14/07/2023
Τον Μάρτιο είχαμε επισημάνει το θέμα της απαξίωσης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) με την άρνηση της κυβέρνησης να επισκευαστεί το κτήριο παραγωγής οπλικών συστημάτων στο εργοστάσιο των ΕΑΣ στο Αίγιο, το οποίο είχε υποστεί ζημιές απο παλαιοτερο σεισμο.
Εκφράσαμε την εκτίμηση ότι αυτό είναι μέρος κυβερνητικού σχεδιασμού για την πλήρη απαξίωση της εταιρείας και μέσω της εκκαθάρισης για εκποίηση σε ιδιώτες.
Δυστυχώς δεν υπήρξε εξέλιξη, το εργοστάσιο αυτο παραμένει επί μήνες ανενεργό παραγωγικά.
Ως αποτέλεσμα, παραμένουν σε εκκρεμότητα σημαντικές συμβατικές υποχρεώσεις προς τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.Σημειωτέον ότι το συγκεκριμένο εργοστάσιο είναι υψηλού τεχνολογικού επιπέδου.
Το Υπουργείο Οικονομικών, ως μέτοχος της εταιρείας, αρνείται μέχρι τώρα να εγκρίνει το σχετικό κονδύλι για την επισκευή του κτιρίου, αν και η διοίκηση της εταιρείας έχει επανειλημμένα εισηγηθεί θετικά.
Τίθεται το ερώτημα: Τι στόχους εξυπηρετεί η κυβέρνηση με αυτή την ακατανόητη στάση; Πρόκειται για αμέλεια ή σκοπιμότητα;
Ο Πρωθυπουργός στη χθεσινή του συνέντευξη στον ΣΚΑΪ διαπίστωσε ότι «ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι επίμονος, και υπάρχει πράγματι μία λογική υποψία ότι… αποκτά χαρακτηριστικά τα οποία τελικά έχουν να κάνουν με την ενίσχυση του περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων. Αυτό το οποίο κάποιοι αποκάλεσαν «πληθωρισμό απληστίας». Ταυτόχρονα επιμένει ότι δούλεψαν το Καλάθι και το Market Pass και προέβλεψε, ως ουδέτερος παρατηρητής, ότι κάποια στιγμή ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει και οι τιμές θα μειωθούν.
Η δημοσίευση στις 11 Ιουλίου 2023 της ετήσιας έκθεσης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για τις προοπτικές της αγοράς εργασίας (OECD Employment Outlook 2023) επιβεβαίωσε ότι τα κέρδη αυξάνονται, ενώ οι πραγματικοί μισθοί μειώνονται. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, στη χώρα μας, την τελευταία τετραετία (από το τελευταίο τρίμηνο του 2019 έως το πρώτο τρίμηνο του 2023), τα κέρδη αυξήθηκαν 16,1%, ενώ το κόστος εργασίας 7% – και τα δύο σε ονομαστικούς όρους, ανά μονάδα προϊόντος. Σε πραγματικούς όρους, δηλ. συνυπολογίζοντας την άνοδο των τιμών, το μοναδιαίο κόστος εργασίας (και κατ’ επέκταση το μερίδιο της εργασίας στο ΑΕΠ) μειώθηκε κατά 4,6%. Σε παρόμοια συμπεράσματα καταλήγουν και σχετικής έρευνες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας .
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής έχει τονίσει με έμφαση εδώ και μήνες (βλ. Ανακοίνωση του Τομέα Ανάπτυξης και Επενδύσεων 17 Δεκεμβρίου 2022) ότι ο πληθωρισμός, η ακρίβεια και η μείωση του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων, των αδύναμων στρωμάτων και της μικρομεσαίας τάξης δεν οφείλεται αποκλειστικά στις διεθνείς συνθήκες. Είναι σε ένα σημαντικό βαθμό πληθωρισμός κερδών και απληστίας, πληθωρισμός κυβερνητικής αδράνειας.
