Σελίδες

Σάββατο 11 Ιουλίου 2020

κ. ΝΙΚΟΥ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ ενδιαφέροντα δελτία τύπου



Η συγκυρία δεν σηκώνει ελαφρότητες και «αυταπάτες»

Άρθρο του Νίκου Ανδρουλάκη στην Εφημερίδα "Τα Νέα"
Οι Ευρω-Τουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε μία δύσκολη φάση. Οι προκλητικές ενέργειες της γείτονος συνεχίζονται ακόμα και κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Από Ευρωπαϊκής πλευράς, παρά τις διχογνωμίες, υπάρχει η επιθυμία να πέσουν οι τόνοι και να υπάρξει αποκλιμάκωση, όπως φάνηκε και από την επίσκεψη του Ύπατου Εκπροσώπου κ. Josep Borrell. Οι επικείμενες Αμερικανικές εκλογές, είναι ένας ακόμη παράγοντας. Η ενδεχόμενη αλλαγή στον Λευκό Οίκο ευελπιστούμε να σταματήσει τα σημερινά αντιφατικά μηνύματα απέναντι στον Τουρκικό παράγοντα.
Το μόνο δεδομένο είναι ότι η πολιτική της Τουρκίας υπονομεύει ευθέως την ασφάλεια και την σταθερότητα στην περιοχή με τις παρεμβάσεις της σε Συρία και Λιβύη, την εργαλειοποίηση του προσφυγικού, τις αμφισβητήσεις των κυριαρχικών δικαιωμάτων  Ελλάδας και Κύπρου και την προσπάθεια για μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε Τέμενος. Τις τελευταίες ημέρες μάλιστα πλοία του Τουρκικού Ναυτικού δεν δίστασαν να απειλήσουν μία Ελληνική Φρεγάτα που συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση Ειρήνη και να κλειδώσουν στα ραντάρ τους μία Γαλλική Φρεγάτα  που βρισκόταν εκεί με το ΝΑΤΟ και είχαν και οι δύο την αποστολή να εφαρμόσουν το εμπάργκο όπλων στη Λιβύη. Οι ενέργειες αυτές παραβιάζουν το Ευρωπαϊκό και Διεθνές Δίκαιο, και αποτελούν συνέχεια της εκφρασμένης επιθυμίας του Προέδρου Ερντογάν, να εμφανιστεί ως ο νέος πατέρας των Τούρκων, επεκτείνοντας την επιρροή της στην Ανατολική Μεσόγειο με τάσεις αναθεωρητισμού της Συνθήκης της Λωζάνης.

Σε αυτή την κρίσιμη χρονική στιγμή, ο επικεφαλής του ΕΛΚ Μάνφρεντ Βέμπερ, επέλεξε να επιτεθεί με ανακοίνωσή του μεταξύ άλλων στους ευρωβουλευτές των Σοσιαλιστών και της Αριστεράς, ότι δήθεν μπλόκαραν ένα σκληρό ψήφισμα κατά της Τουρκίας στην προσεχή Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Καταρχήν, με αυτόν τον τρόπο υποσκάπτει το πνεύμα εθνικής συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών και κυπριακών κομμάτων του δημοκρατικού τόξου. Δεύτερον, η ανακοίνωση Βέμπερ αναφέρεται σε μία ψηφοφορία, η οποία ουδέποτε πραγματοποιήθηκε στην Διάσκεψη των Προέδρων, για το αν θα υπάρχει ψήφισμα και όχι μόνο συζήτηση. Τρίτον, ακόμα και να γινόταν η ψηφοφορία, Σοσιαλιστές και Αριστερά δεν θα μπορούσαν να το μπλοκάρουν καθώς δεν έχουν την πλειοψηφία σε ένα όργανο που συμμετέχουν οι εκπρόσωποι και των 7 πολιτικών ομάδων του Κοινοβουλίου. Παρόλα αυτά η ανακοίνωση επιτίθεται μόνο σε αυτές τις δύο, χωρίς να αναφέρεται κάτι για τις υπόλοιπες και ιδιαίτερα στους φιλελευθέρους του Εμ. Μακρόν.
Επίσης, αρνητική εντύπωση έκανε και η άμεση υιοθέτηση των ισχυρισμών Βέμπερ, από τον Υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια, ο οποίος τους αναπαρήγαγε στον λογαριασμό του στο Twitter δύο φορές, αδυνατώντας προφανώς να υποστηρίξει τον θεσμικό του ρόλο. Είναι φανερό ότι οι Ευρω-Τουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε φάση αναπροσαρμογής και επανακαθορισμού. Η χώρα μας θα πρέπει να εργαστεί διπλωματικά  ώστε μία ενδεχόμενη νέα Ειδική Σχέση με την Τουρκία να μην περιορίζεται στο οικονομικό επίπεδο, αλλά να διασφαλίζει τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου. Τον τελευταίο καιρό, ακολουθούμε τις εξελίξεις, απουσιάζοντας από τις αποφάσεις όπως έγινε στη Σύνοδο του Βερολίνου.  Σε μία περίοδο τεκτονικών αλλαγών όπως αυτή, ίσως ο κ. Μητσοτάκης όφειλε να σκεφτεί καλύτερα την σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών όπου τα κόμματα θα συζητήσουν με ειλικρίνεια και χωρίς δήθεν αυταπάτες, μία νέα ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική.

