|
On 27 June 2019, the Council prolonged economic sanctions targeting specific sectors of the Russian economy until 31 January 2020.
This decision follows an update from Chancellor Merkel and President Macron to the European Council of 20-21 June 2019 on the state of implementation of the Minsk Agreements, to which the decision as to maintain the sanctions is linked.
Following this update, the European Council called for an urgent resumption of negotiating efforts with a view to the implementation of the Minsk Agreements and for measures aimed at rebuilding confidence among the parties. In this context, EU leaders unanimously agreed to maintain the economic sanctions on Russia. The Council formalised this decision today by written procedure.
The measures target the financial, energy and defence sectors, and the area of dual-use goods. They were originally introduced on 31 July 2014 for one year in response to Russia's actions destabilising the situation in Ukraine and strengthened in September 2014.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης | |
|
|
Ρωσία: H ΕΕ παρατείνει τις οικονομικές κυρώσεις κατά έξι μήνες
|
|
Στις 27 Ιουνίου 2019, το Συμβούλιο αποφάσισε να παρατείνει τις οικονομικές κυρώσεις έναντι συγκεκριμένων τομέων της ρωσικής οικονομίας έως τις 31 Ιανουαρίου 2020.
Η απόφαση αυτή αποτελεί συνέχεια της ενημέρωσης από την Καγκελάριο κα Merkel και τον Πρόεδρο κ. Macron στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 20ής και 21ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την πρόοδο της εφαρμογής των συμφωνιών του Μινσκ, με τις οποίες συνδέεται η απόφαση για διατήρηση των κυρώσεων.
Κατόπιν αυτής της ενημέρωσης, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ζήτησε την επείγουσα επανεκκίνηση των διαπραγματευτικών προσπαθειών με στόχο να εφαρμοστούν οι συμφωνίες του Μινσκ και να ληφθούν μέτρα που θα αποσκοπούν στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ των μερών. Στο πλαίσιο αυτό, οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν ομόφωνα να διατηρηθούν οι οικονομικές κυρώσεις εις βάρος της Ρωσίας. Το Συμβούλιο επισημοποίησε την απόφαση αυτή με γραπτή διαδικασία.
Τα μέτρα αφορούν τον χρηματοπιστωτικό, τον ενεργειακό και τον αμυντικό τομέα, καθώς και τον τομέα των ειδών διπλής χρήσης. Είχαν αρχικά θεσπιστεί στις 31 Ιουλίου 2014 για ένα έτος, ως αντίδραση στις ρωσικές ενέργειες αποσταθεροποίησης της κατάστασης στην Ουκρανία, και ενισχύθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2014.
Conseil de l'Union européenne | |
|
|
|
Principaux résultats - Conseil d'Association UE-Maroc, 27/06/2019
|
|
| Le 14e Conseil d'Association entre l'UE et le Maroc a marqué la relance des relations politiques entre l'UE et le Maroc. Une déclaration conjointe entre l'Union européenne et le Maroc a été adoptée à l'issue de la réunion.
Council of the European Union | |
|
|
|
Water reuse for agricultural irrigation: Council adopts general approach
|
|
|
The EU is taking new measures to reduce the risk of shortages of water for irrigating crops. The Council today adopted its position (general approach) on a regulation which facilitates the use of urban waste water for agricultural irrigation.
These new rules will help Europe adapt to the consequences of climate change. The regulation, which is fully in line with the circular economy, will improve the availability of water and encourage its efficient use. Ensuring that enough water is available for the irrigation of fields, in particular during heatwaves and severe droughts, can help prevent crop shortfall and food shortage.
"Water is a precious resource. Today is an important step in putting in place new rules which will enable us to reclaim water in a way which is safe for humans and animals, and good for the environment. It makes sense to set harmonised minimum standards for reclaimed water quality and for compliance monitoring so that our farmers can use reclaimed water. Part of this is about learning from the experience of some member states which have been successfully reusing water for decades."
Ioan Deneș, Minister of Waters and Forests
|
|
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης | |
|
|
|
Επαναχρησιμοποίηση του νερού για γεωργική άρδευση: Καθορισμός της γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου
|
|
|
Η ΕΕ λαμβάνει νέα μέτρα προκειμένου να περιορίσει τον κίνδυνο έλλειψης νερού για την άρδευση καλλιεργειών. Το Συμβούλιο καθόρισε σήμερα τη θέση του (γενική προσέγγιση) σχετικά με έναν κανονισμό βάσει του οποίου διευκολύνεται η χρήση των αστικών λυμάτων για γεωργική άρδευση.
