργασίας -να ξέρουμε που υπάρχουν ελλείψεις και ποιες δεξιότητες μπορούν απορροφηθούν- με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
-Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές του παρόχου με τα αποτελέσματα.
Βασικός στόχος του νομοσχεδίου είναι και η επανεκκίνηση της στεγαστικής πολιτικής με σκοπό τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και ιδιαίτερα των νέων. Ξέρουμε ότι αυτό είναι βασικό πρόβλημα για πάρα πολλούς συμπολίτες μας και ιδιαίτερα για τη νεολαία, με πολλαπλές διαστάσεις, και ερχόμαστε και με αυτή, αλλά και με άλλες πρωτοβουλίες να απαντήσουμε και σε αυτή την πρόκληση.
Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση και ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας Οργανισμού. Επιτρέπεται στον Οργανισμό -στη ΔΥΠΑ όπως θα μετονομαστεί- να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή στους ανθρώπους που εμπεριέχονται στις αρμοδιότητές του. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, αρχικά ήθελα το σχόλιό σας για την κυρία Ζαχάροβα, η οποία δήλωσε ότι θα απαντήσει κατάλληλα η Ρωσία στις απελάσεις των ρώσων διπλωματών. Επίσης, βλέπω ότι έχει ασκηθεί δίωξη κατά του Ρώσου ολιγάρχη, Κονσταντίν Μαλοφέγεφ, από το αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, για προσπάθεια παραβίασης των κυρώσεων και παράκαμψής τους, με σκοπό τη δημιουργία ελεγχόμενων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην Ευρώπη. Είναι πρόσωπο το οποίο έχει εμπλακεί και στα δικά μας πράγματα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα απ’ όλα σε ό,τι αφορά στις απελάσεις, δεν έχω πολλά πράγματα να προσθέσω στην ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών. Σε ό,τι αφορά στις δηλώσεις της κυρίας Ζαχάροβα, η αντίθεσή μας στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία είναι αδιαπραγμάτευτη. Είναι ζήτημα αρχών και αξιών και αυτό δεν υποτάσσεται στο πλαίσιο των διμερών σχέσεων. Οι διμερείς σχέσεις πρέπει πρώτιστα, και πάνω απ’ όλα, να βασίζονται σε αρχές και σε αξίες και η χώρα σε αυτό είναι απόλυτη.
Στη δεύτερη ερώτησή σας έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις σ’ αυτήν την έρευνα που έχει ξεκινήσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης νομίζω των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Αφορά μια υπόθεση, όπου ένα πολύ μεγάλο ποσό, της τάξεως των 10 εκατομμυρίων δολαρίων, μέσα από διάφορες εταιρείες κελύφη, χρησιμοποιήθηκε, για να παρακαμφθούν οι κυρώσεις, που αφορούσαν πάλι τη ρωσική εισβολή στην Κριμαία το 2014, με σκοπό να στηθεί στην Ελλάδα τηλεοπτικός σταθμός, που προφανώς να εξυπηρετούσε τα συμφέροντα αυτών που τον χρηματοδοτούσαν. Εμλέκονται γνωστά πρόσωπα, τα οποία είχαν ανάμιξη εκείνη την περίοδο και ως ιδιοκτήτες και ως γενικοί διευθυντές. Περιμένουμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής, για να δοθούν απαντήσεις. Απαντήσεις νομίζω που θα δώσουν εξηγήσεις σε μια σειρά από αλληλένδετα μεταξύ τους ζητήματα και φαινόμενα. Θα το παρακολουθούμε στενά.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Γιατί δεν υπήρχε σύστημα πυρασφάλειας στο Νοσοκομείο Παπανικολάου; Και μπορεί το Ε.Σ.Υ., να βασίζεται -όχι μόνο για το ιατρικό κομμάτι- αλλά ακόμη και σε περίπτωση ατυχημάτων, μόνο στον ηρωισμό των ιατρών του;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Βρίσκεται σε εξέλιξη η πραγματογνωμοσύνη για το περιστατικό, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, στο Νοσοκομείο Παπανικολάου. Μόλις έχουμε το πόρισμα, θα τοποθετηθούμε, το αρμόδιο Υπουργείο και η Κυβέρνηση συνολικά, για το περιστατικό αυτό.