Δεν πιστεύει κανείς ότι ο Παππάς ενεργούσε χωρίς ο Τσίπρας να γνωρίζει

Συνέντευξη ευρωβουλευτή ΚΙΝΑΛ, Νίκου Ανδρουλάκη στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής».
Την πεποίθηση του ότι είναι πολύ κοντά σε συμφωνία η Ε.Ε. στην πρώτη Σύνοδο επί Γερμανικής προεδρίας, στις 17-18 Ιουλίου, εξέφρασε σε συνέντευξη του στην Μακεδονία της Κυριακής και τον δημοσιογράφο Βαγγέλη Στολάκη.
Το πακέτο των 32 δισ. ευρώ που αναλογεί στην Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι πολύ σημαντικό συγκριτικά με άλλες χώρες, πχ το Βέλγιο με ανάλογο πληθυσμό και περίπου 10.000 νεκρούς από τον κορονοϊό, δικαιούται μόλις 5,5 δις. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν θα έχει καμία δικαιολογία εάν αποτύχει στην ανάσχεση των οικονομικών επιπτώσεων της κρίσης του κορονοϊού, κάτι που θα συμβεί αν δεν απoκτήσει συγκροτημένα σχέδια απορροφητικότητας και αξιοκρατικά στοχευμένες δράσεις.
Για τις σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας και την προσπάθεια επανέναρξης του διαλόγου που κάνει ο Ύπατος Εκπρόσωπος Μπορέλ, σημείωσε ότι η ΕΕ δεν πρέπει να κάνει πίσω σε σημαντικά ζητήματα γεωπολιτικής ασφάλειας, γιατί η οικονομικά αποδυναμωμένη και με μεγάλη εξάρτηση Τουρκία, όσον και αν προσπαθεί να μην φαίνεται, φοβάται περισσότερο την κλιμάκωση των σχέσεων πάρα το αντίστροφο.
Παράλληλα, για τις αποκαλύψεις που αφορούν τις παρακρατικές λογικές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, υπογράμμισε ότι η ανιστόρητη επίκληση του ’89 από τον κ. Τσίπρα δεν αλλάζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του κ. Παππά. Όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι ενδεικτικά για την απαξιωτική προς τους θεσμούς και τη δημοκρατία ποιότητα της διακυβέρνησης που είχε η χώρα, σε συνέχεια των μεθοδεύσεων του δημοψηφίσματος - παρωδία του 2015. Κανείς δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο Παππάς ενεργούσε χωρίς τη γνώση του Τσίπρα.
Τέλος, σύμφωνα με τον Ευρωβουλευτή, «Η Ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία για να ξεπεράσει την κρίση της δεν έχει ανάγκη να μιμείται τον ΣΥΡΙΖΑ ούτε τους Podemos, αλλά  μόνο το καλό κομμάτι του εαυτού της, αυτό που έχτισε το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο και έκανε συγκριτικά την Ευρώπη την περιοχή του πλανήτη με τις μικρότερες κοινωνικές ανισότητες.»