Με τους νέους κανόνες η Ευρώπη θα μπορέσει να προσαρμοστεί στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής. Ο κανονισμός, ο οποίος συνάδει απόλυτα με την κυκλική οικονομία, θα βελτιώσει τη διαθεσιμότητα του νερού και θα ευνοήσει την αποδοτική χρήση τους. Η εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας νερού για την άρδευση των αγρών, ιδίως σε περιόδους καύσωνα και σοβαρής ξηρασίας, μπορεί να συμβάλει στο να αποτρέπονται οι απώλειες συγκομιδής και η έλλειψη τροφίμων.
"Το νερό είναι πολύτιμος πόρος. Σήμερα έγινε ένα σημαντικό βήμα με τη θέσπιση νέων κανόνων χάρη στους οποίους θα μπορούμε να ανακτήσουμε το νερό κατά τρόπο ασφαλή για τους ανθρώπους και τα ζώα, καθώς και για το περιβάλλον. Είναι σκόπιμο να καθοριστούν εναρμονισμένα ελάχιστα πρότυπα για την ποιότητα του επαναχρησιμοποιούμενου νερού και για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης, ούτως ώστε οι γεωργοί μας να μπορούν να χρησιμοποιούν το νερό αυτό. Μέρος της προσπάθειας αυτής είναι να αντληθούν διδάγματα από την εμπειρία ορισμένων κρατών μελών τα οποία εφαρμόζουν με επιτυχία τη διαδικασία επαναχρησιμοποίησης του νερού εδώ και δεκαετίες."
Ioan Deneș, Υπουργός Υδάτων και Δασών
Council of the European Union | |
|
|
|
Council conclusions on chemicals
|
|
|
The Council today adopted conclusions on chemicals which offer political guidance on the development of a sustainable EU chemicals policy strategy. The conclusions address in particular the topics of REACH, endocrine disruptors, nanomaterials and pharmaceuticals.
In its conclusions, the Council underlines the need to protect human health and the environment through the sound management of chemicals. It also highlights the need to improve and mainstream the chemical risk assessment and management of chemicals across EU legislation in order to increase the coherence and effectiveness of EU chemicals-related legislation.
The conclusions highlight the need to develop a relevant mechanism for coordinating the protection of vulnerable groups such as children and pregnant and breastfeeding women. This should include the introduction of consistent risk management requirements into relevant EU legislation on substances of concern, including neurotoxins and endocrine disruptors.
Ministers call for the promotion of green and sustainable chemistry and non-chemical alternatives, and for the stimulation of research and service-based business models in this regard.
The Council underlines the need to support small and medium-sized enterprises in their efforts to replace substances of concern and stresses the right to information in order to enable consumers to make informed choices.
The Council also supports the development and implementation of an early warning system at EU level for identifying new, emerging chemical risks that will allow for appropriate action to be taken to protect human health and the environment.
The Council urges the Commission to develop, without further delay, a Union strategy for a non-toxic environment, that proposes clear objectives for a comprehensive long-term sustainable EU chemicals policy. It calls upon the Commission to include in its proposal for an 8th Environment Action Programme commitments to implement the follow-up measures to the Union strategy for a non-toxic environment and to address forward looking chemical related challenges. The Council also highlights the need for sustainable financing and resourcing of the European Chemicals Agency and calls for its involvement in other legislative areas.
The conclusions also address the following topics:
- Pharmaceuticals: The Council stresses the importance to accelerate concrete and ambitious actions to reduce the risk from pharmaceuticals and their residues to the environment.
- REACH: The Council calls upon the Commission and ECHA to develop by December 2019 an action plan on dossier compliance for REACH. The Council also stresses the importance of improving the REACH authorisation and restriction procedures.
- Nanomaterials: The Council requests the Commission to extend ECHA’s mandate to collect and make available research data on the characterization, the hazard and potential exposure of nanoforms of substances that were so far not registered under REACH because their yearly tonnage is below the threshold of 1 tonne/year and to regularly ask ECHA to evaluate the performance and the impact of the EU-Observatory on Nanomaterials which was launched in 2017.
- Endocrine disruptors: The Council urges the Commission to ensure a high level of protection of human health and the environment by minimising exposure to endocrine disruptors and by stimulating substitution by safer chemicals, as far as technically and practically possible, and to provide, without undue delay, an action plan with clear and concrete measures and an ambitious timeline for doing so.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης | |
|
|
|
Συμπεράσματα του Συμβουλίου για τα χημικά προϊόντα
|
|
|
Το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα συμπεράσματα σχετικά με τα χημικά προϊόντα που δίνουν πολιτική καθοδήγηση σχετικά με την κατάρτιση μιας βιώσιμης στρατηγικής της ΕΕ για τα χημικά προϊόντα. Στα συμπεράσματα εξετάζονται ειδικότερα τα ζητήματα του REACH, οι ενδοκρινικοί διαταράκτες, τα νανοϋλικά και τα φαρμακευτικά προϊόντα.