Γιατί στην Ελλάδα δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός, λειτουργούν οι ανεξέλεγκτες «αγορές», απ’ όπου βγαίνουν τα εύκολα και πολλά κέρδη με την βοήθεια και τη σθεναρή άρνηση της κυβέρνησης να ενεργοποιήσει με ουσιαστικό και αποδοτικό τρόπο τους θεσμούς και μηχανισμούς ρύθμισης και ελέγχου της αγοράς, των τιμών και των περιθωρίων κέρδους.
Αν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να βάλει κάποιο φρένο στα υπερκέρδη απληστίας, θα δρούσε με σχέδιο, ευθύνη, σοβαρότητα κι επαγγελματισμό και δεν θα αποδυνάμωνε την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Θα αποκτούσε από τους αρμόδιους φορείς μια πραγματική εικόνα των οικονομικών στοιχείων κάθε επίμαχου κλάδου, θα καλούσε όλους τους εμπλεκομένους, όχι μόνο τις αλυσίδες λιανικής, αλλά και τους εισαγωγείς, τους παραγωγούς, τη μεταποίηση, τις μεταφορές, και θα επέβαλλε μια ευρεία συνεννόηση και συνεργασία με στόχο να μειωθούν πραγματικά οι τιμές.
Αντί για μια πραγματική μάχη κατά της ακρίβειας, η κυβέρνηση ουσιαστικά αδρανεί και συνεχίζει τις μάχες επικοινωνίας και εντυπώσεων με τελευταίο αξιοθέατο την φαρσοκωμωδία της «μείωσης» των τιμών της ακτοπλοΐας.
Οι υποσχέσεις για «ακόμη καλύτερους μισθούς» αποκτούν το πραγματικό τους νόημα.
Με την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης, έγινε φανερό, ότι ο μακρύς διάλογος μεταξύ του ερευνητικού προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων (ΕΚ-Ι), της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, αλλά και της πλειοψηφίας των πολιτικών κομμάτων δεν δικαιώθηκε.
Αναφερόμαστε στο αίτημα της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών για την επανασύνδεση της έρευνας, τεχνολογίας και καινοτομίας με την ανώτατη εκπαίδευση, όπως υπήρχε προ του Ιουλίου 2019, όταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανέτρεψε μία μεταρρύθμιση που είχε τύχει διακομματικής συναίνεσης και συμφωνίας για μια δεκαετία (από το 2009), μεταφέροντας την έρευνα στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με το σκεπτικό της καλύτερης σύνδεσης της έρευνας με την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις.
Στη νέα κυβέρνηση το Υπουργείο Ανάπτυξης, αν και απώλεσε από το χαρτοφυλάκιό του τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα, εντούτοις εξακολουθεί να διατηρεί την αρμοδιότητα της έρευνας. Άραγε με ποιο σκεπτικό γίνεται αυτό; Σήμερα, η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, με επιστολή τους, απευθύνεται στον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, απαριθμώντας ιδιαίτερα αναλυτικά τους λόγους που επιτάσσουν την άμεση θεσμική επαναφορά της εποπτείας της έρευνας και τεχνολογίας, της ΓΓΕΚ και των εποπτευόμενων ερευνητικών κέντρων στο φυσικό τους χώρο, αυτού του Υπουργείου Παιδείας.
Το ΠΑΣΟΚ, υπήρξε πάντοτε ισχυρά συνηγορητικό, στην επανασύνδεση έρευνας και παιδείας, ώστε να διασφαλίζεται ένα ενιαίο πλαίσιο διακυβέρνησης και συντονισμός για την έρευνα και την καινοτομία. Αυτό άλλωστε εφαρμόζουν σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες. Δυστυχώς, οι πολυάριθμες επικλήσεις της Νέας Δημοκρατίας για εκσυγχρονισμό, μεταρρυθμίσεις και συναίνεση φαίνεται ότι είναι προσχηματικές και η έρευνα οδεύει ολοταχώς στην προ του ’90 κατάσταση…
Απαιτείται άμεση επαναξιολόγηση του υφιστάμενου πολιτικού και νομοθετικού πλαισίου, ώστε να προαχθεί η απαρτίωση και να περιοριστεί ο κατακερματισμός, που η σημερινή κατάσταση καθημερινά δημιουργεί, οξύνοντας παράλληλα τις θεσμικές και μισθολογικές διαφορές μεταξύ των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ και του ερευνητικού προσωπικού (Ερευνητές και Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες) των ΕΚ-Ι της χώρας.