Ακολουθεί η συνέντευξη:
Κ. Ανδρουλάκη, συχνά λέμε ότι τα αντανακλαστικά της Ευρώπης είναι αργά σε ό,τι αφορούν την αντιμετώπιση ζητημάτων που απασχολούν τους λαούς της. Ποια είναι η εκτίμηση σας σε ό,τι αφορά την πανδημία του κορονοϊού; 
Η καθυστερημένη αντίδραση της ηγεσίας της Ε.Ε. αλλά και μερίδας κρατών-μελών κατά την πρώτη περίοδο της κρίσης του κορονοϊού, δημιούργησε καταρχήν μια αρνητική εικόνα για την Ένωση, που φάνηκε κατώτερη των περιστάσεων. Σταδιακά όμως, αυτό άλλαξε καθώς ελήφθησαν πρωτοβουλίες προς τη σωστή κατεύθυνση. Θέλω να πιστεύω, ότι με την γρήγορη επίτευξη συμφωνίας στην πρώτη κιόλας Σύνοδο επί Γερμανικής προεδρίας, στις 17-18 Ιουλίου, η Ε.Ε. θα δείξει ένα πιο ενωμένο και αλληλέγγυο πρόσωπο, αντάξιο της πολύχρονης ιστορίας της.

Εκτιμάτε πως το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι όντως 750 δισεκατομμύρια ευρώ, ή μέχρι να φτάσουμε στην Σύνοδο Κορυφής θα υπάρξουν εκπτώσεις; Τα 32 δις. που προβλέπονται για την χώρα μας είναι αρκετά για να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας και του lockdown; Ήδη συγκεκριμένοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι μιλούν για νέα «μνημόνια».
Κατ’ αρχήν, όσον αφορά για το μέγεθος της χρηματοδότησης, η «κόκκινη γραμμή» της Γαλλίας για τα 500 δισ. ευρώ επιχορηγήσεων, εξασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την επάρκεια του οικονομικού πακέτου. Τα 250 δισ. ευρώ των χαμηλότοκων δανείων, έχουν συμπληρωματικό ρόλο. Προφανώς, επίκειται μια δύσκολη διαπραγμάτευση, όμως το κλίμα αυτή τη φορά είναι διαφορετικό, παρά τον αστερίσκο της Ολλανδίας και την ιδεοληψία της Αυστρίας. Τα κράτη μέλη της Ε.Ε. έχουν αντιληφθεί την κρισιμότητα των περιστάσεων και τα διαπραγματευτικά εργαλεία των «σφιχτοχέρηδων» της Ευρώπης -στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον η Γερμανία- κρίνονται αδύναμα. Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική Κυβέρνηση θα έχει στα χέρια της 32 δισ. ευρώ, 22.5 δισ.ευρώ σε επιδοτήσεις και περίπου 10 δισ.ευρώ συμπληρωματικά σε δάνεια, ποσό ιδιαίτερα υψηλό συγκριτικά μάλιστα με αυτό που θα λάβουν άλλες χώρες που επλήγησαν εντονότερα από τον κορονοϊό. Για παράδειγμα το Βέλγιο το οποίο αν και μετρά σχεδόν 10.000 νεκρούς, πρόκειται να λάβει περί τα 5.5 δισ. ευρώ και μηδέν δάνεια. Στο πακέτο δεν θα υπάρχουν μακροοικονομικοί όροι μνημονιακού χαρακτήρα, αλλά αιρεσιμότητες προτεραιοτήτων που θα έχουν να κάνουν με τη στρατηγική του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου, όπως το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή. Η Κυβέρνηση, λοιπόν, αν αποτύχει στην ανάσχεση των οικονομικών επιπτώσεων της κρίσης του κορονοϊού, δεν θα έχει καμία δικαιολογία. Για την απορρόφηση των κονδυλίων απαιτείται ένα συγκροτημένο σχέδιο με στοχευμένες δράσεις. Ευθύνη μιας σοβαρής και χρήσιμης αντιπολίτευσης είναι, να προβάλουμε σύγχρονες θέσεις και βιώσιμες προτάσεις σε όλους τους τομείς, όπως την ενέργεια, τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σε λίγα εικοσιτετράωρα συμπληρώνεται ένας χρόνος αυτοδύναμης κυβέρνησης της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Πως βαθμολογείτε το μέχρι σήμερα έργο;
Η αξιολόγηση μιας Κυβέρνησης, είναι μια διαρκής διαδικασία και δε συντελείται χρονικά μόνο όταν αυτή «σβήνει» κεράκια, ούτε περιορίζεται στους τομείς που αυτή θεωρεί ότι τα έχει πάει καλά. Έτσι, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, κρίνεται όχι μόνο για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης που οφείλουμε να πούμε ότι ήταν έγκαιρη και σε σωστή κατεύθυνση, αλλά και στις επιλογές της για το «άνοιγμα» του τουρισμού και για τη λάθος διαχείριση ενός τόσο σοβαρού θέματος όπως είναι αυτό με τη Λιβύη. Η χώρα μας, αποκλείστηκε από τη Σύσκεψη που έγινε στη Γερμανία για το Λιβυκό αποτυγχάνοντας να επηρεάσει τις εξελίξεις, ενώ φάνηκε στα μάτια της Τουρκίας απομονωμένη από τους εταίρους μας. Ακόμη, το πλαίσιο εγγυήσεων για τραπεζική ρευστότητα πρέπει να διορθωθεί γιατί πολλές  βιώσιμες επιχειρήσεις έχουν αποκλειστεί με αποτέλεσμα να κινδυνέουν και αυτοί και οι εργαζόμενοι τους. Αυτά τα λάθη είναι εδώ, παράγουν αποτελέσματα και δεν κρύβονται. Όπως φυσικά, δεν θα κρυφτεί και μια κακή διαχείριση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, η μη παροχή της αναγκαίας στήριξης σε εργαζόμενους, επιχειρήσεις και ανέργους, ή η αδιαφανής ροή των κονδυλίων με λογικές voucher της ντροπής ή στήριξης αμφιλεγόμενης επισκεψιμότητας μέσων με τα χρήματα του προγράμματος «μένουμε σπίτι».