Στα συμπεράσματά του, το Συμβούλιο υπογραμμίζει την ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος μέσω της ορθής διαχείρισης των χημικών προϊόντων. Τονίζει επίσης την ανάγκη να βελτιωθεί και να ενσωματωθεί η αξιολόγηση των χημικών κινδύνων και η διαχείριση των χημικών σε όλο το φάσμα της νομοθεσίας της ΕΕ, προκειμένου να αυξηθεί η συνοχή και η αποτελεσματικότητα της νομοθεσίας της ΕΕ σχετικά με τα χημικά προϊόντα.
Στα συμπεράσματα τονίζεται η ανάγκη να αναπτυχθεί σχετικός μηχανισμός που θα συντονίζει την προστασία των ευάλωτων ομάδων, όπως είναι τα παιδιά και οι έγκυοι και γαλουχούσες γυναίκες. Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει την εισαγωγή συνεκτικών απαιτήσεων διαχείρισης κινδύνου σε συναφείς νομοθετικές πράξεις της ΕΕ σχετικά με ουσίες που προκαλούν ανησυχία, συμπεριλαμβανομένων των νευροτοξινών και των ενδοκρινικών διαταρακτών.
Οι υπουργοί ζητούν να προωθηθούν η πράσινη και η βιώσιμη χημεία και οι μη χημικές εναλλακτικές λύσεις και να ενισχυθούν συναφώς τα επιχειρηματικά μοντέλα που βασίζονται στην έρευνα και τις υπηρεσίες.
Το Συμβούλιο υπογραμμίζει ότι είναι απαραίτητο να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στις προσπάθειές τους να αντικαταστήσουν τις ουσίες που προκαλούν ανησυχία και τονίζει ότι οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα πληροφόρησης ώστε να είναι σε θέση να προβαίνουν σε συνειδητές επιλογές.
Το Συμβούλιο υποστηρίζει επίσης την ανάπτυξη και υλοποίηση ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης σε επίπεδο ΕΕ για τον εντοπισμό νέων, πρωτοεμφανιζόμενων χημικών κινδύνων, το οποίο θα επιτρέπει την ανάληψη κατάλληλων δράσεων για την προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος.
Το Συμβούλιο καλεί μετ’ επιτάσεως την Επιτροπή να αναπτύξει, χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση, μια ενωσιακή στρατηγική για ένα μη τοξικό περιβάλλον, η οποία θα προτείνει σαφείς στόχους για μια ολοκληρωμένη μακροπρόθεσμη βιώσιμη πολιτική της ΕΕ για τα χημικά προϊόντα. Καλεί την Επιτροπή να περιλάβει στην πρότασή της για το 8ο Πρόγραμμα δράσης για το περιβάλλον δεσμεύσεις για την υλοποίηση μέτρων παρακολούθησης της ενωσιακής στρατηγικής για ένα μη τοξικό περιβάλλον και για την αντιμετώπιση με γνώμονα το μέλλον των προκλήσεων που σχετίζονται με χημικά προϊόντα. Το Συμβούλιο επισημαίνει επίσης την ανάγκη για βιώσιμη χρηματοδότηση και πόρους του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Χημικών Προϊόντων και ζητά τη συμμετοχή του οργανισμού σε άλλους νομοθετικούς τομείς.
Στα συμπεράσματα εξετάζονται επίσης τα ακόλουθα θέματα:
- Φαρμακευτικά προϊόντα: Το Συμβούλιο τονίζει ότι είναι σημαντικό να επιταχυνθούν συγκεκριμένες και φιλόδοξες δράσεις για τη μείωση του κινδύνου από τα φαρμακευτικά προϊόντα και τα κατάλοιπά τους στο περιβάλλον.
- REACH: Το Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή και τον ECHA να εκπονήσουν έως τον Δεκέμβριο του 2019 σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση των φακέλων για τον REACH. Το Συμβούλιο τονίζει επίσης τη σημασία βελτίωσης των διαδικασιών αδειοδότησης και επιβολής περιορισμών του REACH.