Το ΠΑΣΟΚ, θεωρεί ότι ο χώρος της έρευνας και καινοτομίας έχει άμεση ανάγκη μίας νέας καινοτόμου προσέγγισης, με υψηλότερη χρηματοδότηση, θεσμικές αλλαγές και καινοτόμες παρεμβάσεις, αντίστοιχες όλων εκείνων που το ΠΑΣΟΚ έπραξε, όταν είχε την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας.
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την ανάπτυξη της έρευνας και της τεχνολογικής ανάπτυξης είναι:
- Καθιέρωση του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΧΑΕΕΤ), που θα περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Ερευνητικά Κέντρα της ΓΓΕΚ και τα κέντρα έρευνας και ινστιτούτα άλλων υπουργείων, εφόσον αυτά ενταχθούν στο ίδιο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων της ΓΓΕΚ. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του κατακερματισμού και των αλληλοεπικαλύψεων μεταξύ των δημόσιων φορέων έρευνας.
- Ενοποίηση της διακυβέρνησης των χώρων Εκπαίδευσης και Έρευνας με την ένταξη του υφυπουργείου Έρευνας και της ΓΓΕΚ είτε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων είτε σε ένα νέο Υπουργείο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η συγκέντρωση των φορέων της έρευνας που σήμερα είναι διάσπαρτοι σε διάφορες κυβερνητικές δομές με διαφορετικά πλαίσια λειτουργίας, σε μια κοινή κυβερνητική δομή και με ενιαίο θεσμικό πλαίσιο είναι μια κομβική μεταρρύθμιση που θα διευκολύνει την υλοποίηση μιας εθνικής ερευνητικής και αναπτυξιακής στρατηγικής.
- Σύνδεση της έρευνας με την καινοτόμα επιχειρηματικότητα και την οικονομία, μέσω δράσεων αξιοποίησης των ερευνητικών και τεχνολογικών αποτελεσμάτων, με χρηματοδότηση από πόρους του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες χώρες.
- Διαμόρφωση μιας εθνικής ερευνητικής στρατηγικής με μακροπρόθεσμους στόχους. Αυτό θα επιτευχθεί με την ενίσχυση των ισχυρών τομέων της έρευνας, με στρατηγικές προτεραιότητες βασισμένες στην έξυπνη εξειδίκευση, οι οποίοι θα στοχεύουν στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας και θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τις ερευνητικές δραστηριότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Σταδιακή αύξηση της έντασης δαπανών Ε&Α του δημόσιου ερευνητικού ιστού πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ στο πλαίσιο ενός σταθερού Εθνικού Προγράμματος Έρευνας με διαφανείς διαδικασίες αξιολόγησης και αποτελεσματικής διοίκησής του. Η δημόσια χρηματοδοτούμενη έρευνα πρέπει να βασίζεται στην αξιοκρατία και την αριστεία, να μετασχηματίζεται σε καινοτομία, να επιτυγχάνει το μέγιστο δυνατό όφελος, να διατηρεί και να προσελκύει το άρτιο επιστημονικό δυναμικό (brain gain) και να υπηρετεί τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας.