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν αυξημένα ποσοστά της ΝΔ, καταβαράθρωση των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ ειδικά μετά τις τελευταίες αποκαλύψεις και στασιμότητα σε ό,τι αφορά το Κίνημα Αλλαγής. Ποιο είναι το πρόβλημα και το ΚΙΝΑΛ δεν ευνοείται από την περιρρέουσα πολιτική ατμόσφαιρα;
Οι συζητήσεις γύρω από τις αποκαλύψεις για το ποιον της προηγούμενης Κυβέρνησης, μοιραία, στρέφουν το ενδιαφέρον των πολιτών στο δίπολο ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, κρίνω πως γίνεται πλέον φανερό στους πολίτες ότι οι παρακρατικές λογικές που αποκαλύφθηκαν, δεν μπορεί να έχουν καμία σχέση με τις αρχές της προοδευτικής, δημοκρατικής παράταξης. Στο χέρι μας είναι, λοιπόν, να προτάξουμε τη διαφορετικότητά μας, την εμμονή μας στις δημοκρατικές λειτουργίες και την εμπιστοσύνη μας στους θεσμούς, ώστε να εμπνεύσουμε ξανά όλους όσοι ανήκουν στη δημοκρατική παράταξη.

Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για νέο ’89 και κάλεσε την κυβέρνηση να τον βάλει στο κάδρο και να χτυπήσει απευθείας τον ίδιο. Μάλιστα, ο πρώην πρωθυπουργός με αυτή την τοποθέτηση έδωσε πλήρη στήριξη (και εσωκομματική) στον Νίκο Παππά. Θεωρείτε ότι γνώριζε ο πρώην πρωθυπουργός; Πως σχολιάζετε όλα όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας και τις συζητήσεις για «μαγαζιά» και «πολλά λεφτά»;
Η ανιστόρητη επίκληση του ’89 από τον κ. Τσίπρα δεν πρόκειται να αλλάξει το γεγονός ότι ο πιο στενός του πολιτικός συνεργάτης βρέθηκε να είναι πρωταγωνιστής των συγκεκριμένων αποκαλύψεων. Προφανώς και δεν πιστεύει κανείς ότι ο κ. Παππάς ενεργούσε χωρίς ο πρωθυπουργός του να γνωρίζει τη δράση του. Η σύνδεση πολιτικής και χρήματος είναι καρκίνωμα στο σώμα της δημοκρατίας μας και οφείλουμε να την απαλλάξουμε απ’ αυτό. Οι αποκαλύψεις των τελευταίων ημερών, όμως, οι οποίες είναι μάλιστα ενδεικτικές για την απαξιωτική προς τους θεσμούς και τη δημοκρατία ποιότητα της διακυβέρνησης που είχε η χώρα επί ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, είναι απλά η συνέχεια των μεθοδεύσεών του. Πριν από μια πενταετία έσυρε τη χώρα στο εξευτελιστικό fast-track ψευτο-δημοψήφισμα εξαπατώντας τον Ελληνικό λαό, δείχνοντας από νωρίς τις διαθέσεις του. Η σοσιαλδημοκρατία για να ξεπεράσει την κρίση της δεν έχει ανάγκη να μιμείται τον ΣΥΡΙΖΑ ούτε τους Podemos, αλλά  μόνο το καλό κομμάτι του εαυτού της, αυτό που έχτισε το Ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο και έκανε συγκριτικά την Ευρώπη την περιοχή του πλανήτη με τις μικρότερες κοινωνικές ανισότητες.