- Νανοϋλικά: Το Συμβούλιο ζητεί από την Επιτροπή να διευρύνει την εντολή του ECHA, προκειμένου αυτός να συλλέγει και να καθιστά διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με το χαρακτηρισμό, την επικινδυνότητα και την πιθανή έκθεση ουσιών σε νανομορφές που μέχρι στιγμής δεν έχουν καταχωριστεί στο πλαίσιο του REACH, διότι η ετήσια χωρητικότητά τους είναι χαμηλότερη από το όριο του 1 τόνου/έτος, και να ζητά τακτικά από τον ECHA να αξιολογεί τις επιδόσεις και τον αντίκτυπο του Παρατηρητηρίου της ΕΕ για τα νανοϋλικά που δημιουργήθηκε το 2017.
- Ενδοκρινικοί διαταράκτες: Το Συμβούλιο παροτρύνει την Επιτροπή να διασφαλίσει υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος, ελαχιστοποιώντας την έκθεση σε ενδοκρινικούς διαταράκτες και προωθώντας την υποκατάσταση με ασφαλέστερα χημικά προϊόντα, στο μέτρο του δυνατού από τεχνική και πρακτική άποψη, και να υποβάλει, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, σχέδιο δράσης με σαφή και συγκεκριμένα μέτρα και φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα για τον σκοπό αυτό.
|
|
Statement by President Donald Tusk during his visit to Hiroshima
|
|
|
Good afternoon. Perhaps 'I should have visited Hiroshima earlier; the earlier, the better'– as the writer Kenzaburō Ōe once said. But I am absolutely sure that it is never too late to visit Hiroshima. Because Hiroshima is something beyond time, it is a sign given to humanity for ever. Given, but not always heard, not always seen, not always understood. That is why it would be good if all those, on whom depends the future of the world, visited Hiroshima, if not today, then tomorrow. In order to well interpret this important sign, to decipher it. Therefore, it is worth hearing the stories of survivors, it is worth seeing this place with our own eyes, to remember for all time the message of Hiroshima. Before it is too late.
I come from Gdańsk, a town which was completely burnt down during the war, a town which was rebuilt thanks to the great effort of its citizens, a city-symbol of solidarity that carries hope. And even though the atomic catastrophe of Hiroshima goes far beyond the war experiences of other cities of the world, destroyed by bombs and fire, we are all bound by the belief that “never again”.
Hiroshima is an anticipation of the end of the world, that - if we forget about this tragedy - may happen at any time. This is why it is so important that the testimony of Hiroshima will last as long as possible, and will reach as many people as possible.
The G20 summit in Osaka will begin in two days. The meeting of leaders on whom the fate of our planet will greatly depend. I will tell them what I heard from you today: that you expect determination and courage in their actions for non-proliferation and disarmament, peace and mutual respect. And that they should visit Hiroshima and Nagasaki. Because, as we all know, it is never too late for that. Thank you.
Council of the European Union | |
|
|
|
Capital markets union: Council sets its position on easier access to crowdfunding platforms
|
|
|
As part of its efforts to improve access by investors and businesses to new financing sources, the EU is setting out a new regulatory framework for the operation of crowdfunding platforms.
This new framework makes it easier for crowdfunding platforms to provide their services across the EU. It harmonises the minimum requirements on these platforms when operating in their home market and other EU countries. The proposal also increases legal certainty by harmonising investor protection rules.
"The expansion of digital tools is driving financial innovation and the development of new, easy alternatives for start-ups looking for accessible funding sources. As regulators, we need to encourage this expansion while guaranteeing a safe environment for consumers and investors."
Eugen Teodorovici, minister of finance of Romania
Crowdfunding is an emerging alternative form of financing that connects, typically via the Internet, those who can give, lend or invest money directly with those who need financing for a specific project. For start-ups and other SMEs, bank lending is often expensive or difficult to access due to the lack of credit history or a lack of tangible collateral. Crowdfunding can be a useful substitute funding source, in particular in the early stages of business.
The Council position:
- removes barriers for crowdfunding platforms operating cross-border;
- provides tailored rules for EU crowdfunding businesses depending on whether they provide their funding in the form of a loan or an investment (through shares and bonds issued by the company that raises funds);
- provides a common set of prudential, information and transparency requirements to ensure a high level of investor protection;
- defines common authorisation and supervision rules for national competent authorities.
According to the Council's position, the proposal covers crowdfunding campaigns of up to EUR 8 million over a 12 month period as a general rule. Where member states have decided to set the threshold for prospectus obligations below EUR 8 000 000, they should be able to prohibit the raising of capital for crowdfunding projects from its residents for amounts exceeding that national threshold. Larger operations are regulated by MiFID and the prospectus regulation. Reward- and donation-based crowdfunding fall outside the scope of the proposal since they cannot be regarded as financial services.