- Ανανέωση και ενδυνάμωση του ερευνητικού δυναμικού των φορέων του δημόσιου ερευνητικού ιστού μέσω: (α) της προκήρυξης νέων θέσεων ερευνητών και μελών ΔΕΠ και της άμεσης επαναπροκήρυξης θέσεων που κενώνονται, (β) της διασφάλισης της αμφίδρομης κινητικότητας μεταξύ καθηγητών και ερευνητών στα Πανεπιστήμια και στα Ερευνητικά Κέντρα, και (γ) ενός μακροχρόνιου σχεδίου προσέλκυσης διακεκριμένων Ελλήνων επιστημόνων της διασποράς και ξένων επιστημόνων ως επισκεπτών-ερευνητών-καθηγητών για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.
- Καθιέρωση ενός ευέλικτου θεσμικού πλαισίου διαχείρισης έργων Ε&Α με τους βαθμούς ελευθερίας που απαιτεί η έρευνα, όπως το πλαίσιο που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα δικά της ερευνητικά προγράμματα. Ειδικά για τους ΕΛΚΕ η απαλλαγή τους από το δημόσιο λογιστικό σύστημα και η περαιτέρω μετατροπή τους σε ΝΠΙΔ για την ενίσχυση της ευελιξίας τους, είναι μία δυνατότητα που πρέπει να εξεταστεί.
- Επαναφορά του θεσμού των matching funds για τα Ευρωπαϊκά προγράμματα (με ποσοστό χρηματοδότησης > 100%) και του κονδυλίου ΤΣΜΕΔΕ για την ενίσχυση της έρευνας στα Πολυτεχνικά τμήματα.
- Ενθάρρυνση της εξωστρέφειας των δημόσιων δομών έρευνας για συνεργασίες με ιδιωτικές επιχειρήσεις μέσω χρηματοδοτικής ενίσχυσης από το κράτος ανάλογα με το ύψος του ιδιωτικού συμβολαίου (industrial contract).
- Διασύνδεση της έρευνας με την παραγωγή μέσω κατάλληλα στελεχωμένων Μονάδων Μεταφοράς Τεχνολογίας σε κάθε Πανεπιστήμιο και Ερευνητικό Κέντρο. Επίσης, προώθηση συνεργειών μεταξύ των επιχειρήσεων και των Μονάδων Μεταφοράς Τεχνολογίας των Πανεπιστημίων/Ερευνητικών Κέντρων, με σκοπό την ενδυνάμωση των οικοσυστημάτων καινοτομίας.
Πανεπιστημιακή αστυνομία: Το επιτελικό κράτος αποδεικνύεται μια κακοκουρδισμένη πελατειακή μηχανή
Οι «φάλτσες» πρώτες νότες των Υπουργών της Κυβέρνησης και τα αλλεπάλληλα «αδειάσματα» του Μεγάρου Μαξίμου καταδεικνύουν ότι το επιτελικό κράτος είναι μια κακοκουρδισμένη πελατειακή μηχανή. Η όποια πολυδιάστατη εκσυγχρονιστική πρόσοψη της κυβέρνησης έχει ήδη πληγεί. Μετά τα μπρος-πίσω του Υπουργού Δικαιοσύνης για την ασυλία των τραπεζιτών, σήμερα αποφασίστηκε ότι η πανεπιστημιακή αστυνομία τελικά μένει…φεύγοντας από τα ΑΕΙ και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη με τις παράδοξες ιδέες περί έφιππης αστυνομίας αναγκάστηκε να…αφιππεύσει. Η κατάσταση δεν είναι για γέλια, αλλά για κλάματα. Πριν τέσσερα χρόνια, ο κ. Μητσοτάκης εξήγγειλε ότι θα επανέφερε την τάξη στα πανεπιστήμια, καταργώντας το «άσυλο της ανομίας», όπως χαρακτηριστικά έλεγε. Από τότε το ΠΑΣΟΚ υποστήριζε ότι, με βάση της ισχύουσες τότε διατάξεις, η αστυνομία μπορούσε να επέμβει σε περίπτωση επεισοδίων ή βανδαλισμών. Αφού αυτό δεν απέδωσε, ενάμιση χρόνο μετά ίδρυσαν την πανεπιστημιακή αστυνομία, με την τότε Υπουργό να κάνει λόγο για οριστική επίλυση του προβλήματος της παραβατικότητας εντός πανεπιστημίων. Σήμερα, η εμβληματική, όπως την παρουσίαζαν, μεταρρύθμιση αποδείχθηκε μία μεταρρυθμιστική φούσκα. Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ενσωμάτωσε τελικά τα στελέχη της πανεπιστημιακής αστυνομίας στους ειδικούς φρουρούς, λέγοντας ότι στις περιπτώσεις ανομίας θα επεμβαίνει πλέον η αστυνομία. Δηλαδή αυτό που ίσχυε τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Εμείς εξ αρχής υποστηρίζαμε ότι θα πρέπει να είναι ευθύνη των πρυτανικών αρχών και της πανεπιστημιακής κοινότητας η φύλαξη των πανεπιστημίων και να επεμβαίνει η Αστυνομία, όταν και όποτε χρειάζεται, όπως συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Για εμάς ένα αποτελεσματικό κράτος είναι συνώνυμο με την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και τη λογοδοσία. Καμία απολύτως σχέση δηλαδή με τα δείγματα γραφής της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Ακτοπλοϊκά: Η πολυδιαφημισμένη κυβερνητική παρέμβαση κατέληξε σε εκπτώσεις της μίας ημέρας
Η πολυδιαφημισμένη παρέμβαση της κυβέρνησης προς τους ακτοπλόους κατέληξε σε εκπτώσεις της μίας και μόνο ημέρας την εβδομάδα ή στις αυτονόητες προσφορές των εισιτηρίων μετ’ επιστροφής. Την ώρα μάλιστα που το 60% και πλέον των εισιτηρίων για το επόμενο δίμηνο έχουν ήδη αγοραστεί. Και επειδή πολλές φορές τελευταία κυβερνητικά στελέχη επικαλούνται ως δικαιολογία την προεκλογική περίοδο, να τους θυμίσουμε ότι μέχρι και τις 25 Μαΐου, Πρωθυπουργός ήταν ο κ. Μητσοτάκης και Υπουργοί οι ίδιοι. Ας μην προσπαθούν να μεταθέσουν τις ευθύνες τους.
Ψήφος αποδήμων: Οι συναινέσεις οικοδομούνται, δεν επιβάλλονται
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής έχει ταχθεί αξιακά, διαχρονικά και σταθερά υπέρ της διευκόλυνσης της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού. Ωστόσο η βιασύνη και ο ζήλος την επαύριον των εκλογών και τέσσερα χρόνια πριν από τις επόμενες εκλογές, χωρίς διαβούλευση στο πλαίσιο διακομματικής επιτροπής, μας προβληματίζει, διότι ακυρώνεται η κριτική τοποθέτηση των κομμάτων. Θα έπρεπε να αξιολογήσουμε τη ρύθμιση και να διαβουλευτούμε. Ειδικά στα πολιτειακά ζητήματα, η κυβέρνηση οφείλει να δίνει πρώτη το παράδειγμα. Δεν είναι πρότυπη κοινοβουλευτική διαδικασία να μην έχει προηγηθεί διαβούλευση. Το 2019 κάναμε μία πολύ παραγωγική διαδικασία συζήτησης. Από τότε έχουν διεξαχθεί δύο εκλογικές αναμετρήσεις και έχουν διαγνωστεί προβλήματα που αφορούν ακόμη και στον εκλογικό κατάλογο. Το γεγονός ότι το Σύνταγμα αξιώνει 200 ψήφους δεν είναι απλώς για να μετρηθούμε, να ομαδοποιηθούμε και να βγάλουμε τίτλους εφημερίδων. Το αξιώνει για να έχουμε μία πραγματική συνδιαμόρφωση πολιτικών θέσεων. Είμαστε πάντοτε θετικοί στις συναινέσεις, αλλά αυτές πρέπει να οικοδομούνται, ούτε επιβάλλονται, ούτε εκβιάζονται.
Περισσότερα ΕΔΩ