Η ΕΕ είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την τουρκική προκλητικότητα ακόμα κι αν εκδηλωθεί κάποιο θερμό επεισόδιο; Παρά τις δηλώσεις στήριξης ακόμα αρκετοί κυρίως εντός ελληνικών συνόρων πιστεύουν πως σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Ελλάδα θα είναι μόνη. Η Ελλάδα πρέπει να πάει σε διάλογο με την Τουρκία και κάτω από ποιες προϋποθέσεις;
Η έλευση του Ύπατου Εκπροσώπου της Ε.Ε. Τζοζέπ Μπορέλ. στην Ελλάδα και την Κύπρο πριν από μερικές ημέρες, ήρθε να υπογραμμίσει την Ευρωπαϊκή διάσταση των επιπτώσεων της συμπεριφοράς της Τουρκίας. Η Ένωση σε αυτή τη συγκυρία, στέκεται στο πλευρό της Ελλάδας και η χώρα μας οφείλει να επιδιώξει τη δημιουργία συμμαχιών, ώστε να συνδιαμορφώσει την νέα γραμμή της πολιτικής της Ε.Ε. απέναντι σε μια Τουρκία που επιδιώκει να εδραιωθεί ως ισχυρός περιφερειακός πόλος χωρίς κανέναν απολύτως σεβασμό στο διεθνές δίκαιο. Η προσπάθεια επανέναρξης του διαλόγου με την Τουρκία, θα πρέπει, λοιπόν, από την πλευρά μας να θωρακιστεί, βάζοντας στην ατζέντα όλα τα θέματα και όχι μόνο το οικονομικό κομμάτι. Εξάλλου, η ΕΕ δεν πρέπει να φοβάται τις επιπτώσεις στην οικονομία της περισσότερο από την αποδυναμωμένη και με μεγάλη εξάρτηση Τουρκία, κάνοντας έτσι πίσω σε σημαντικά ζητήματα. Ο δρόμος δεν θα είναι εύκολος, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι με ολοκληρωμένη στρατηγική, μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Το φθινόπωρο το ΚΙΝΑΛ ετοιμάζεται για την συνδιάσκεψή του και το 2021 θεωρητικά είναι έτος εσωκομματικών εκλογών. Δηλώνετε «παρών»;
Είμαι συνεχώς παρών όχι μόνο στα εύκολα αλλά και στα δύσκολα. Ευθύνη μου αλλά και όλων μας απέναντι στην παράταξη, είναι να φανούμε αντάξιοι της ιστορικότητάς της. Να εργαστούμε συστηματικά ώστε να αποτελέσουμε και πάλι τη βασική επιλογή για τους δημοκρατικούς πολίτες, στοχοπροσηλωμένοι στη σύγκρουση με τα μικρά και τα μεγάλα συμφέροντα που ενεργούν εναντίον του δημόσιου συμφέροντος.

Νίκος Ανδρουλάκης - Ευρωβουλευτής ΠΑΣΟΚ - Μέλος S&D
www.androulakisnikos.gr