Next steps:
The European Parliament adopted its first reading position on 27 March 2019. Both co-legislators are now in a position to start trilogue negotiations.
|
|
Statement by President Donald Tusk after his visit to Nagasaki
|
|
|
Good morning. I am honoured to be here today in the memorable city of Nagasaki. Thank you for your warm welcome.
I am deeply moved by my visit at the Atomic Bomb Museum, the National Peace Memorial, and the conversations I have had.
Even such a short visit has made me forcefully aware of how tragic the lesson of Nagasaki is, and yet, how full of hope it is. Today, two days before the meeting of world leaders in Osaka, it should also be a lesson of responsibility for our common future.
It is from here, from Nagasaki, that the words of warning and a simple appeal to all G20 participants should resonate: Wake up before it is too late. The global stage cannot become an arena where the stronger will dictate their conditions to the weaker without any reservations, where egoism will dominate over solidarity, and where nationalistic emotions will dominate over common sense. You should understand: you take responsibility not only for your own interests, but above all, for peace and a safe, fair world order.
The threats of a nuclear blackmail ever-present in North Korea’s politics and Iran’s rhetoric, regional conflicts: in Syria, Ukraine or in Libya, instability in dozens of places on all continents, trade tensions among the greatest world superpowers, as well as not yet fully recognised consequences of threats coming from the climate crisis and next stages of technological revolution, show us how close to the brink the world has come. We continue to pretend that we are in full control of the dynamics of events and changes, but this is an illusion. The awareness of those risks should guide discussions in Osaka.
It is you, the leaders of world superpowers, who are responsible for the fact that the lesson of Nagasaki will not be in vain.
|
|
Remarks by President Donald Tusk after the Euro summit meeting on 21 June 2019
|
|
|
During the Euro Summit, we discussed the economic situation. European Central Bank (ECB) President Draghi emphasised that the biggest risks to the global economic outlook are trade and geopolitical tensions. We will take this message to the G20 in Osaka, where we will try to persuade our partners to cooperate, rather than threaten one another.
The leaders discussed the further strengthening of the Economic and Monetary Union. We took note of the broad agreement on a euro area budgetary instrument. The Eurogroup in an inclusive format will continue its work on this instrument, which will eventually be integrated into the long-term EU budget. The leaders also expect work on the European Stability Mechanism (ESM) Treaty to be finalised by the end of 2019.
At the end of our meeting, the EU27 briefly came back to the issue of Brexit. We have agreed on the following, united approach of the EU27:
- we look forward to working together with the next UK Prime Minister;
- we want to avoid a disorderly Brexit and establish a future relationship that is as close as possible with the UK;
- we are open for talks when it comes to the Declaration on the future UK-EU relations if the position of the United Kingdom were to evolve, but the Withdrawal Agreement is not open for renegotiation; and
- we have been informed on the state of play of planning for a no-deal scenario.
Last but not least, I would like to thank President Iohannis and his entire team for an energetic and successful presidency. You managed to have ninety pieces of legislation agreed in the last one hundred days before the European elections, including on border protection, reducing CO2 emissions and building a digital Europe. That is impressive. You made good progress on the Multiannual financial framework (MFF) package. And of course you hosted last month's EU summit in beautiful Sibiu, a Europe Day that we will always remember.
Mulțumesc Klaus, mulțumesc România.
|
|
Remarks by President Donald Tusk before the G20 summit in Osaka, Japan
|
|
|
First of all I want to stress how much we appreciate the tireless efforts of the Japanese presidency in making sure that this summit will bring the world closer to solving key challenges of our times. The leadership of Prime Minister Abe, his personal devotion and diplomatic skills are impressive and really unique. I know that with a host like him we are in good hands.
Before coming to Osaka, I visited Hiroshima and Nagasaki where I met with survivors of the nuclear bombings. They understand only too well the value of international cooperation because they know what a global conflict may lead to. I promised them to bring words of warning to the G20 participants:
The global stage cannot become an arena where the stronger will dictate their conditions to the weaker, where egoism will dominate over solidarity, and where nationalistic emotions will dominate over common sense. We should understand that we have a responsibility not only for our own interests, but above all, for peace and a safe, fair world order.
Finally, let me share one reflection. Thanks to my jet lag I was able to read the whole interview with President Putin in the Financial Times. I have to say that I strongly disagree with the main argument that liberalism is obsolete. We are here as Europeans also to firmly and univocally defend and promote liberal democracy. Whoever claims that liberal democracy is obsolete, also claims that freedoms are obsolete, that the rule of law is obsolete and that human rights are obsolete. For us in Europe, these are and will remain essential and vibrant values. What I find really obsolete are: authoritarianism, personality cults, the rule of oligarchs. Even if sometimes they may seem effective.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|