Ν. ΑΡΜΕΝΗΣ: Σε σχέση με τις αποζημιώσεις των οδηγών που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό, στο χιονιά, βλέπω ότι η εταιρεία ζητάει, από όσους καταθέτουν τις αιτήσεις, να υπογράψουν ένα κείμενο, το οποίο να λέει ότι δεν θα έχουν άλλες διεκδικήσεις. Από όσο θυμάμαι, αυτό το ποσό των 2.000 ευρώ ήταν ανεξάρτητα από τις οποιεσδήποτε άλλες διεκδικήσεις. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι πολίτες δικαιούνται να έχουν τις όποιες διεκδικήσεις τους επιτρέπει ο νόμος και ταυτόχρονα να εισπράξουν την αποζημίωση αυτή, με τον τρόπο με τον οποίο ανακοινώθηκε και σχεδιάστηκε και εν πολλοίς επιβλήθηκε τότε και από τη δημόσια παρέμβαση του Πρωθυπουργού. Αυτά είναι δύο πράγματα που δεν πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Υπάρχει σενάριο να παίρνουμε ρεύμα με δελτίο; Και επίσης, υπάρχει σενάριο στο να υπάρξει αναδρομική ρήτρα αναπροσαρμογής για επτά μήνες;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει σενάριο να παίρνουμε ρεύμα με δελτίο και δεν έχω υπόψη μου να υπάρχει κάτι, όπως αυτό που περιγράφετε, σε ό,τι αφορά την αναδρομική ρήτρα αναπροσαρμογής.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Χθες, υπήρξε μια καταγγελία από τον Κώστα Βαξεβάνη, αναφορικά με τη διερεύνηση της υπόθεσης Novartis, για απειλή και εκβίαση προστατευόμενου μάρτυρα από ελεγχόμενο πρόσωπο, τον κ. Μανιαδάκη και από τον κ. Στουρνάρα. Πρώτα απ’ όλα ένα σχόλιό σας γι’ αυτό. Και δεύτερον, όσον αφορά την ευρωπαϊκή Οδηγία για την προστασία των προστατευόμενων μαρτύρων, που ήταν να έρθει τον προηγούμενο μήνα και θα βελτιωνόταν, πού βρίσκεται αυτό το νομοσχέδιο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Βαξεβάνης είναι κατηγορούμενος για κάποια πολύ βαριά αδικήματα. Βρίσκεται σε εξέλιξη η έρευνα από τη Δικαιοσύνη και η απολογία του στην Ανακρίτρια. Προφανώς, κάνει ό,τι θεωρεί σωστό για να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Δεν έχω να σχολιάσω κάτι τέτοιο, αν και πολλά από αυτά έχουν απαντηθεί και από την ίδια τη Δικαιοσύνη.
Η ευρωπαϊκή Οδηγία θα πάρει το δρόμο της για να νομοθετηθεί στη Βουλή, με τις απαραίτητες επεξεργασίες και βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν, το επόμενο διάστημα.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πάνω σε αυτό, έχει κάποια προβλήματα η ευρωπαϊκή Οδηγία; Έχετε ενημερώσει τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς αναφορικά με τους προβληματισμούς σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι ευρωπαϊκές Οδηγίες ενσωματώνονται και η ενσωμάτωσή τους μπορεί να εμπεριέχει πολλές φορές και διεύρυνση ή κάποιες σημειακές παρεμβάσεις σε κάποια συγκεκριμένα σημεία. Το ζητούμενο εδώ είναι να ενσωματώσουμε την ευρωπαϊκή Οδηγία στο πνεύμα που αυτή εκφράζει. Και ταυτόχρονα να τηρήσουμε όλες τις διαδικασίες που ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου οφείλει να θεσπίζει για να θωρακίζει τα δικαιώματα όλων των πολιτών και αυτών που θέλουν να συμβάλλουν στη διερεύνηση υποθέσεων και εκείνων που ενδεχομένως πέφτουν θύματα στημένων διαδικασιών ή συκοφαντιών. Η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη πάντα βρίσκει λύσεις για όλα.
Σας ευχαριστώ πολύ.